Flere partier vil forbyde dieselbiler i København

I dag sender vi en en håndfuld nye politikere ind på Christiansborg. Hvad mener dem, der sandsynligvis kommer ind om forbud mod dieselbiler i København?

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Alternativet, Enhedslisten, SF og De Radikale er klar til at indføre et forbud mod dieselbiler i København inden 2023. Altså allerede om fire år. Andre partier afviser modellen. Indslaget her er fra 17. januar 2017, hvor Oslo indførte midlertidigt forbud mod dieselbiler i byen.

Et forbud mod dieselbiler i København allerede i  2023? Altså i løbet af de næste fire år?

Det er et spørgsmål, der i den grad deler rød og blå blok.

Hvis man tager et kig ned over de svar, som partiernes kandidater har givet i  vores rundspørge, så tegner der sig hurtigt et mønster.

En stor del af de politikere der hører til i den røde blok bakker op om et forbud af dieselbiler i København senest i 2023. Socialdemokratiet afviser dog idéen.

Men de politikere der hører til i blå blok ikke vil være med til at indføre et forbud mod dieselbiler i København.

TV 2 Lorry har lavet en rundspørge...vi har fået 66 svar

Vi har spurgt de kandidater, der ser ud til at have gode chancer for at blive valgt ind her i Hovedstadsområdet. Vi har blandt andet spurgt til, hvor de står i forhold til spørgsmålet om forbud mod dieselbiler i København. 

Vi har stillet spørgsmålet: Skal dieselbiler forbydes i København senest i 2023 ?

Biler giver masser af forurening i byen 

I København er der masser af forurening fra bilernes udstødning. Partiklerne bliver sendt ud i luften, og havner i vores lunger, og gør os syge.

I Frankrig vil de indføre regler, så der er forbud mod dieselbiler i den centrale del af Paris.

I Tyskland er der flere byer, der har særlige miljøzoner. I zonerne er der skrappe krav til de tunge køretøjer og deres udstødning.

Blandt andet i Berlin er der indført netop sådan et forbud mod dieselbiler.

Vurderingen er, at det har ramt 265.000 bilister i Berlin og omegn.

De kan ikke længere bevæge sig frit i den tyske hovedstad.

​Så andre steder i Europa er de altså i fuld gang.

Alternativet: Ja, til et forbud mod dieselbiler i København

Og hos Alternativet er svaret klart, når man spørger, om vi skal forbyde dieselbiler senest i 2023.

-  Ja, siger Uffe Elbæk, der stiller op i Københavns Storkreds.

Alternativets Carolina Magdalene Maier, der stiller op i Københavns Storkreds bakker op.

- Ja, og meget gerne hurtigere, siger hun.

Enhedslisten vil også have et forbud for deselbiler senest i 2023.

-  Ja, det indgår også i Enhedslistens klimaplan, siger Eva Flyvholm, der stiller op i Sjællands Storkreds.

Enhedslistens Skipper: Ja til forbud mod diselbiler i København frem til 2023

Hendes partifælle hos Enhedslisten, Pernille Skipper, vil også gerne have et forbud før 2023.

- Enhedslisten foreslår også at kommunerne får mulighed for at indføre nulemissionszoner i dele af byerne. Det vil sige områder, hvor der kun er adgang for de allermest klimavenlige biler. Vi har brug for seriøse tiltag, der begrænser luftforureningen i byerne, siger Pernille Skipper, der stiller op i Nørrebrokredsen.

(...)at kommunerne får mulighed for at indføre nulemissionszoner i dele af byerne. Det vil sige områder, hvor der kun er adgang for de allermest klimavenlige biler.  

— Pernille Skipper, Enhedslisten, stiller op i Nørrebrokredsen

Enhedslisten foreslår i sin klimaplan, at man indfører et stop for salg af nye dieselbiler allerede i 2022.

Det mener andre kandidater hos Enhedslisten 

Rune Lund:

- Ja. Men også gerne tidligere. Enhedslisten foreslår også, at kommunerne får mulighed for at  indføre nulemissionszoner ( miljøzoner red. ) i  dele  af byerne. For kun de allermest  klimavenlige biler. Vi bliver nødt til at gøre noget seriøst ved at begærnse luftforureningen  i byerne.

Rosa Lund:

- Ja, det kan kun gå for langsomt.     

Dansk Folkeparti: Det er ikke realistisk med et forbud mod dieselbiler

Men hos Dansk Folkepartis Martin Henriksen er holdningen en anden. Han mener, at det vil give for kort tid til en så markant omstilling på bilmarkedet, hvis man indfører et forbud på dieselbiler i København allerede fra 2023.

-  Nej. Det er ganske enkelt ikke realistisk  med så kort en frist. Men vi har allerede sænket afgifterne for en række elbiler. Og det tror jeg også, at vi kommer til at gøre igen fremadrettet, siger Martin Henriksen, der stiller op i Tårnbykredsen.

Nej. Det er ganske enkelt ikke realistisk med så kort en frist. Men vi har allerede sænket afgifterne for en række elbiler. Og det tror jeg også, at vi kommer til at gøre igen fremadrettet.

— Martin Henriksen, Dansk Folkeparti, stiller op i Tårnbykredsen

DFs Morten Messerschmidt er på linje med Martin Henriksen. Han afviser et forbud mod dieselbiler i København.

- Nej. Men vi skal presse på for en hurtig omstilling til elbiler. Det tror jeg først for alvor sker, når vi får selvkørende biler. Det er p.t. i testfasen, siger han. Morten Messerschmidt stiller op i Fredensborgkredsen.

Det mener andre kandidater hos Dansk Folkeparti 

Karin Nødgaard:

-  En udfasning er realistisk. Men ikke indenfor så kort en årrække. Der skal være realistiske alternativer.  Og der er fare for, at det kan ramme socialt skævt.  Hvis det skal ske meget hurtigt. 

 

Jan-Erik  Messmann:

-  Jeg mener, at 2023 er for tidligt, da ingen vil købe en dieselbil mere. Jeg mener, at 2030 er det bedste bud på et årstal. 

Hos partiet Klaus Riskær Pedersen vil Peter Hjorth satse på elbiler. Han stiller op i Københavns Omegns Storkreds..

-  Vi vil gøre det let at købe elbiler, ved at sætte ladestandere op over det ganske land. Vi mener, at udskiftningen af bilparken sker automatisk. Blandt andet fordi flere bilproducenter allerede nu har sat dato på, hornår de kun sælger elbiler, siger han.

Klaus Riskær Pedersen konstaterer blot, at han først vil indføre et forbud mod dieselbiler i København i 2026. Altså om syv år. Klaus Riskær Pedersen stiller op i Københavns Storkreds.

Jarlov: Det er for tidligt. Og ikke rimeligt overfor dem der har dieselbiler

Hos De Konservative vil Rasmus Jarlov ikke have et forbud mod dieselbiler allerede i løbet af de næste fire år - senest i 2023.

-  Nej. Det er for tidligt. Og det vil ikke være rimeligt overfor de nuværende ejere af  dieselbiler, siger Rasmus Jarlov. Han stiller op i Lyngby - og Rødovrekredsen.

Nej. det er for tidligt, og det vil ikke være rimeligt overfor de nuværende ejere af dieselbiler, siger han. 

— Rasmus Jarlov, De Konservative, stiller op i Lyngby - og Rødovrekredsen 

Heller ikke hans partifælle Mette Abildgaard bakker op om et forbud.

- Nej. Men vi skal stille krav om de rette filtre til dieselbilerne. Så de ikke forurener i byerne, siger Mette Abildgaard, der stiller op i Egedalkredsen, Frederikssundkredsen og Rudersdalkredsen.

Men De Konservative ønsker at standse salget af nye diesel - og benzinbiler fra 2030.

Hos partiet Stram Kurs afviser de ideen om et forbud mod dieselbiler i København senest i 2023.

- Nej, siger Henrik Westermann Søndergaard fra Stram Kurs. Han stiller op i Københavns Storkreds.

Hos Kristendemokraterne er de klar til et forbud, hvis der det viser sig, at der ikke er nogen udvikling på området.

-  Under forudsætning af, at udviklingen står stille, så vil Kristendemokraterne tilslutte sig dette. Kristendemokraterne vil gøre udstødningsrør, der fjerner de giftige gasser, lovpligtige. Og vil også fritage udstyret for skat. Det vil gøre diesel-biler lige så rene som benzindrevne, siger Stig Grenov, der stiller op i Nordsjællands Storkreds.

Liberal Alliance afviser et forbud mod dieselbiler i København frem til 2023.

Kattrup fra LA: Drop politik på baggrund af populisme... 

-  Nej. Vi skal holde op med at føre politik med baggrund i populisme og feel-good fornemmelser. Og i stedet basere politik på fakta. Dieselbilers partikelforurening fylder forholdsvis lidt. Men det er vigtigt, at vi får lagt alle biler i Danmark om til nul-emissionsbiler ( biler der ikke forurener red.) , siger May-Britt Kattrup fra Liberal Alliance.

Nej. Vi skal holde op med at føre politik med baggrund i populisme og feel-good fornemmelser. Og i stedet basere politik på fakta. Dieselbilers partikelforurening fylder forholdsvis lidt.

— May-Britt Kattrup, Liberal Alliance

Liberal Alliances Laura Lindahl, der stiller op i Sjællands Storkreds, mener heller ikke, at vi skal forbyde dieselbiler i København frem til 2023. Hun peger i stedet på partiets alternative oplæg til en klimaplan.

-  Nej. Vi foreslår i vores klimaplan helt at fjerne registreringsafgiften på grønne biler.

Hos Nye Borgerlige er meldingen, at de ikke vil opdrage på folk ved hjælp af afgifter eller forbud på klimaområdet.

-  Man skal sikre, at danskerne har lyst til at vælge de klimavenlige løsninger. Det kan blandt andet gøres ved at fjerne registreringsafgiften på biler. Så flere har mulighed for at vælge en el-bil. I Nye Borgerlige har vi finansieringen på plads til at afskaffe registreringsafgiften, siger Ketil Wathne  Rasmussen, der stiller op i Københavns Storkreds.

Jeppe Trolle hos De Radikale bakker op om at forbyde dieselbiler i København frem til 2023.

- Ja, siger Jeppe Trolle, der stiller op i Greve-kredsen i Sjællands Storkreds.

Den radikale Kristian Heegaard vil gerne af med diesel og benzinbiler. Men han mener, at det er et spørgsmål, som mest er relevant for kandidater i København. Han stiller selv op i Fredensborg - og Frederikssundkredsen i Nordsjællands Storkreds.

-  Jeg så gerne, at vi arbejdede hen imod en verden uden diesel -  og benzinbiler, siger han.

Hos Socialdemokratiet der lige nu har overborgmesterposten i København, siger Morten Bødskov, at det formentlig kommer til at tage længere tid, at forbyde dieselbilerne i byen. Han afviser et forbud senest i 2023.

- Nej. Socialdemokratiet vil forbyde fabriksnye dieselbiler fra 2030. Og samtidig stramme miljøzonereglerne. Så de ældre dieselbiler løbende bliver udfaset fra trafikken i København, siger Morten Bødskov, der stiller op i Københavns Omegns Storkreds.

Nej. Socialdemokratiet vil forbyde fabriksnye dieselbiler fra 2030. Og samtidig stramme miljøzonereglerne. Så de ældre dieselbiler løbende bliver udfaset fra trafikken i København.

— Morten Bødskov, Socialdemokratiet, stiller op i Rødovre i Københavns Omegns Storkreds

Han mener iøvrigt, at det er vigtigt, at københavnerne og dem der arbejder i København får mulighed for at tilpasse sig til et forbud. Hvis forbuddet træder i kraft allerede om fire år, vil rigtig mange komme i klemme, siger han.

Partifællen Astrid Krag bakker op.

- Vi vil i Socialdemokratiet have et forbud mod nye dieselbiler i København fra 2030. Og vi vil på sigt sørge for, at der heller ikke er gamle dieselbiler, som kører rundt og øger den sundhedsskadelige luftforurening. Den gør mennesker syge hvert eneste år, siger Astrid Krag, der stiller op i Greve i Københavns Omegns Storkreds.

Det mener andre kandidater hos Socialdemokratiet 

Rasmus Stoklund Holm-Nielsen 

- Nej. det vil ramme mange familier, som er afhængige af deres bil i hverdagen, uforholdsmæssigt hårdt. Så indfasningen af et eventuelt forbud skal være længere. I Socialdemokratiet mener vi, at  at fabriksbye dieselbiler i København skal forbydes fra 2030. 

 

Mette Gjerskov:

- Nej. Vi mener, at fire år er for kort en tidshorisont. Socialdemokratiet vil forbyde fabriksnye dieselbiler fra 2030. Samtidig vil vi stramme  miljøzonereglerne.  Så de ældre dieselbiler løbende bliver udfaset fra trafikken i København. Det er vigtigt, at Københavnerne og dem der arbejder i København, har mulighed for at tilpasse sig et forbud. Hvis det allerede træder i kraft om fire år, vil rigtig mange komme i klemme.

SF: Vi vil have et forbud mod dieselbiler i København  

I SF er de til gengæld parate til at forbyde dieselbiler i København i løbet af de næste fire år. Frem til 2023.

- Ja. Dieselpartikler bidrager til luftforureningen. Og af hensyn til klimaet skal vi omstille biltrafik til blandt andet el og biogas. For at tilskynde til det, vil vi forbyde diesel i de store byer, siger SFs Trine Torp.

Dieselpartikler bidrager til luftforureningen. Og af hensyn til klimaet skal vi omstille biltrafik til blandt andet el og biogas. For at tilskynde til det, vil vi forbyde diesel i de store byer. 

— Trine Torp, SF

Venstre: Nej til at forbyde dieselbiler i København frem til 2023

Hos Venstre siger Bertel Haarder, at han afviser idéen om, at forbyde dieselbiler i København fra 2023.

- Nej. Men vi vil sætte et stop for salg af nye benzin - og dieselbiler fra 2030. For vi skal have nedbragt udledningerne fra transportsektoren markant. Vi ønsker, at de mest forurenende køretøjer skal ud af København. Så vi får renere luft. Samtidig ønsker vi, at benzin og diesel skal ud af taxidriften inden 2030. Og at det skal være slut med udledning  af CO2 og luftforurening fra busserne i byerne, siger Bertel Haarder. Han stiller op i Greve, i Københavns Omegns Storkreds.

Det mener andre kandidater hos Venstre

Charlotte Munch:

- Det ville være dejligt, hvis det kunne lade sig gøre, så hurtigt. Men jeg er bange for, at det er lidt for ambitiøst. Jeg tror, det er mest realistisk med et stop for salg af benzin og dieselbiler i  2030.

Martin Geertsen:

- Nej.  Regeringen har fremlagt en ambitiøs plan om at stoppe for salg af nye diesel - og benzinbiler i 2030.  Samtidig er skrotpræmien for gamle dieselbiler fordoblet. Det er både mabitiøst og balanceret.        

Nej. Det er nok for hurtigt. Desuden tror jeg, at det vil være i strid med det indre marked. Det er jo EU, der typegodkender.

— Anna Libak, Venstre, stiller op i Hillerødkredsen

Og Venstres Anna Libak afviser idéen om et forbud mod dieselbiler i København - allerede frem til 2023.

- Nej. Det er nok for hurtigt. Desuden tror jeg, at det vil være i strid med det indre marked. Det er jo EU, der typegodkender. Men jeg er helt med på, at man skal hæve grænserne for, hvor mange partikler, bilerne må udlede. Så de mest forurenende biler bliver skrottet. Sådan siger Anna Libak fra Venstre, der stiller op i Hillerødkredsen.  

Link kopieret!

Seneste nyt

FCK erobrer førstepladsen efter sejr over Lyngby

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

FC København erobrede søndag førstepladsen i Superligaen med en kneben 2-1-sejr over Lyngby i Parken.

Med sejren satte FCK samtidig en stopper for en serie af tre uafgjorte ligakampe i træk op til søndagens opgør.

FCK topper nu rækken med 30 point efter 16 kampe. Det er tre point mere end AGF, Randers og FC Midtjylland, der er de nærmeste forfølgere. FCM har spillet en kamp færre og tager mandag imod Silkeborg.

For Lyngby betyder nederlaget til FCK, at klubben fortsat befinder sig i den tunge ende af tabellen på en 11. plads.

Link kopieret!

Fly fra København til Oslo måtte vende om

Et Norwegian-fly, der lettede søndag fra Københavns Lufthavn i Kastrup med kurs mod Oslo måtte vende om på grund af dårligt vejr.

Det skriver det svenske medie Expressen.

Flyet blev omdirigeret ved Gøteborg i Sverige og måtte vende om.

Endnu et Norwegian-fly, som var lettet fra Oslo med kurs mod Trondheim, måtte søndag vende om på grund af vejret.

Link kopieret!

Særlige fliser skal løse konflikt mellem cyklister og buspassagerer

Her ses en såkaldt bushelle. I situationen her skal buspassagerer holde tilbage for cyklister.
Foto: Frederiksberg Kommune

Frederiksberg Kommune lancerer nu en kampagne, der skal sætte fokus på sikkerheden cyklister og buspassagerer imellem.

I hovedstadsenklaven oplever man nemlig alt for ofte, at cyklister og buspassagerer kommer i tvivl om, hvem der skal holde tilbage for hvem under af- og påstigning ved busstoppesteder, hvor en cykelsti adskiller fortov og bussens holdested.

Her er reglerne simple: Stiger man af på en helle, er det buspassagererne, som skal holde tilbage for cyklister. Omvendt er det cyklisterne, der skal holde tilbage, hvis passagererne stiger af direkte på en cykelsti.

I en pressemeddelelse skriver kommunen, at man nu har anlagt yderligere tre busheller – altså fliser til af- og påstigning – langs rute 2A på Godthåbsvej, hvorfor man i samme ombæring lancerer oplysningskampagnen i samarbejde med trafikselskabet Movia.

- Vi er superglade for de nye heller på Frederiksberg, som kommer til at sikre øget tryghed for vores passagerer. Men uanset om man er ny i trafikken eller en garvet trafikant, er det altid godt at få genopfrisket reglerne, udtaler Stine Sander, Movias direktør for kunder og kommunikation.

Oplysningskampagnen er synlig de kommende tre uger frem.

Link kopieret!

Brøndby smider tomålsføring mod Sønderjyske og dumper ud af top-6

Brøndby førte med 2-0 efter en gave fra Sønderjyskes keeper, men Brøndby mistede grebet og fik blot uafgjort.
Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

Brøndby havde kurs mod en sejr i Sønderjyske, men må rejse slukøret hjem efter 2-2.

Således førte Brøndby med 2-0 i anden halvleg, men mistede helt grebet i kampens sidste del.

Mads Agger blev den store helt for Sønderjyske, da han i det 84. minut driblede sig på skudhold og udlignede med en skarp afslutning.

Målet sender foreløbigt Brøndby ud af top-6 efter 16 runder - seks runder før top og bund deles over i to.

Brøndby er blot nummer syv med 24 point, mens Sønderjyske ligger nummer ti med 13 point.

Link kopieret!

Mor og datter reddet fri af mudder

Foto: Presse-fotos.dk

En søndagstur i naturen i nærheden af Kongelundsfortet på den sydligste del af Amager udviklede sig dramatisk søndag eftermiddag.

Her måtte politi og beredskab rykke hastigt ud til anmeldelser om, at personer var blevet fanget i dyb mudder.

Det oplyser Hovedstadens Beredskab til B.T.

- En mor og hendes datter sad fast i mudder til knæene. Vi fik så hjulpet dem op, og det var rimelig hurtigt overstået, siger Hans Jørgen Larsen, der er operationschef ved Hovedstadens Beredskab, til B.T.

- Hvis man bliver suget ned, kan det være svært at komme op. Og hvis man har sin lille datter med, kan man godt i panik, siger han videre.

Hverken mor eller datter kom noget til, om end deres tøj må formodes af at været blevet pløret.

Link kopieret!

Nyt studie afslører, hvor tunene i Øresund kommer fra

Tunens tilbagekomst til Øresund har blandt andet ført til, at Øresundsakvariet med stor succes har indført såkaldte tunsafarier i sensommermånederne.
Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

De seneste år har tun i høj grad gjort et comeback i de danske farvande, og særligt Øresund har oplevet en bemærkelsesværdig tilstrømning af de store fisk i sensommeren og frem til oktober.

Nu kortlægger et nyt studie fra Danmarks Tekniske Universitet, DTU, tunens rejse til de danske farvande.

Det skriver Videnskab.dk.

Studiet viser, at mindst 9 ud af 10 tun i danske farvande kommer hertil fra Middelhavet. Det har forskerne blandt andet fundet frem til ved at tage DNA-prøver og ved at følge GPS-sendere sat på de store fisk.

Ifølge DTU-professoren Einar Eg Nielsen kan studiet hjælpe med at kontrollere og bevare bestanden af tun i Danmark.

- I og med at vi nu har demonstreret, at næsten alle tun i Danmark kommer fra Middelhavet – og ikke alle mulige andre steder – så ved vi, hvilke lande vi skal samarbejde og forhandle med om at kontrollere bestanden, siger han til Videnskab.dk.

Link kopieret!

Færgeoverfart risikerer at lukke: Ingen vil have jobbet som skipper

Færgen M/F Columbus har siden 1962 forbundet Halsnæs og Hornsherred gennem overarten mellem Kulhuse og Sølager. (Arkivfoto).
Foto: Rune Johansen/Ritzau Scanpix

Færgeruten over indløbet til Roskilde Fjord mellem Kulhuse i Hornsherred og Sølager i Halsnæs risikerer at have sejlet sin sidste tur.

Færgen Columbus, der nok er nedslidt og næsten 80 år gammel - men dog har kommunal finansiering til at fortsætte de kommende år, kan nemlig ikke tiltrække en ny skipper.

Det skriver Sjællandske Nyheder.

Den nuværende skipper på færgen stoppede ved udgangen af oktober måned, hvorfor Frederikssund Kommune, der ejer færgen, har sendt driften i udbud i håb om, at en ny skipper ville melde sig på banen og overtage sejladsen.

Med ved ansøgningsfristen den 28. oktober havde ingen søgt jobbet, skriver Sjællandske Nyheder. Dermed er der ingen til at sejle færgen, når overfarten efter planen skal genoptages til foråret.

Udvalget for Plan og Teknik i Frederikssund Kommune skal derfor på et kommende udvalgsmøde beslutte, om færgeruten helt skal nedlægges, eller om kommunen skal forsøge at overtage sejladsen som en kommunal opgave.

Link kopieret!

Jes Dorph takker for donationer til kommende retssag

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Den tidligere TV 2-vært Jes Dorph-Petersen takker på sin Facebookside alle, der har støttet hans crowdfunding til en kommende retssag.

- Sagens kerne er naturligvis den advokatundersøgelse, der i 2020 kostede mig karrieren. Jeg har lagt sag an mod advokat Yvonne Frederiksen, som jeg mener handlede groft ansvarspådragende og derfor nåede frem til en forkert og uretfærdig konklusion, skriver Jes Dorph.

Tidligere i denne uge kom det frem, at han havde udsendt en mail til venner, kolleger, eks-kolleger, bekendte og familiemedlemmer, hvor han bad om økonomisk hjælp til sagen. Og det har umiddelbart båret frugt, ifølge journalisten selv.

Jes Dorph mistede tilbage i 2020 sit job som studievært efter en intern undersøgelse om seksuelt krænkende adfærd på TV 2.

Retssagen begynder i januar 2025.

Link kopieret!

Danish Crown tilbagekalder hakket oksekød efter fund af salmonella

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Danish Crown tilbagekalder hakket oksekød, der er blevet solgt i flere supermarkedskæder.

Årsagen er, at der er påvist salmonella. Det skriver Danish Crown i en pressemeddelelse.

Oksekødet er produceret 19. november og er bedst før 26. november.

Det er blevet solgt i Bilka, Føtex, Netto, Rema 1000, Meny, Spar, Min Købmand, Let-Køb, Løvbjerg og på Nemlig.com. Danish Crown oplyser, at man ikke har et overblik over, hvor mange pakker hakket oksekød det konkret drejer sig om.

Det skyldes, at det er flere forskellige varianter - både i forhold til vægt og fedtprocent.

Slagteriet oplyser desuden, at alle supermarkedskæder er blevet informeret om, at de skal fjerne kødet.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google