Ny fjernbusterminal i København et skridt tættere på: Nu sendes opgaven i udbud
Den nye busterminal, der forventes at blive taget i brug i foråret 2023, skal kunne servicere op til 195 busser på et normalt døgn.
Mens behovet og ikke mindst ønsket om en ny terminal til fjernbusserne ind og ud af København længe har været udtalt, har processen med først at få afsat pengene og siden få sat skub i byggeriet været en langsommelig affære.
Men nu er den kommende busterminal ved Dybbølsbro Station kommet et vigtigt skridt nærmere.
Vejdirektoratet, der står for byggeriet, skriver i en pressemeddelelse, at opgaven med at bygge det kommende knudepunkt for bustrafik nu er sendt i udbud, så interesserede entreprenører nu kan byde ind.
- I Vejdirektoratet har vi siden 2020 arbejdet med planlægning og udarbejdelse af udbudsmateriale, og det er derfor en temmelig stor milepæl, at vi nu kan gå i udbud. Udbuddet markerer, at vi nu går i gang med næste etape af projektet - nemlig at finde den entreprenør, der skal udføre arbejdet i marken og få den nye busterminal bygget, udtaler Niels Arend Koefoed, projektleder hos Vejdirektoratet.
Artiklen fortsætter efter billedet...
Foto: Vejdirektoratet
Erstatter ”livsfarlig” holdeplads
Busterminalen kommer til at samle fjernbustrafikken til og fra hovedstaden med dets cirka 1,4 millioner årlige passagerer på én placering tæt på den øvrige kollektive trafik.
Med en terminal ved Dybbølsbro Station vil buspassagererne således nemt kunne komme videre via kollektiv trafik med S-tog, fjern- og regionaltog fra Hovedbanegården samt Metro-nettet lige i nærheden.
De seneste mange år har bussernes nuværende station i form af holdepladsen på Ingerslevsgade ved DGI Byen fået en del kritik fra både pendlere, buschaufførerne selv og cyklister. Af- og påstigning tværs over cykelstien på Ingerslevsgade er nemlig ofte forbundet med kaos, lyder kritikken.
- En to til tre gange er passagerer på vej ud af bussen blevet ramt af en cyklist. Flere af mine kollegaer er også blevet ramt af biler på den anden side af bussen ved bagagerummet. Det er livsfarligt, fortalte buschaufføren Alfredo Trindade til TV 2 Lorry tilbage i 2017, og ikke meget har ændret sig siden.
- Det er så alvorligt, at det er et guds under, der ikke er sket alvorlige personskader, har Steen Bundgaard, der er administrerende direktør for Danske Busvognmænd, tidligere udtalt om de nuværende forhold ved Ingerslevsgade.
I videoen herunder kan du se og høre buschauffører og passagerer lufte deres frustrationer over forholdene ved DGI Byen:
195 fjernbusser om dagen
Busterminalen kommer til at ligge under Dybbølsbro ved S-togsstationen Dybbølsbro Station mellem jernbanen og Carsten Niebuhrs Gade, hvor der for tiden er ved at blive opført en IKEA.
Vejdirektoratet er bygherre på projektet for Københavns Kommune, som har været med til at finansiere terminalen. Når anlægget står færdigt, bliver busterminalen overdraget til Københavns Kommune, mens den daglige drift vil blive varetaget af trafikselskabet Movia.
Den nye busterminal, der forventes at kunne blive taget i brug i foråret 2023, skal på et normalt hverdagsdøgn kunne servicere op til 195 busser.
Terminalen vil indeholde 15 busholdepladser, taxapladser, en såkaldt ”kys og kør-zone”, op til 200 cykelparkeringspladser samt ventefaciliteter, toiletter og måske endda en kiosk.