Flyvende klenodie har sat hjulene på jorden for sidste gang
Fly-entusiaster i sorg - det er så dyrt at reparere deres elskede DC3-fly, at det nu sættes i hangar permanent.
Nu kan hun ikke mere, Den Gamle Dame.
Hun har rundet 75 år, og med årene er det blevet en bekostelig affære - både at holde hendes aldrende facade og hendes komplicerede indre i så god stand, at hun stadig kan fungere. Så nu er det slut med at strække vingerne - damen ender sine dage i en kold hangar.
Den Gamle Dame - OY-BPB- er et DC3-fly fra 1944. I mange år har Foreningen for Flyvende Museumsfly sammen med foreningen DC3 Vennerne holdt det gamle fly på vingerne, men et motorcheck af maskinen har vist, at der skal en helt ny motor til, hvis den skal kunne blive ved med at flyve sikkert - og det er der ganske enkelt ikke råd til.
Mange problemer på én gang
- Det er mange ting på en gang, det handler om, siger Henrik Hugger, der er formand for DC3 Vennerne. Han tilføjer:
- Flyet var med til airshowet i Roskilde og havde lige haft 75 års jubilæum. Og da vi sluttede sæsonen i september, blev det fløjet til Kastrup, hvor det står i en gammel træhangar vinteren over. Der blev fundet spåner i oliefilteret, og det indikerer, at der er noget galt med motoren. Det mundede så ud i, at vi skal have en helt ny motor. Dertil kommer, at flyet skal have et større eftersyn inden for de kommende par år, og det trænger også til at blive malet. Og så har Foreningen for Flyvende Museumsfly, der ejer maskinen, sagt, at nu må tiden være inde til at stoppe - for vi har ikke pengene.
Mens Foreningen for Flyvende Museumsfly ejer maskinen og har stået for rekruttering af piloter og mekanikere, så er det foreningen DC3 Vennerne, der har skaffet pengene til at holde Den Gamle Dame, som hun kærligt hedder i daglig omtale, flyvende.
Medlemmerne holdt den flyvende
Foreningen har på landsplan 1.500 medlemmer, og cirka 1.000 af dem holder til i hovedstadsområdet. Det er deres medlemskontingenter og gentagne ture med Den Gamle Dame, som har sikret flyvedygtigheden. Men udsigten til de kommende udbedringer er for stor en mundfuld for flyentusiasterne.
- Det er en tung beslutning. Og jeg er ked af det. Jeg og alle bestyrelsesmedlemmerne og vores medlemmer har haft så utroligt mange oplevelser med det gamle fly. Det er en helt speciel ting at flyve med det, for det er jo en rigtig flyver både at høre og se på. Når man sidder i flyet, og det gasser op for at køre ud af startbanen med to 14-cylindrede stjernemotorer med 1200 heste, så snakker man ikke - man råber, fortæller Henrik Hugger.
Den Gamle Dame i tal
Flyet har mange navne. Der er kælenavnet Den Gamle Dame, men fly-typen går både under betegnelserne DC3, Dakota og C47.
Og ellers er specifikationerne således:
Besætning: 4 mand (Fartøjschef, First officer, Flight engineer og Turleder)
Kapacitet:18 passagerer
Længde: 19,43 m
Højde: 5,18 m
Spændvidde: 29,41 m
Vingeareal: 91,70 m²
Tomvægt: 8.226 kg
Max. vægt: 11.793 kg
Motor:2 stk Pratt & Whitney, Twin Wasp 14 cylindrede stjernemotorer.
Max. fart: 360 km/t ved 3,050 m)
Marchfart: 257 km/t
Rækkevidde: 2.575 km
Envejs: 5.795 km
Max.flyvehøjde: 8.045 m
(Kilde: Wikipedia)
Henrik Hugger er glad for, at maskinen - mens den fløj - kunne fejre 75-års jubilæum, og at den også nåede at deltage i 75-års markeringen af D-dagen i Normandiet. Men nu er flyet stille.
Sidste tur sker på blokvogn
Nu står hun ude i sin utætte træhangar i Kastrup, Den Gamle Dame.
- Vi ved ikke, hvad der skal ske nu. Men vi vil gerne have hende i en hangar, hvor man kan se den. Vi ved ikke hvor og hvordan - det skal vi finde ud af nu. Vores forening DC3 Vennerne fortsætter - men det bliver jo på en helt anden måde, siger Henrik Hugger.
Han tror ikke helt på, at Den Gamle Dame kommer på vingerne igen - men udelukker dog ikke alt håb.
- Hvis der skulle komme en mand med en papkasse med to millioner kroner i - så kan vi få hende op igen, siger han.
Sandsynligheden for at det sker, er lille. Så når Den Gamle Dame med kendingsbogstaverne OY-BPB forlader Kastrup med kurs mod sin endelige destination, bliver det ikke flyvende.
- Det kommer til at ske på en blokvogn, siger Henrik Hugger.