To landstrømsanlæg undervejs: Snart kan store skibe få strøm, når de lægger til

Mens færgerne i flere år har modtaget landstrøm fra havnen i Oslo, er København først fra sensommeren klar med landstrømsanlæg til Oslofærgerne. Også krydstogtskaj i Nordhavn får et anlæg.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Når DFDS-færgerne til Oslo lægger til ved terminalen i København, kan de inden længe slukke for motorerne og i stedet få strøm fra land.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

I årtier har de store færger pulset løs fra skorstenene med brummende dieselgeneratorer, når de har lagt til ved Københavns Havn.

Men fra sensommeren i år er det langt om længe slut med færger i tomgang på DFDS' rute til Oslo, mens også krydstogtskibe fremover skal kunne slukke for motorerne. 

To landstrømsanlæg er nemlig undervejs i København på to forskellige placeringer, og de vil blive taget i brug i løbet af i år.

Vi starter med Oslofærgerne. 

Ved DFDS' terminal bag Langelinie vil færgerne inden for de kommende måneder kunne slukke for generatorerne og i stedet holde skibet kørende med strøm fra elnettet, når de er i havn.

Det oplyser Copenhagen Malmö Port (CMP), der står for havnedriften i København, og rederiet DFDS i en pressemeddelelse.

Overgangen til landstrøm vil både medføre en markant reduktion af skibenes CO2-udledning, når de er i havn, og det samme er tilfældet for partikeludledningen.

Med et landstrømsanlæg kan de store skibe holde gang i biksen, mens de lægger til. Her ses det anlæg, København takkede nej til i 2016.
Foto: TV 2 Kosmopol

- Vi har siden 2019 brugt landstrøm på vores skibe i Oslo havn og ser frem til også at kunne nedbringe mængden af luftforurenende stoffer og partikler, når skibene ligger ved DFDS’ terminal i Københavns havn. Vi ved fra Oslo, at det har en særdeles positiv påvirkning for miljøet i og omkring havnen og i særdeleshed for de beboere, der bor tæt på vores terminaler, udtaler Torben Carlsen, der er administrerende direktør hos DFDS.

Landstrømsanlægget ved DFDS-kajerne er samtidig det første landstrømsanlæg i København.

- Landstrømsinitiativet er af stor betydning for os og en vigtig milepæl i vores arbejde med at bidrage til FN’s globale holdbarhedsmål. At virkeliggøre dette i tæt samarbejde med DFDS føles rigtig godt, og vi glæder os til, at færgerne allerede i sommer kan tilsluttes landstrøm, når de ligger ved kaj i København, udtaler Barbara Scheel Agersnap, administrerende direktør i Copenhagen Malmö Port.

Anlægget ved DFDS-kajen forventes at være oppe at køre i sensommeren 2021.

Hvilken miljøgevinst har overgangen til landstrøm?

CMP og DFDS henviser til en rapport fra marts 2019 udarbejdet af Cowi med titlen "Analyse af alternative energikilder til krydstogtskibe". Det var en rapport, Købehavns Kommune havde bestilt.


Her anslås det, at tilslutningen af landstrøm til DFDS-færgerne vil give en årlig reduktion af emissionerne på cirka 912 tons kuldioxid, 18 tons NOx og 0,4 tons partikler. 


Samlet set svarer det en reduktion på 1,6% af biltrafikken i København med hensyn til NOx.

Også landstrøm til krydstogtskibe

Det er dog ikke kun i forhold til Oslofærgen, at der skal etableres nye, grønne løsninger i havnen. 

Selskabet By og Havn skriver således også i en pressemeddelelse, at der arbejdes med at færdiggøre et landstrømsanlæg til krydstogtskibe, som lægger til kaj i København.

- Vi vil etablere landstrøm til både Langelinie og Oceankaj i Ydre Nordhavn, og det første, vi nu tager fat på, er at få fastlagt, hvordan vi bedst muligt får trukket stærkstrømskabler til begge områder. Det er en kompleks opgave, hvor der skal trækkes et strømkabel fra Indre Østerbro til Ydre Nordhavn - og derfra kabler videre til Langelinie, siger Anne Skovbro, administrerende direktør i By og Havn.

For at få nok strøm til skibene skal der trækkes et strømkabel fra det offentlige elnet ved Svanemøllen Koblingsstation ved Strandboulevarden på Østerbro til Oceankaj i Ydre Nordhavn, hvor selve anlægget placeres. 

Fra anlægget i Ydre Nordhavn skal der trækkes strøm videre til Langeliniekaj.

Hvilken rute, strømkablerne præcist skal trækkes, er ikke fastlagt endnu, og det er den del af projektet, som By & Havn nu skal gennemføre en nærmere vurdering af, inden anlægget kan sendes i udbud, og den videre plan for hele anlægget fastlægges.

Anlægget vurderes at koste op til 130 millioner kroner at bygge, fortæller By og Havn til TV 2 Lorry.

I 2017-2019 anløb der i gennemsnit 340 krydstogtskibe til Københavns Havn om året. Globalt set kan cirka 25 - 30 procent af alle krydstogtskibe tage imod landstrøm på nuværende tidspunkt.

Dertil er knap 50 procent af den globale krydstogtflåde ved at blive tilpasset til landstrøm.

BY og Havn forventer, at et godt stykke over halvdelen af de krydstogtskibe, der vil anløbe Københavns Havn i de kommende år, kan tage imod landstrøm.

Udledningen af fine partikler fra de store skibes skorstene svarer til omkring 5000 personbiler, der kører i bytrafik.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Sagde nej til gratis anlæg – og fortrød

Men at der skulle gå indtil 2021, før København fik sine første landstrømsanlæg, er faktisk lidt af en bedrift.

For helt tilbage i 2016 blev CMP, By & Havn og Københavns Kommune faktisk tilbudt et af slagsen ganske gratis af en østjysk virksomhed, der ønskede at bruge havnen som udstillingsvindue for deres produkt.

Det takkede København dog nej tak til, og i stedet endte landstrømsanlægget i Kristiansand i Norge, hvor man til gengæld var hurtige til at tage imod tilbuddet om en miljøvenlig løsning.

Da TV 2 Lorry i 2018 kunne afsløre dette, vakte det stor forargelse blandt politikerne på Rådhuset, der straks krævede, at havnens skibe skulle overgå til strøm fra land i stedet for de stærkt forurenende dieselgeneratorer ombord.

Men først nu – flere år senere og to år efter Oslo – står København til at komme i mål med de første landstrømsanlæg.

Forurening på niveau med H.C. Andersens Boulevard

Med et landstrømsanlæg kan krydstogtskibene kobles til elkabler på kajen og på den måde få strøm for at holde skibet i gang.

Ved at gøre dette, behøver skibene ikke forbruge luftforurenende brændstof i et beboet område og udlede store mængder CO2, kvælstof og partikler i retning mod byen.

På dage med pålandsvind kan udledningen være så massiv, at forureningsgraden på Langelinie er på niveau med den trafikerede H.C. Andersens Boulevard midt i myldretidstrafikken, har Det Økologiske Råd tidligere påvist.

En rapport fra 2019, hvor Nationalt Center for Miljø og Energi kortlagde luftforurening, viste, at udledningen af fine partikler fra et krydstogtskib, der ligger til i en dansk havn, svarer i snit til udledningen fra omkring 5000 personbiler, der kører i bytrafik, mens udledningen af NOx-forurening (kvælstofmonooxid og kvælstofdioxid) svarer til 3500 personbiler i bytrafik.

Beboerne i området har tidligere udtrykt utilfredshed, når de store flydende giganter har ligget i havnen og forurenet.

Men et nyt landstrømsanlæg kan de se frem til en bedre luftkvalitet.

Link kopieret!

Seneste nyt

Kongehuset offentliggør nye portrætter af kong Frederik og dronning Mary

Foto: Steen Evald, Kongehuset ©

Torsdag har kongehuset offentliggjort nye, officielle portrætter af kong Frederik og dronning Mary.

Portrætterne er såkaldte civilportrætter, som anvendes af kongehuset i forbindelse med officielle rejser, besøg og særlige begivenheder. Desuden kan kongeparrets protektioner også bruge dem.

Link kopieret!

Ti personer anholdt i sag om omfattende hvidvask

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Københavns Politi slog torsdag morgen til på 17 adresser og anholdt ti personer, der er mistænkt for hvidvask.

Det skriver politiet i en pressemeddelelse.

Otte af de anholdte er sigtet for grov hvidvask for mindst 45 millioner kroner. De er mistænkt for at have drevet et netværk af selskaber, som har fungeret som fakturafabrikker, hvor der er udstedt fiktive fakturaer til en række danske virksomheder.

En anholdt er sigtet for at have købt fiktive fakturaer, og en er sigtet for medvirken til køb af fakturaer.

- Forud for aktionen har vi gennem længere tid efterforsket hvidvasknetværket. Efterforskningen fortsætter, og jeg kan ikke udelukke, at der kommer flere anholdelser i sagen, siger vicepolitiinspektør Anne Katrine Kristensen.

Link kopieret!

20-årig kørte med 100 kilometer i timen gennem byområde

Foto: Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix

En 20-årig bilist blev onsdag formiddag sigtet for vanvidskørsel efter have kørt mindst 103 kilometer i timen i Ørestad på Amager på en strækning, hvor det er tilladt at køre 50 kilometer i timen.

Det skriver Københavns Politi på X.

Politiet beslaglagde den 20-åriges bil, og han fik inddraget sit kørekort.

Link kopieret!

Politi holder skarpt øje med livsfarlig tendens i trafikken

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Forleden blev 12 bilister dømt for ikke at påsætte sikkerhedswiren ved brug af trailer, skriver Anklagemyndigheden ved Københavns Vestegns Politi på X.

Den manglende sikkerhedswire er en tendens, som Københavns Vestegns Politi er godt trætte af, og de holder derfor skarpt øje med, om bilister har tilkoblet sikkerhedswiren korrekt.

- Vi har sagt det før, men lad mig gentage: Når påhængsvogne løsriver sig på motorvejen, skaber det livsfare for andre trafikanter, siger Claus Stoltenberg, leder af færdselsafdelingen i Københavns Vestegns Politi, på X.

De 12 sager kom blandt andet fra Gladsaxe, Albertslund og Ballerup. Straffen i sådanne sager er typisk en bøde og en betinget frakendelse af førerretten.

Link kopieret!

Politi efterforsker mand i Volvo

I en Facebook-gruppe for Hareskovby skriver en borger, at dennes 12-årige datter er blevet antastet af en mand.

Manden kørte ifølge opslaget op på siden ad pigen og tilfredsstillede sig selv foran hende.

Nordsjællands Politi har bekræftet sagen til TV 2 og oplyser, at de har iværksat en række efterforskningsskridt. Politiet opfordrer borgere i området til at være opmærksomme og kontakte politiet, hvis de ser noget mistænkeligt.

Link kopieret!

Boligmarkedet boomer i hovedstaden: Oktober slog rekord

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sjældent har så mange i hovedstadsområdet købt bolig som i oktober i år.

Det viser nye tal fra Boligsiden.

I oktober blev der solgt 2.491 boliger i Region Hovedstaden, oplyser Boligsiden til TV 2 Kosmopol. Så mange boligsalg er ikke set siden juni 2021.

Det er især lejlighedssalget, der trækket tallet op.

- Ejerlejlighederne har været årets helt store overraskelse, siger Birgit Daetz, kommunikationsdirektør og boligøkonom hos Boligsiden i en pressemeddelelse.

- Vi ser et rekordhøjt salg sammen med stigende priser, og vi må konstatere, at vi køber bolig efter behov og ikke efter spekulationer om boligskatterne og deres betydning.

Link kopieret!

Skagensmaleri kommer på auktion i Lyngby

Foto: Auktionshuset Bruun Rasmussen

Skagensmaleriet "Fru Marie Krøyer i Haven paa Skagen" af P.S. Krøyer skal nu på auktion hos auktionshuset Bruun Rasmussen i Lyngby.

Det oplyser auktionshuset i en pressemeddelelse.

Maleriet er fra 1892 og vurderes til mellem fire og seks millioner kroner.

Link kopieret!

Nu kan du få et anderledes snejob hos DMI

Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Er du hjemme klokken otte om morgenen, vågen og ikke bange for at bruge en tommestok udenfor, så har DMI brug for din hjælp.

Vintersæsonen er officielt begyndt, og DMI søger nye snemålere, så de kan opretholde overblikket over snemængderne rundt omkring i Danmark.

Som snemåler skal du kunne måle sne de dage, hvor der ligger sne på jorden. I de seneste fem år har man i gennemsnit skullet måle sne ti gange om året.

Det er en fordel, men ikke et krav, at du ikke er kuldskær, og DMI sætter pris på stabilitet, så målingerne kommer ind til tiden de dage, hvor det har sneet.

Snesæsonen varer fra 1. oktober til 30. april. Belønningen er et symbolsk beløb på omkring 2.900 kroner om året - og en gratis målestok.

Link kopieret!

Maskerede unge overfaldt 16-årig på skole. Nu skal de i fængsel

Foto: Sofie Mathiassen/Ritzau Scanpix

Sidste år endte et mellemværende mellem to unge i Køge med, at fire unge, maskerede mænd overfaldt en 16-årig dreng på hans skole.

De unge mænd udsatte ham for grov vold med slag, spark og tramp. Desuden slog de ham med en metalgenstand, så den 16-årige brækkede næsen.

En af de maskerede unge er nu idømt fem måneders fængsel, mens to andre har fået tre måneders fængsel hver. Den fjerde blev dømt 60 dages fængsel for medvirken, da vedkommende ikke deltog i volden.

Alle tog betænkningstid.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google