Politiet vil ændre på farlig opførsel på cykelstierne
Mange cykler lige rigeligt beduggede hjem efter en våd nat i Københavns natteliv. Det er et af fokusområderne, når Københavns Politi i øjeblikket slår ned på den københavnske cykelkultur.
De mange cykelstier rundt om i København vidner om en by, hvor man meget gerne vil have folk til at bruge cyklen som deres primære transportmiddel.
Men der er situationer, hvor man burde lade havelågen blive stående i cykelstativet og finde en anden måde at komme hjem på.
- Jeg tror, de fleste danskere på et eller tidspunkt har sat sig op på en cykelsaddel, hvor de har fået mere end en enkelt fadøl. Men når man er så fuld, at man nærmest ikke kan stå på benene, så er man for fuld til at cykle.
Sådan lyder det fra Jesper Hemmingsen, der er specialkonsulent for Rådet for Sikker Trafik.
Ifølge en undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik svarede 30 procent af de unge mellem 16 og 19 år, at de har cyklet, mens de var for fulde til at styre cyklen ordentligt.
Færdselsbetjentene Rasmus og Peter ser de berusede cyklister fredag og lørdag, når de er på patrulje. Et godt eksempel er på Nørrebro og Gothersgade i Indre By, hvor der ofte er stor aktivitet i weekenderne.
Her holder de øje med, om færdselsloven bliver overholdt, men også om folk er for berusede til at cykle.
- Det, at vi er på gader og stræder, betyder meget. Det viser også over for cyklisterne, at de skal tage sig lidt sammen, fordi det kunne jo være, at der stod en betjent lige rundt om hjørnet og hapsede dem for et eller andet. Selvom man er ude i nattelivet, så skal man overholde færdselsloven, fortæller Peter.
(Artiklen fortsætter under billedet.)
Foto: Bull House Media
Op til politiet at vurdere, om man er for fuld
Der er ikke er en promillegrænse for, hvornår man er for fuld til at køre cykel. Det afhænger i stedet af den enkelte betjents vurdering af, om man kan føre cyklen på "en betryggende måde".
Københavns Politi har etableret et såkaldt borgerråd, hvor københavnerne kan være med til at bestemme, hvad politiet skal fokusere på. Ved det seneste borgerråd, stod det klart, at utrygheden på cykelstierne fylder utroligt meget.
- Det er jo en gave, der er guld værd for os, at vi kan løse vores opgave på en måde, som borgerne gerne vil have. Det er jo det, der er hele ideen med at være borgernes politi, siger politidirektør hos Københavns Politi, Anne Tønnes.
(Artiklen fortsætter under faktaboksen.)
Hvad er et borgerråd?
Borgerrådet er et sted, hvor københavnerne - og dem der færdes der ofte - kan give deres besyv om, hvad de mener, politiet skal have fokus på. På denne side kan du holde dig opdateret på emnerne i borgerrådet: https://politi.dk/koebenhavns-politi/om-koebenhavns-politi/koebenhavns-politi-tager-borgerne-med-paa-raad
Det første tema er ’Sikkerhed for cyklister’, der skal hjælpe politiet til at blive klogere på, hvad de kan gøre for at øge sikkerheden på cykelstierne i hovedstaden.
Københavns Politi gennemfører løbende færdselskontroller, særligt hastighedskontroller, men også kontrol af cyklisters adfærd, herunder uopmærksomhed.
På Gothersgade stopper færdselsbetjenten Peter en cyklist, som slingrer lidt for meget efter hans vurdering.
- Jeg er glad for at se, at I har lys på, og at I ikke kører over for rødt og alt muligt, men jeg kan konstatere, at du kører og slingrer meget fra side til side, når du cykler. Og så er det, jeg tænker; Er du beruset?
Cyklisten går med til at få foretaget en alkoholtest, der viser en "temmelig høj" promille på 1,06, og det får færdselsbetjenten til at komme med et godt råd frem for at stikke en bøde ud.
- Når jeg taler med dig, så virker du ikke så påvirket, som alkometeret viser, du egentlig er. Jeg vil nok overveje, hvis jeg var dig, om ikke jeg skulle trække hjem.
Dermed slap han for den klækkelig bøde på 1500 kroner.
Forsøger at undgå en bøde
Rasmus og Peter spotter en mand på en cykel ved Nørreport Station, som flere gange er ved at ramme kantstenen.
- Min kollega bemærker en cyklist, som kører mod ham. Og han kan se, at han slingrer helt vanvittigt.
Alkometeret viser en promille på 1,4, og betjentene vurderer, at han ikke kan føre sin cykel på betryggende vis. Derfor bliver han sigtet for at køre på sin cykel påvirket af alkohol - på trods af sit ihærdige forsøg på at slippe uden om og lovning om at trække cyklen hjem.
Det sidste skulle dog vise sig at være en nødløgn, for så snart han fik lov at komme videre, hoppede han op på cyklen og cyklede videre.
- Han havde tydeligvis ikke helt forstået, vigtigheden af at få en bøde. Han tager lige en tur mere, konstaterer færdselsbetjenten Peter.
Du kan se tredje afsnit i serien om cykelkulturen herunder.