Politikere vil gøre livet surt for bilister i København - nu sænkes hastighederne mærkbart

Teknik- og Miljøforvaltningen lægger nu op til et rekordstort projekt, der skal sænke fartgrænserne i hele København

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Arkivfoto fra middelalderbyen i København, hvor hastigheden bliver sat ned til 30 km/t.
Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix

Bilister i København skal i dén grad vænne sig til at lette foden fra speederen.

For et rekordstort projekt fra Teknik- og Miljøforvaltningen vil sænke hastighederne på de fleste københavnske veje med 10 km/t.

Det betyder, at hastigheden bliver nedsat til 40 km/t i store dele af hovedstaden og endda helt ned til 30 km/t i brokvarterene længst mod centrum.

Det sker på baggrund af et bredt flertal af partierne i kommunen, der i budgetaftalen for 2022 vedtog en generel hastighedsnedsættelse. 

Og det er det, der nu træder i kraft, når forvaltningen indstiller sin hidtil mest ambitiøse plan for at sænke hastighederne på veje over hele byen.

Teknik- og Miljøforvaltningens mål er, at gøre det mindre attraktivt at være bilist i København fremover.

- Ved at sænke hastigheden 10 km/timen i København forventes det mindre attraktivt at tage bilen på grund af længere rejsetid, skriver forvaltningen i indstillingen af projektet.

Derudover skal de nye fartgrænser sænke udledningen af CO2, oplyser teknik- og miljøborgmester, Line Barfod (EL).

- Det er helt afgørende, at vi får sænket hastigheden på vejene i København. Det bidrager til at mindske udledningen af CO2 og til at mindske luftforureningen, hvis flere vælger alternativer til bilen. Og lavere hastigheder gør det i sig selv mere sikkert at færdes i trafikken, siger hun.

Det gælder hele Københavns Kommune

Der er altså tale om den hidtil mest ambitiøse plan for hastighedsnedsættelser, som kommer til at berøre hele Københavns Kommune fra Brønshøj til Amager.

Fremover vil det betyde, at langt størstedelen af København bliver inddelt i zoner, hvor man fremover maksimalt må køre enten 40 km/t eller 30 km/t.

Eksempelvis bliver hastighedsgrænsen for gader som Amagerbrogade, Jagtvej og Tagensvej sat ned til 40 km/t.

Mens den for blandt andet Øster Allé, Prinsessegade og Artillerivej kommer til at være på blot 30 km/t.

De regionale veje som eksempelvis HC Andersens Boulevard bliver ikke berørt af hastighedsnedsættelserne.

(Artiklen fortsætter under billedet.)

Her kan du se, hvor hastighedszonerne skal implementeres i København.
Foto: Københavns Kommune

Skal stadig vedtages

Den 30. maj skal Teknik- og Miljøudvalget tage stilling til projektet.

Bliver det vedtaget, kommer projektet til at koste knap 90 millioner kroner at gennemføre.

Pengene skal blandt andet gå til nye skilte, der skal sættes op ved alle indkørsler til zonerne, og veje der skal ombygges med chikaner og bump.

I alt vurderes det, at projektet sammen med andre projekter, herunder eksempelvis reserverede delebil- og elbilpladser, at reducere udledningen af CO2 med 14.500 tons CO2 per år.

- Den samlede udledning af CO2 fra vejtrafikken har stort set ikke ændret sig de seneste ti år. Derfor er det helt nødvendigt, at vi nu tager det tunge værktøj i brug, og gør det over hele byen, fortæller Line Barfod.

Hvis projektet vedtages, så forventer forvaltningen at implementeringen af hastighedszonerne påbegyndes i Valby i slutningen af 2022.

Hastighedsnedsættelserne bliver implementeret udefra og ind mod centrum af byen, og forventes at være helt køreklar i 2025.

Herunder kan du klikke dig gennem billederne i siderne og se, hvordan hastighedsnedsættelserne påvirker dit lokalområde:

Link kopieret!

Seneste nyt

Lokalpolitikere udsat for chikane, viser ny undersøgelse

Her ses et overblik over hastighedszonerne i hele København. De blå zoner må man køre 40 km/t, mens man blot må køre 30 km/t i de grønne.
Foto: Københavns Kommune
Hele Indre By skal blive til en 30 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
På Vestamager bliver fartgrænsen for Artillerivej sænket til 30 km/t.
Foto: Københavns Kommune
Amager Øst bliver fremover en 40 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
Nørrebro får både en 40 km/t zone og en 30 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
Indre Østerbro bliver til en 30 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
På Bispebjerg bliver farten også sat ned. Her implementeres en 40 kn/t zone.
Foto: Københavns Kommune
Vanløse bliver også en 40 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
Brønshøj-Husum vil også blive omfattet af hastighedsnedsættelser.
Foto: Københavns Kommune
Hastighedsnedsættelserne starter i Valby mod slutningen af 2022.
Foto: Københavns Kommune
En del af Vesterbro bliver til en 30 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune

En ny undersøgelse fra Helsingør Kommune viser, at knap halvdelen af de politikere, som har svaret, er blevet udsat for chikane og trusler.

Det skriver Sjællandske Nyheder.

Alle byrådets 25 medlemmer er blevet spurgt, om de har oplevet chikane inden for det seneste år, men kun 13 har svaret.

Af de 13 har fem oplevet chikane, mens fire har modtaget trusler. Tre betegner truslerne som alvorlige.

Nu overvejer byrådet, om de skal tilbyde øget hjælp til politianmeldelser, psykologbistand og mulig advokatbistand ved chikane.

I 2022 blev Helsingør Rådhus udsat for et brandattentat. Siden da har sikkerheden været skærpet ved byrådsmøderne.

Link kopieret!

Flere klager om vold og mobning - nu sættes skole under tilsyn

Her ses et overblik over hastighedszonerne i hele København. De blå zoner må man køre 40 km/t, mens man blot må køre 30 km/t i de grønne.
Foto: Københavns Kommune
Hele Indre By skal blive til en 30 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
På Vestamager bliver fartgrænsen for Artillerivej sænket til 30 km/t.
Foto: Københavns Kommune
Amager Øst bliver fremover en 40 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
Nørrebro får både en 40 km/t zone og en 30 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
Indre Østerbro bliver til en 30 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
På Bispebjerg bliver farten også sat ned. Her implementeres en 40 kn/t zone.
Foto: Københavns Kommune
Vanløse bliver også en 40 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
Brønshøj-Husum vil også blive omfattet af hastighedsnedsættelser.
Foto: Københavns Kommune
Hastighedsnedsættelserne starter i Valby mod slutningen af 2022.
Foto: Københavns Kommune
En del af Vesterbro bliver til en 30 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune

Efter flere klager om blandt vold og mobning, har Undervisningsmiljøtilsynet nu startet en tilsynssag på Engelsborgskolen i Lyngby-Taarbæk Kommune.

Det skriver Sjællandske Nyheder.

Mediet har set flere af klagerne og beskriver på den baggrund, at den ene klage vedrører et barn, der er blevet slået tre gange i hovedet af en anden elev.

formand for Skoleudvalget i Lyngby-Taarbæk Kommune., Mette Schmidt Olsen (K), ser positivt på, at der nu skal føres en tilsynssag på skolen.

- Det er godt, at man undersøger problemets omfang, så Engelsborgskolen kan få den rette rådgivning, og så skolen på den måde kan få de bedste forudsætninger for det videre arbejde, siger hun til Sjællandske Nyheder.

Link kopieret!

Novembernat slår vild rekord

Her ses et overblik over hastighedszonerne i hele København. De blå zoner må man køre 40 km/t, mens man blot må køre 30 km/t i de grønne.
Foto: Københavns Kommune
Hele Indre By skal blive til en 30 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
På Vestamager bliver fartgrænsen for Artillerivej sænket til 30 km/t.
Foto: Københavns Kommune
Amager Øst bliver fremover en 40 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
Nørrebro får både en 40 km/t zone og en 30 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
Indre Østerbro bliver til en 30 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
På Bispebjerg bliver farten også sat ned. Her implementeres en 40 kn/t zone.
Foto: Københavns Kommune
Vanløse bliver også en 40 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
Brønshøj-Husum vil også blive omfattet af hastighedsnedsættelser.
Foto: Københavns Kommune
Hastighedsnedsættelserne starter i Valby mod slutningen af 2022.
Foto: Københavns Kommune
En del af Vesterbro bliver til en 30 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune

Med en middeltemperatur på hele 13,3 grader har natten til mandag været ekstrem varm. Det gør natten til den varmeste novembernat nogensinde i dansk vejrhistorie. Faktisk var nattens middeltemperatur varmere end en gennemsnitlig dansk sommernat.

Link kopieret!

Nu starter vejarbejde på trafikeret strækning

Her ses et overblik over hastighedszonerne i hele København. De blå zoner må man køre 40 km/t, mens man blot må køre 30 km/t i de grønne.
Foto: Københavns Kommune
Hele Indre By skal blive til en 30 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
På Vestamager bliver fartgrænsen for Artillerivej sænket til 30 km/t.
Foto: Københavns Kommune
Amager Øst bliver fremover en 40 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
Nørrebro får både en 40 km/t zone og en 30 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
Indre Østerbro bliver til en 30 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
På Bispebjerg bliver farten også sat ned. Her implementeres en 40 kn/t zone.
Foto: Københavns Kommune
Vanløse bliver også en 40 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
Brønshøj-Husum vil også blive omfattet af hastighedsnedsættelser.
Foto: Københavns Kommune
Hastighedsnedsættelserne starter i Valby mod slutningen af 2022.
Foto: Københavns Kommune
En del af Vesterbro bliver til en 30 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune

Den tre- eller flersporede trafikale hovedåre H. C. Andersens Boulevard bliver frem til første uge af december sværere at køre ad, end det er tilfældet i hverdagen.

En del af strækningen bliver nemlig afspærret, mens der udføres asfaltarbejde.

Det betyder, at der bliver færre spor til bilisterne mellem Langebro og Rysensteensgade i vestgående retning, skriver Trafikken Hovedstaden på X.

Arbejdet forventes færdigt den 6. december.

Link kopieret!

Regnfuld start på ugen

Her ses et overblik over hastighedszonerne i hele København. De blå zoner må man køre 40 km/t, mens man blot må køre 30 km/t i de grønne.
Foto: Københavns Kommune
Hele Indre By skal blive til en 30 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
På Vestamager bliver fartgrænsen for Artillerivej sænket til 30 km/t.
Foto: Københavns Kommune
Amager Øst bliver fremover en 40 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
Nørrebro får både en 40 km/t zone og en 30 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
Indre Østerbro bliver til en 30 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
På Bispebjerg bliver farten også sat ned. Her implementeres en 40 kn/t zone.
Foto: Københavns Kommune
Vanløse bliver også en 40 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
Brønshøj-Husum vil også blive omfattet af hastighedsnedsættelser.
Foto: Københavns Kommune
Hastighedsnedsættelserne starter i Valby mod slutningen af 2022.
Foto: Københavns Kommune
En del af Vesterbro bliver til en 30 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune

Den kommende uge begynder med regn eller skyet vejr og slutter med sol og køligere temperaturer.

Det fortæller Klaus Larsen, der er vagthavende meteorolog ved Danmarks Meteorologiske Institut (DMI), tidligt mandag morgen.

- Det starter næsten lunt med regn mandag og ender lidt køligere med solstrejf og risiko for nattefrost fredag, siger han.

Link kopieret!

FCK erobrer førstepladsen efter sejr over Lyngby

Her ses et overblik over hastighedszonerne i hele København. De blå zoner må man køre 40 km/t, mens man blot må køre 30 km/t i de grønne.
Foto: Københavns Kommune
Hele Indre By skal blive til en 30 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
På Vestamager bliver fartgrænsen for Artillerivej sænket til 30 km/t.
Foto: Københavns Kommune
Amager Øst bliver fremover en 40 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
Nørrebro får både en 40 km/t zone og en 30 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
Indre Østerbro bliver til en 30 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
På Bispebjerg bliver farten også sat ned. Her implementeres en 40 kn/t zone.
Foto: Københavns Kommune
Vanløse bliver også en 40 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
Brønshøj-Husum vil også blive omfattet af hastighedsnedsættelser.
Foto: Københavns Kommune
Hastighedsnedsættelserne starter i Valby mod slutningen af 2022.
Foto: Københavns Kommune
En del af Vesterbro bliver til en 30 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune

FC København erobrede søndag førstepladsen i Superligaen med en kneben 2-1-sejr over Lyngby i Parken.

Med sejren satte FCK samtidig en stopper for en serie af tre uafgjorte ligakampe i træk op til søndagens opgør.

FCK topper nu rækken med 30 point efter 16 kampe. Det er tre point mere end AGF, Randers og FC Midtjylland, der er de nærmeste forfølgere. FCM har spillet en kamp færre og tager mandag imod Silkeborg.

For Lyngby betyder nederlaget til FCK, at klubben fortsat befinder sig i den tunge ende af tabellen på en 11. plads.

Link kopieret!

Fly fra København til Oslo måtte vende om

Her ses et overblik over hastighedszonerne i hele København. De blå zoner må man køre 40 km/t, mens man blot må køre 30 km/t i de grønne.
Foto: Københavns Kommune
Hele Indre By skal blive til en 30 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
På Vestamager bliver fartgrænsen for Artillerivej sænket til 30 km/t.
Foto: Københavns Kommune
Amager Øst bliver fremover en 40 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
Nørrebro får både en 40 km/t zone og en 30 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
Indre Østerbro bliver til en 30 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
På Bispebjerg bliver farten også sat ned. Her implementeres en 40 kn/t zone.
Foto: Københavns Kommune
Vanløse bliver også en 40 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
Brønshøj-Husum vil også blive omfattet af hastighedsnedsættelser.
Foto: Københavns Kommune
Hastighedsnedsættelserne starter i Valby mod slutningen af 2022.
Foto: Københavns Kommune
En del af Vesterbro bliver til en 30 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune

Et Norwegian-fly, der lettede søndag fra Københavns Lufthavn i Kastrup med kurs mod Oslo måtte vende om på grund af dårligt vejr.

Det skriver det svenske medie Expressen.

Flyet blev omdirigeret ved Gøteborg i Sverige og måtte vende om.

Endnu et Norwegian-fly, som var lettet fra Oslo med kurs mod Trondheim, måtte søndag vende om på grund af vejret.

Link kopieret!

Særlige fliser skal løse konflikt mellem cyklister og buspassagerer

Her ses et overblik over hastighedszonerne i hele København. De blå zoner må man køre 40 km/t, mens man blot må køre 30 km/t i de grønne.
Foto: Københavns Kommune
Hele Indre By skal blive til en 30 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
På Vestamager bliver fartgrænsen for Artillerivej sænket til 30 km/t.
Foto: Københavns Kommune
Amager Øst bliver fremover en 40 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
Nørrebro får både en 40 km/t zone og en 30 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
Indre Østerbro bliver til en 30 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
På Bispebjerg bliver farten også sat ned. Her implementeres en 40 kn/t zone.
Foto: Københavns Kommune
Vanløse bliver også en 40 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune
Brønshøj-Husum vil også blive omfattet af hastighedsnedsættelser.
Foto: Københavns Kommune
Hastighedsnedsættelserne starter i Valby mod slutningen af 2022.
Foto: Københavns Kommune
En del af Vesterbro bliver til en 30 km/t zone.
Foto: Københavns Kommune

Frederiksberg Kommune lancerer nu en kampagne, der skal sætte fokus på sikkerheden cyklister og buspassagerer imellem.

I hovedstadsenklaven oplever man nemlig alt for ofte, at cyklister og buspassagerer kommer i tvivl om, hvem der skal holde tilbage for hvem under af- og påstigning ved busstoppesteder, hvor en cykelsti adskiller fortov og bussens holdested.

Her er reglerne simple: Stiger man af på en helle, er det buspassagererne, som skal holde tilbage for cyklister. Omvendt er det cyklisterne, der skal holde tilbage, hvis passagererne stiger af direkte på en cykelsti.

I en pressemeddelelse skriver kommunen, at man nu har anlagt yderligere tre busheller – altså fliser til af- og påstigning – langs rute 2A på Godthåbsvej, hvorfor man i samme ombæring lancerer oplysningskampagnen i samarbejde med trafikselskabet Movia.

- Vi er superglade for de nye heller på Frederiksberg, som kommer til at sikre øget tryghed for vores passagerer. Men uanset om man er ny i trafikken eller en garvet trafikant, er det altid godt at få genopfrisket reglerne, udtaler Stine Sander, Movias direktør for kunder og kommunikation.

Oplysningskampagnen er synlig de kommende tre uger frem.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google