TV 2 Kosmopol app
Få de vigtigste nyheder fra metropolen
lige ved hånden.

De hvide bycykler er nærmest forsvundet fra cykelstierne i hovedstaden

Hærværk, coronakrise og en generel tendens, hvor folk vælger den kommunale delecykelordning Bycyklen fra, har ført til et ekstremt fald i brugen af de hvide elcykler.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Antallet af ture med de hvide bycykler er faldet med over 80 procent i foråret og sommeren.
Foto: Mathias Løvgreen Bojesen/Ritzau Scanpix

Kan du huske Bycyklen? Du ved, den hvide elcykel man kan leje fra dockingstationer rundt omkring i kommunerne København, Frederiksberg og Rødovre.

Hvis synet af den kommunale og statslige delecykel kan synes som et fjernt minde fra fortiden, så er det ikke så underligt.

For i løbet af 2020 er Bycyklen nærmest forsvundet fra cykelstierne i hovedstaden.

Tal fra Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning viser, at de hvide elcykler har oplevet en voldsom tilbagegang i antallet af ture i år sammenlignet med sidste år.

I månederne marts, april, maj og juni er antallet er ture med Bycyklen faldet med over 80 procent, og i januar og februar var faldet henholdsvis 66,5 og 70 procent sammenlignet med sidste år.

I løbet af de første seks måneder af 2020 kom Bycyklen i brug i alt 77.285 gange. Den sum er lavere end det månedlige udlejningstal i sommermånederne sidste år.

Til sammenligning blev tjenesten brugt 90.051 gange alene i juni måned 2019.

Cyklerne faldt på stribe

Årsagen til Bycyklens styrt skyldes især to faktorer, mener Niels E. Bjerrum, der er bestyrelsesformand for By- og Pendlercyklen Fonden under de kommunale og statslige ejere og derudover medlem af Københavns Borgerrepræsentation for Socialdemokratiet.

- Der er næppe nogle i transportsektoren i Danmark, der ikke har kunnet mærke coronakrisen. Når der er færre, der skal pendle på arbejde, og næsten ikke turister i byen, så kan det tydeligt aflæses i tallene, siger han til TV 2 Lorry og fortsætter:

- Og når man udsættes for så massivt og systematisk hærværk, som Bycyklen er blevet, så kan man selvfølgelig heller ikke levere samme ydelse. Det svarer jo til, at et taxaselskab får ødelagt halvdelen af dets biler; så ville de naturligvis også mærke en stor nedgang i antal ture, siger Niels E. Bjerrum.

Hærværksbølgen, Bjerrum refererer til, er et tilbagevendende fænomen, som især toppede i sensommeren og efteråret 2019, hvor de hvide elcykler blev ødelagt og stjålet i massivt omfang.

Da hærværksbølgen toppede, kunne TV 2 Lorry fortælle, at 75 procent af Bycyklens flåde var på værksted.

Syn som dette - en gabende tom station, hvor Bycyklerne skulle stå - har været almindeligt i efteråret og langt ind i foråret.

Faste brugere vælger Bycyklen fra

De gabende tomme ladestatoner, der fulgte hærværksbølgen, fik derudover den effekt, at ”de faste brugere, som sædvanligvis anvender Bycyklen til daglig transport, har været tvunget til at finde alternativer, da Bycyklen desværre ikke kunne stille en pålidelig service til rådighed”, som Bycyklen konkluderer det i svar til Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune.

- Faldet i brugen og hærværksbølgen har været så massiv, at vi er i kneb. Bycyklen er presset økonomisk. Det er klart, at når man ikke får de indtægter og samtidig får en masse udgifter til økonomisk, så er det besværligt at drive virksomhed, siger bestyrelsesformand Niels E. Bjerrum.

Derfor har Bycyklen været nødsaget til at bede om en ekstra økonomisk håndsrækning fra politikerne på Københavns Rådhus.

Ved de seneste forhandlinger om, hvordan kommunens overskydende midler skulle bruges, blev en ekstrabevilling til Bycyklen dog ikke prioriteret. Afslaget kan skyldes, at flere politikere på Rådhuset er meget skeptiske over for Bycyklen og dens fremtidige rolle i byen.

De Konservative har længe været decideret modstander af Bycyklen, som partiet har kaldt for ”spild af ressourcer”, De Radikale har stillet spørgsmålstegn ved, hvorvidt delecyklen overhovedet har en fremtid i byen, og Alternativt har også været kritiske.

Genopretning kræver ekstra midler

Nu er håbet hos Bycyklen, at borgerrepræsentationsmedlemmerne ved de kommende budgetforhandlinger kan findes et ekstraordinært beløb til delecykelordningen ud over det årlige tilskud.

- Bycyklen holder lige præcis snuden over vandet for nu og skal nok fortsætte i fremtiden, siger Niels E. Bjerrum.

Men, påpeger han, hvis ikke der falder ekstra midler af til de pressede elcykler, vil genopretningen af flåden samt implementeringen af nogle nye og bedre delecykler komme til at tage lang tid. Og det vil være en skam, mener han.

- Jeg synes i meget høj grad, at Bycyklen er en succes og et produkt, vi kan være stolte af. Det kan vi også se, når København igen og igen kåres til verdens bedste cykelby, siger Niels E. Bjerrum.

Men er Bycyklen verdens bedste delecykel?

- Ja, det vil jeg vove at påstå. Men man kan altså ikke gardere sig mod hærværk og en verdensomspændende coronakrise.

Bycyklen arbejder på at indfase en ny og forbedret generation af de hvide delecykler, som blandt andet er sværere at begå hærværk mod. De nye delecykler bliver lige nu testet, og går alt vel, vil de første 40 af slagsen inkorporeres som en del af flåden i løbet af efteråret.

Bycyklen: Visioner, konkurs, hacking og hærværk

De første hvide bycykler blev sat på gaden i 2013 efter et offentligt udbud i 2012 udksrevet af DSB, København og Frederiksberg Kommuner.

 

I 2018 meldte Rødovre sig til ordningen, så delecyklerne også var tilgængelige i kommunen.

 

Ambitionen var – og er – at Bycyklen skal fungere som det fjerde ben i den offentlige transport. De hvide elcykler, hvis flåde på et tidspunkt talte 1.850, er opstillet ved dockingstationer på centrale knudepunkter i byen, som DSB og kommunerne har udvalgt.

 

Det offentlige driftstilskud til Bycyklen udgør i alt 95,8 millioner kroner fordelt over 8 år. DSB bidrager med 35 millioner, København med 40 millioner, Frederiksberg med 13 millioner og Rødovre med 7,8 millioner.

 

Otte af de 95,8 millioner er et årligt driftstilskud på en million til By- og Pendlercykel Fonden, der er en privat, erhvervsdrivende fond stiftet af DSB, Frederiksberg og København Kommuner.

 

Selskabet Bikeshare Danmark A/S står for driften af cyklerne, mens et datterselskab står for IT-systemet.

 

I 2017 tvang uoprettelig gæld firmaet bag cyklerne, GoBike, til at gå konkurs, hvorefter By- og Pendlercykel Fonden overtog datterselskabet, som står for levering, drift og vedligeholdelse af bycykelsystemet.

 

Samme år oplevede Bycyklen et fald i antal ture med 22 procent i forhold til 2016.

 

I 2018 løb Bycyklerne igen ind i problemer, da et omfattende hackerangreb lagde flåden ned i flere dage.

 

Langt værre gik det dog året efter, hvor en månedlang bølge af hærværk mod de hvide bycykler raserede Bycyklens flåde og sendte op mod halvdelen af alle cyklerne ud af drift.

 

Alene i løbet af halvanden måned i sommeren 2019 blev 400 Bycykler ødelagt.

 

Indkøbsprisen på en Bycykel inklusive tablet er cirka 25.000 kroner.

 

Bycyklen arbejder på at indfase en ny og forbedret generation af de hvide delecykler, som selskabet regner med at have på gaden i løbet af efteråret.

Link kopieret!

Seneste nyt

play-circle play-circle Læs op

34-årig anholdt efter politijagt i Københavns gader

Foto: Sebastian Andersen Holm / TV 2 Kosmopol

En 34-årig mand er blevet anholdt efter en 14 minutter lang biljagt i København.

Det oplyser Jonathan Wald, central vagtleder hos Københavns Politi til TV 2.

Politiet eftersatte den 34-årige, da han ikke ville stoppe ved Langebro.

Det lykkedes klokken 14.26 lørdag politiet at stoppe manden på Danneskiold-Samsøes Allé ved Holmen. H

an vil blive sigtet for flere overtrædelser af færdselsloven og muligvis også af straffeloven. Det er endnu ikke afgjort, om han vil blive krævet fængslet ved et grundlovsforhør.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Færre afviste asylansøgere venter på at komme hjem

Der er rekordfå afviste asylansøgere i udsendelsesposition.

Det skriver Udlændinge og Integrationsministeriet lørdag i en pressemeddelelse.

Ifølge udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad Bek (S) skyldes det blandt andet oprettelsen af Hjemrejsestyrelsen i 2020.

Hjemrejsestyrelsen har ansvaret for, at afviste asylansøgere udrejser fra Danmark.

I dag er der omkring 330 afviste asylansøgere i udsendelsesposition. I 2020 var tallet 1155.

- Det er en kæmpe succes, at vi i Danmark er lykkedes med at få tallet bragt så langt ned, siger Kaare Dybvad Bek i pressemeddelelsen.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Fem dræbt i Tyskland: Politiet har fokus på julemarkeder i København

Det var med denne bil, den formodet gerningsmand dræbte fire personer fredag aften.
Foto: Axel Schmidt/Reuters/Ritzau Scanpix

Efter et formodet angreb på et julemarked i Magdeburg i Tyskland fredag lyder det fra Københavns Politi, at man til alle tider har operationelt fokus på steder med mange mennesker.

- Julemarkeder har vi også haft fokus på, og det fokus er ikke blevet mindre efter i går, siger vagtchef Henrik Stormer lørdag formiddag til Ritzau.

Politiet ønsker ikke at gå i detaljer med indsatsen eller at svare på, om patruljeringen er øget som følge af udviklingen i Tyskland.

Fredag aften omkring kl. 19 kørte en mørk BMW igennem et julemarked i Magdeburg i Tyskland. Bilen nåede at dræbe fem personer og såre cirka 200, det skriver den tyske avis Bild lørdagen morgen.

Efterfølgende anholdte politiet føreren af bilen.

Denne artikel er opdateret kl. 13:07. Tidligere fremgik det, at kun fire personer var dræbt og 68 personer såret. Dette tal er nu steget og opdateret.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Hotel efterlyser ikonisk knop

Foto: BWH Hotels

Hotel Astoria midt i København efterlyser sin noget nær ikoniske flagstangsknop. Den er nemlig forsvundet.

Man har umiddelbart en formodning om, at det er en gæst, der har set sig lun på den skinnende knop.

- Vores flagstangsknop har været en del af hotellets identitet, og vi håber, at vores gæster kan hjælpe os med at bringe den tilbage, siger Oliver Strandvig Holm, Hotel Manager på Hotel Astoria i en pressemeddelelse.

- Vi elsker, hvordan vores gæster værdsætter den atmosfære, vi har skabt på Hotel Astoria. Men gennem årene har nogle måske følt sig lidt for meget hjemme, så de har valgt at tage en del af Astoria med sig hjem, fortæller Oliver Strandvig Holm.

Derfor efterlyser hotellet nu sin savnede flagstangsknop.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

PET efter blodig hændelse: Undersøger om det kan få betydning for Danmark

Julemarked, Tyskland, Magdeburg
Foto: Axel Schmidt/Reuters/Ritzau Scanpix

Politiets Efterretningstjeneste oplyser efter den blodige hændelse i Magdeburg i Tyskland, at man følger situationen i nøje, og at man er i kontakt med tyske og europæiske partnere og forsøger at vurdere eventuelle afledte betydninger for Danmark.

- PET følger situationen i Tyskland nøje, og vi er i kontakt med vores tyske og europæiske partnere, herunder med henblik på både at støtte de tyske myndigheder og på at vurdere eventuelle afledte betydninger for Danmark, hedder det i udtalelsen.

Her står også, at PET løbende kommer med anbefalinger til politikredsene:

- PET har som altid i den forbindelse sammen med det øvrige politi en skærpet opmærksomhed på offentlige steder, hvor mange mennesker er forsamlet, står der.

Fire personer har mistet livet ved det formodet angreb i Tyskland og mere end 68 mennesker er blevet såret.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Endnu en kommune dropper bøder

Foto: Trine Sand Skjøldberg

Fra 1. januar skal man i Køge ikke længere frygte en kontant opkrævning, hvis en biblioteksbog bliver afleveret for sent.

Byrådet i Køge har nemlig besluttet, at kommunens biblioteker ikke længere behøver at opkræve gebyr for overskredne lån. Det skriver Køge Kommune i en pressemeddelelse.

Det betyder dog ikke, at man kan beholde bøgerne til evig tid.

- Lånte bøger og andre materialer skal naturligvis afleveres tilbage, så andre kan få glæde af dem. Beholder man sine lån længere end lånetiden, betragtes de som bortkommet, og så skal der betales erstatning, skriver kommunen.

- Erfaringer fra andre biblioteker peger på, at fjernelse af gebyrer giver flere lånere. Unge og børnefamilier holder sig nogle gange tilbage fra at låne, fordi de er bange for at glemme afleveringsfrister, siger bibliotekschef for KøgeBibliotekerne, Henriette Ritz Kylmann.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Parkeringsselskab annullerer alle bøder og undskylder

Foto: Mads Claus Rasmussen / RitzauScanpix

Har du fået en parkeringsafgift i perioden fra den 1. december til den 17. december på Vallensbæk Stationstorv Syd, så kan du godt ånde lettet op.

Parkeringsselskab Oparko skriver nemlig i en pressemeddelelse som de har sendt til Vallensbæk Kommune, at selskabet annullerer samtlige bøder udskrevet i dette område i denne periode.

- Vi erkender, at der er områder, der kan forbedres, og i fremtiden vil vi være mere præcise med vores skiltning og vores kommunikation. Vi beklager de dårlige oplevelser i forbindelse med implementeringen af de nye parkeringsregler, skriver Oparko.

Har man allerede betalt sin afgift, vil man få pengene tilbage.

Link kopieret!

TV 2 Kosmopol app
Få de vigtigste nyheder fra metropolen
lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
app_banner_enabled no-domain
pusherTransportTLS no-domain
tv2_kosmopol_session tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN tv2kosmopol.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google