Shistorm-ekspert: Priden traf en helt forkert beslutning
Det kommer ikke bag på brandings- og shitstorm-eksperten William Atak, at Copenhagen Pride lige nu er kommet ud i et voldsomt uvejr, hvor den ene sponsor efter den anden trækker sig som partnere for årets pride.
For priden begik noget, der minder om et regulært selvmål, da den i vinter stillede krav til sine sponsorer og samarbejdspartnere om, at de skulle redegøre for deres engagementer i Israel, hvis de ville fortsætte samarbejdet.
- Det har tydeligvis været en meget forkert beslutning. Selvfølgelig vil der fortsat være nogen, der bakker priden op, men det er da en provokation, når en organisation som priden stiller den slags spørgsmål til så store virksomheder, siger William Attak til TV 2 Kosmopol.
Han påpeger, at mange store virksomheder har et stort behov for at fremstå neutrale og upolitiske - blandt andet af rent økonomiske årsager.
- Når en organisation forsøger at fremme sine værdier med synlighed, men så blander en politisk konflikt ind i det, så er det noget, sponsorer ikke vil være en del af. For sponsorerne kan miste kunder på det. derfor har de behov for at holde sig neutrale.
William Atak påpeger også, at der kan være en risiko for lavine-effekt.
- Når en stor virksomhed som NOVO trækker sig, så bliver det pludselig svært at få andre ind, mener han.
Copenhagen Pride endte efter vinterens krav til sponsorerne med at beklage og trække kravene tilbage. Men åbenbart var skaden sket, for nu har flere sponsorer altså meddelt, at de trækker sig, mens andre meddeler, at de er gået i tænkeboks.