Hvorfor bliver jeg udskammet over Black Friday? Når mine venner hyldes for at tage til et smart lagersalg
Hvad er det et lagersalg kan, der gør, at man vil vente flere timer i kø for det? Det undersøger vi i denne artikel.
Hvis du drejer af Vestmotorvejen ved afkørsel 36, så kommer du til et sandt mekka af billige forbrugsgoder.
For kun knap 150 meter syd for den firesporede motorvej ligger Ringsted Outlet.
Som barn af den jyske muld har mine forældre og jeg betrådt de tilbudsbeklædte butikker i outletten et utal af gange.
Men på trods af stærke slagtilbud og et aldrig endende lagersalg, så vi aldrig hverken timelange køer eller smarte byboere, der gennem deres telefoners linser forevigede deres shoppetur til glæde for deres følgere på de sociale medier.
Det gør du til gengæld, hvis du tropper op til lagersalg hos mærker som Planet Nusa, Exercere eller Saks Potts.
Her sælger de nemlig mere end bare tøj og tasker. De sælger symboler og værdier, må man forstå, hvis man spørger en ekspert.
Men hvorfor er Black Friday ikke fedt?
Det er nemlig ikke kun salget af noget så abstrakt som værdier, der adskiller outletten i Ringsted fra de smarte og hypede lagersalg i hovedstaden.
For på trods af, at de to typer udsalg, for en tendensblind type som mig, fremstår som to sider af samme sål, så er der flere forskelle, end mit modeforvirrede øje umiddelbart ser.
Det fortæller Anna-Bertha Heris Christensen, der forsker i marketing og human branding på CBS.
De københavnersmarte lagersalg er eksempelvis kun åbne få gange om året i modsætning til den klassiske outlet, hvis åbningstider nærmere minder om en 7-Eleven.
- De her trendy lagersalg er ikke ligesom en outlet, der altid er åben. De er nærmere et event, en begivenhed, som forbrugerne vælger at bruge tid på og gøre noget ud af, fortæller hun.
Et event... Altså lidt ligesom Black Friday, tænker jeg, mens jeg mindes, hvordan jeg sidste år blev udskammet af mine forbrugsbevidste venner for at kaste mig hovedkuls ind i den amerikaniserede og uhæmmede forbrugsfest, der hvert år præger starten af november måned.
Lagersalg er da død kedeligt
Men hvor jeg på Black Friday underkaster mig kapitalismens fristelser for at købe mig et unødvendigt stort TV med et endnu større miljøaftryk, så er det noget helt andet, jeg har mulighed for at købe på et trendy lagersalg.
- De sælger, kort sagt, symboler. De sælger altså et værdisæt, som eksempelvis kan omhandle sundhed eller bæredygtighed eller lignende. Det kan kunden så bruge til at kommunikere sit eget 'brand' og gennem SoMe vise, at denne er en del af det her værdisæt, som virksomheden repræsenterer, siger Anna-Bertha Heris Christensen.
Den jyske jordforbindelse - Conny kommenterer
TV 2 Kosmopol har anskaffet sig en kulturkommentator, Conny Johansen fra Fjerritslev i Nordjylland, der tidligere har kommenteret på BMO-fænomenet for Kristeligt Dagblad, og som nu ved lejlighed giver sin vurdering af trends og tendenser i hovedstaden.
Går du selv til mange outlets?
- Nej det kunne jeg aldrig drømme om. Jeg går ikke til outlet… Det gør jeg ikke.
Hvorfor egentlig ikke?
- Jeg venter da bare, til der kommer et godt tilbud, og ellers så prutter jeg lidt om prisen. Jeg giver aldrig fuld pris for noget.
Hvad tænker du om, at folk går og filmer, at de er til lagersalg for så at poste det på de sociale medier?
- Det må de da selv om. Det kan altså ikke bringe mit pis i kog. Vi er jo forskellige, og der skal være plads til alle.
Vi ville gerne have stillet Conny lidt flere spørgsmål, men hun blev nødt til at løbe for at nå færgen mod Gøteborg, hvor hun skal til bingo. I Sverige er der - i modsætning til Danmark - nemlig ingen loft på jackpotten. Sidst vandt hun 80.000 svenske kroner.
For nu at være helt ærlig kan jeg simpelthen ikke lade være med hverken at glo eller undre mig, når jeg ser flere hundrede velklædte mennesker, der med perfekte ansigter, friskbrygget kaffe og skambrugte smartphones står og venter spændt på at blive lukket ind til noget så - i min verden - dødkedeligt som et lagersalg.
Men ifølge Anna-Bertha Heris Christensen så er det faktisk mig, der er dødkedelig og hænger fast i en fortid, hvor et produkt var noget man købte, brugte og smed ud - uden at dokumentere og dele det.
Gamle nyheder
- Den her form for kultur og kommunikation er den måde markedet ser ud på nu. Det er ekstremt båret af SoMe. Og hvad betyder noget på SoMe? Det gør personbårne profiler og enkelt personers stemmer. Det er markedsvilkårene nu til dags, siger hun.
Fænomenet er dog ikke helt nyt.
- Jeg tror altid, forbrugerne har været villige til at gå ret langt for at købe sig ind i et værdisæt. Dengang den første iPhone blev lanceret, lå folk jo og sov på gaden i dagevis.
Men selvom forbrugerne altid har haft gået langt i jagten på de rigtige produkter, så har forbrugerne i dag et større behov for at tilkøbe produkter, der kan understøtte deres eget brand - deres identitet.
- Det her med, at vi alle profilerer os selv på de sociale medier, er blevet en vigtig del af den måde, vi er til på i verden, og den fortælling, vi skaber om os selv, siger Anna-Bertha Heris Christensen.