Ny metrolinje på tegnebrættet: Nu kan du være med til at bestemme, hvordan den skal se ud
Nu inviteres københavnerne til at komme med input til den komme metrolinje M5, der skal koble Refshaleøen og Lynetteholm til resten af byen.
Nye grønne "metro-hegn" kan være på vej flere steder i København.
Torsdag 25. august blev Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune enige om at sende to forslag til den kommende metrolinje til Refshaleøen og Lynetteholm i offentlig idéfasehøring.
Her kan blandt andet borgere, virksomheder og organisationer komme ud med deres tanker om metrolinjen og få indflydelse tidligt i projektet.
Det kan være idéer til, hvordan byens nye metrostationer skal indrettes, om der skal tages særlige hensyn til legepladser eller den lokale grønne oase, når byggepladserne placeres, og hvilke miljøforhold, der skal belyses, skriver økonomiforvaltningen i en pressemeddelelse.
(Artiklen fortsætter under faktaboksen.)
Sådan kommer du med input
- Alle kan give deres besyv med på kommunens høringsportal, som du finder her.
- Høringsperioden løber fra 5. september til d. 31. oktober 2022.
- Onsdag d. 28. september inviterer Københavns Kommune til borgermøde om M5 på Islands Brygge Kulturhus, hvor alle er velkomne.
- Her kan du høre mere om og stille spørgsmål til de forskellige forslag til stationsplaceringer og øvrige byggepladser, der kan blive nødvendige, hvis metrolinjen M5 skal anlægges.
- Der afholdes desuden et digitalt borgermøde torsdag d. 6. oktober.
- Du kan løbende holde dig opdateret her.
Idéfasehøringen er en indledende, offentlig høring om projektet, og det er første skridt mod en miljøkonsekvensvurdering.
Når høringen er afsluttet udarbejder Økonomiforvaltningen en dybdegående rapport med de indkomne høringssvar og vurdering af disse, som forelægges Borgerrepræsentationen i begyndelsen af 2023.
Overborgmester glæder sig til borgernes input
På overborgmesterkontoret glæder Sophie Hæstorp Andersen (S) sig til at blive klogere på de høringssvar, der måtte komme:
- For mig som overborgmester er det et mål at gøre hele Københavns udvikling til et fælles anliggende for alle københavnere. Borgerinddragelse og dialog er nøglen til det København, som så mange drømmer om at blive en del af. Vi skal udvikle byen sammen, siger hun i pressemeddelelsen og fortsætter:
- Derfor er jeg glad for, at vi nu tager hul på dialogen om byens nye metrolinje. Vi har fordoblet høringsperioden fra fire til otte uger, så københavnerne får ordentlig tid til at indsende høringssvar. Den mulighed vil jeg opfordre alle til at gribe – jeg glæder mig til den videre dialog om udbygningen af vores fantastiske metro.
Når høringssvarene er nået til politikerne på Københavns Rådhus, skal de tage stilling til, om der skal anlægges en ny metrolinje, og i så fald hvilken linjeføring der skal udarbejdes en miljøkonsekvensrapport for.
To forskellige linjer
På tegnebrættet er to forskellige forslag, der er vidt forskellige.
I den kortere linjevariant finder vi M5 Orange, der er en ny selvstændig linje med fire stationer fra Østerport over Refshaleøen og med to stop på Lynetteholm, hvor stationer åbner i takt med byudviklingen .
Den anden metrolinje - M5 Lilla - er en længere en af slagsen med i alt ni stationer. Den slanger sig fra Københavns Hovedbanegård via Bryggebroen og DR-byen over Amagerbrogade og Lergravsparken til Kløverparken og Refshaleøen og videre til Lynetteholm.
Du kan se et kort over de to linjer herunder:
(Artiklen fortsætter under billedet.)
Foto: TV 2 Lorry
Tanken bag den noget længere linje er, at den vil løse den pladsmangel, der allerede i 2035 vil opstå på strækningen mellem Amager og Kongens Nytorv i den eksisterende metro. M5 Lilla dækker nye områder på Islands Brygge og ved Amagerbrogade og vil samlet set betjene mere end 51.000 beboere, arbejdspladser og studiepladser i 2035, lyder vurderingen fra Københavns Kommune.
Den videre proces for M5
• Otte ugers idéfasehøring fra uge 36 til uge 44
• 28. september: Borgermøde hos Kulturhuset Islands Brygge
• 6. oktober: Online borgermøde
• 31. oktober: Idéfasehøring slutter.
• 1. kvartal 2023: Politisk behandling af hvidbog over høringssvar til idéfasen.
• Efterfølgende skal forligskredsene bag Lynetteholm i henholdsvis Folketinget og Københavns Borgerrepræsentation beslutte, hvilken linjeføring for M5, der skal undergå en miljøkonsekvensvurdering.
• 2023-2024: Udarbejdelse af miljøkonsekvensrapport, der afsluttes med 8 ugers offentlig høring. Efterfølgende forventes det, at der vedtages en anlægslov og udstedes myndighedstilladelse til projektet.
• 2025: Udbudsprojektering og udbud
• 2026-2034: Anlægsfase.
• 2035: Metrolinje M5 forventes taget i brug