Københavns kæmpe turistsucces skal gentages i 2025: "Det er gået over al forventning"
Wonderful Copenhagen har i år haft stor succes med at lokke turister til at gøre grønne gerningen i bytte for gratis fornøjelser. Pilotprojektet Copenpay har været omtalt i 1400 medier verden over, og skal nu gentages næste år.
Gør noget grønt og få gratis oplevelser til gengæld.
Sådan har budskabet henover sommeren lydt til hovedstadens turister i et stort opslået fire uger langt pilotprojekt.
Projektet hedder 'Copenpay' og går ud på, at turister kan få en gratis oplevelse til gengæld for en grøn gerning, som f.eks. kan være at samle skrald, tage offentlig transport, cykle eller arbejde i en økologisk byhave.
Ved 26 forskellige attraktioner har turisterne så kunne veksle deres gode gerninger til alt fra gratis is, drikkevarer eller hele måltider til sejlture, cykelleje eller ekstra skitid på Amager Bakke.
- Målet har ikke været at tiltrække flere turister, men derimod at påvirke de besøgende der er her til at have en mere ansvarlig og bæredygtig adfærd, siger Rikke Holm Petersen, direktør for marketing, kommunikation og adfærd i Wonderful Copenhagen.
Selvom evalueringsprocessen fortsat er i gang, så tør Wonderful Copenhagen allerede nu at kalde sommerens tiltag en bragende succes.
- Det er gået over al forventning. Turisterne har bakket rigtig godt op, og der har været gang i den ude ved attraktionerne, så selvom vores evaluering endnu ikke er helt færdig, så er der allerede nu ingen tvivl om, at Copenpay vender tilbage i 2025, siger hun.
Vi er gået viralt
I en tid hvor alverdens medier har haft fokus på overturisme i byer som Barcelona, Amsterdam og Venedig, har Københavns konstruktive tilgang til turismen ligeledes fået massiv medieomtale verden over.
Ifølge Wonderful Copenhagens egen optælling er Copenpay blev omtalt i over 1400 medier, heriblandt flere af verdens største medier som BBC, New York Times og CNN.
Foto: Martin Kiil - TV 2 Kosmopol
- Der har været en ganske massiv omtale. Vi er gået viralt verden over, og det har været fuldstændig fantastisk.
- For os er al den medieomtale lige så stort, som det må have været for Jonas Vingegaard at vinde Tour De France. Vi har aldrig prøvet noget lignende, lyder det fra en begejstret Rikke Holm Petersen.
Spanske turister lugede for kålorme
En tirsdag formiddag i august-formiddag i Øens Have på Refshaleøen møder TV 2 Kosmopol to spanske turister, der sidder på hug foran talrige rækker med kål.
- Vi har fået kålorme-tjansen, så vi leder efter orme i kålens blade. Vi har fundet både store, mellemstore og små orme, som vi så fjerner fra kålen, så de ikke spiser bladene, siger Jaime Fuertes, der er på et otte dage langt turist-visit med vennen Sergio Romero.
Foto: Martin Kiil - TV 2 Kosmopol
Spanierne arbejder et par timer i haven, og de kan efterfølgende nyde en økologisk middag sammen ejerne af stedet og de øvrige frivillige, der har lagt arbejde i haven.
- Det er selvfølgelig lidt alternativt, men vi ser det som en mulighed for at lære byen bedre at kende. Vi har masser af tid til traditionelle turistaktiviteter også, men det her giver os mulighed for at komme endnu tættere på både danskerne og den danske kultur, siger Sergio Romero, mens han trækker endnu en grøn larve væk fra de mange kålhoveder.
En gratis øl for en cykeltur
Ved Nørreport, højt oppe over det pulserende gadeliv, sidder tyske Anselm Straub og nyder både udsigten og en økologisk øl på Level Six Rooftop Bar.
- Jeg hørte, man kunne få en gratis øl her, så jeg besluttede at tage hertil, og her er virkelig dejligt, siger Anselm Straub.
Foto: Martin Kiil - TV 2 Kosmopol
Det eneste, han skulle gøre for at få den gratis øl, var at ankomme enten på cykel eller med offentlig transport.
- Jeg synes, det er et virkelig godt koncept. Det opfordrer os turister til at agere mere bæredygtigt, og virkelig tænke over hvordan vi agerer, siger han, og tilføjer, at Copenpay også på andre måder har fået ham til at agere mere bæredygtigt.
- Jeg så en reklame for et særligt turistfly, hvor man kunne komme op og se København fra oven. Jeg overvejede det et øjeblik, men så kom jeg til at tænke på, at det ville forurene og forårsage en masse CO2-udslip, og derfor har jeg droppet det igen, siger Anselm Straub.
Turistdestinationer deler gladeligt gratis gaver ud
På Level Six Rooftop Bar koster det på bundlinjen at lange gratis øl, sodavand og vin over disken.
Alligevel har de været glade for de 40-50 turister, der hver dag mellem middag og kl. 16 har fået en gratis udskænkning.
- Det er et godt initiativ, og det vil vi selvfølgelig gerne støtte op om, for vi skal alle prøve at agere mere grønt hele tiden, siger Patrick Nielsen, der er hoteldirektør på Scandic Nørreport, der huser Level Six Rooftop Bar.
Foto: Martin Kiil - TV 2 Kosmopol
Det er de færreste turister, der har købt flere drikkevarer efter den første gratis omgang, til gengæld har det givet lidt liv i baren i de ellers lidt stille timer først på eftermiddagen.
- Vi er for nylig åbnet op igen, og vi ser også Copenpay som en slags reklame for vores sted. Det har været en kæmpe succes, og jeg kan godt se os være med i det igen til næste år, siger Patrick Nielsen.
Også i Øens Have har Copenpay været med til at skabe liv.
- Vi vil meget gerne sprede ideen om at have byhaver og bylandbrug, og det vil være fantastisk, hvis turister kommer hjem og etablerer noget, der minder om vores koncept hos dem selv. Vi blev faktisk selv inspireret til at lave Øens Have på en tur til New York, siger Livia Urban Swart Haaland, der har været med til at skabe Øens Have.
Øens Have har sommeren igennem hver tirsdag budt 15 turister velkommen i haven.
Faktisk har Copenpay været så attraktivt, at de samtidig har haft 80 turister stående på en venteliste. Derfor kan se også sagtens se sig selv deltage i projektet igen næste år.
Turister samler skrald på gratis bådture
De tidlige morgentimer er sjældent de mest bookede hos bådudlejningstjenesten GoBoat.
Men sommeren igennem har de her budt massevis af turister på gratis morgenbådture, mod at de tager et fiskenet i hånden og renser kanalen for det værste snavs på vejen.
- Jeg synes, det er et godt koncept, for det giver os mulighed for at opleve byen fra vandsiden, selvom vi rejser på et mindre budget, og så gør vi jo byen ren imens, siger italienske Eduardo Furlan med et smil, mens han sejler gennem Slotsholmskanalen sammen med hans familie.
Med ombord på båden er også rumænske Aurel Chelariu. De to kendte ikke hinanden, før de kom ombord, men nyder nu en fælles sejltur.
Da de efter knap en times sejlads for blot tredje gang finder et stykke affald i havnen, som de kan samle op, udbryder der nærmest jubel, da de endelig får den tomme pose peanuts op i fiskenettet.
- Det er en dejlig tur. Vi hygger og har det sjovt, så alt er godt. Men havnen er så ren, at vi næsten ikke finder noget. Måske skulle vi opfordre andre mere beskidte byer og lande til at indføre det her koncept, siger Aurel Chelariu med et grin.
Foto: Martin Kiil - TV 2 Kosmopol
Det er ikke kun de to nye sejlervenner der er vilde med konceptet. Det er virksomheden Goboat også.
- Vi er blevet total blæst bagover af interessen. Allerede efter de første to dage måtte vi faktisk melde udsolgt. Vi har fået mere end 500 henvendelser i forhold til at komme ud at sejle gennem Copenpay, siger Mads Pilegård Sander, der er international growth partner i GoBoat, og forsætter:
- Vi får det ud af det, at havnen bliver lidt renere, og så kommer vi i kontakt med nogle af de turister, som måske normalt ikke ville have mulighed for at booke en tur med en af vores både.
Næste år kan Copenpay blive endnu større
Selvom evalueringerne endnu ikke er helt færdige, så står det altså fast, at Copenpay fortsætter i en eller anden form til næste år. Og formentlig bliver det udbredt til flere steder, end tilfældet var i år.
- Jeg tror, det kommer til at have et langt større omfang, end det, I har set i år, siger Rikke Holm Petersen fra Wonderful Copenhagen.
- Det kan være, der kommer endnu flere attraktioner med. Det kan også være med endnu mere interaktion mellem de lokale og de besøgende, for det vil vi rigtig gerne arbejde med.
I år var der 26 attraktioner med i Copenpay. Alle lå i Københavns Kommune, undtagen en enkelt der lå på Frederiksberg. Men for at turisterne skal opleve meget mere end Den Lille Havfrue, Strøget og Nyhavn, overvejer Wonderful Copenhagen at sprede konceptet bredere ud.
- Vi vil gerne have turister uden for indre by også, så jeg kunne godt forestille mig, at vi ser ting både nord, syd, øst og vest for København til næste år.