IT-ordfører om overvågning: Jeg frygter, at Tesla krænker privatlivet
Flere folketingspolitikere kræver klarhed om lovligheden i, at Tesla'ers kameraer optager videoerne af forbipasserende. De mener, det er helt utilfredsstillende, at bilejerne ikke ved, om deres biler er lovlige.
- Helt grundlæggende er jeg nervøs for, at Tesla'ers videooptagelser er med til at krænke privatlivet og måske endda også bryde med dansk lovgivning, siger Alexander Ryle, som er IT- ordfører for Liberal Alliance.
Han er én af flere af IT-politikere, der er valgt i Hovedstadsområdet, der nu vil have et klart svar fra Justitsministeriet, om Teslas videosystem - Sentry Mode - er lovligt.
Det sker efter, at TV2 Kosmopol i går kunne fortælle, at systemet er på kant med dansk lovgivning, fordi Tesla'erne optager video i det offentlige rum. Derfor risikerer Tesla-ejere risikerer at bryde loven om overvågning, uden at bilejerne ved det.
- Jeg synes, det er utilfredsstillende for dem, der har en Tesla og ikke ved, om de overholder loven. Men det er heller ikke rart for alle os andre, der dagligt går forbi Tesla'er og ikke ved, om vi bliver filmet, siger socialdemokraternes medlem af Udvalget for Digitalisering og IT, Ida Auken.
(Artiklen fortsætter efter indslaget.)
Tal fra FDM/https://www.bilstatistik.dk/ viser, at der alene i hovedstadsområdet findes omkring 18.000 Tesla'er, der dagligt optager aktivitet rundt om bilen. Med videosystemet Sentry Mode kan teslaejere følge med i det, der sker i og omkring bilen enten live via mobiltelefonen eller ved, at systemet optager det, der sker.
For et år siden spurgte FDM Datatilsynet, om systemet er lovligt. Blandt andet fordi, der i Lov om tv-overvågning står, at private ikke må overvåge offentlige steder.
- Det er utilfredsstillende, at der stadig ikke fra de danske myndigheders side kommer et klart svar på, hvad man må og ikke mindst, hvad man ikke må, sagde Dennis Lange, chefkonsulent hos FDM i går til TV 2 Kosmopol.
- Vi fik bare det svar af Datatilsynet, at de ville kigge nærmere på det.
SF's IT-ordfører Lisbeth Bech-Nielsen deler FDM's kritik:
- Jeg synes, det er utilfredsstillende, at Datatilsynet ikke kan komme med et klart svar efter næsten et år.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol
Lavede indberetning for to år siden
Datatilsynet har endda haft endnu længere tid til at finde frem til en afklaring, om hvorvidt Tesla'ernes videooptagelser er lovlige.
Under en gåtur i sit hjemkvarter i det centrale København oplever data- og IT-eksperten Pernille Tranberg noget overraskende.
- Jeg går bare på fortovet, og så er der en Tesla her, der blitzer mig. Så går jeg hen og kigger på den og kan se, at den har taget et billede af mig, fortæller Pernille Tranberg om oplevelsen en dag i april for snart to år siden.
Episoden gjorde ekstra indtryk på Pernille Tranberg, fordi hun lever af at rådgive om god IT-adfærd.
- Jeg arbejder med privacy og dataetik. Derfor jeg gik med det samme ind på Datatilsynets hjemmeside og indberettede en databekymring. Jeg synes simpelthen ikke, at det kan være rigtigt, at jeg skal filmes af en Tesla, siger hun.
Pernille Tranberg fik på ingen måde et klart svar fra Datatilsynet.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Foto: Tobias Tystrup / TV 2 Kosmopol
Europæisk sag
I sit svar på databekymringen fik Pernille Tranberg besked om, at flere europæiske lande er gået sammen om at se på videosystemet Sentry Mode. Sagen ligger hos det hollandske Datatilsyn, fordi Teslas hovedkvarter ligger i Holland.
- Jeg ser måske ikke lige den enkelte situation som det store problem, men hvis alle biler i fremtiden har tilladelse til at få sådan nogle kameraer på, hvor de filmer løs, så er vores privatliv helt væk, siger Pernille Tranberg.
(Artiklen fortsætter efter boksen)
Ny opdatering virker ikke
Den hollandske sag fik Tesla til at love, at de ville opdatere systemet. Fremover skulle kameraerne først gå i gang, hvis man rørte ved bilen. Før var det nok at stå tæt på. Bilen skulle også advare forbipasserende om, at den optager ved, at lygterne blinker, og ved, at skærmen i bilen viser teksten "Sentry Mode aktiveret."
Men ved at lave en lille test, kunne vi på TV Kosmopol i går vise, at de nye opdateringer tilsyneladende ikke altid virker, som de skal.
Vi lod Teslaejer Mads Parnam gå forbi sin bil uden at røre den. Bilen blinkede ikke, da kan gik forbi, og skærmen forblev også sort.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Foto: Tobias Tystrup / TV 2 Kosmopol
Trods det - og selvom han altså heller ikke rørte ved den - kunne vi efterfølgende vise, at bilen havde optaget hans færden. FDM har lavet en lignende test med samme resultat. Derudover har TV 2 Kosmopol talt med flere københavnere, som uden advarsler har oplevet at blive filmet af en Tesla, når de har passeret en parkeret bil.
Tesla skal holde, hvad de lover
De IT-politikerne, vi har talt med, er forargede over, at Tesla ikke lever op til det, bilproducenten har lovet.
- Tesla skal selvfølgelig holde det, de lover. Og hvis de siger, at de kan lave en opdatering, der advarer folk, og som bringer dem i overensstemmelse med for eksempel hollandsk lov, så skal de selvfølgelig gøre det, siger Ida Auken (S).
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Liberal Alliances IT-ordfører, Alexander Ryle, er enig:
- Jeg synes, at Tesla skal få det til at virke, og ellers må Datatisynet gå ind og sige, at de skal lave noget om, og at det ellers er forbudt at bruge systemet. De kan jo ikke sige ét og gøre noget helt andet, siger han.
Tesla kigger med
Et helt andet spørgsmål er, hvad der sker med de videoer, Tesla optager. Bilproducenten siger selv, at de kun bliver lavet lokalt på den enkelte bilejers USB -nøgle. Men for nylig kunne Reuters afsløre, at ansatte i Tesla så sent som i 2022 havde moret sig med at dele videoklip fra tilfældige bilejere internt.
- Vi har før oplevet, at store tech-giganter har indsamlet data, som de siger, de ikke adgang til, men som de så alligevel har adgang til. Hvis det er tilfældet, så er det selvfølgelig også et problem for Tesla, siger Ida Auken.
Ifølge SF's IT-ordfører, Lisbeth Bech- Nielsen, er der behov for internationale samarbejder for at kunne holde de store tech-giganter i skak.
- Der skal vi altså op i gear. Jeg synes, at vi skal have europæiske tilsyn, fordi det skal have en størrelse, så det kan matche de her kæmpestore virksomheder, som på flere måder ikke følger loven, siger hun.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol
Tesla: Ingen Kommentar
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Tesla. Vi har også været i kontakt med Datatilsynet. De fortæller os, at de afventer en rapport fra Justitsministeriet, der skal klargøre, hvilken lovgivning, der er gældende for videosystemet Sentry Mode.
I en til os mail, skriver justitsministeriet til os, at de nu se på sagen:
”Justitsministeriet kan oplyse, at ministeriet er ved at se på problemstillingen i samarbejde med relevante myndigheder,” skriver ministeriet til TV 2 Kosmopol.