På ét punkt er København ikke længere verdens bedste, mener forbund

Udlandet puster København i nakken, når det handler om at skabe gode forhold for cyklister. Nu blæser et flertal i Københavns Borgerrepræsentation til kamp, så hovedstaden kan sikre sig cykelbyernes gule trøje.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
De skal have bedre forhold, så der bliver flere af dem - cyklisterne.På Københavns rådhus skubber et bredt politisk flertal nu hårdt på for at øge hovedstadens førende position som cykelby.
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Jo jo - vi ved det godt. Der er rigtig mange københavnere, der bruger cyklen, og der er mange, der tager cyklen, når de skal på job i hovedstaden. 

Men står det til Enhedslisten, Socialdemokratiet, SF,  Alternativet, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti på Københavns Rådhus, så skal endnu flere bruge cyklen. Partierne har derfor fremsat et forslag om, at der skal vedtages en ny cykelstrategi, som skal give langt flere københavnere - og pendlere - medvind på cykelstierne.

Forslaget kommer efter vedtagelsen af en fælles cykelstrategi i EU-regi, som skal få medlemslandene til at arbejde for, at flere europæere vælger cyklen frem for andre transportmidler. Samtidig arbejdes der i Transportministeriet på en ny, national cykelstrategi, som skal afløse den eksisterende, der er fra 2014.

Enhedslistens teknik- og miljøborgmester, Line Barfod, påpeger over for TV 2 Kosmopol, at det var et cykeltopmøde i København i 2022, der blev den direkte anledning til, at EU vedtog en cykelstrategi, hvor målet er, at langt flere europæere skal bruge cyklen som transportmiddel.

- Og nu er vi jo midt i en EU-valgkamp. Det er da i den forbindelse oplagt at få kandidaterne til at være opmærksomme på, at der er en mulighed for at påvirke udviklingen, siger hun - og lægger heller ikke skjul på, at EU's cykelstrategi kan betyde, at EU-medlemmerne dermed vil kunne få støtte til cykelprojekter.

Ingen grøn omstilling uden cykler

I den europæiske cykelstrategi, som blev endeligt annonceret i starten af april i år,  fremhæves det, at bæredygtige transportformer er afgørende for at nå EU’s klima-, nulforurenings- og energieffektivitetsmål - og at det kræver en bred indsats.

- Hvis cyklingens fulde potentiale skal udnyttes, bør der på behørig vis tages højde for cykling i trafikpolitikker på alle niveauer af forvaltning og finansiering, transportplanlægning, oplysningsarbejde, tildeling af plads, sikkerhedsregler og passende infrastruktur, herunder med et særligt fokus på personer med handicap eller nedsat mobilitet, hedder det i den fælles erklæring om cykling, der er udsendt af Europa-Parlamentet og Europa-Kommissionen.

Line Barfod er ikke uenig og er hurtig til at nævne den grønne omstilling, så hun  understreger:

- Det er en helt nødvendige del af den grønne omstilling, at vi fremmer cykling.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Spørg Os

Vær med i vores journalistiske fællesskab.  Du spørger. Vi undersøger.

Supercykelstier og parkering

Helt konkret nævner hun, at supercykelstierne mellem København og omegnskommunerne er vigtige og skal udbygges.

- Vi ved, at det er noget, der får flere til at droppe bilen. Højklassecykelstier har stor betydning, siger hun.

Line Barfod peger også på, at København har mange steder, hvor der er stor trængsel på cykelstierne, og her er der brug for, at stierne gøres bredere.

Og så er der et klassiske københavner-problem, der skriger på en løsning:

- Cykelparkering. Alene ved Hovedbanegården er der brug for tusinder af nye pladser, men generelt er det et problem rundt om i byen, og her er vi langt bagefter en by som Amsterdam, siger hun.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Line Barfod peger på behovet for tusinder af flere cykelpladser ved Københavns Hovedbanegård, og i Cyklistforbundet deler man ønske om flere, bedre - og mere sikre steder, man kan parkere sin cykel.
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

TV 2 Kosmopol har tidligere beskrevet antallet af cykeltyverier som et af de problemer, cyklisterne slås med, og Line Barfod mener, at bedre parkeringsforhold for cyklister kan være med til at dæmme op for det problem.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)

Her er partiernes forslag

Københavns Borgerrepræsentation samles den 2. maj, og det er her, man skal behandle cyklisme-forslaget, som præsenteres således:

Det foreslås,

  1. at Borgerrepræsentationen pålægger Teknik- og Miljøudvalget, at det i arbejdet med at revidere planer, politikker og strategier indenfor teknik- og miljøområdet, indgår at Københavns Kommune får en ny stærk cykelstrategi med fokus på såvel udbygning af cykelinfrastruktur, herunder cykelstier, supercykelstierne, som forbedring af de eksisterende cykelstier, cykelbroer, langt mere og bedre cykelparkering, indsats mod cykeltyverier, infrastruktur for erhvervsmæssig kørsel med ladcykler, samt fokus på gode cykelvaner for børn og unge,

  2. at Borgerrepræsentationen pålægger Teknik- og Miljøudvalget, at sikre at Københavns Kommune spiller en aktiv rolle i udviklingen af den nye nationale cykelstrategi i samarbejde med andre kommuner og regioner, bl.a. i forhold til opprioritering af Supercykelstisamarbejdet,

  3. at Borgerrepræsentationen pålægger Teknik- og Miljøudvalget, at sikre at Københavns Kommune, gerne i samarbejde med andre kommuner, Region Hovedstaden og staten arbejder på, at den nyligt vedtagne cykelstrategi i EU medfører massive investeringer i cykelinfrastruktur og i kombinationsrejser med cykling og kollektiv transport.

Når København efter en vedtagelse i Borgerrepræsentationen så en dag ender med at stå med en cykelstrategi, bliver der brug for penge.

Det vil koste

Line Barfod håber - ud over muligheden for EU-tilskud - at staten også spytter i kassen. 

- Da infrastrukturplanen blev vedtaget, var det med en pulje på 160 milliarder. Men kun tre milliarder af afsat til cykelstier - og det er i hele landet, forklarer hun.

Hun og to borgmesterkolleger fra Hovedstadens Supercykelstisamarbejde har haft foretræde for Folketingets Transportudvalg, og her var det netop et af målene at påvirke den nationale cykelstrategi, der er på vej.

I  samme åndedrag erkender hun, at København også selv må til lommerne.

- Men man skal huske, at vi hvert år afsætter penge til cykelprojekter, selv om jeg godt kunne tænke mig endnu flere, siger hun.

I 2022 kunne TV 2 Kosmopol fortælle, at der var sket et fald i, hvor mange der bruger cyklen til og fra arbejde. Forleden kunne Region Hovedstaden og de 29 kommuner i regionen så offentliggøre en undersøgelse, der viser, at trafikken i hovedstadsområdet vil vokse markant de næste ti år.

En meget stor del af væksten kommer bilerne til at sætte sig på.

- Når vi i analysen ser ti år frem, så transporterer vi os stort set på samme måde som i dag. Og når vi dertil lægger, at vi bliver flere i regionen, så er vi simpelthen nødt til at tilbyde mere konkurrencedygtige kollektive rejser og give cyklisterne bedre forhold. Gør vi ikke det, sander vi totalt til i trængsel, miljø- og støjforurening, lød det fra regionsrådsformand Lars Gaardhøj (S).

Bedre cyklistforhold vil ramme bilisterne

Cyklistforbundet hilser det københavnske cykeludspil velkomment og  er - ikke overraskende - enige i, at cyklende trafikanter skal have bedre forhold. 

Malte Emborg Vinding, der er næstformand i forbundets afdeling i København, lægger dog ikke skjul på, at markante forbedringer for cyklister i hovedstaden ikke kan undgå at medføre indskrænkninger i biltrafikken.

- Det handler jo om villigheden til at kunne prioritere i trafikken. Hvis vi skal have en cykelstrategi, der er lige så succesfuld som den, de for eksempel har i Paris - så er man nødt til at påvirke bilernes fremkommelighed, siger han.

Malte Emborg Vinding nævner, at hvis cykelstier skal gøres bredere, ja så skal vejbanerne til bilerne nødvendigvis gøres smallere. På samme måde påvirker det bilister, hvis lyskryds indrettes efter cyklisters tempo og fremkommelighed, og hvis trafiksikkerheden for cyklister skal forbedres, så er det igen bilerne, man skal se på.

- Den slags tiltag er de nødvendige tiltag. Og derudover har vi masser af ønsker siger han.

I grafikken herunder kan du se, hvordan de daglige transportture i København fordeler sig på forskellige transportmidler.

(Artiklen fortsætter efter grafikken.)

Københavns Kommune udgav sidste år en mobilitetsredegørelse. Den viser, at der foretages lige så mange ture på cykel som i bil. Men kigger man på københavnernes egne ture, så er der flere, der cykler, og når det handler om københavneres vej til og fra arbejde og studie, så er cyklen altdominerende.
Foto: Grafik: Mia Cassens/TV 2 Kosmopol

Malte Emborg Vinding nævner højere kvalitet på cykelstier med en bredde, så de enkelte typer cyklister ikke kommer i konflikt med hinanden. Supercykelstier uden ophold - altså lyskryds - og flere genveje for cyklister i form af for eksempel cykelbroer. Hertil kommer et akut behov for bedre parkeringsmuligheder for cyklister.

- Cyklerne i København er blevet langt dyrere. Derfor skal man kunne parkere, så det er trygt og sikkert, siger han.

Verdens bedste cykelby? - Ikke mere

Malte Emborg Vinding nævner selv Paris som en af de byer, der i øjeblikket gør meget for cyklister, mens Line Barfod pegede på Amsterdam, når det handler om cykelparkering. Så andre europæiske storbyer er godt i gang med at bide den københavnske cykelkultur i haserne.

- København har et godt udgangspunkt, men hvis man ser væksten i andre, spirende cykelbyer, så er vi ikke så ekstraordinære, som vi har været. Og med det ambitionsniveau man har for cykler i mange hollandske byer, ja så er København ikke længere verdens bedste cykelby, siger han.

Københavns Borgerrepræsentation behandler partiernes forslag på sit møde torsdag den 2. maj.

Link kopieret!

Seneste nyt

Strømmede til uddeling af gratis rødvin

Kulden kunne ikke holde kunderne væk fra et glas gratis rødvin.

Der var rigtig mange, der trodsede november-kulden og mødte op foran Restaurant Bouillon på Frederiksberg torsdag eftermiddag for at få fingre i et de 500 glas gratis Beaujolais.

Det er en fransk tradition, at man den tredje torsdag i november fejrer frigivelsen af den helt unge Beaujolais Nouveau-vin, og den tradition er Restautant Bouillon hoppet med på og uddelte gratis vin og ristede kastanjer foran restauranten på Solbjergvej.

- Skål for Beaujolais og skål for kastanjer, lød det fra de fremmødte kvinder, som TV 2 Kosmopol talte med, og som syntes, det var "dejligt at nyde et glas Beaujolais midt på Frederiksberg".

- Det er jo en gammel og virkelig sjov tradition, som jeg har oplevet flere gange i Paris. Folk står gerne og småfryser lidt, men storhygger med venner og familie. Det er en tradition, jeg virkelig kan godt li', og som jeg synes, falder på et lidt tørt sted her i november, der ærligt talt ellers ikke er den mest muntre måned, sagde Bouillon-ejer Torben Klitbo tidligere på ugen til KøbenhavnLiv.

Link kopieret!

21-årig udså sig de svageste ofre - nu er han dømt

Midt- og Vestsjællands Politi
Foto: TV 2 Kosmopol

Torsdag idømte Retten i Roskilde en 21-årig mand et års ubetinget fængsel for systematisk at gå efter ældre mennesker, som han svindlede for store beløb.

- En målrettet efterforskning fra politiets side har gjort, at vi nu har fået dømt en af de personer, som vi mener har haft en central rolle i bedragerierne, siger anklager Marutha Thayaphran fra anklagemyndigheden ved Midt- og Vestsjællands Politi.

Politiets efterforskning har vist, at den 21-årige tog ud til de ældre, efter at andre medgerningsmænd over telefonen havde givet sig ud for at være fra banken og overbevist dem om, at de skulle udlevere hævekort og koder. Derefter blev kortene afhentet hjemme hos ofrene for derefter at blive brugt i de nærmeste hæveautomater.

I alt blev 13 ældre svindlet for et samlet beløb på 193.000 kroner. I yderligere tre tilfælde forsøgte svindlerne at snyde penge fra ældre, men de fattede dog mistanke og fik kortet spærret, før der kunne hæves penge på det. Ofrene har været bosiddende i København, Greve, Skovlunde, Hillerød, Slangerup, Herlev, Søborg, Helsinge og Gentofte.

- Der tegner sig et billede af et omfattende svindelnummer. Vi kan se, at den 21-årige forinden havde søgt på "gamle navne kvinder" og "hvor bor der flest ældre. Og på den måde har de så udset sig de svageste ofre, siger Marutha Thayaphran.

Link kopieret!

Knap 300.000 danskere får flere penge

Foto: TV 2 Kosmopol

Ældrechecken bliver øget med omkring 5000 kroner, og det betyder, at 295.000 danskere kan se frem til en større check. Det har Folketinget besluttet, skriver Ekstra Bladet. I alt er der afsat 1,3 milliarder kroner til at hæve ældrechecken.

I år udgør ældrechecken 19.900 kroner.

Link kopieret!

Rekordmange søger om julehjælp

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Blå Kors Danmark melder om rekordmange ansøgninger om julehjælp. Det skriver de i en pressemeddelelse.

Antallet af økonomisk pressede familier, der har ansøgt om hjælp til julemad og gaver, er steget med15,5 procent sammenlignet med sidste år.

- Vi møder mange familier, som ikke har råd til de mest basale ting, og som hver måned kæmper for at få pengene til at slå til. Det økonomiske pres bliver ekstra stort i juletiden, hvor der skal købes julemad og julegaver, siger Morten Skov Mogensen, generalsekretær hos Blå Kors Danmark.

Antallet af ansøgninger om julehjælp er steget i 31 ud af de 34 kommuner i TV 2 Kosmopols sendeområde.

Egedal, Albertslund og Helsingør er blandt de kommuner, hvor antallet af ansøgninger er steget mest.

Dragør, Hillerød og Solrød er de eneste kommuner, hvor antallet af ansøgninger er faldet.

Link kopieret!

Mor idømt fængsel for overgreb på mentalt retarderet søn

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

En 37-årig kvinde er torsdag blevet idømt fire år og seks måneders fængsel for voldtægt og andre seksuelle overgreb mod sin mindreårige søn.

Hun blev desuden dømt for at have udnyttet sønnens mentale retardering.

Det skriver Anklagemyndigheden ved Københavns Politi på X.

Ifølge KøbenhavnLIV skete overgrebene fra 2015 til 2022, hvor sønnen var mellem fem og 12 år gammel.

Kvinden har anket dommen til frifindelse.

Link kopieret!

Kongehuset offentliggør nye portrætter af kongeparret

Foto: Steen Evald, Kongehuset ©

Torsdag har kongehuset offentliggjort nye, officielle portrætter af kong Frederik og dronning Mary.

Portrætterne er såkaldte civilportrætter, som anvendes af kongehuset i forbindelse med officielle rejser, besøg og særlige begivenheder. Desuden kan kongeparrets protektioner også bruge dem.

Link kopieret!

Ti personer anholdt i sag om omfattende hvidvask

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Københavns Politi slog torsdag morgen til på 17 adresser og anholdt ti personer, der er mistænkt for hvidvask.

Det skriver politiet i en pressemeddelelse.

Otte af de anholdte er sigtet for grov hvidvask for mindst 45 millioner kroner. De er mistænkt for at have drevet et netværk af selskaber, som har fungeret som fakturafabrikker, hvor der er udstedt fiktive fakturaer til en række danske virksomheder.

En anholdt er sigtet for at have købt fiktive fakturaer, og en er sigtet for medvirken til køb af fakturaer.

- Forud for aktionen har vi gennem længere tid efterforsket hvidvasknetværket. Efterforskningen fortsætter, og jeg kan ikke udelukke, at der kommer flere anholdelser i sagen, siger vicepolitiinspektør Anne Katrine Kristensen.

Link kopieret!

20-årig kørte med 100 kilometer i timen gennem byområde

Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix

En 20-årig bilist blev onsdag formiddag sigtet for vanvidskørsel efter have kørt mindst 103 kilometer i timen i Ørestad på Amager på en strækning, hvor det er tilladt at køre 50 kilometer i timen.

Det skriver Københavns Politi på X.

Politiet beslaglagde den 20-åriges bil, og han fik inddraget sit kørekort.

Link kopieret!

Politi holder skarpt øje med livsfarlig tendens i trafikken

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Forleden blev 12 bilister dømt for ikke at påsætte sikkerhedswiren ved brug af trailer, skriver Anklagemyndigheden ved Københavns Vestegns Politi på X.

Den manglende sikkerhedswire er en tendens, som Københavns Vestegns Politi er godt trætte af, og de holder derfor skarpt øje med, om bilister har tilkoblet sikkerhedswiren korrekt.

- Vi har sagt det før, men lad mig gentage: Når påhængsvogne løsriver sig på motorvejen, skaber det livsfare for andre trafikanter, siger Claus Stoltenberg, leder af færdselsafdelingen i Københavns Vestegns Politi, på X.

De 12 sager kom blandt andet fra Gladsaxe, Albertslund og Ballerup. Straffen i sådanne sager er typisk en bøde og en betinget frakendelse af førerretten.

Link kopieret!

Politi efterforsker mand i Volvo

I en Facebook-gruppe for Hareskovby skriver en borger, at dennes 12-årige datter er blevet antastet af en mand.

Manden kørte ifølge opslaget op på siden ad pigen og tilfredsstillede sig selv foran hende.

Nordsjællands Politi har bekræftet sagen til TV 2 og oplyser, at de har iværksat en række efterforskningsskridt. Politiet opfordrer borgere i området til at være opmærksomme og kontakte politiet, hvis de ser noget mistænkeligt.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google