Efter trafikdrab: Borgere vil have skærpet sikkerheden på ''dødsrute''
I alt fem mennesker har mistet livet på Hillerødmotorvejens forlængelse siden 2023. Nu er knap 600 borgere gået sammen i et opråb til Vejdirektoratet om at øge sikkerheden på strækningen.
- Folk kører som idioter.
Så simpelt lyder det fra Søren Poulsen fra Helsinge. Han kører dagligt på Hillerødmotorvejens forlængelse, som ifølge ham er en til tider livsfarlig strækning.
- Det er den farligste strækning, som jeg har kørt på. Der er ingen sikkerhed. Jeg har set bilister køre sammen mange gange, og det er bare et spørgsmål om tid, før der er flere, der mister livet, siger han til TV 2 Kosmopol.
Dødsruten
Siden 2023 har i alt fem mennesker mistet livet på Hillerødmotorvejens forlængelse, der af samme årsag har fået kælenavnet 'Dødsruten' blandt lokale.
Senest mistede et forældrepar livet i et frontalt sammenstød med en 33-årig mand, der også mistede livet i ulykken. Forældreparrets to børn var også i bilen. Deres nuværende tilstand er ukendt, men kort efter ulykken oplyste politiet, at de lå i respirator og var uden for livsfare.
En 24-årig mand er blevet sigtet for vanvidskørsel og medvirken til uagtsomt manddrab. Ifølge politiet kørte han ræs med den 33-årige mand.
En dommer har siden valgt at løslade den 24-årige mand, da der ikke var bestyrket mistanke om vanvidskørsel.
Ulykker på strækningen siden 2023
-
2023
9. februar:
18-årig kvinde mister livet i frontalsammenstød.1. juni:
To i kritisk tilstand efter frontalsammenstød på motortrafikvej.27. oktober:
Hillerødmotorvejens forlængelse var spærret i begge retninger efter et færdselsuheld. -
2024
3. januar:
Hillerødmotorvejens forlængelse var lukket på grund af en ulykke. Ingen alvorligt tilskadekomne.28. maj:
Frontalt sammenstød mellem to biler.24. juni:
20-årig mand død efter påkørsel på motorvejens forlængelse.6. juli:
Forældrepar og en tredje voksen er dræbt i bilulykke på Hillerødmotorvejens forlængelse.
589 borgere og fire borgmestre råber op
De mange ulykker på strækningen har nu fået Søren Poulsen til at starte en Facebook-gruppe, der skal få Vejdirektoratet til at sætte flere sikkerhedsforanstaltninger op på strækningen.
- Formålet er, at der ikke skal være flere, der kommer til skade, forklarer han.
Gruppen har på 14 dage rundet 589 medlemmer, der flittigt deler deres historier fra 'Dødsruten'.
Borgmestre fra Allerød, Hillerød, Furesø og Gribskov kommuner kræver også handling fra Vejdirektoratet efter den seneste dødsulykke på strækningen.
Bent Hansen (V) er borgmester i Gribskov Kommune. Han har kørt på strækningen flere gange og har også med egne øjne set, hvor usikker Hillerødmotorvejens forlængelse kan være.
- Det er vigtigt, at man får øget sikkerheden så hurtigt som muligt, siger han til TV 2 Kosmopol og fortsætter:
- Det er ikke op til mig at sige, hvordan sikkerheden øges, men der skal være fokus på at sikkerheden øges.
Fartkontrol og kabelautoværn
Søren Poulsen har til gengæld flere bud på, hvordan sikkerheden kan få et løft på 'Dødsruten'. Han har skrevet et brev til Vejdirektoratet og regeringen, hvor han med Facebook-gruppens opbakning kræver handling for at øge sikkerheden på strækningen.
- Det kommer til at koste flere liv, hvis ikke man gør noget, siger han.
Et af forslagene fra gruppen er, at der skal sættes permanente fotofælder og stærekasser op på strækningen. Det skal få flere til at overholde fartgrænsen, som Søren Poulsen mener, er et stort problem på strækningen.
Et andet forslag lyder på at sætte et kabelautoværn mellem vejbanerne for at forhindre frontalkollisioner.
Bilisterne har også et ansvar
Begge forslag lægger altså op til, at bilisterne skal kontrolleres mere, end hvad tilfældet er i dag.
- Mange af ulykkerne er bilisternes egen skyld. Det er bilisterne, der har et ansvar, begrunder Søren Poulsen.
Hvorfor er der så behov for mere sikkerhed, hvis det i grunden er bilisterne, der kører for dårligt?
- Det er svært at gøre noget ved dårlige bilister, svarer Søren Poulsen og fortsætter:
- Men hvis man kan lave nogle sikkerhedsforanstaltninger, så vil det gavne sikkerheden.
Foto: FDM
Projekt er allerede i gang
Faktisk har Vejdirektoratet allerede et projekt i gang, der skal øge sikkerheden på strækningen.
Hillerødmotorvejen skal nemlig forlænges mellem Allerød og Hillerød. Det vil sige, at den nuværende motortrafikvej bliver til en regulær motorvej, som efter tidsplanen er klar til brug i 2028.
Men ifølge Søren Poulsen bliver der nødt til at ske noget, før den nye motorvej tages i brug om knap fire år.
- Hvor mange flere skal ende i en ulykke i løbet af de fire år?, spørger han.
Bekræfter henvendelser fra borgere og borgmestre
Vejdirektoratet har ikke haft mulighed for at stille op til et interview. Men de oplyser, at de har et skærpet fokus på strækningen.
- Vi har fuld forståelse for, at folk er bekymrede, og vi deltager naturligvis gerne i dialog med kommuner, politi og borgere om, hvad der kan gøres, skriver de til TV 2 Kosmopol i en mail.
Vejdirektoratet bekræfter, at de har fået flere henvendelser fra en række kommuner og borgere, der ønsker at drøfte forskellige muligheder for at øge sikkerheden på Hillerødmotorvejens forlængelse.
Vejdirektoratet vil ikke udelukke fartkontrol
De vil ikke udelukke, at der kan komme øget fartkontrol på strækningen, som Søren Poulsen også efterspørger.
- Det er allerede besluttet, at strækningen skal udvides til en motorvej, og derfor vil det primære fokus være, hvad der kan gøres frem til starten på anlægsarbejdet om cirka 12 måneder. Det kunne for eksempel være øget hastighedskontrol og andre tiltag, skriver de i mailen.
I øvrigt oplyser Vejdirektoratet, at så snart anlægsarbejdet af den nye motorvej går i gang, så vil trafikafviklingen være anderledes, end den er i dag.
Borgmester vil udvide motorvejsprojekt
Bent Hansen (V) ser frem til, at motorvejen skal forlænges mellem Allerød og Hillerød, men han håber dog, at projektet kan udvides, så sikkerheden også bliver øget på den nordlige strækning omkring Helsinge.
- Der er behov for at se på sikkerheden på den strækning også, siger han.
Søren Poulsen er glad for at høre, at Vejdirektoratet overvejer skærpet hastighedskontrol på strækningen.
(Artiklen fortsætter efter boksen)
Men ifølge ham er der ikke noget i Vejdirektoratets udtalelser, der indikerer, at problemerne, som han møder dagligt på Hillerødmotorvejens forlængelse, bliver løst lige foreløbigt.
- Det er ikke brugbart. Hvorfor kan de ikke melde noget konkret ud? Problemet er hvert fald ikke løst, og jeg håber, at de gør noget, før anlægsarbejdet går i gang, fordi 12 måneder er al for lang tid at vente, siger han.