Verdens storbyer gør det: I København venter man stadig på at forvandle travl indfaldsvej

Gamle underjordiske vandløb bliver nu gravet frem igen i Paris, New York og Seoul. I København arbejdes der fortsat på at åbne Ladegårdsåen, der lige nu er dækket af en af Københavns mest befærdede indfaldsveje.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
I Yonkers New York har man opgravet floden Saw Mill River. Den nedgravede flod havde blandt andet været dækket af en parkeringsplads siden 1920’erne.
Foto: Jimi Henderson

Den har været erklæret død flere gange.

Idéen om at genopgrave Ladegårdsåen - der løber under Bispeengbuen og Ågade-Åboulevard og er en af Københavns mest befærdede indfaldsveje - for at skabe et grønt byområde.

På trods af at gruppen Åbn Åen har arbejdet for hel eller delvis genopgravning af Ladegårdsåen i mere end ti år, så løber vandet stadig kun i rørsystemer under jorden.

Alligevel er projektleder i Åbn Åen, Anders Jørn Jensen, fortrøstningsfuld på vegne af åen. Der er nemlig meget nyt på vej i projektet lige nu:

- Man fristes til at sige, mange bække små …, lyder det fra projektlederen.

For der er et stykke af Ladegårdsåen, der skal åbnes fra Hillerødgade og ind til Jagtvej, som en del af Københavns skybrudsplanlægning.

Dermed kan København melde sig ind i klubben af storbyer, der graver underjordiske vandløb op for at skabe grønne lommer i byen med fritlagte vandløb.

Det er en tendens, der blandt andet er set i Frankrig, Spanien, Storbritannien Canada og USA. Fænomenet kaldes ’daylighting’, altså at bringe frem i lyset.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)

Ladegårdsåen før og nu

  • Ladegårdsåen løber i dag under Københavns gader og munder ud i Peblinge Sø.

  • Den leverer vand til blandt andet Søerne, Østre Anlæg og Kastellet.

  • Åen blev nedgravet i underjordiske rør i tre etaper fra 1896 til 1962:

  • Frem til slutningen af 1800-tallet blev åen brugt til rekreativt område, og der blev blandt andet badet i åen.

  • Først var åen en del af vandforsyningen til København, men blev sidenhen en del af kloaksystemet, og derfor blev den rørlagt.

  • I 1960’erne blomstrede bilismen, og det rørlagte åleje, der var grønt og urørt, blev ombygget til motorgade gennem byen.

  • Der kører i dag cirka 50.000 biler dagligt oven på åen.

I 2027 er det planen, at én af Bispeengbuens to travlt trafikerede vejbroer, der dagligt transporterer mere end 50.000 bilister, skal rives ned, så der i stedet kan etableres et grønt område.

Og det er i den forbindelse, at en del af åen skal graves frem. 

Planen skal godkendes endeligt på statsligt niveau i år, efter at både Frederiksberg og Københavns kommuner har stemt for forslaget.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Tegnestuen BIG's bud på, hvordan området kan se ud med Ladegårdsåen, der løber til venstre. I stedet for to motorvejsbroer er her kun én og i stedet plads til grønne områder.
Foto: BIG for Borgerinitiativet Åbn Åen

Hvis alt flasker sig, vil københavnere altså kunne gå en tur i et grønt område med en overfladisk å i 2030, hvor der i dag er en grå, tungt trafikeret betonbro.

- For mig er det vigtigt at skabe en mere grøn og blå by, som også er klimatilpasset, siger Anders Jørn Jensen og tilføjer:

- Og så er der også det kulturhistoriske, at vi har haft den en gang, og at enhver storby med respekt for sig selv skal have en å, siger han.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

ARKIVFOTO: Drenge går tur ved Ladegårdsåen.
Foto: Sven Gjørling/Ritzau Scanpix

Byens nye beboere vil have grønne områder

Når Ladegårdsåen og vandløb i andre byer graves frem igen, så er det for at forbedre byen.

- Det bliver primært gjort for at skabe en mere venlig og attraktiv by at leve i, forklarer lektor ved Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning på Københavns Universitet Høgni Kalsø Hansen, der også leder en forskergruppe i by- og landskabsudvikling.

I Cheonggyecheon Seoul blev en å, gemt under en mere end 10 kilometer lang motorvejsstrækning, gravet frem i 2005. Hvor der før var motorvej, er der nu samme længde rekreativt område. Klik dig gennem galleriet, og se billeder fra før og nu.

(Artiklen fortsætter under galleriet.)

Det handler også om at forstå den måde, vi har indrettet byen, i et historisk perspektiv:

- Frem til 1970 handlede det meget om at effektivere brugen af pladsen i byen, altså at få så mange arbejdere ind at bo tæt på fabrikkerne, forklarer Høgni Kalsø Hansen.

Men i takt med at arbejdspladserne i byerne har ændret sig fra traditionel arbejdskraft til mere videnstunge, så har den typiske københavner også ændret sig.

- Det er blandt andet folk med længere videregående uddannelser, der i højere grad efterspørger natur og grønne områder, de kan nyde, når de har fri, siger Høgni Kalsø Hansen.

Klimasikring tæller med

Dermed er nedrivningen af Bispeengbuens ene vejbro og genåbningen af Ladegårdsåen en del af en diskussion, som har stået på de seneste 20 år og handler om at forandre byområderne,

- Der har været langt mere fokus på at få natur ind i byerne, og Ladegårdsåen har været en af de diskussioner. Man prøver at forbedre byerne, vil have færre biler og generelt gøre byerne til noget andet end for 30-40 år siden.

I 2010 begyndte arbejdet med at opgrave Saw Mill River i Yonkers, New York. Den nedgravede flod havde blandt andet været dækket af en parkeringsplads siden 1920’erne.

Klik dig rundt i galleriet nedenfor, og se billeder fra før og nu.

(Artiklen fortsætter under galleriet.)

Men det er ikke kun af rekreative årsager. De nyopgravede vandløb skal nemlig også bruges til at sikre os mod skybrud forårsaget af klimaforandringerne.

- Hvis man kan åbne de her miljøer, men også planlægge og anlægge dem, så de kan tage imod ekstrem regn, så får man samtidigt noget klimasikring af byen.

Det er dog ikke udelukkende klimasikring at grave åen frem. Det kræver også, at vandtilstrømningen fører til åen og ikke direkte ned i kloakken, som det ser ud nu. 

I Paris har man besluttet at grave flere strækninger af floden La Bievré op igen. Klik dig rundt i galleriet, og se Bievré før og nu.

(Artiklen fortsætter efter galleriet.)

En god københavnerløsning

Selvom projektleder i Åbn Åen, Anders Jørn Jensen, helst så, at hele Ladegårdsåen blev gravet frem, så er han meget tilfreds med den model, der er i støbeskeen i den nærmeste fremtid.

Han kalder det ”en god københavnerløsning”, der stadig har lidt kant:

- Vi får et område, der både rummer de store højhuse, telefontårnet og de aktiviteterne under Bispeengbuen, samtidigt med at man kan få noget af det mere historiske med i form af grønne og blå korridorer i byen, siger han. 

Han håber, at det vil åbne op for, at der i fremtiden kan åbnes endnu mere af åen. Indtil da glæder han sig over de mange andre projekter, der er i gang. 

Sådan ser visionskitsen for nedrivningen af Bispeengbuen ud.
Foto: BIG for Borgerinitiativet Åbn Åen

Lige nu ser han på en mini-opgravning af åen i Lundtofteparken, en lille grøn plet, der ligger lige op ad Bispeengbuen:

- Der er tale om at grave cirka 100 meter å frem, så vi ser det mere som et lille pilotprojekt, siger han.

Mini-udgravningen skal stadig afklares mellem Københavns Kommune og boligselskabet AKB Lundtoftegade.

Men det er tegn på, at der sker noget

 Derudover er der afsat penge til en vandboring i Lersøparken, der skal sikre mere vand i åen og penge til forundersøgelse af et rensningsanlæg, der skal forbedre vandkvaliteten.

Link kopieret!

Seneste nyt

Skagensmaleri kommer på auktion i Lyngby

Foto: Hugo Clement / Flickr
Bievré cirka 1865 da den stadig løb gennem Paris.
Foto: Ritzau Scanpix
Floden Bievre ved Fresnes, før den flyder under jorden og til Paris.
Foto: Photo Mica 2006 / Creative Common

Skagensmaleriet "Fru Marie Krøyer i Haven paa Skagen" af P.S. Krøyer skal nu på auktion hos auktionshuset Bruun Rasmussen i Lyngby.

Det oplyser auktionshuset i en pressemeddelelse.

Maleriet er fra 1892 og vurderes til mellem fire og seks millioner kroner.

Link kopieret!

Nu kan du blive snemåler for DMI

Foto: Hugo Clement / Flickr
Bievré cirka 1865 da den stadig løb gennem Paris.
Foto: Ritzau Scanpix
Floden Bievre ved Fresnes, før den flyder under jorden og til Paris.
Foto: Photo Mica 2006 / Creative Common

Er du hjemme klokken otte om morgenen, vågen og ikke bange for at bruge en tommestok udenfor, så har DMI brug for din hjælp.

Vintersæsonen er officielt begyndt, og DMI søger nye snemålere, så de kan opretholde overblikket over snemængderne rundt omkring i Danmark.

Som snemåler skal du kunne måle sne de dage, hvor der ligger sne på jorden. I de seneste fem år har man i gennemsnit skullet måle sne ti gange om året.

Det er en fordel, men ikke et krav, at du ikke er kuldskær, og DMI sætter pris på stabilitet, så målingerne kommer ind til tiden de dage, hvor det har sneet.

Snesæsonen varer fra 1. oktober til 30. april. Belønningen er et symbolsk beløb på omkring 2.900 kroner om året - og en gratis målestok.

Link kopieret!

Maskerede unge overfaldt 16-årig på skole. Nu skal de i fængsel

Foto: Hugo Clement / Flickr
Bievré cirka 1865 da den stadig løb gennem Paris.
Foto: Ritzau Scanpix
Floden Bievre ved Fresnes, før den flyder under jorden og til Paris.
Foto: Photo Mica 2006 / Creative Common

Sidste år endte et mellemværende mellem to unge i Køge med, at fire unge, maskerede mænd overfaldt en 16-årig dreng på hans skole.

De unge mænd udsatte ham for grov vold med slag, spark og tramp. Desuden slog de ham med en metalgenstand, så den 16-årige brækkede næsen.

En af de maskerede unge er nu idømt fem måneders fængsel, mens to andre har fået tre måneders fængsel hver. Den fjerde blev dømt 60 dages fængsel for medvirken, da vedkommende ikke deltog i volden.

Alle tog betænkningstid.

Link kopieret!

Tre personer tiltalt for drab på forsvundne Jimmi Lillelund

Foto: Hugo Clement / Flickr
Bievré cirka 1865 da den stadig løb gennem Paris.
Foto: Ritzau Scanpix
Floden Bievre ved Fresnes, før den flyder under jorden og til Paris.
Foto: Photo Mica 2006 / Creative Common

Tre personer - to mænd og en kvinde - er tiltalt for drab og bortskaffelse af lig i sagen om Jimmi Lillelund, der forsvandt i 2020.

Det oplyser Midt- og Vestsjællands Politi i en pressemeddelelse.

Jimmi Lillelund blev sidst set i april for 4,5 år siden, da han kørte fra sit opholdssted i Gundsømagle til Haveforeningen Ishøjgård i Ishøj. Hans lig er endnu ikke blevet fundet.

Link kopieret!

Politikreds melder om mange færdselsuheld i snevejret

Foto: Hugo Clement / Flickr
Bievré cirka 1865 da den stadig løb gennem Paris.
Foto: Ritzau Scanpix
Floden Bievre ved Fresnes, før den flyder under jorden og til Paris.
Foto: Photo Mica 2006 / Creative Common

Alene denne morgen har Midt- og Vestsjællands politikreds haft syv færdselsuheld på grund af vintervejret.

I flere af tilfældene var bilerne på sommerdæk. Politiet opfordrer derfor til, at man får gjort sin bil klar til det kolde vejr og glatte føre, og at man sørger for at køre efter forholdene.

- Pas på derude!, skriver politiet på X.

Link kopieret!

Minister spænder ben for ny københavnerbydel

Foto: Hugo Clement / Flickr
Bievré cirka 1865 da den stadig løb gennem Paris.
Foto: Ritzau Scanpix
Floden Bievre ved Fresnes, før den flyder under jorden og til Paris.
Foto: Photo Mica 2006 / Creative Common

På vegne af transportminister Thomas Danielsen (V) gør Banedanmark nu indsigelse mod den nye bydel Jernbanebyen på Vesterbro i København.

Det skriver Byrummonitor.

Ministeren mener nemlig ikke, at byprojektet ikke tager de nødvendige hensyn til Banedanmarks jernbaneanlæg i området.

- Lokalplansforslaget omfatter en række forhold, der er i direkte modstrid med sikring og fastholdelse af det landsdækkende jernbanenet og dermed hensynet til nationale interesser samt flere af jernbanelovens bestemmelser, skriver Banedanmark på vegne af ministeren ifølge Byrummonitor.

Teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) vil ikke stille op til interview om indsigelsen, men oplyser til Byrummonitor, at kommunen er i dialog med Banedanmark om sagen for at finde en løsning, der kan fungere for alle parter.

Link kopieret!

Populær smykkevirksomhed får løftet pegefinger af Forbrugerombudsmanden

Foto: Hugo Clement / Flickr
Bievré cirka 1865 da den stadig løb gennem Paris.
Foto: Ritzau Scanpix
Floden Bievre ved Fresnes, før den flyder under jorden og til Paris.
Foto: Photo Mica 2006 / Creative Common

Forbrugerombudsmanden vurderer, at smykkevirksomheden Camilla Krøyer Jewellery har vildledt forbrugerne ved at give dem et indtryk af, at et tilbud udløb hurtigere, end det egentlig gjorde.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

På virksomhedens Facebook-side skrev de:

"Køber du inden 48 timer og bruger koden 'CAMILLA15' får du 15 % rabat på hele din kurv".

Problemet var bare, at rabatkoden fungerede flere måneder efter, de 48 timer var gået.

- Varigheden af et tilbud er en væsentlig oplysning for forbrugeren, og derfor skal den selvfølgelig være angivet korrekt. En virksomhed må ikke forsøge at lokke kunder til med tidsbegrænsede tilbud, hvis der reelt er tale om tilbud, der gælder hele tiden, siger forbrugerombudsmand Torben Jensen.

Ifølge smykkefirmaet skyldtes det en systemfejl.

Link kopieret!

Nu svarer Novo Nordisk på abekritik

Foto: Hugo Clement / Flickr
Bievré cirka 1865 da den stadig løb gennem Paris.
Foto: Ritzau Scanpix
Floden Bievre ved Fresnes, før den flyder under jorden og til Paris.
Foto: Photo Mica 2006 / Creative Common

Novo Nordisk møder kritik for de forsøgsaber, som medicinalvirksomheden ifølge eksperter kun kan have skaffet gennem vietnamesiske leverandører, der er beskyldt for at handle aber på det sorte marked.

Det skriver Jyllands-Posten.

Novo Nordisk har ikke ønsket at forholde sig til kritikken over for avisen. I en mail til TV 2 Kosmopol fortæller Novo Nordisk, at de i årevis har sikret, at alle dyr indkøbt i Novo Nordisk-regi kommer fra godkendte avlere på Mauritius eller i Vietnam.

Ifølge Novo Nordisk sikrer deres regler og tilsyn, at der ikke bruges vildtfangne aber til forsøg.

- Novo Nordisk har mere end 60.000 leverandører på tværs af alle dele af virksomheden. Som et generelt princip oplyser vi ikke navnene på vores leverandører. Der er en indbyrdes forståelse af dette virksomhederne imellem, og det gælder på tværs af vores forretning, skriver Novo Nordisk til TV 2 Kosmopol.

Novo Nordisk understreger desuden, at de ikke får aberne direkte fra de udenlandske leverandører, men via kontraktforskningsorganisationer.

Link kopieret!

Pas på i morgentrafikken: Flere uheld

Foto: Hugo Clement / Flickr
Bievré cirka 1865 da den stadig løb gennem Paris.
Foto: Ritzau Scanpix
Floden Bievre ved Fresnes, før den flyder under jorden og til Paris.
Foto: Photo Mica 2006 / Creative Common

Der er denne morgen sket flere uheld på vejene i hovedstadsområdet.

Der er sket et uheld på motorvej E20 fra Avedøre mod Køge, og venstre spor er spærret.

Også på Motorring 3 mod Gladsaxe er der sket et uheld, hvor en bil nu holder i nødsporet.

Desuden holder der en havareret bil i nødsporet på Helsingørmotorvejen fra Avedøre mod Lyngby og på Rute 16 fra København mod Hillerød.

Link kopieret!

Antallet af kriminelle klaner i København skal nu undersøges

Foto: Hugo Clement / Flickr
Bievré cirka 1865 da den stadig løb gennem Paris.
Foto: Ritzau Scanpix
Floden Bievre ved Fresnes, før den flyder under jorden og til Paris.
Foto: Photo Mica 2006 / Creative Common

Økonomiudvalget i Københavns Kommune er blevet enige om at undersøge omfanget af kriminelle klaner i København.

Det skriver Berlingske.

Undersøgelsen kommer i kølvandet på Berlingskes dækning af fire familier i Aarhus, der er blevet sigtet eller mistænkt for at bryde loven næsten 5.000 gange. Alene én familie har kostet Aarhus Kommune 64 millioner kroner i sociale foranstaltninger.

- Vi skal have et hurtigt og overordnet billede af, om tendensen i Aarhus med kriminelle klaner også gør sig gældende i hovedstaden, siger beskæftigelses- og integrationsborgmester Jens-Kristian Lütken (V) til avisen.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google