Der var ekstra plads i bilen: Sådan sparer Mathilde og kollegaerne tid, penge og 730 kg CO2 om året
Samkørsel hjælper på trængsel, klimaudfordringer og så kan det spare samfundet en stor sum penge. Men det er ikke lige nemt at få danske bilister til at køre sammen.
Mandag til fredag kører Mathilde Thorsen fra sit hjem på Frederiksberg til sin arbejdsplads i Hørsholm.
På vej til og fra arbejde praktiserer hun noget, som kun de færreste bilister kan prale af.
Hun tilbyder nemlig sine kollegaer Evi Alexiou og Victor Møller at køre med.
- Det er supernemt. Evi cykler hjem til mig, og så kører vi afsted sammen. Så henter vi Victor på vejen, fortæller hun til TV 2 Kosmopol.
Det gør dem til en sjældenhed i morgentrafikken, hvor der ifølge Vejdirektoratet i gennemsnittet kun sidder én person i ni ud af ti biler.
- Det giver bare god mening at tilbyde Victor og Evi at køre med. Vi skal det samme sted hen, så de kan lige så godt køre med mig, siger Mathilde Thorsen.
Mindre trængsel
Ifølge Vejdirektoratet sidder der i gennemsnit 1,4 personer i en bil, der skal fra a til b i Danmark. I myldretiden er der endnu færre. Her sidder der kun 1,08 personer i hver bil.
Historisk set er vi blevet dårligere til at køre sammen. I 1980'erne var der nemlig 1,8 personer i hver bil.
Og det ærgrer Andreas Egense, der er afdelingschef hos Vejdirektoratet.
- Vi kunne vinde så meget på det. Hvis der i gennemsnit bare var to personer i hver bil i morgentrafikken, så kunne vi halvere trængslen. Det vil spare alle en masse tid og penge, siger han til TV 2 Kosmopol og fortsætter:
- Trængsel er særligt et problem i hovedstadsområdet, så her vil det hjælpe.
(Artiklen fortsætter efter grafen.)
Behov for færre biler
Det vil ifølge Andreas Egense betyde, at færre vil have behov for en bil eller en ekstra bil, fordi de kan køre med en kollega til og fra arbejde.
Og det er faktisk noget, som Evi Alexiou kan genkende.
- Jeg havde overvejet at købe en bil, men så fandt Mathilde og jeg ud af den her ordning, og nu vil det ikke give mening for mig, siger hun.
Mens Evi Alexiou har sparet en bil, så sparer Victor Møller tid.
- Jeg ville normalt skulle tage kollektiv transport, som er dyrere og langsommere, så det giver meget bedre mening for mig at køre med Mathilde.
(Artiklen fortsætter efter illustrationen.)
Klimagevinst
Sammen sparer de alle tre samfundet for omkring 730 kg CO2 årligt, hvis de kører sammen alle årets hverdage.
Og det glæder Søren Have, der er programchef for fremtidens mobilitet hos den grønne tænketank Concito.
- Hvis man pendler i bil og kører mellem 15.000 til 20.000 kilometer om året, så svarer det til to tons CO2 per bil. Så det vil absolut batte noget, hvis vi var bedre til at køre sammen i bilerne, siger han og fortsætter:
- Det kan ikke løse alle klimaudfordringer, men det kan være et stort bidrag.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Foto: Niels Knuth / TV 2 Kosmopol
Flere skal vænne sig til at køre sammen
Samkørsel er altså godt for klimaet, trængslen og ikke mindst pengepungen - så hvorfor er der ikke flere, der vælger at køre sammen i bilerne?
Stiller man det spørgsmål til FDM's afdelingschef, Torben Lund Kudsk, er svaret klart.
- Det handler om vane, bekvemmelighed og sikkerhed. Vi vil helst ikke være for afhængige af andre, forklarer han og fortsætter:
- Vi danskere er nok på godt og ondt blevet velhavende, så mange af os har mulighed for at køre alene i en bil. Det giver bare en masse problemer, hvis vi alle vælger at køre det samme sted hen på samme tidspunkt.
(Artiklen fortsætter efter boksen)
Derfor peger han på, at flere skal lokkes til at køre sammen, og det kan ske ved en større økonomisk fortjeneste ved samkørsel.
I dag må man ikke tjene mere end 0,70 kroner per kilometer, når man kører andre. Hvis man gør, skal man betale skat af det indtjente beløb. Det vil FDM dog gerne have lavet om på, så man kan tjene mere, før man skal betale skat.
Derudover mener foreningen, at samkørsel skal indtænkes i den kollektive trafik.
- Vi skal have kigget på, hvordan trafikselskaber kan samarbejde med private aktører, som tilbyder samkørsel, siger han.
FDM har selv en samkørselsapp, der hedder Ta' Med. Her kan chauffører og rejsende finde hinanden.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Foto: Roni Jafar / TV 2 Kosmopol
Sådan kan Mathilde tjene 8.000 kroner
Selvom de er kollegaer, så kendte Mathilde Thorsen hverken Evi Alexiou eller Victor Møller, før de begyndte at køre sammen.
De fandt dog hinanden gennem samkørselsappen Nabogo, der giver Mathilde Thorsen ti kroner per passager, som hun tager med i sin bil.
Det vil sige, at Mathilde Thorsen tjener 20 kroner, hver gang hun tager Evi Alexiou og Victor Møller med i bilen til og fra arbejde.
Hvis de kører sammen alle årets omkring 219 hverdage løber det op i 8.760 kroner, som Mathilde Thorsen kan tjene på samkørsel med Victor Møller og Evi Alexiou.
- Det er ikke så meget pengene, der betyder noget. Jeg synes egentlig bare, at det er hyggeligt, siger Mathilde Thorsen.
Men er det ikke rarere at køre selv, så du selv kan bestemme afgang, musik, podcast, lydbog og så videre?
- I starten tænkte jeg, at det måske ville blive svært om morgenen, men nu er det blevet til en hyggelig rutine, som jeg ser frem til, svarer Mathilde Thorsen og tilføjer:
- Og så er vi gode til at give hinanden plads, hvis man bare gerne vil sidde i ro efter en lang arbejdsdag.