Ny metrolinje møder modstand: "Man spiller russisk roulette med Københavns udvikling"

Et kontrol- og vedligeholdelsescenter for den kommende M5-metrolinje skal formentlig placeres på Prøvestenen ud for Amager. Det får virksomhederne på stedet til at råbe vagt i gevær, for de frygter store klimakonsekvenser, hvis de skal flyttes.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Industrivirksomhederne på Prøvestenen frygter, hvad en kommende M5-metrolinje vil betyde for klimaet. Det tilhørende metroværksted skal nemlig placeres på Prøvestenen, som lige nu huser en række virksomheder, der håndterer råstoffer og byggematerialer. Er der ikke længere plads til dem på Prøvestenen, så forudser virksomhederne, at råstoffer og byggematerialer skal fragtes på lastbiler fra steder som Vordingborg, Kalundborg og Ringsted.
Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Lyden af store industrimaskiner, der flytter jord og sten, kan i fremtiden blive erstattet af lyden af metrotoge, der kører på skinner.

Det er situationen på Prøvestenen ud for Amager.

Det såkaldte tørbulkområde på Prøvestenen er nemlig udset til at skulle huse et kontrol- og vedligeholdelsescenter for den nye M5-metrolinje, der efter planen skal være i drift i 2035.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)

Fakta om Prøvestenen

Prøvestenen er opdelt i to havnefaciliteter - vådbulk og tørbulk.

  • På vådbulken håndteres der primært brændstoffer - herunder til flyene i lufthavnen via en rørledning under jorden.

  • På tørbulken går der årligt 1,6 millioner ton råstoffer, byggematerialer og andet såkaldt fast bulk over kajerne på Prøvestenen. Virksomhederne på tørbulken håndterer desuden cirka en million ton jord og byggeaffald fra Storkøbenhavn.

Indehaverne af nogle af de store industrimaskiner ser dog ikke noget positivt i udskiftningen i Prøvestenens lydbillede, da det vil betyde, at flere af virksomhederne skal flytte. 

- Der kan ikke både være plads til et metroværksted og så de virksomheder, der allerede ligger her på Prøvestenen, lyder det fra Karsten Ludvigsen, der er direktør i affalds- og miljøvirksomheden Norrecco.

Prøvestenen er en nødvendighed for Københavns udvikling. Alternativerne ligger hundrede kilometer væk, og det hænger slet ikke sammen med klimaambitionerne med så mange lastbiler på vejene. Det vil betyde ekstra CO2-udledning

— Kim Fynbo Nielsen, Dansk Natursten

Virksomhederne forsøger derfor nu at råbe politikerne på Københavns Rådhus og i Folketinget op. 

- Formålet med vores opråb er at sætte Prøvestenen ind i en større kontekst, hvor politikerne forstår, at der er et behov for den her type virksomheder, der ligger på Prøvestenen. Det er nøglen til råstofforsyningen til og fra hovedstadsområdet, siger Karsten Ludvigsen.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Tørbulkområdet på Prøvestenen hvor der håndteres råstoffer og byggematerialer.
Foto: Christian Lindgren/Ritzau Scanpix

Lastbiler på vejene

En anden virksomhed, der holder til på Prøvestenen, er Dansk Natursten.

- Prøvestenen er det eneste rigtige sted til at levere materialer til Storkøbenhavn, som vores virksomhed gør. Og 95 procent - måske endda mere - af vores materialer bliver brugt i Storkøbenhavn. Vi taler om afstande på fem til ti kilometer, lyder det fra salgsdirektør Kim Fynbo Nielsen. 

Han nævner vanddybden ved kajkanten på næsten 12 meter i Prøvestenshavnen som helt afgørende for flere af virksomhedernes drift. 

Den betyder nemlig, at de helt store skibe kan lægge til kaj her. Kim Fynbo Nielsen fortæller i den forbindelse om et skib, der kom til Prøvestenen med 63.000 ton granitskærver til beton. Det ville kræve 1.800 lastbiler at fragte en tilsvarende mængde.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Skibet Yeoman Bontrup med 63.000 ton granitskærver til beton.
Foto: Privat foto

- Som jeg ser det, så spiller man russisk roulette med Københavns udvikling. Hvordan skal man få materialer ind til de projekter, der vil komme i fremtiden, spørger Kim Fynbo Nielsen, der ligeledes er formand for Erhvervsforeningen for Københavns Havn.

Han forudser, at der vil komme langt flere lastbiler på vejene, hvis virksomhederne bliver fortrængt fra Prøvestenen. Virksomhederne har nu kig på arealer i blandt andet Kalundborg, Vordingborg og Ringsted.  

- Prøvestenen er en nødvendighed for Københavns udvikling. Alternativerne ligger hundrede kilometer væk, og det hænger slet ikke sammen med klimaambitionerne med så mange lastbiler på vejene. Det vil betyde ekstra CO2-udledning, lyder det fra Kim Fynbo Nielsen.

Virksomhed: "Hver en kvadratmeter er hellig"

Københavns Kommune kunne den 8. februar offentliggøre, hvilken linjeføring for M5-metroen, der nu skal arbejdes videre med. Linjeføringen indeholder ti stationer og et kontrol- og vedligeholdelsescenter på Prøvestenen.

(Artiklen fortsætter efter kortet.)

Metrolinje M5 skal efter planen være færdig og køreklar i 2035. I første omgang er det dog kun planen at lave den del af metrolinjen der er tegnet med fast streg. Den stiplede linje vil først eventuelt blive vedtaget en gang i fremtiden.
Foto: Københavns Kommune

- Prøvestenen er det, der giver bedst mening for metroen, og det er der, vi generer færrest aktiviteter, der enten er på vej, eller er der i forvejen, lyder det fra Lars Weiss, der er gruppeforperson for Socialdemokratiet og medlem af Økonomiudvalget i Københavns Kommune. 

Metroværkstedet vil efter planen fylde 90.000 kvadratmeter. Det er knap en fjerdedel af tørbulkområdets areal.

- Det er langt mere, end hvad der vil kunne undværes. Der kan faktisk ikke undværes noget. Vi vil gerne have ekstra kvadratmeter, fordi importen er stigende, fortæller Kim Fynbo Nielsen.

Der kommer til at blive problemer, når vi skal rykke rundt på aktiviteterne. Det bliver et stort puslespil, men jeg er ikke i tvivl om, at det nok skal lykkes

— Lars Weiss, Gruppeforperson, Socialdemokratiet, København

Politikerne i Økonomiudvalget på Københavns Rådhus har nu besluttet, at det skal belyses, om metroværkstedet kan optage et mindre areal på Prøvestenen, men det løser ikke problemet, lyder det fra virksomhederne, der opfordrer til, at der i stedet bliver kigget på alternative placeringer til et kontrol- og vedligeholdelsescenter.

- Selvfølgelig er det en fordel, hvis der bliver taget mindre areal væk fra de virksomheder, der er på Prøvestenen, men der er knaphed på den her type areal i hovedstadsområdet, så hver en kvadratmeter er hellig, udtaler Karsten Ludvigsen og fortsætter: 

- Alle taler ind i denne her miljøpolitiske dagsorden med cirkulære løsninger, der er bæredygtige med genanvendelse af ressourcer. Men det kræver altså, at vi kan placere de her virksomheder tæt på byen, hvor affaldet opstår, og hvor ressourcerne skal bruges.

Lars Weiss: "Det bliver et stort puslespil"

Lars Weiss mener, at der både kan være plads til metroværksted og virksomheder på Prøvestenen. Måske skal nogle af virksomhederne dog fremover i stedet ligge ved jordmodtagelsesanlægget ved Lynetteholm.

Virksomhederne på Prøvestenen siger, at det her bliver et problem. Men det siger du, at det ikke gør?

- Jeg siger ikke, at det bliver nemt. Der kommer til at blive problemer, når vi skal rykke rundt på aktiviteterne. Det bliver et stort puslespil, men jeg er ikke i tvivl om, at det nok skal lykkes, lyder det fra Lars Weiss. 

Virksomhederne på Prøvestenen forudser, at der vil blive transporteret langt mere materiale til og fra Storkøbenhavn via lastbiler, hvis tørbulkområdet på Prøvestenen bliver indskrænket på grund af et metroværksted. Hvordan vil du undgå det? 

- Jeg vil undgå, at tørbulken kommer over på lastbiler ved at sikre, at aktiviteterne stadig kan være i Østhavnen - det vil sige på Prøvestenen og på jordmodtagelsesanlægget på Lynetteholm. 

Så der kommer ikke til at komme flere lastbiler på vejene på grund af det her? 

- Nej. Ikke på grund af det her, afslutter Lars Weiss.

Linjeføringen for M5 skal først undergå en miljøkonsekvensvurdering, der skal i offentlig høring. Herefter er det forventningen, at der vedtages en anlægslov, før første spadestik til det nye kontrol- og vedligeholdelsescenter kan tages.

Link kopieret!

Seneste nyt

Skagensmaleri kommer på auktion i Lyngby

Foto: Auktionshuset Bruun Rasmussen

Skagensmaleriet "Fru Marie Krøyer i Haven paa Skagen" af P.S. Krøyer skal nu på auktion hos auktionshuset Bruun Rasmussen i Lyngby.

Det oplyser auktionshuset i en pressemeddelelse.

Maleriet er fra 1892 og vurderes til mellem fire og seks millioner kroner.

Link kopieret!

Nu kan du blive snemåler for DMI

Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Er du hjemme klokken otte om morgenen, vågen og ikke bange for at bruge en tommestok udenfor, så har DMI brug for din hjælp.

Vintersæsonen er officielt begyndt, og DMI søger nye snemålere, så de kan opretholde overblikket over snemængderne rundt omkring i Danmark.

Som snemåler skal du kunne måle sne de dage, hvor der ligger sne på jorden. I de seneste fem år har man i gennemsnit skullet måle sne ti gange om året.

Det er en fordel, men ikke et krav, at du ikke er kuldskær, og DMI sætter pris på stabilitet, så målingerne kommer ind til tiden de dage, hvor det har sneet.

Snesæsonen varer fra 1. oktober til 30. april. Belønningen er et symbolsk beløb på omkring 2.900 kroner om året - og en gratis målestok.

Link kopieret!

Maskerede unge overfaldt 16-årig på skole. Nu skal de i fængsel

Foto: Sofie Mathiassen/Ritzau Scanpix

Sidste år endte et mellemværende mellem to unge i Køge med, at fire unge, maskerede mænd overfaldt en 16-årig dreng på hans skole.

De unge mænd udsatte ham for grov vold med slag, spark og tramp. Desuden slog de ham med en metalgenstand, så den 16-årige brækkede næsen.

En af de maskerede unge er nu idømt fem måneders fængsel, mens to andre har fået tre måneders fængsel hver. Den fjerde blev dømt 60 dages fængsel for medvirken, da vedkommende ikke deltog i volden.

Alle tog betænkningstid.

Link kopieret!

Tre personer tiltalt for drab på forsvundne Jimmi Lillelund

Foto: Politi

Tre personer - to mænd og en kvinde - er tiltalt for drab og bortskaffelse af lig i sagen om Jimmi Lillelund, der forsvandt i 2020.

Det oplyser Midt- og Vestsjællands Politi i en pressemeddelelse.

Jimmi Lillelund blev sidst set i april for 4,5 år siden, da han kørte fra sit opholdssted i Gundsømagle til Haveforeningen Ishøjgård i Ishøj. Hans lig er endnu ikke blevet fundet.

Link kopieret!

Politikreds melder om mange færdselsuheld i snevejret

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Alene denne morgen har Midt- og Vestsjællands politikreds haft syv færdselsuheld på grund af vintervejret.

I flere af tilfældene var bilerne på sommerdæk. Politiet opfordrer derfor til, at man får gjort sin bil klar til det kolde vejr og glatte føre, og at man sørger for at køre efter forholdene.

- Pas på derude!, skriver politiet på X.

Link kopieret!

Minister spænder ben for ny københavnerbydel

Foto: Søren Lorenzen/Ritzau Scanpix

På vegne af transportminister Thomas Danielsen (V) gør Banedanmark nu indsigelse mod den nye bydel Jernbanebyen på Vesterbro i København.

Det skriver Byrummonitor.

Ministeren mener nemlig ikke, at byprojektet ikke tager de nødvendige hensyn til Banedanmarks jernbaneanlæg i området.

- Lokalplansforslaget omfatter en række forhold, der er i direkte modstrid med sikring og fastholdelse af det landsdækkende jernbanenet og dermed hensynet til nationale interesser samt flere af jernbanelovens bestemmelser, skriver Banedanmark på vegne af ministeren ifølge Byrummonitor.

Teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) vil ikke stille op til interview om indsigelsen, men oplyser til Byrummonitor, at kommunen er i dialog med Banedanmark om sagen for at finde en løsning, der kan fungere for alle parter.

Link kopieret!

Populær smykkevirksomhed får løftet pegefinger af Forbrugerombudsmanden

Foto: Søren Lorenzen/Ritzau Scanpix

Forbrugerombudsmanden vurderer, at smykkevirksomheden Camilla Krøyer Jewellery har vildledt forbrugerne ved at give dem et indtryk af, at et tilbud udløb hurtigere, end det egentlig gjorde.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

På virksomhedens Facebook-side skrev de:

"Køber du inden 48 timer og bruger koden 'CAMILLA15' får du 15 % rabat på hele din kurv".

Problemet var bare, at rabatkoden fungerede flere måneder efter, de 48 timer var gået.

- Varigheden af et tilbud er en væsentlig oplysning for forbrugeren, og derfor skal den selvfølgelig være angivet korrekt. En virksomhed må ikke forsøge at lokke kunder til med tidsbegrænsede tilbud, hvis der reelt er tale om tilbud, der gælder hele tiden, siger forbrugerombudsmand Torben Jensen.

Ifølge smykkefirmaet skyldtes det en systemfejl.

Link kopieret!

Nu svarer Novo Nordisk på abekritik

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Novo Nordisk møder kritik for de forsøgsaber, som medicinalvirksomheden ifølge eksperter kun kan have skaffet gennem vietnamesiske leverandører, der er beskyldt for at handle aber på det sorte marked.

Det skriver Jyllands-Posten.

Novo Nordisk har ikke ønsket at forholde sig til kritikken over for avisen. I en mail til TV 2 Kosmopol fortæller Novo Nordisk, at de i årevis har sikret, at alle dyr indkøbt i Novo Nordisk-regi kommer fra godkendte avlere på Mauritius eller i Vietnam.

Ifølge Novo Nordisk sikrer deres regler og tilsyn, at der ikke bruges vildtfangne aber til forsøg.

- Novo Nordisk har mere end 60.000 leverandører på tværs af alle dele af virksomheden. Som et generelt princip oplyser vi ikke navnene på vores leverandører. Der er en indbyrdes forståelse af dette virksomhederne imellem, og det gælder på tværs af vores forretning, skriver Novo Nordisk til TV 2 Kosmopol.

Novo Nordisk understreger desuden, at de ikke får aberne direkte fra de udenlandske leverandører, men via kontraktforskningsorganisationer.

Link kopieret!

Pas på i morgentrafikken: Flere uheld

Der er denne morgen sket flere uheld på vejene i hovedstadsområdet.

Der er sket et uheld på motorvej E20 fra Avedøre mod Køge, og venstre spor er spærret.

Også på Motorring 3 mod Gladsaxe er der sket et uheld, hvor en bil nu holder i nødsporet.

Desuden holder der en havareret bil i nødsporet på Helsingørmotorvejen fra Avedøre mod Lyngby og på Rute 16 fra København mod Hillerød.

Link kopieret!

Antallet af kriminelle klaner i København skal nu undersøges

Foto: Liv Latricia Habel/Ritzau Scanpix

Økonomiudvalget i Københavns Kommune er blevet enige om at undersøge omfanget af kriminelle klaner i København.

Det skriver Berlingske.

Undersøgelsen kommer i kølvandet på Berlingskes dækning af fire familier i Aarhus, der er blevet sigtet eller mistænkt for at bryde loven næsten 5.000 gange. Alene én familie har kostet Aarhus Kommune 64 millioner kroner i sociale foranstaltninger.

- Vi skal have et hurtigt og overordnet billede af, om tendensen i Aarhus med kriminelle klaner også gør sig gældende i hovedstaden, siger beskæftigelses- og integrationsborgmester Jens-Kristian Lütken (V) til avisen.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google