Eksperter i kor: Indfør kørselsafgifter og undgå trængsel og bilkøer

Trængsel på vejene koster hvert år samfundet milliarder af kroner. Derfor vil flere eksperter indføre road pricing, så bilister skal betale for at køre. Det vil nemlig få trafikken til at falde.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Der er tæt pakket med biler på mange af vejene i hovedstadsområdet. Flere eksperter foreslår nu at indføre road pricing, for det vil få trafikken til at falde.
Foto: Martin Kiil

Morgen efter morgen sander trafikken til i store dele af hovedstadsområdet, og hver eneste eftermiddag gentager scenariet sig. Glidende trafik bliver til køer, og bilister må utålmodigt se til, mens rejsetiden bare bliver længere og længere.

Vejnettet er ikke dimensioneret til den trafik, der er i myldretiden, og mens bilisterne spilder tiden bag rattet, så går udstødningen fra sneglefartskørslen hårdt ud over miljø og klima.

Men snart kan de daglige kødannelser være fortid.

Ved et roadpricing-system, så sparer man rent faktisk nogle penge, når man lader bilen stå og i stedet går, tager cyklen, bussen eller toget, og det gør man jo ikke på samme måde i dag

— Thomas Damkjær Petersen, Formand, Ingeniørforeningen

Flere forskellige ekspertgrupper foreslår nemlig, at indføre roadpricing, så bilister skal betale en pris, for hver kilometer de kører. Prisen vil ifølge eksperterne få en del bilister til at ty til andre transportmidler eller køre sammen i færre biler.

Ekspertudmeldingerne kommer lige nu i et sådant omfang, at politikerne kan være tvunget til at lytte.

- Problemet med trængsel på vejene bliver kun større i fremtiden, og der vil altså være stor samfundsøkonomisk gevinst ved at få løst den udfordring, og hertil er roadpricing afgørende, siger Lars Gårn Hansen, der er miljøøkonomisk vismand og professor i miljøøkonomi ved Københavns Universitet.

Det Miljøøkonomiske Råd planlægger at udkomme med en større rapport og en række anbefalinger om roadpricing til december. I slutningen af april måned kom en lignende roadpricing-rapport fra analysevirksomheden Incentive, der har regnet på effekterne på trængslen for Københavns Kommune, og i maj foreslog Ingeniørforeningen i en stor rapport sammen med en række forskere fra Aalborg Universitet det samme for at nedbringe CO2-udledningen.

- Normalt når du kører en tur i din bil, så tænker du ikke over, at du generer andre ved, at du fylder på vejene, så andre ikke kan komme frem. Men hvis der lige pludselig kommer en pris for at køre på de tidspunkter, hvor der er meget trængsel, så begynder du at overveje, om det nu også er lige nu, du skal tage turen, eller om du måske kan tage cyklen eller offentlig transport i stedet for, siger Kristian Kolstrup, der er partner i Incentive.

- Vi bliver nødt til at begrænse vores CO2-udledning, hvis vi gerne vil have en klode, vi kan leve på på den anden side af klimakrisen. Transporten er en kæmpe bidragyder til forureningen, og ved at indføre roadpricing, kan vi bringe klimaaftrykket fra transporten væsentlig ned, siger formand for Ingeniørforeningen Thomas Damkjær Petersen.

Det er i de store byer, at vi har indregnet de største takster, men det er også her, at der er de bedste muligheder for at skifte over til alternativer, som kollektiv trafik eller cykel. Det er altså omkring hovedstaden, at folk lettest kan lade bilen stå.

— Kristian Kolstrup, Incentive

Sidste år nedsatte den daværende regering en Kommission for grøn omstilling af personbiler i Danmark. Kommissionen udkommer med en større rapport inden udgangen af året, men allerede før sommerferien skal der efter planen præsenteres en række anbefalinger, og her forventes det, at roadpricing vil spille en rolle.

- Ved et roadpricing-system, så sparer man rent faktisk nogle penge, når man lader bilen stå og i stedet går, tager cyklen, bussen eller toget, og det gør man jo ikke på samme måde i dag, og det tror jeg kan være med til, at nogen skifter deres bilture ud med en mere klimavenlig måde at transportere sig på, siger Thomas Damkjær Petersen.

Høje priser skal få bilister til at droppe bilen i myldretiden

Effekten af roadpricing vil være størst i de store byer, og i særdeleshed omkring København.

Taksterne per kørt kilometer skal nemlig sættes efter, hvor der er mest trængsel, og dermed vil det blive dyrest at køre i byerne, ligesom taksterne vil være højere i myldretiden.

I Incentives rapport til Københavns Kommune varierer priserne fra 0,50 kroner per kørt kilometer uden for byzone og helt op til 2,40 kroner per kørt kilometer i København i myldretiden. Analysen viser, at mange bilister vil finde alternativ transport, hvis prisen bliver så høj.

- I myldretiden vil trafikken i København og på Frederiksberg falde med en tredjedel, så det er altså et ret markant fald. Der vil altså blive kørt væsentligt færre kilometer, og dermed vil der være meget mere plads til de bilister, der er tilbage på vejene, siger Kristian Kolstrup

Mens trafikken altså vil falde med 33 procent i myldretiden, så vil den tilsvarende falde med 19 procent uden for myldretiden. Sammenlagt vil der blive kørt 23 procent færre kilometer i bil i København.

Bilerne kører tæt på i København.
Foto: Martin Kiil

- Når der er færre biler, så er der også mindre trængsel, og særligt i de områder, hvor der i dag er meget trængsel, altså på motorvejsnettet rundt om København, i det indre København og Frederiksberg, der vil bilister komme meget hurtigere frem, siger Kristian Kolstrup.

Kristian Kolstrup understreger, at beregningerne vil ændre sig, hvis man ændrer taksterne, men at det giver bedst mening i forhold til at bekæmpe både trængsel og klimaproblemer, at have de største takster, der hvor der er de største trafikale udfordringer.

- Det er i de store byer, at vi har indregnet de største takster, men det er også her, at der er de bedste muligheder for at skifte over til alternativer som kollektiv trafik eller cykel. Det er altså omkring hovedstaden, at folk lettest kan lade bilen stå, siger han.

Incentives analyse viser desuden, at afgifterne vil få en del bilister til at rykke sammen i én bil for at slippe med færre afgifter.

Skal være billigere at købe en bil

Alle eksperterne peger på, at når man indfører betaling for at køre på vejene, så skal man samtidig kompensere bilisterne ved at gøre bilerne billigere.

Man kan lægge ind i afgiftssystemet, at det er dyrere at køre i en dieselbil, end det er at køre i en elbil

— Thomas Damkjær Petersen, Formand, Ingeniørforeningen

Incentive lægger i deres rapport op til helt at fjerne registreringsafgifterne, mens vismændene og Ingeniørforeningen holder en dør på klem for, at de eventuelt kan bibeholdes, hvis de reduceres kraftigt.

- Grundlæggende så er vores tilgang, at man skal betale for det, der giver en miljøgene. Ud fra det synspunkt, så er vores nuværende afgiftssystem skruet forkert sammen, siger miljøvismand Lars Gårn Hansen og påpeger, at der ikke er nogen miljøgene ved at eje en bil. Det er selve kørslen, der skaber problemer i form af forurening og trængsel.

- Vi kommer til at foreslå en afgiftsreform, hvor man flytter afgiften væk fra registreringsafgiften og afgifter på ejerskab og over på afgifter på kørsel på de forkerte tidspunkter, hvilket hovedsageligt vil sige i København og i de andre større byer i myldretiden, siger Lars Gårn Hansen.

Ingeniørforeningen er i store træk enige, men vil samtidig gerne tilføje et ekstra klimaaspekt, ved især at tilgodese elbiler. Det skal ske både i form af registreringsafgiften og kørselsafgiften.

- Man kan lægge ind i afgiftssystemet, at det er dyrere at køre i en dieselbil, end det er at køre i en elbil, og det er jo et af de politiske håndtag, vi foreslår, man bruger på den ene eller anden måde, siger formand for Ingeniørforeningen, Thomas Damkjær Petersen.

- Samtidig forestiller vi os, at der på sigt vil være nogle områder i centrum, hvor det kun vil være tilladt at køre for elbiler, fortsætter han.

Vi ender sandsynligvis med at anbefale, at man flytter en betydelig del af beskatningen væk fra biler og over på indkomsten. 

— Lars Gårn Hansen, Miljøvismand

Milliardregnskab kan gå op, men behøver ikke at gøre det

Både Ingeniørforeningen og Incentive har taget udgangspunkt i, at bundlinjen for statskassen vil være den samme som i dag. Så de manglende indtægter fra registreringsafgifter vil i deres regnestykker matche med den ekstra indtægt, der kommer fra roadpricing-systemet.

Det er også den opgave kommissionen for en grøn omstilling af personbiler i Danmark har fået. Altså at statskassen fortsat skal have det samme provenu af bilisme, som der er i dag.

Set fra bilisternes synspunkt, så vil de der fortsat vil køre mange kilometer, skulle betale mere, end de gør i dag, hvis roadpricing bliver indført som udgiftsneutralt for statskassen. Har man til gengæld et begrænset kørselsbehov, så vil man som bilist kunne spare penge.

- Dem, der får den største regning, vil være dem, som fortsætter med at køre bil, og som ikke ændrer deres adfærd. For dem vil det samlet set blive dyrere. Til gengæld så får de jo så noget andet igen. Først og fremmest, så kommer de hurtigere frem i myldretiden, og derudover så vil de ligesom alle andre kunne nyde, at der kommer mindre luftforurening og et bedre klima, siger Kristian Kolstrup.

Teknologien er grundlæggende på plads, og vi kan sådan set indføre det, om ikke i dag, så i morgen

— Thomas Damkjær Petersen, Formand, Ingeniørforeningen

Men vismændene vil i deres rapport til december foreslå, at provenuet for statskassen bliver sat ned. Altså at staten skal tjene mindre på bilisme, end tilfældet er i dag. Dermed vil taksterne per kørt kilometer kunne sættes længere ned, end Incentive foreslår.

- Vi ender sandsynligvis med at anbefale, at man flytter en betydelig del af beskatningen væk fra biler og over på indkomsten. Det er vigtigt, at sætte trængselsafgiften rigtigt, hvis man vil have den største mulige samfundsøkonomiske gevinst ved at indføre roadpricing. Vi må nemlig heller ikke begrænse kørsel mere end højst nødvendigt, siger miljøvismand Lars Gårn Hansen.

Det Økonomiske Råds rapport er først færdig til december, og derfor kan han endnu ikke sige, hvor lave taksterne bør være.

- Afgiften for kørsel skal sættes, så den lige akkurat betaler de omkostninger, den forårsager for andre bilister. Hvis afgiften sættes for lavt, så skader det samfundsøkonomien, men hvis den sættes for højt, så vil det også skade samfundsøkonomien. Derfor er det vigtigt, at vi rammer det helt rigtige afgiftsniveau, siger Lars Gårn Hansen.

Der er ingen andre lande, der lige nu har et fuldt fungerende roadpricing-system på nationalt plan. Men der er flere udenlandske byer, der har gjort sig erfaringer med det. Der er altså et teknologisk fundament at stå på, men det vil stadig skulle videreudvikles, før det helt kan fungere i Danmark.

- Teknologien er grundlæggende på plads, og vi kan sådan set indføre det, om ikke i dag, så i morgen. Så på den måde, så er vi klar til roadpricing, siger formand for Ingeniørforeningen siger Thomas Damkjær Petersen.

Link kopieret!

Seneste nyt

Skagensmaleri kommer på auktion i Lyngby

Foto: Auktionshuset Bruun Rasmussen

Skagensmaleriet "Fru Marie Krøyer i Haven paa Skagen" af P.S. Krøyer skal nu på auktion hos auktionshuset Bruun Rasmussen i Lyngby.

Det oplyser auktionshuset i en pressemeddelelse.

Maleriet er fra 1892 og vurderes til mellem fire og seks millioner kroner.

Link kopieret!

Nu kan du blive snemåler for DMI

Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Er du hjemme klokken otte om morgenen, vågen og ikke bange for at bruge en tommestok udenfor, så har DMI brug for din hjælp.

Vintersæsonen er officielt begyndt, og DMI søger nye snemålere, så de kan opretholde overblikket over snemængderne rundt omkring i Danmark.

Som snemåler skal du kunne måle sne de dage, hvor der ligger sne på jorden. I de seneste fem år har man i gennemsnit skullet måle sne ti gange om året.

Det er en fordel, men ikke et krav, at du ikke er kuldskær, og DMI sætter pris på stabilitet, så målingerne kommer ind til tiden de dage, hvor det har sneet.

Snesæsonen varer fra 1. oktober til 30. april. Belønningen er et symbolsk beløb på omkring 2.900 kroner om året - og en gratis målestok.

Link kopieret!

Maskerede unge overfaldt 16-årig på skole. Nu skal de i fængsel

Foto: Sofie Mathiassen/Ritzau Scanpix

Sidste år endte et mellemværende mellem to unge i Køge med, at fire unge, maskerede mænd overfaldt en 16-årig dreng på hans skole.

De unge mænd udsatte ham for grov vold med slag, spark og tramp. Desuden slog de ham med en metalgenstand, så den 16-årige brækkede næsen.

En af de maskerede unge er nu idømt fem måneders fængsel, mens to andre har fået tre måneders fængsel hver. Den fjerde blev dømt 60 dages fængsel for medvirken, da vedkommende ikke deltog i volden.

Alle tog betænkningstid.

Link kopieret!

Tre personer tiltalt for drab på forsvundne Jimmi Lillelund

Foto: Politi

Tre personer - to mænd og en kvinde - er tiltalt for drab og bortskaffelse af lig i sagen om Jimmi Lillelund, der forsvandt i 2020.

Det oplyser Midt- og Vestsjællands Politi i en pressemeddelelse.

Jimmi Lillelund blev sidst set i april for 4,5 år siden, da han kørte fra sit opholdssted i Gundsømagle til Haveforeningen Ishøjgård i Ishøj. Hans lig er endnu ikke blevet fundet.

Link kopieret!

Politikreds melder om mange færdselsuheld i snevejret

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Alene denne morgen har Midt- og Vestsjællands politikreds haft syv færdselsuheld på grund af vintervejret.

I flere af tilfældene var bilerne på sommerdæk. Politiet opfordrer derfor til, at man får gjort sin bil klar til det kolde vejr og glatte føre, og at man sørger for at køre efter forholdene.

- Pas på derude!, skriver politiet på X.

Link kopieret!

Minister spænder ben for ny københavnerbydel

Foto: Søren Lorenzen/Ritzau Scanpix

På vegne af transportminister Thomas Danielsen (V) gør Banedanmark nu indsigelse mod den nye bydel Jernbanebyen på Vesterbro i København.

Det skriver Byrummonitor.

Ministeren mener nemlig ikke, at byprojektet ikke tager de nødvendige hensyn til Banedanmarks jernbaneanlæg i området.

- Lokalplansforslaget omfatter en række forhold, der er i direkte modstrid med sikring og fastholdelse af det landsdækkende jernbanenet og dermed hensynet til nationale interesser samt flere af jernbanelovens bestemmelser, skriver Banedanmark på vegne af ministeren ifølge Byrummonitor.

Teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) vil ikke stille op til interview om indsigelsen, men oplyser til Byrummonitor, at kommunen er i dialog med Banedanmark om sagen for at finde en løsning, der kan fungere for alle parter.

Link kopieret!

Populær smykkevirksomhed får løftet pegefinger af Forbrugerombudsmanden

Foto: Søren Lorenzen/Ritzau Scanpix

Forbrugerombudsmanden vurderer, at smykkevirksomheden Camilla Krøyer Jewellery har vildledt forbrugerne ved at give dem et indtryk af, at et tilbud udløb hurtigere, end det egentlig gjorde.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

På virksomhedens Facebook-side skrev de:

"Køber du inden 48 timer og bruger koden 'CAMILLA15' får du 15 % rabat på hele din kurv".

Problemet var bare, at rabatkoden fungerede flere måneder efter, de 48 timer var gået.

- Varigheden af et tilbud er en væsentlig oplysning for forbrugeren, og derfor skal den selvfølgelig være angivet korrekt. En virksomhed må ikke forsøge at lokke kunder til med tidsbegrænsede tilbud, hvis der reelt er tale om tilbud, der gælder hele tiden, siger forbrugerombudsmand Torben Jensen.

Ifølge smykkefirmaet skyldtes det en systemfejl.

Link kopieret!

Nu svarer Novo Nordisk på abekritik

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Novo Nordisk møder kritik for de forsøgsaber, som medicinalvirksomheden ifølge eksperter kun kan have skaffet gennem vietnamesiske leverandører, der er beskyldt for at handle aber på det sorte marked.

Det skriver Jyllands-Posten.

Novo Nordisk har ikke ønsket at forholde sig til kritikken over for avisen. I en mail til TV 2 Kosmopol fortæller Novo Nordisk, at de i årevis har sikret, at alle dyr indkøbt i Novo Nordisk-regi kommer fra godkendte avlere på Mauritius eller i Vietnam.

Ifølge Novo Nordisk sikrer deres regler og tilsyn, at der ikke bruges vildtfangne aber til forsøg.

- Novo Nordisk har mere end 60.000 leverandører på tværs af alle dele af virksomheden. Som et generelt princip oplyser vi ikke navnene på vores leverandører. Der er en indbyrdes forståelse af dette virksomhederne imellem, og det gælder på tværs af vores forretning, skriver Novo Nordisk til TV 2 Kosmopol.

Novo Nordisk understreger desuden, at de ikke får aberne direkte fra de udenlandske leverandører, men via kontraktforskningsorganisationer.

Link kopieret!

Pas på i morgentrafikken: Flere uheld

Der er denne morgen sket flere uheld på vejene i hovedstadsområdet.

Der er sket et uheld på motorvej E20 fra Avedøre mod Køge, og venstre spor er spærret.

Også på Motorring 3 mod Gladsaxe er der sket et uheld, hvor en bil nu holder i nødsporet.

Desuden holder der en havareret bil i nødsporet på Helsingørmotorvejen fra Avedøre mod Lyngby og på Rute 16 fra København mod Hillerød.

Link kopieret!

Antallet af kriminelle klaner i København skal nu undersøges

Foto: Liv Latricia Habel/Ritzau Scanpix

Økonomiudvalget i Københavns Kommune er blevet enige om at undersøge omfanget af kriminelle klaner i København.

Det skriver Berlingske.

Undersøgelsen kommer i kølvandet på Berlingskes dækning af fire familier i Aarhus, der er blevet sigtet eller mistænkt for at bryde loven næsten 5.000 gange. Alene én familie har kostet Aarhus Kommune 64 millioner kroner i sociale foranstaltninger.

- Vi skal have et hurtigt og overordnet billede af, om tendensen i Aarhus med kriminelle klaner også gør sig gældende i hovedstaden, siger beskæftigelses- og integrationsborgmester Jens-Kristian Lütken (V) til avisen.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google