Ny forskning: Parkeringshuse risikerer at kollapse ved brand

Brandsikkerheden halter i en række nye parkeringshuse bygget af stål, der de senere år er begyndt at skyde op flere steder i hovedstadsområdet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Brandsikkerheden halter i en række nye parkeringshuse af stål - der de senere år er begyndt at skyde op flere steder i hovedstadsområdet. Sådan lyder konklusionen i en ny analyse fra forskere på DTU. I værste fald risikerer parkeringshusene at kollapse, hvis der opstår en brand.

Parkeringshuse i uisoleret stål er blevet populære. De er nemlig både billigere og hurtigere at opføre end parkeringshuse i beton eller stålkonstruktioner, der er brandisoleret med eksempelvis mineraluld.

Siden det første af slagsen blev godkendt herhjemme på Teglholmen i København i 2012, er der dukket lignende op både på Tobaksvej i Gladsaxe, ved Herlev Hospital og et nyt er også på vej i Lyngby - blot for at nævne nogle få.

Men forskere fra DTU sætter i en ny videnskabelig artikel, udgivet i et internationalt tidsskrift, spørgsmålstegn ved de antagelser, som brandsikkerheden i parkeringshusene hidtil har bygget på.

- Jeg vil sige, at de ikke er opdaterede sammenlignet med de brande, vi ser I virkeligheden. For de senere år har vi set en række store brande i parkeringshuse, siger Luisa Giuliani, der er lektor ved DTU.

Jeg vil sige, at de ikke er opdaterede sammenlignet med de brande, vi ser I virkeligheden.

— Luisa Giuliani, lektor, DTU

Udfordringen med parkeringshusene af uisoleret stål er, påpeger forskerne, at designet og sikkerheden bygger på en antagelse om, at der kun vil gå ild i få biler samtidig. Det er på baggrund af brandprøvninger af biler fra 80'erne og 90'erne.

Men sidenhen er vores biler blevet større, og de holder dermed tættere i parkeringshusene. Samtidig er mængden af plastic, der er brændbart, vokset i bilerne, mens flere og flere også kører på batteri.

Dermed er risikoen større for, at en brand vil kunne brede sig til flere biler og medføre højere temperaturer, end parkeringshusene er konstrueret til.

- Hvis du bygger et parkeringshus til at kunne modstå en brand i tre-fire biler, og du har en brand, der er meget større, så kan du få et problem. For så kan strukturen i parkeringshuset ikke modstå branden, siger Luisa Giuliani.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Luisa Giuliani, lektor ved DTU
Foto: Niels Knuth/TV 2 Lorry

Flere store brande i udlandet

Et eksempel på hvor galt det kan gå, oplevede man i den norske by Stavanger i starten af 2020. Her bredte en brand sig til 400 biler i et parkeringshus af uisoleret stål. Parkeringshuset endte med delvist at kollapse.

Ved en anden brand i et parkeringshus i Liverpool, udbrændte 1.400 biler nytårsaften tilbage i 2017. Selvom parkeringshuset var opført i beton, var det så medtaget af branden, at det efterfølgende måtte rives ned.

Hos Danske Beredskaber giver DTU-forskernes konklusioner stof til eftertanke. For selvom der heldigvis ikke kom mennesker til skade ved brandene i hverken Stavanger eller Liverpool, så overvejer brandvæsenet nu en ekstra gang, om det er forsvarligt at gå ind i et parkeringshus for at slukke en brand.

- Brandmændenes sikkerhed går jo forud for alt. Det der bliver konsekvensen, hvis forholdene er bekymrende, som nogle indikerer, er, at brandmændene får svært ved at lave en sikker indsats inde i garageanlæg og parkeringshuse, siger Rasmus Storgaard, beredskabsdirektør i Beredskab Øst.

Hvis brandvæsenet ikke kan slukke branden indefra, risikerer den at brede sig og udsætte parkeringshuset for yderligere belastning.

- Man vil have sværere ved at komme tæt på branden og dermed få branden slukket hurtigt. Så det vil betyde større brande, det er helt givet, forklarer beredskabsdirektøren.

Man vil have sværere ved at komme tæt på branden og dermed få branden slukket hurtigt.

— Rasmus Storgaard, beredskabsdirektør

NCC er blandt de entreprenører, der opfører parkeringshuse i uisoleret stål. Blandt andet det parkeringshus, de selv benytter sig af ved siden af kontoret i Gladsaxe.

For materialet har mange fordele sammenlignet med beton, mener Jesper Gaarde, der er produktionsdirektør i virksomheden.

- Man opnår en større åbenhed og transparens, og det gør sig gældende blandt andet omkring ramperne, hvor man har gode oversigtsforhold, siger han.

17 brande herhjemme på seks år

Bolig- og Planstyrelsen oplyser til TV 2 Lorry, at der siden 2016 er registreret 17 brande i danske garageanlæg med biler involveret. Heldigvis har ingen af brandene kostet menneskeliv.

Ifølge NCC er det vanskeligt at drage paralleller mellem det delvist kollapsede parkeringshus i Stavanger og deres egne i Danmark, der er konstrueret til at kunne modstå brand i en time.

- Kravene i Danmark er jo højere til, hvad man skal designe P-husene til i forhold til Stavanger, hvor det var ti minutter. Her er det 60 minutter. Så kravene er seks gange så høje til, hvor stor brandbelastning de skal kunne tåle. Og jeg vil jo stadigvæk mene, at beredskabet kommer og er med til at bekæmpe brandene, inden der er gået 60 minutter, siger Jesper Gaarde.

Forskerne fra DTU peger i deres videnskabelige artikel også på, at stålets bæreevne ved brand er overvurderet i de designantagelser, som anlæggene ofte er bygget efter.

Hos Danske Beredskaber opfordrer man derfor til, at myndigheder og brandrådgivere herhjemme skærper kravene til parkeringshusenes design.

- Et er værdierne i biler og parkeringshus. Det er selvfølgelig slemt nok i sig selv at miste. Men man skal også være opmærksom på, at hvis et p-hus i en bykerne brænder, er der også de omkringliggende bygninger, der måske skal evakueres og måske skal genhuses. Der er faren for efterfølgende kollaps af parkeringshuset, som betyder noget for afspærring. Og så er der en masse miljøpåvirkninger fra farlig røg, siger Rasmus Storgaard, beredskabsdirektør i Beredskab Øst.

Kunne det ikke give mening bare at brandisolere sådan et parkeringshus, så man får den ultimative beskyttelse?

- Det kan man sige. Men i sidste ende vil det jo fordyre produktet. I første omgang for kunden, og i sidste ende også for brugerne af P-huset, lyder det fra produktionsdirektør i NCC, Jesper Gaarde.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Parkeringshus af uisoleret stål i Gladsaxe
Foto: Niels Knuth/TV 2 Lorry

Anbefaler sprinkleranlæg

Ind til 2012 havde myndighederne herhjemme afvist etagebyggeri med uisolerede bærende stålkonstruktioner.

Men i forbindelse med projektet på Teglholmen forvissede rådgivningsvirksomheden, Dansk Brand- og Sikringsteknisk Institut (DBI), Københavns Kommune om, at konstruktionen godt kunne overholde brandkravene.

Når vi nu har den viden, som vi har i dag, er det så stadig forsvarligt at have sådan nogle parkeringshuse stående rundt omkring i ikke-brandbeskyttet stål?

- Jamen altså, det man må kigge på, og det er også det, vi lægger an til i rapporten; lad os nu prøve at gå et skridt tilbage og så kigge ind i, om der er nogle ting her, der skal revurderes, svarer DBI’s direktør, Ib Bertelsen.

I de voldsomme bilbrande vi har set, er der en stigning på op til 40 procent i den samlede brandbelastning.

— Ib Bertelsen, direktør, Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut

Rapporten, som Ib Bertelsen henviser til, blev udgivet tidligere i år af DBI. Her anbefaler man nu myndighederne at give kravene til vores parkeringshuse et servicetjek hvert femte år for at sikre, at de følger med udviklingen i vores bilpark.

- I de voldsomme bilbrande, vi har set, er der en stigning på op til 40 procent i den samlede brandbelastning. Det er klart, det skal give overvejelser af, hvordan fremtidens dimensioneringsgrundlag skal være, siger direktør Ib Bertelsen.

Helt konkret foreslår DBI ligeledes, at der indføres sprinkleranlæg i alle nye parkeringshuse og parkeringsanlæg over 150 kvadratmeter. Uanset om de er opført i stål eller beton. Noget der i dag kun er krav om i de allerstørste parkeringsanlæg.

Et forslag der ifølge DTU-forskeren vil være i hvert fald ét skridt i den rigtige retning.

- Det vil forebygge en brand fra at brede sig, og hvis ikke der er nogen stor brand, sker der heller ikke noget kollaps, siger Luisa Giuliani.

Stiller spørgsmål til ministeren

Hos bilejernes interesseorganisation FDM opfordrer man vores myndigheder til hurtigst muligt at se på anbefalingerne. Også selvom risikoen for personskade ved bilbrande i parkeringshuse har vist sig at være lille.

- Det allervigtigste er jo selvfølgelig, om der kommer mennesker til skade eller ej. Men dernæst er det selvfølgelig heller ikke uvæsentligt, om man får futtet 100 biler af unødigt. Det har jo også en værdi fra forbrugernes side – jo flere biler der går til på denne her konto, desto dyrere bliver bilforsikringerne for os alle sammen. Det er jo også værd at have med i overvejelserne, lyder det fra chefkonsulent Dennis Lange.

Venstres boligordfører vil nu tage sagen op med indenrigs- og boligminister, Kaare Dybvad (S).

- Jeg kommer til at stille spørgsmål ind til ministeren, og så har jeg en forventning om dels at få svar på de spørgsmål, men jeg har også en forhåbning om, at han indkalder til en drøftelse, siger Heidi Bank (V).

Den socialdemokratiske boligordfører, Rasmus Stoklund, afventer myndighedernes granskning af den nye rapport fra Dansk Brand- og Sikringsteknisk Institut, inden han kan give et klart svar på, om han mener, der er behov for at skærpe kravene til parkeringshusene.

- Til sommer forventer vi at få denne her afrapportering, og så må vi se på til den tid, om myndighederne vurderer, at der er grundlag for at gøre noget nyt, siger han.

Link kopieret!

Seneste nyt

Dansker hyldes på Empire State Building

Empire State Building lyser fredag op i rød-hvide farver. Det sker, efter at danske Victoria Kjær Theilvig tidligere på ugen vandt Miss Universe-konkurrencen. Det fremgår af bygningens hjemmeside.

Link kopieret!

Politi efterlyser 16-årig: Har du set Josefine?

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Midt- og Vestsjællands Politi efterlyser fredag aften 16-årige Josefine, som er forsvundet fra sit bosted.

Politikredsen opfordrer samtidig til at man kontakter politiet via 114, hvis man ser hende.

"Vi vil gerne høre fra hende eller om hende", lyder det fra politiet.

Link kopieret!

Hurtigst udsolgt i Europa: Ironman i København slår rekord

Stephen Derrett fra Storbritannien kommer over målstregen som herrernes nummer 1 under Ironman Copenhagen i København søndag den 18. august 2024.
Foto: Ólafur Steinar Rye Gestsson/Ritzau Scanpix

Ironman Copenhagen 2025 melder udsolgt og er den hurtigst udsolgte ironman-stævne i Europa i år.

Det fremgår af en pressemeddelelse fredag aften.

Her udtaler Jacob Nørgaard, som er landechef for Ironman Danmark, at "det er fantastisk, at vi allerede nu kan melde udsolgt til Ironman Copenhagen 2025".

- Interessen har været overvældende, og vi ser frem til at skabe en kæmpe fest i hjertet af København, siger han i pressemeddelelsen.

Ironman i København vil blive afholdt 17. august næste år. 3200 atleter fra mere end 78 lande har tilmeldt sig.

Det fremgår desuden af pressemeddelelsen, at Ironman Copenhagen 2025 er blevet udsolgt 165 dage hurtigere end 2024-udgaven.

/ritzau/

Link kopieret!

Falck har "mandet godt op" i vintervejret

Der har været travlhed hos Falck gennem hele dagen – og i hele landet.

Det oplyser driftsleder i Falck Robin Henriksen til TV 2.

Falck har assisteret ved godt 150 fritrækninger, hvor bilister for eksempel er endt i en grøft eller ikke har kunnet forcere en bakke.

I morges var Falck kaldt ud til mere end 300 tilfælde, hvor biler ikke kunne starte på grund af kulden, mens det har assisteret ved lige under 60 uheld.

Sneen falder fortsat, særligt i Nordsjælland, og det betyder, at der er "mandet godt op" på mandskab i forhold til en normal fredag aften.

Link kopieret!
Lige nu

Biler kan ikke sætte i gang på sneglat motorvej

Helsingørmotorvejen i sydgående retning fredag aften.
Foto: TV 2

Problemerne på Helsingørmotorvejen fredag eftermiddag er endnu ikke forbi.

For selvom vejhjælp er ude for at hjælpe strandede biler videre, kan mange fortsat ikke sætte i gang op ad bakkerne. Det skriver DR P4 Trafik.

Det har blandt andet den umiddelbare konsekvens, at Hørsholm by er presset af trafik, da mange søger udenom motorvejen.

Ifølge P4 Trafik er meldingen her dog, at flere biler ikke kan komme videre fra rundkørslerne på grund af det glatte føre.

Det er særligt i sydgående retning, at problemerne hober sig op.

Link kopieret!

Vej ryddet efter uheld - men køen har vokset sig enorm

Isterødvejen var spærret i begge retninger som følge af et uheld på strækningen.

Der er nu ryddet op efter uheldet, men køen er fortsat massiv, beretter DR.

Link kopieret!

Fængselsdom til mand med LTF-tatovering i ansigtet

En 28-årig mand er fredag idømt 60 dages ubetinget fængsel for at have fået tatoveret "LTF" under sit ene øje, efter at banden var blevet opløst ved dom, oplyser specialanklager Andreas Christensen fra Københavns Politi til Ritzau.

Link kopieret!
Lige nu

Flere meldinger om havarerede biler på isglat motorvej

Arkivfoto.
Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Ifølge Vejdirektoratet er der fredag eftermiddag ganske glat på de nordsjællandske motorveje.

Således fremgår det, at flere biler i øjeblikket er havareret på Helsingørmotorvejen i retning mod København.

Uheldene skal særligt være sket mellem afkørsel 7 Kokkedal og Rasteplads Isterød Vest.

Også på hovedvejen Isterødvejen i Hillerød er det sket et uheld som har spærret hele vejen.

"Vintervejret har især ramt vejene på Nordsjælland. På statsvejsnettet, herunder Helsingørmotorvejen, kører vintertjenesten og fjerner sneen og glatførebekæmper. Trafikanter bør væbne sig med tålmodighed og være forberedt på forsinkelser i området", skriver Vejdirektoratet på X.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google