Der er plads til 11 siddende i den lille bus - men ingen chauffør.
I slutningen af maj starter første prøvefase med en førerløs bus på Universitetshospitalet i Køge. Til at starte med ksal bussen køre i hospitalets lobby, men det er kun begyndelsen.
Den førerløse bus indføres i tre faser - den første i hospitalslobbyen, dernæst skal bussen køre mellem afdelinger på Slagelse Sygehus - og til sidst skal den førerløse bus køre de godt 700 meter fra Ølby Station til Sjællands Universitetshospital i Køge.
Det forventer man kommer til at ske i 2019.
Et vigtigt skridt
Bag om den nye førerløse bus
- Den kan køre op til 25 km/t.
- Bussen er godt fem meter lang og lidt over to meter bred.
- Den har 11 siddepladser og fire ståpladser.
- Den førerløse bus er eldreven.
- Den kan se 360 grader og reagerer på objekter i 60 meters omkreds.
- Det bliver gratis at benytte busserne i forsøgsperioden.
Movia, Region Sjælland, Region Hovedstaden og Metroselskabet har indgået samarbejdet om at teste førerløs teknologi.
- Dette er et vigtigt første skridt mod en ny teknologi. Jeg er stolt over, at Region Sjælland er med i dette samarbejde. Det der bliver spændende er, hvordan vi i fremtiden kan bruge den førerløse teknologi til at udvikle mobiliteten i Region Sjælland, siger Heino Knudsen, Soc.Dem, regionsrådsformand i Region Sjælland i en pressemeddelelse.
Metroselskabet, der har erfaring med førerløse metroer, ser de førerløse busser som en vigtig brik i det overordnede arbejde med at skabe et attraktivt, sammenhængende transportsystem.
- Busserne kan bringe folk hen til stationerne, så vi på sigt kan tilbyde passagerne en komplet rejse fra dør til dør. Vi er meget optagede af at skabe nye og bedre muligheder for transport og binde hele Sjælland sammen, siger Henrik Plougmann Olsen, administrerende direktør i Metroselskabet og Hovedstadens Letbane, i en pressemeddelelse.
Kører allerede på universitet
Selskabet Autonomous Mobility står bag den førerløse bus. Virksomheden har også et samarbejde med DTU, hvor man lige nu venter på en ansøgning om at blive den første selvkørende bus, der blander sig med almindelig trafik.
De små, hvide busser testkøres allerede på universitetet DTU's område i Lyngby.
Planen er, at studerende, ansatte og gæster på DTU skal kunne parkere deres biler i god afstand fra hovedbygningen og i stedet tage et lift med bussen resten af vejen.
Rundstrækningen, som bussen skal køre på, bliver knap én kilometer i alt.