Efter forhandlingsmøde: Fortsat ingen aftale mellem flyvelederne og Naviair
Det oplyser flyveledernes faglige forening, Datca, i en pressemeddelelse.
Flyvelederne kalder i meddelelsen på, at politikerne skal hjælpe med at løse situationen.
- Vi må konstatere, at Naviair fortsat ikke vil forhandle om den økonomiske ramme, som er en forudsætning, hvis vi skal sikre langsigtede løsninger for dansk luftfart, lyder det fra Datcas formand, Esben Jean-Pierre-Blum.
Flyvelederne ønsker samtidig, at politikerne hjælper med at finde en løsning. De opfordrer til "politisk bevågenhed på sagen".
- Det er enormt vigtigt, at politikerne følger den her sag nøje, siger Esben Jean-Pierre-Blum i meddelelsen.
Dette afviste transportminister Thomas Danielsen (V) dog over for TV 2 Kosmopol onsdag.
- Det er en sag mellem arbejdsmarkedets parter, og spørgsmål om løn og ansættelsesvilkår bør klares i overenskomstforhandlingerne, som er næste år. I forhold til den nuværende situation har jeg en klar forventning om, at parterne løfter deres ansvar og finder en holdbar løsning, så passagererne ikke får unødvendige gener, sagde ministeren til TV 2 Kosmopol i går.
Flyvelederne og Naviar er efter et forhandlingsmøde torsdag fortsat ikke nået frem til en løsning på konflikten.Flyvelederkonflikten kort fortalt:
Konflikten handler om personalemangel, og parterne er Naviair og flyveledernes fagforening DATCA.
Konflikten begyndte, da Naviair under corona afskedigede 50 flyveledere som led i en sparerunde.
Naviair mangler cirka ti procent flere flyveledere, før de er oppe på fuld bemanding i Københavns Lufthavn igen.
De resterende flyveledere har derfor taget ekstravagter for at dække ind for manglen af personale. Men nu vil flyvelederne ikke mere.
Manglen på flyveledere kan strække ind til 2024, da det kræver at flere flyveledere er færdiguddannede.