I dag sker det: Største prisstigning på kollektiv transport nogensinde

Søndag stiger billetpriserne i den kollektive transport med op til 14 procent. Siden 2008 er prisen steget med 42 procent, og trafikeksperter advarer, at det vil få flere til at tage bilen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Rekordhøje prisstigninger rammer rejsende i den kollektive trafik søndag. Det sker samtidigt med, at tilfredsheden med kollektiv trafik er i bund.
Foto: Liselotte Sabroe - Ritzau Scanpix

- Jeg synes jo, at det er grotesk, at jeg skal betale mere for en dårligere kvalitet.

Lotte Holdgaard Byman har i knap 14 år pendlet mellem Rungsted og København, og i løbet af de 14 år har hun oplevet en udvikling, som hun i dag er ærgerlig over.

- Det er blevet langt værre at være pendler. Jeg oplever rigtig mange forsinkelser og aflysninger, som bare gør det svært, siger hun til TV 2 Kosmopol og fortsætter:

- Da jeg begyndte at pendle var der i myldretiden på min rute ni afgange i timen. Nu er der kun fire, siger fra Lotte Holdgaard Byman fra sit togsæde i regionaltoget på Kystbanen og konstaterer, at prisen alligevel konstant er blevet højere. 

I dag får prisen endnu et markant hop opad. 

Og det sker på et tidspunkt, hvor opbakningen til den kollektive transport i Danmark er udfordret.

Det konkluderer Passagerpulsen, der er en del af Forbrugerrådet Tænk i deres nyeste undersøgelse af danskernes holdning til netop kollektiv transport. 

Undersøgelsen viser rekordlav tilfredshed, hvor størstedelen svarer, at kollektiv transport er for dyrt. 

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Lotte Holdgaard Byman mener, at den kollektive transport er upålidelig og for dyrt.
Foto: Roni Jafar / TV 2 Kosmopol

Rekordhøj prisstigning

Billetpriserne i den kollektive transport stiger med op til 14 procent afhængig af hvilken billettype, der er tale om. 

Det er den største prisstigning på billetter i den kollektive transport nogensinde. 

Siden 2008 er billetpriserne steget med i alt 42,4 procent, viser tal fra Trafikstyrelsen. I samme periode er prisen for at køre i bil steget med knap 25 procent.

I Danmark er det Trafikstyrelsen, der hvert år beslutter, hvor meget priserne på offentlig transport højst må stige.

Det sker på baggrund af, hvordan trafikselskabernes omkostninger udvikler sig, og det seneste år har været præget af høj inflation og høje energipriser. 

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Sådan har prisstigningerne set ud siden 2008. I år lyder de på 10,3 procent. Det er dermed de største prisstigninger nogensinde.
Foto: Trafikstyrelsen

Her stiger priserne mest

En tur med rejsekortet gennem to zoner stiger mest. Her stiger prisen fra 18 kroner til 20,50 kroner. Det svarer til en prisstigning på 13,9 procent. 

Sammenligner man prisen på en rejse på to zoner - eksempelvis fra Københavns Hovedbanegård til Nørrebro Station - så er den steget fra 15 kroner i 2018 til 20,50 kroner i 2024. Det er en prisstigning på 36 procent på seks år.

Derudover er der også udsigt til prisstigninger på pendlerkortet, der bruges af omkring 200.000 danskere. 

Her stiger prisen med op til 13,8 procent på udvalgte strækninger. Sammenligner man de nye priser med priserne fra 2017, så er der sket en prisstigning på op til 36 procent.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Sådan har priserne på pendlerkort udviklet sig fra 2017 til 2024.
Foto: Grafik: Mia Cassens - TV 2 Kosmopol

- Det er ikke rimeligt

Lotte Holdgaard Byman er en af de 200.000 danskere, der besidder et pendlerkort. Hendes rejse fra Rungsted til København bringer hende gennem syv zoner og koster hende 210 kroner mere i 2024, end den gjorde i 2018.

- Jeg synes ikke, at det er rimeligt at betale mere for et dårligere produkt, siger hun. 

Netop den holdning deler hun med størstedelen af andre danske rejsende, viser en undersøgelse, som Passagerpulsen har lavet.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Spørg Os

Vær med i vores journalistiske fællesskab.  Du spørger. Vi undersøger.

I deres årlige undersøgelse, ''Danskerne og kollektiv transport'', er tilfredsheden med kollektiv transport i Danmark faldet til 50 procent, der er det laveste niveau siden 2016. 

I undersøgelsen svarer 53 procent, at den kollektive transport er for dyr. 

Derfor er det ifølge Vagn Jelsøe, der er chefkonsulent i Forbrugerrådet Tænk, problematisk, at de rejsende nu står over for de største prisstigninger på kollektiv transport nogensinde. 

- Det er rigtig skidt, siger han og fortsætter:

- Vi frygter, at det bliver til en ond spiral, hvor flere vil fravælge den kollektive trafik, fordi det er for dyrt. Det vil give lave indtægter og dermed et lavere serviceniveau, som vil få endnu flere til at fravælge den kollektive transport. 

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Vagn Jelsøe frygter, at prisstigninger vil starte en ond spiral i den kollektive transport.
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

Trafikeksperter: Flere vil tage bilen

Mogens Fosgerau, der er professor i transportøkonomi på Københavns Universitet, er ikke i tvivl:

Prisstigninger vil få flere til at vælge bilen frem for kollektiv transport fremover. 

- Vi må forvente, at der falder tre til fire procent af passagererne fra i runde tal, siger Mogens Fosgerau til TV 2 Kosmopol.

Svend Tøfting, der er trafikekspert hos Ingeniørforeningen i Danmark, stemmer i.

- Den her stigning på over ti procent gør, at mange overvejer, om de skal finde en anden måde at komme på arbejde på. Det kan være at købe en bil eller noget andet, siger han til TV 2 Kosmopol.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Mogens Fosgerau mener, at omkring tre til fire procent af passagererne i kollektiv transport vil falde fra som følge af prisstigningerne.
Foto: Roni Jafar / TV 2 Kosmopol

Bilen er en bedre forretning end kollektiv transport

Det kan da også give god mening at vælge bilen frem for den kollektive transport. Bilen er nemlig blevet en bedre forretning set over de seneste 15 år, viser tal fra Jyllands-Posten.

Med de nye prisstigninger er priserne på kollektiv transport steget med over 42 procent, mens prisen for at bruge en bil er steget med knap 25 procent siden 2008.

Og det får betydning for folks valg af transportmiddel, mener Svend Tøfting.

- Der begynder folk at vælge bilen, siger han og tilføjer:

- Det er jo ikke så godt for den kollektive trafik, som vi gerne skal have flere til at bruge både i forhold til trængsel og udledningen af CO2.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Svend Tøfting mener, at prisstigninger i den kollektive transport vil få flere til at vælge bilen fremover.
Foto: Kristian Koed Hansen / TV 2 Kosmopol

Ville gerne tage bilen i stedet

I Lotte Holdgaard Bymans tilfælde er hendes månedlige udgifter til hendes pendlerkort på syv zoner steget med 9,6 procent siden 2017.

- Det kan jeg ikke forstå. Jeg synes ikke, at det er rimeligt at betale mere for et dårligere produkt, siger hun.

Derfor har hun overvejet om hendes fremtidige pendlerture skal foregå med bil. Kun én ting afholder hende fra at køre i bil frem for med toget.

- Der er dårlige parkeringsforhold ved mit arbejde. Men hvis der ikke var det, så havde jeg taget bilen i stedet, siger hun.

Derfor håber hun på, at der kommer forbedringer i togdriften i den nærmeste fremtid.

- Jeg kunne godt tænke mig, at der var flere tog, at de kører til tiden, og at der er bedre information, når toget er forsinket eller aflyst, siger hun.

Link kopieret!

Seneste nyt

Novembernat slår vild rekord

Arkivfoto.
Foto: TYCHO BRAHE PLANETARIET

Med en middeltemperatur på hele 13,3 grader har natten til mandag været ekstrem varm. Det gør natten til den varmeste novembernat nogensinde i dansk vejrhistorie. Faktisk var nattens middeltemperatur varmere end en gennemsnitlig dansk sommernat.

Link kopieret!

Nu starter vejarbejde på trafikeret strækning

Foto: TrafikkenHovedstaden

Den tre- eller flersporede trafikale hovedåre H. C. Andersens Boulevard bliver frem til første uge af december sværere at køre ad, end det er tilfældet i hverdagen.

En del af strækningen bliver nemlig afspærret, mens der udføres asfaltarbejde.

Det betyder, at der bliver færre spor til bilisterne mellem Langebro og Rysensteensgade i vestgående retning, skriver Trafikken Hovedstaden på X.

Arbejdet forventes færdigt den 6. december.

Link kopieret!

Regnfuld start på ugen

Den kommende uge begynder med regn eller skyet vejr og slutter med sol og køligere temperaturer.

Det fortæller Klaus Larsen, der er vagthavende meteorolog ved Danmarks Meteorologiske Institut (DMI), tidligt mandag morgen.

- Det starter næsten lunt med regn mandag og ender lidt køligere med solstrejf og risiko for nattefrost fredag, siger han.

Link kopieret!

FCK erobrer førstepladsen efter sejr over Lyngby

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

FC København erobrede søndag førstepladsen i Superligaen med en kneben 2-1-sejr over Lyngby i Parken.

Med sejren satte FCK samtidig en stopper for en serie af tre uafgjorte ligakampe i træk op til søndagens opgør.

FCK topper nu rækken med 30 point efter 16 kampe. Det er tre point mere end AGF, Randers og FC Midtjylland, der er de nærmeste forfølgere. FCM har spillet en kamp færre og tager mandag imod Silkeborg.

For Lyngby betyder nederlaget til FCK, at klubben fortsat befinder sig i den tunge ende af tabellen på en 11. plads.

Link kopieret!

Fly fra København til Oslo måtte vende om

Et Norwegian-fly, der lettede søndag fra Københavns Lufthavn i Kastrup med kurs mod Oslo måtte vende om på grund af dårligt vejr.

Det skriver det svenske medie Expressen.

Flyet blev omdirigeret ved Gøteborg i Sverige og måtte vende om.

Endnu et Norwegian-fly, som var lettet fra Oslo med kurs mod Trondheim, måtte søndag vende om på grund af vejret.

Link kopieret!

Særlige fliser skal løse konflikt mellem cyklister og buspassagerer

Her ses en såkaldt bushelle. I situationen her skal buspassagerer holde tilbage for cyklister.
Foto: Frederiksberg Kommune

Frederiksberg Kommune lancerer nu en kampagne, der skal sætte fokus på sikkerheden cyklister og buspassagerer imellem.

I hovedstadsenklaven oplever man nemlig alt for ofte, at cyklister og buspassagerer kommer i tvivl om, hvem der skal holde tilbage for hvem under af- og påstigning ved busstoppesteder, hvor en cykelsti adskiller fortov og bussens holdested.

Her er reglerne simple: Stiger man af på en helle, er det buspassagererne, som skal holde tilbage for cyklister. Omvendt er det cyklisterne, der skal holde tilbage, hvis passagererne stiger af direkte på en cykelsti.

I en pressemeddelelse skriver kommunen, at man nu har anlagt yderligere tre busheller – altså fliser til af- og påstigning – langs rute 2A på Godthåbsvej, hvorfor man i samme ombæring lancerer oplysningskampagnen i samarbejde med trafikselskabet Movia.

- Vi er superglade for de nye heller på Frederiksberg, som kommer til at sikre øget tryghed for vores passagerer. Men uanset om man er ny i trafikken eller en garvet trafikant, er det altid godt at få genopfrisket reglerne, udtaler Stine Sander, Movias direktør for kunder og kommunikation.

Oplysningskampagnen er synlig de kommende tre uger frem.

Link kopieret!

Brøndby smider tomålsføring mod Sønderjyske og dumper ud af top-6

Brøndby førte med 2-0 efter en gave fra Sønderjyskes keeper, men Brøndby mistede grebet og fik blot uafgjort.
Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

Brøndby havde kurs mod en sejr i Sønderjyske, men må rejse slukøret hjem efter 2-2.

Således førte Brøndby med 2-0 i anden halvleg, men mistede helt grebet i kampens sidste del.

Mads Agger blev den store helt for Sønderjyske, da han i det 84. minut driblede sig på skudhold og udlignede med en skarp afslutning.

Målet sender foreløbigt Brøndby ud af top-6 efter 16 runder - seks runder før top og bund deles over i to.

Brøndby er blot nummer syv med 24 point, mens Sønderjyske ligger nummer ti med 13 point.

Link kopieret!

Mor og datter reddet fri af mudder

Foto: Presse-fotos.dk

En søndagstur i naturen i nærheden af Kongelundsfortet på den sydligste del af Amager udviklede sig dramatisk søndag eftermiddag.

Her måtte politi og beredskab rykke hastigt ud til anmeldelser om, at personer var blevet fanget i dyb mudder.

Det oplyser Hovedstadens Beredskab til B.T.

- En mor og hendes datter sad fast i mudder til knæene. Vi fik så hjulpet dem op, og det var rimelig hurtigt overstået, siger Hans Jørgen Larsen, der er operationschef ved Hovedstadens Beredskab, til B.T.

- Hvis man bliver suget ned, kan det være svært at komme op. Og hvis man har sin lille datter med, kan man godt i panik, siger han videre.

Hverken mor eller datter kom noget til, om end deres tøj må formodes af at været blevet pløret.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google