Her er fem oplagte destinationer med tog fra København
En forlænget weekend i en europæisk storby uden for landets grænser behøver ikke være lig med en tur til lufthavnen.
Vi ved det jo godt:
Når vi flyver udenlands, er vi via vores rejsevaner med til at accelerere klimaforandringerne mod det værre.
Af samme grund er flere og flere begyndt at vælge flyet fra og toget til, når feriedestinationen skal nås. Togrejseformen har dog en bagside. Udvalget af destinationer er begrænset, og rejsetiden er lang, lyder nogle af de mest gængse kritikpunkter.
Det er dog alligevel muligt at nå forholdsvis vidt omkring med tog fra København, og her på TV 2 Kosmopol har vi fundet fem oplagte og realistiske destinationer til en storbyferie eller en forlænget weekend.
Længere nede i artiklen går vi i dybden med togrejsen til hver destination, men hvis du bare skal bruge en kort oversigt, så er den her:
Kilde: * Rejsetid og omstigninger kan variere fra afgang til afgang ** For en forlænget weekend i juni måned (20.-23.) med udrejse torsdag og hjemrejse søndag. Priser varierer afhængigt af sæson, udbud samt hvor tidligt, man booker rejsen. Rejser søgt 3. og 4. juni. *** Per person for rejsen tur-retur ifølge beregneren klimasmartsemester.se
Flere tager toget på miniferie
En miniferie eller en forlænget weekend med tog til en europæisk storby er rasende populært blandt danskere.
Nye tal fra DSB viser, at der indtil videre i 2024 er solgt 25 procent flere pladsbilletter til udlandet sammenlignet med året før.
Særligt i forårets helligdage var der rift om pladserne. På strækningen til Tyskland melder DSB om 31 procent flere rejsende i påsken sammenlignet med sidste år, mens dagene omkring Kristi Himmelfartsdagene havde 38 procent flere passagerer.
Vildest var stigningen ifølge DSB i pinsen. Her solgte trafikselskabet 80 procent flere billetter til udlandet fredag op til pinse og 66 procent flere på anden pinsedag sammenlignet med sidste år.
- Vi ser en klar tendens til at tage med toget på miniferier i vores nabolande – især til Hamburg og Berlin, men Stockholm er også et trækplaster, når vi trænger til at holde fri og komme ud og få nye oplevelser, udtaler DSB's kundechef, Charlotte Kjærulff.
Se vores serie om togrejser på linket herunder.
Skulle du selv få lyst til at tage på en forlænget weekend med tog til udlandet, har vi samlet fem gode bud herunder med alt det information, du har brug for.
Stockholm
Hvordan kommer man dertil?
Udbuddet af afgange er omfangsrigt, og hver dag forlader flere tog Københavns Hovedbanegård med endestation i Stockholm. Her kan man enten vælge den svenske pendant til DSB, nemlig SJ, eller den private operatør Snälltåget.
Hvor lang tid tager det?
Rejsetid med et direkte tog varierer fra godt fem timer til cirka seks og en halv time.
Hvad koster det?
En forlænget weekend med direkte forbindelser i slutningen af juni med afgang om morgenen torsdag den 20. juni og hjemkomst søndag aften den 23. juni kan i skrivende stund købes for cirka 1.250 kroner via Snälltågets hjemmeside eller for cirka 1.600 kroner via SJ.
Har man ikke noget imod at skifte tog en enkelt gang undervejs, kan man med fordel finde en billigere billet med omstigning i enten Malmö, Lund eller Hässleholm. Rejsetiden er ikke mærkbart længere - og i visse tilfælde endda kortere.
Priserne svinger meget afhængigt af sæson, afgang samt hvor tidligt, man køber billetten.
Booker man i god tid og uden for højsæsonen – for eksempel midt i september måned – kan en lignende tur hen over weekenden klares for under 400 kroner med Snälltåget.
Hvor meget CO2 udleder det?
Ifølge den svenske Klimatsmart Semester-beregner er klimaaftrykket for togrejsen tur-retur 33 kilo CO2 per person. Rejser man med fly, er udledningen 134 kilo CO2 per person, mens klimaaftrykket fra en benzindrevet bil af almindelig størrelse vil være 259 kilo CO2 fra København til Stockholm og hjem igen. Det tal skal divideres med antal passagerer i bilen.
Berlin
Hvordan kommer man dertil?
Man har flere valgmuligheder, hvis man rejser til Berlin fra København. Den hurtigste måde er ved at tage en af DSB’s flere daglige afgange med endestation i Hamburg, hvorfra man skifter til et lynhurtigt tog fra Deutsche Bahn, DB, og fuldfører resten af turen.
Foretrækker man turen i ét stræk uden skift undervejs, kører SJ og Snälltåget nattog fra Sverige til Berlin, hvor togene samler passagerer op ved henholdsvis Københavns Lufthavn samt Hovedbanegården.
Hvor lang tid tager det?
Vælger man løsningen med et DSB-tog til og fra Hamburg og et tysk lyntog til og fra Berlin er rejsetiden alt i alt syv timer og en håndfuld inklusive en halv times ventetid på hauptbahnhof i Hamburg.
Foretrækker man i stedet at fordrive togrejsen ved at sove ombord på et svensk nattog uden at skulle stå af undervejs, skal man påregne en rejsetid på mellem ni og ti timer.
Hvad koster det?
En forlænget weekend i slutningen af juni med afgang om morgenen torsdag den 20. juni og hjemkomst sent søndag aften den 23. juni med skift undervejs i Hamburg kan i skrivende stund købes for 1.368 kroner via DSB’s hjemmeside.
Med Snälltågets natafgange kan man rejse ud sent onsdag aften, tilbringe hele torsdag, fredag, lørdag og det meste af søndag i Berlin, inden nattoget hjem anløber København H mandag morgen klokken 07 for godt 1.100 kroner for en siddeplads. Vil man have en sengeplads, koster det cirka 1.650 kroner tur-retur.
Via SJ’s hjemmeside kan man ikke købe billet til den pågældende weekend, men andre, lignende afgange sælges for helt ned til 720 kroner for en returbillet med siddeplads og cirka 1.650 kroner for en sengeplads.
Priserne svinger meget afhængigt af sæson, afgang samt hvor tidligt, man køber billetten.
Hvor meget CO2 udleder det?
Beregneren Klimatsmart Semester opgør klimaaftrykket per person tur-retur til 41 kilo CO2 for togrejsen. Til sammenligning opgøres en flyrejse fra og til København til at udlede lidt mere end det dobbelte per person.
Amsterdam
Hvordan kommer man dertil?
Man hopper ombord på en af de talrige, daglige afgange fra Københavns Hovedbanegård til Hamburg, hvor man har små 40 minutter til at finde det lyntog, der kører vestpå til Osnabrück. Her skifter man til et hollandsk tog, der kører til Amsterdam.
Turen hjem er den samme, bare omvendt.
Hvor lang tid tager det?
Rejsetiden er lige under 11 timer, og det er inklusive 39 minutters skiftetid i Hamburg og en halv time i Osnabrück. Tager man afsted med den tidlige afgang fra København, ankommer man til Amsterdam klokken 16 – alternativt kan man snuppe afgangen 07.26 og være fremme klokken 18.
Fra 2027 indsætter DSB ifølge planerne en direkte togforbindelse mellem København og Amsterdam med en rejsetid på ni og et halv time.
Fra 2030, når Femern-forbindelsen er færdigbygget, ventes denne tur at tage 7,5 timer.
Hvad koster det?
Via DSB’s hjemmeside kan man i skrivende stund købe en returbillet til en forlænget weekend i slutningen af juni med afrejse torsdag den 20. juni og hjemrejse søndag den 23. til 1.520 kroner.
Køber man via Deutsche Bahn, sparer man 35 kroner på samme billet.
Vælger man en lignende afgang et stykke ude i fremtiden, for eksempel i september måned, kan få returbillet til en forlænget weekend i Amsterdam med tog til 880 kroner.
Hvor meget CO2 udleder det?
Klimatsmart Semester opgør aftrykket per person tur-retur til 61 kilo CO2 for togrejsen. Til sammenligning opgøres en flyrejse fra og til København til at udlede 163 kilo CO2 per person, mens en mellemstor benzinbil udleder 328 kilo CO2 for turen ud og hjem, som så skal divideres med antal personer i bilen.
Prag
Hvordan kommer man dertil?
Man skal med et tog fra København til Hamburg, hvorfra der dagligt kører fire direkte tog til Prag.
Alternativt kan man tage et af de svenske nattog til Berlin, der har endnu flere daglige og direkte afgange til den tjekkiske hovedstad.
Planlægger man også at skulle rejse med tog fra 2027, kan man glæde sig over, at DSB barsler med en direkte forbindelse mellem København og Prag – en forbindelse, der bliver endnu hurtigere, når Femerntunnellen er gravet ud.
Hvor lang tid tager det?
Det kan gøres på lidt mere end 12 timer med en enkelt omstigning undervejs i Hamburg, hvis man tager den hurtigste løsning.
Vil man med nattoget til Berlin og herfra videre til Prag, tager det længere tid. I så fald skal man først bruge cirka ni timer på at komme til Berlin, og herefter med et lyntog til Prag, som tager fire timer.
Hvad koster det?
Vi fandt en returbillet til Prag med de hurtigste forbindelser til en forlænget weekend med udrejse torsdag den 20. juni og hjemrejse søndag den 23. til 1.790 kroner på Deutsche Bahns hjemmeside.
Alternativt kan man tage af sted onsdag den 19. om aftenen med et nattog til Berlin og næste morgen tage videre til Prag. Bruger man en kombination af Snälltåget og Deutsche Bahn kan en returrejse klares for 2.250 kroner.
Er man ude i god tid – for eksempel et par måneder i forvejen – kan man finde returbilletter til omkring 800-900 kroner.
Hvor meget CO2 udleder det?
61 kilo per person, siger Klimatsmart Semester-beregneren, hvilket er præcis det samme som Amsterdam. Det er cirka 100 kilo CO2 mindre, end hvis man tager turen i fly.
Paris
Hvordan kommer man dertil?
Mange veje fører til Paris, men groft sagt har man to muligheder: Kør i hurtige tog om dagen, eller kør i lidt langsommere tog om natten.
Vælger man den hurtige model, skal man via Hamburg og formentlig skifte til et fransk TGV-tog i det nordlige Tyskland.
Vælger man den lidt langsomme og natlige model, kan man enten vælge at køre dobbelt op på nattog med et styks til Berlin, tilbringe dagen i Berlin, og så køre videre sent på aftenen i et nyt nattog til Paris.
Man kan også kombinere med et nattog til Hamborg og så hurtige dagtog til Paris med et stop undervejs.
Hvor lang tid tager det?
Det afhænger af, om man vil med dagtog eller tilbagelægge en del af ruten i nattog.
Generelt er turen hurtigst, hvis man tager med tog i dagtimerne, og her er rejsetiden lige under 13 timer på nogle afgange, mens andre afgange giver en rejsetid på omkring 14 timer. På de fleste ture er der to skift undervejs: et i Hamburg, og så et andet skift i Tyskland – formentlig Mannheim eller Karlshure.
Vil man med et nattog mellem eksempelvis Hamburg og Offenburg eller fra Berlin til Paris med nattog, er rejsetiden noget længere, da nattog generelt ikke kører så hurtigt.
Hvad koster det?
I starten af juni kunne man købe en returbillet til en forlænget weekend i Paris med dagtog og udrejse torsdag og hjemrejse søndag til 3.192 kroner via DSB’s hjemmeside. Søgetjenesten Trainline giver samme resultat.
Er man ude i nogenlunde god tid, kan det gøres billigere. Pt. Kan en returbillet til en forlænget weekend i midten af september måned erhverves for 1.886 kroner via DSB’s hjemmeside.
Hvis man gerne vil prøve nattoget mellem Berlin og Paris skal man købe separate billetter, da østrigske ÖBB driver nattoget. Den helt skrabede model med en siddeplads på nattoget koster fra 260 kroner hver vej, mens returbilletten til Berlin fra København som tidligere beskrevet koster omkring 1.100 kroner med nattog.
Det betyder, at hvis man har god tid, kan man derfor potentielt lave en returrejse til Paris, hvor man tager nattog fra København til Berlin, bruger en halv dag i den tyske hovedstad, inden man tager et nattog videre til Paris, til cirka 1.600 kroner.
Hvis man altså kan sove siddende.
Hvor meget CO2 udleder det?
Klimaaftrykket per person opgøres til 91 kilo CO2 for togrejsen tur-retur af det svenske site, Klimatsmart Semester. Til sammenligning udleder man tæt på det tredobbelte, hvis man vælger flyet.