Voldsom stigning i pressede lejere: "Det gør mig virkelig presset og ked af det"
Der er sket en stor stigning i antallet af lejere, der har svært ved at betale husleje.
Lejerne i hovedstaden er pressede på pengepungen.
Det fortæller Københavns Almene Boligselskab (KAB), som fra 2021 til 2022 oplevede en stigning på 18 procent i antallet af lejere, der har modtaget en såkaldt hæveskrivelse, der er den anden rykker på en ubetalt regning for husleje.
Og hvis den ikke bliver betalt, bliver lejemålet opsagt.
En af dem, der kæmper med at få det til at løbe rundt, er Audrey Amina Louborg, som bor i Vanløse.
Hendes husleje blev hævet ved årsskiftet, og med den nye leje følger en korrigering af depositummet, så hendes månedlige husleje ender tæt på 14.000 kroner.
- Jeg har et budget på under 100 kroner om dagen til mig og min søn. Og det er mad, og rengøringsmidler, og shampoo, og toiletpapir, fortæller hun og peger på, hvor hårdt det er psykisk at kæmpe med økonomien på den måde.
Konstant presset
- Det første jeg tænker på, når jeg står op om morgenen, det er – kan jeg blive boende her? Den kører konstant, og det gør mig virkelig presset og ked af det, siger hun.
Hun har igennem længere tid søgt efter en billigere lejlighed til sig selv og sin hjemmeboende søn, men uden held.
- Det er et fuldtidsarbejde. Jeg skriver og skriver og skriver, og får ingen svar, fortæller Audrey Amina Louborg, der langt fra er den eneste, der kæmper for at få enderne til at mødes.
Flere almene boligselskaber melder nemlig om et stigende antal lejere, der må rykkes for lejen.
- Når vi ser tilbage på 2022, så har vi oplevet en stigning i antallet af det, vi kalder hæveskrivelser. Altså både en første og en anden rykker til folk, der ikke for betalt deres husleje. Samlet set ligger stigningen nok omkring 20 procent, siger Jens Elmelund, der er direktør i Københavns Almene Boligselskab, til TV 2 Kosmopol.
(artiklen fortsætter under videoen.)
Tidlig indsats og gratis rådgivning
Men takket være en aktiv indsats fra boligselskabets side, så ender kun en lille del af lejerne med at blive opsagt.
- Vi går tidligt i dialog med de lejere, der kæmper med regningerne og henviser dem til yderlige rådgivning, og det lykkes i betydeligt omfang, fortæller Jens Elmelund.
Københavns Almene Boligselskab har indgået et samarbejde med den sociale virksomhed 'Settlementet' hvor lejerne kan få gratis finansiel rådgivning.
Derfor endte kun omkring 160 af de omkring 4000 hæveskrivelser boligselskabet sendte ud sidste år i en opsigelse af lejemålet.
Den tidlige indsats og den gratis rådgivning, er ifølge Lejernes Landsorganisation i Hovedstaden (LLO) den rigtige vej at gå.
Kræver politisk handling
- Det, som vi ved virker, er en tidlig indsats. Hvis man langt udefra kan se, at her er en familie i problemer, så skal man opsøge familien og finde ud af, hvad problemet egentlig er, siger Jakob Møldrup-Lakjer, juridisk chef i Lejernes Landsorganisation i Hovedstaden.
Det er dog ikke en opgave boligselskaberne kan løse alene, og LLO kalder derfor på politisk handling.
- Inden valget blev der stillet et forslag om, at man skulle give hjælp til de fattigstes almene lejere. Det synes vi var et godt forslag, men vi er så ikke ligeså enige i finansieringen af forslaget, som skulle være lejernes egne penge, fortæller han.
Men forslaget er aldrig blevet vedtaget, og det er ikke alle udlejere, der tilbyder gratis rådgivning, og derfor kan Audrey Louborg ikke umiddelbart få hjælp.
Hun står i stedet over for en svær beslutning, der vil have konsekvenser for hende selv og sønnen, der har aspergers.
- Jeg håber, at jeg finder noget, der er billigere og hvor min søn kan komme med. Men jeg tror, jeg er nødt til at flytte på et værelse for mig selv, fortæller en tydeligt berørt Audrey Amina Louborg.