Sveder du også: Derfor er der så varmt i metroen
Med en hedebølge i Danmark netop nu samtidig med en genåbning af landet, betyder at vi vender tilbage til en velkendt problematik med stegende hede i metroens tog.
Skal du en tur med metroen ligesom tusindvis af andre, så risikerer du at stå og pruste og stønne, mens dråber af sved pibler kildrende fra armhulen ned langs armen, mens du står klemt mellem andre, der har det præcis lige som dig; klistret og klam og med trang til at indånde en ordentlig portion frisk alpeluft.
Men det er nu engang vilkårene, når man skal fra A til B, og sådan har det været i en årrække efterhånden. Og man kan jo som bekendt ikke bare lige åbne et vindue i de førerløse tog.
I sommeren 2017 og året efter i 2018 fik Metroselskabet utallige klager fra passagerer, der ikke kunne holde de ulidelige varme temperaturer ud, når de rejste med metroen.
Tag vand med på turen
Og med den nuværende hedebølge i Danmark er Metroselskabet på forkant med situationen ved at minde passagerne om, at der igen kan blive meget hedt i togene.
”Vi går nogle varme dage i møde i hovedstaden, og det betyder, at temperaturen også stiger i metroen. Vi opfordrer derfor vores passagerer til at medbringe vand til rejsen, og hvis muligt rejse uden for myldretiden, hvor de ekstra passagerer kan få temperaturen til at stige yderligere. Det er særligt på de strækninger, der løber over jorden, at togene kan blive varmet op i solen,” skriver Metroselskabet selv på deres Facebookside.
Tilbage i 2018 kunne TV 2 Lorry fortælle at Metroselskabet arbejdede på en løsning, der skulle gøre luften mere frisk, selvom togene ikke er udstyret med deciderede aircondition-anlæg.
Ved årsskiftet til 2019 skulle der være blevet installeret CO2-målere i alle togene, der kunne fortælle hvor meget CO2, der er i luften inde i det givne toget, og på den måde kunne man aktivere togenes vintersystem som et brugbart ventilationssystem her om sommeren.
Derfor er der ikke aircondition
Den løsning lod dog vente på sig, for i sommeren 2019, da det igen var varmt i metroen, havde man ”problemer med en række komponenter” i flere tog, og igen måtte Metroselskabet lægge ører til passagerer, der brokkede sig over varmen.
I 2020 var der stort set ingen brok, for det var både en halvkold sommer samtidig med at corona holdt de fleste passagerer væk. Men nu er både varmen og passagerne tilbage, og det kan derfor ende med at blive særdeles varmt, når folk stuver sammen i bagende solskin.
Ifølge Metroselskabet bliver luften i metroens tog i dag udskiftet op til 40 gange i timen, så luften skulle være frisk, selvom der kan blive varmt.
Årsagen til, at der ikke er installeret aircondition, er på grund af det normalt begrænsede antal meget varme dage i Danmark. Derfor blev den store klimabelastning, som et sådan anlæg ville medføre både i anlægsfasen og i driften oprindeligt valgt fra.