TV 2 Kosmopol app
Få de vigtigste nyheder fra metropolen
lige ved hånden.

Usædvanlig akvædukt kan redde Margretheholm Havn

Byggeriet af Lynetteholm kan koste Margretheholm Havn deres frie ind- og udsejling. Nu har de fået tegnet en særlig akvædukt, der skal lade sejlskibene sejle henover de mange lastbiler, der kommer med jord til Lynetteholm.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Det er med inspiration fra denne akvædukt, at Margretheholm Havn nu forsøger at redde ind- og udsejlinge fra deres havn. bådene vil skulle sejle henover lastbiltrafikken, der kører med jord til Lynetteholm nedenunder.

Den ser futuristisk ud, og vil i fald den bliver bygget, være den første af sin slags i Danmark. En bro der hverken er bygget til tog, biler eller cyklister, men derimod til både.

Bådbroen er en slags akvædukt, og det er lige nu det hedeste ønske for hundredevis af bådejerne i Margretheholm Havn. Alternativet er nemlig en klapbro, som vil forhindre dem i at sejle i dagtimerne de næste mange år frem.

- Set udefra kan man slet ikke forestille sig, hvilken betydning en akvædukt vil have for os. For får vi den ikke, så bliver vi reelt set lukket inde i vores havn, siger formand for S/K Lynetten Airo Bjarking.

Det er deres fritidsinteresse, det er her de bruger deres liv, og klapbroen vil betyde, at de ikke bare lige kan stikke ud på vandet

— Airo Bjarking, Formand, S/K Lynetten

I op i mod 30 år frem vil 720 lastbiler nemlig skulle passere ind- og udsejlingen af havnen hver eneste dag, for at transportere jord til at anlægge den kommende halvø Lynetteholm.

By og Havn, der står for projektet, har foreslået, at passagerne klares ved at anlægge en klapbro henover havnemundingen. I tidsrummet 7-16 skal broen på hverdage holdes åben for lastbiler, og dermed vil havnens mange sejlskibe med mast ikke kunne komme hverken ind eller ud.

- Vores medlemmer vil have meget svært ved at opretholde det fritidsliv, de har nu. Deres båd er jo som en kolonihave eller et sommerhus for dem. Det er deres fritidsinteresse, det er her de bruger deres liv, og klapbroen vil betyde, at de ikke bare lige kan stikke ud på vandet og sejle en time og så sejle ind igen, siger Airo Bjarking.

For at undgå klapbroen er havnen kommet op med akvædukten som et alternativ, som de har præsenteret overfor By og Havn. De har ladet sig inspirere af en lignende løsning over søen Veluwemeer i Holland, og så har de allieret sig med faglig ekspertise i form af blandt andet metrobyggeriets tidligere chefingeniør.

- Konstruktionen af en akvædukt er faktisk mere simpel end en klapbro, for der er ikke nogen mekaniske bevægelige dele, som man jo har i en klapbro. Det giver jo risiko for både forsinkelser og økonomi, som man så det ved inderhavnsbroen, så udførselsmæssigt er akvædukten faktisk mere simpel end en klapbro, siger Torsten Mølgaard, der for nyligt gik på pension efter at have været chefingeniør på blandt andet metrobyggeriet i COWI igennem mange år.

Da vi fik papirerne, så tænkte vi egentlig, at det var en glimrende løsning

— Hans Vasehus, havnebygmester, By og Havn

Klapbro skulle tilgodese naboer

Da planerne om Lynetteholm først blev præsenteret, var det slet ikke meningen, at de mange lastbiler skulle passere over havnenes indsejling.

Men i slutningen af november 2020 blev klapbroen præsenteret, for at flytte trafikken væk fra beboerne ved Margretheholm.

Derfor er ruten nu lagt til at gå over en ny to kilometer lang vej fra den sydlige del af Prøvestenen - Benzinøen i folkemunde - over Kraftværkshalvøen og indløbet til Margretheholm Havn til det sydøstlige hjørne af Refshaleøen, hvor opfyldningen af Lynetteholm begynder.

Denne rute er valgt ud fra et “balanceret hensyn til boliger, kolonihaver, trafiksikkerhed og en fortsat brug af Margretheholm Havn,” skriver By og Havn i VVM-redegørelsen, og derfra var valget på en klapbro på ruten ligetil.

- En bro er jo en klassisk og enkel ting at bygge, og så er den heller ikke særlig pristung, så det er jo typisk det, vi har brugt ned igennem havnen. Det er det, man har inde i Christianshavns kanaler, og vi har haft det per historik på Langebro, Knippels Bro og diverse broer, så en bro er en normal gængs løsning for passage, siger Hans Vasehus, der er havnebygmester og anlægschef i By og Havn.

Klapbro fjerner muligheden for spontane solskinsture

Broens åbningstider vil umuliggøre en stor del af de sejlture, havnens bådejere i dag tager på. Mange ture afhænger nemlig af vejret, der som bekendt ikke tager hensyn til, om det er hverdag eller weekend eller om klokken er mellem 7 og 16.

- Altså når solen skinner, så tager vi cyklen ned til båden, vi sætter sejl og sejler ud. Men sådan vil vi ikke kunne gøre mere, for nu skal vi tage cyklen, gøre båden klar og så kigge på uret for hvornår broen åbner, og ja så er solen måske væk igen, eller det er begyndt at blæse op, siger Airo Bjarking.

- Så da jeg hørte om klapbroens åbningstider, blev jeg utrolig ked af det på mine medlemmer vegne, for jeg ved hvor meget sejlturene betyder for dem. Mange har været her i havnen i rigtig mange år, og de risikerer nu at se deres havn smuldre væk, siger Airo Bjarking.

Opførelsen af en akvædukt er betydeligt billigere at lave end en klapbro

— Torsten Mølgaard, Ingeniør

Margretheholm Havn hvor sejlklubben Lynetten holder til, er Danmarks største foreningsejede lystbådehavn. Havnen har 1320 medlemmer og er hjemsted for omkring 740 både, hvoraf omkring 520 er for høje til at kunne komme under klapbroen.

- Jeg bliver faktisk berørt bare af at snakke om klapbroen nu, for jeg har jo år efter år oplevet, hvor meget aktivitet der har været på mange forskellige tidspunkter fra mange forskellige mennesker. Det betyder rigtig meget det her, mere end jeg egentlig selv sådan lige havde tænkt over, siger en tydeligt berørt Airo Bjarking.

Akvædukt er billigere end klapbro

De tegninger og beregninger som Margretheholm Havn og Sejlklubben Lynetten har fået lavet, viser at der er flere fordele ved at vælge en akvædukt fremfor en klapbro. En af dem er prisen, der vil ende i omegnen af 41 millioner kroner.

- Det forslag vi har udarbejdet viser, at opførelsen af en akvædukt er betydeligt billigere at lave end en klapbro, men det skal så siges, at vi har lavet det som en ren jordtransportvej med kraftige hældninger på 10 procent. Hvis hældningen skal være lavere, så vil prisen stige, dog nok stadig ikke op til prisen på en klapbro, siger Torsten Mølgaard.

Sejlkubben Lynetten har desuden fået lavet tegninger og beregninger på en skitse, hvor hældningsgraden er seks procent. Her stiger de estimerede anlægsudgifter fra 41 millioner kroner til 62 millioner kroner.

Margretheholm Havn har fået professionel hjælp til at projektere akvædukten

- En af fordelene ved en akvædukt er desuden, at der er mindre drift og vedligeholdelse. En klapbro skal jo driftes og vedligeholdes, det har du ikke med en akvædukt, for når du har bygget den, så har du ikke nogen løbende vedligeholdelse, som der er med en klapbro, siger Torsten Mølgaard.

Torsten Mølgaard forklarer, at det er simpliciteten ved en akvædukt, der gør at den er så billig. Normalt er det nemlig en bekostelig affære, at bygge en tunnel under vandet.

- Der kommer til at være omkring 15 meter, der er lukket foroven som en tunnel, og problemet med tunneler er, at når du har et langt stykke, der er lukket, så skal du have lys og ventilation, og der vil også være en brandrisiko, som du skal tage højde for, forklarer han.

- Her har vi en meget kort tunnelstrækning, og så behøver man ikke at have alle de ekstraomkostninger til mekaniske og elektriske installationer, som ellers normalt er kendetegnet ved en tunnel, siger Torsten Mølgaard.

Margretheholm Havn har fået professionel hjælp til at projektere akvædukten

By og Havn er åbne for ideen

Tegninger og beregninger på akvædukten har Lynetten sendt som et høringssvar til By og Havn, og her har man taget godt imod det tilsendte.

- Da vi fik papirerne, så tænkte vi egentlig, at det var en glimrende løsning, siger Hans Vasehus, der er havnebygmester og anlægschef i By og Havn.

Akvædukten er så reelt i spil, at vi har sendt det til vores rådgivere, så det er noget, vi tager ganske alvorligt det her

— Hans Vasehus, havnebygmester, By og Havn

Han tør endnu ikke love, at akvædukten kommer til at erstatte klapbroen, men han understreger, at det sagtens kan ende sådan.

- Akvædukten er så reelt i spil, at vi har sendt det til vores rådgivere, så det er noget, vi tager ganske alvorligt det her. Det vil blive vurderet, og så må vi tage stilling til hvordan bygbarhed, økonomi og alt andet ellers ser ud, når Cowi har kigget på det. Men det er et godt forslag, og det er et fint indspil at komme med, siger Hans Vasehus.

By og Havn har bidt mærke i, at hældningsgraden på op- og nedkørsel er lige lovlig stejl, men tegningerne vil eventuelt også her kunne blive korrigeret for at tage højde for det.

Om det ender med en klapbro eller en akvædukt bliver formentlig besluttet henimod slutningen af februar. Det skal der nemlig være taget stilling til, inden anlægsloven for selve opførelsen af Lynetteholm skal førstebehandles i folketinget i starten af marts. 

Link kopieret!

Seneste nyt

play-circle play-circle Læs op

34-årig anholdt efter politijagt i Københavns gader

Foto: Sebastian Andersen Holm / TV 2 Kosmopol

En 34-årig mand er blevet anholdt efter en 14 minutter lang biljagt i København.

Det oplyser Jonathan Wald, central vagtleder hos Københavns Politi til TV 2.

Politiet eftersatte den 34-årige, da han ikke ville stoppe ved Langebro.

Det lykkedes klokken 14.26 lørdag politiet at stoppe manden på Danneskiold-Samsøes Allé ved Holmen. H

an vil blive sigtet for flere overtrædelser af færdselsloven og muligvis også af straffeloven. Det er endnu ikke afgjort, om han vil blive krævet fængslet ved et grundlovsforhør.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Færre afviste asylansøgere venter på at komme hjem

Der er rekordfå afviste asylansøgere i udsendelsesposition.

Det skriver Udlændinge og Integrationsministeriet lørdag i en pressemeddelelse.

Ifølge udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad Bek (S) skyldes det blandt andet oprettelsen af Hjemrejsestyrelsen i 2020.

Hjemrejsestyrelsen har ansvaret for, at afviste asylansøgere udrejser fra Danmark.

I dag er der omkring 330 afviste asylansøgere i udsendelsesposition. I 2020 var tallet 1155.

- Det er en kæmpe succes, at vi i Danmark er lykkedes med at få tallet bragt så langt ned, siger Kaare Dybvad Bek i pressemeddelelsen.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Fem dræbt i Tyskland: Politiet har fokus på julemarkeder i København

Det var med denne bil, den formodet gerningsmand dræbte fire personer fredag aften.
Foto: Axel Schmidt/Reuters/Ritzau Scanpix

Efter et formodet angreb på et julemarked i Magdeburg i Tyskland fredag lyder det fra Københavns Politi, at man til alle tider har operationelt fokus på steder med mange mennesker.

- Julemarkeder har vi også haft fokus på, og det fokus er ikke blevet mindre efter i går, siger vagtchef Henrik Stormer lørdag formiddag til Ritzau.

Politiet ønsker ikke at gå i detaljer med indsatsen eller at svare på, om patruljeringen er øget som følge af udviklingen i Tyskland.

Fredag aften omkring kl. 19 kørte en mørk BMW igennem et julemarked i Magdeburg i Tyskland. Bilen nåede at dræbe fem personer og såre cirka 200, det skriver den tyske avis Bild lørdagen morgen.

Efterfølgende anholdte politiet føreren af bilen.

Denne artikel er opdateret kl. 13:07. Tidligere fremgik det, at kun fire personer var dræbt og 68 personer såret. Dette tal er nu steget og opdateret.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Hotel efterlyser ikonisk knop

Foto: BWH Hotels

Hotel Astoria midt i København efterlyser sin noget nær ikoniske flagstangsknop. Den er nemlig forsvundet.

Man har umiddelbart en formodning om, at det er en gæst, der har set sig lun på den skinnende knop.

- Vores flagstangsknop har været en del af hotellets identitet, og vi håber, at vores gæster kan hjælpe os med at bringe den tilbage, siger Oliver Strandvig Holm, Hotel Manager på Hotel Astoria i en pressemeddelelse.

- Vi elsker, hvordan vores gæster værdsætter den atmosfære, vi har skabt på Hotel Astoria. Men gennem årene har nogle måske følt sig lidt for meget hjemme, så de har valgt at tage en del af Astoria med sig hjem, fortæller Oliver Strandvig Holm.

Derfor efterlyser hotellet nu sin savnede flagstangsknop.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

PET efter blodig hændelse: Undersøger om det kan få betydning for Danmark

Julemarked, Tyskland, Magdeburg
Foto: Axel Schmidt/Reuters/Ritzau Scanpix

Politiets Efterretningstjeneste oplyser efter den blodige hændelse i Magdeburg i Tyskland, at man følger situationen i nøje, og at man er i kontakt med tyske og europæiske partnere og forsøger at vurdere eventuelle afledte betydninger for Danmark.

- PET følger situationen i Tyskland nøje, og vi er i kontakt med vores tyske og europæiske partnere, herunder med henblik på både at støtte de tyske myndigheder og på at vurdere eventuelle afledte betydninger for Danmark, hedder det i udtalelsen.

Her står også, at PET løbende kommer med anbefalinger til politikredsene:

- PET har som altid i den forbindelse sammen med det øvrige politi en skærpet opmærksomhed på offentlige steder, hvor mange mennesker er forsamlet, står der.

Fire personer har mistet livet ved det formodet angreb i Tyskland og mere end 68 mennesker er blevet såret.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Endnu en kommune dropper bøder

Foto: Trine Sand Skjøldberg

Fra 1. januar skal man i Køge ikke længere frygte en kontant opkrævning, hvis en biblioteksbog bliver afleveret for sent.

Byrådet i Køge har nemlig besluttet, at kommunens biblioteker ikke længere behøver at opkræve gebyr for overskredne lån. Det skriver Køge Kommune i en pressemeddelelse.

Det betyder dog ikke, at man kan beholde bøgerne til evig tid.

- Lånte bøger og andre materialer skal naturligvis afleveres tilbage, så andre kan få glæde af dem. Beholder man sine lån længere end lånetiden, betragtes de som bortkommet, og så skal der betales erstatning, skriver kommunen.

- Erfaringer fra andre biblioteker peger på, at fjernelse af gebyrer giver flere lånere. Unge og børnefamilier holder sig nogle gange tilbage fra at låne, fordi de er bange for at glemme afleveringsfrister, siger bibliotekschef for KøgeBibliotekerne, Henriette Ritz Kylmann.

Link kopieret!

TV 2 Kosmopol app
Få de vigtigste nyheder fra metropolen
lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
app_banner_enabled no-domain
pusherTransportTLS no-domain
tv2_kosmopol_session tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN tv2kosmopol.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google