Løbefælleskaber er nærmest gået amok

Sociale fællesskaber, nye venskaber og den sunde livsstil er nøgleordene, når vi valfarter til løbefælleskaber i byens rum. Det er nærmest gået amok, siger forsker.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Løbefællesskaber for kendte brands som eksempelvis bestemte tøjmærker, caféer og restauranter blusser op som aldrig før. To af dem er løbeklubberne hos spisestederne Grød og Mad og Kaffe.

Denne artikel blev udgivet i maj 2024, men vi synes, at den er så god, at den tåler at blive genlæst. God fornøjelse.

Flere af de kendte brands har en.

Tøjmærket, sportsskoen og den store bagerkæde. 

Bryggeriet, spisesteder og caféer.

De senere år har virksomhed efter virksomhed lavet deres egen løbeklub, og på rekordtid har mange af dem fået tusindvis af følgere på sociale medier.

En af de første var spisestedet Mad og Kaffe på Vesterbro, som med deres MK Running har 12.000 følgere på Instagram, og omkring 400 deltagere, når de en tidlig fredag morgen inviterer til fælles løb ad ruter rundt i de københavnske gader og stræder, parker og kirkegårde.

Hver fredag morgen - og ofte også onsdag eftermiddag - tager Nadia Welch turen fra Østerbro til Søndre Boulevard på Vesterbro, for at løbe med MK Running, som er stiftet af spisestedet Mad og Kaffe.
Foto: Morten Bisgaard Christensen/TV 2 Kosmopol

Jeg tror, det sociale er en stor del af det. At folk finder hinanden i det. At det ikke bare handler om at løbe alene med musik i ørene, men at man simpelthen har taget musikken ud og tænker, nu går jeg ned og møder nogle nye mennesker, får en kop kaffe og hygger lidt med dem.

— Benjamin Geisler-Helsted, Medejer af Mad og Kaffe.

- Alle er bare glade. Der er sindssygt godt humør altid. Man får mange nye venner, siger Nadia Welch, som troligt tager turen fra Østerbro til Søndre Boulevard på Vesterbro hver fredag morgen og ofte også til løbet sen onsdag eftermiddag, hvor vi mødte hende og omkring 70 andre løbere.

En anden løber, Freja Schmidt, peger på, at det er noget helt specielt, man kan finde i den form for fællesskab.

Hvorfor ikke en helt almindelig løbeklub?

- Jeg tror bare, der er noget unikt her. Altså, vi har et virkelig fedt fællesskab her. Vi er åbne, og alle er velkomne. Og så bor jeg tæt på, og har fået mig nogle rigtig gode løbekammerater her, så jeg kan ikke se, hvorfor jeg ikke skulle komme her, siger Freja med et stort smil.

Medejer af Mad og Kaffe, Benjamin Geisler-Helsted er enig.

- Jeg tror, det sociale er en stor del af det. At folk finder hinanden i det. At det ikke bare handler om at løbe alene med musik i ørene, men at man simpelthen har taget musikken ud og tænker, nu går jeg ned og møder nogle nye mennesker, får en kop kaffe og hygger lidt med dem, siger Benjamin.

Jeg tror bare, der er noget unikt her. Altså, vi har et virkelig fedt fællesskab her. Vi er åbne, og alle er velkomne. Og så bor jeg tæt på, og har fået mig nogle rigtig gode løbekammerater her.

— Freja Schmidt - om de nye løbefællesskaber.

Det er gratis at deltage, og bagefter giver Mad og Kaffe en vand, juice eller lignende.

Omkring 400 løbere møder op hver fredag morgen, når Mad og Kaffes løbeklub, MK Running, inviterer til fællesløb i de københavnske gader. Her er det medejer af Mad og Kaffe, Benjamin Geisler-Helsted.
Foto: Morten Bisgaard Christensen / TV 2 Kosmopol

En anden virksomhed, som også mærker meget, meget stor interesse for sin løbeklub, er restaurantkæden Grød, som to gange om måneden arrangerer Social Run og bagefter byder på gratis grød og vand.

- Vi er nødt til at sætte begrænsninger på for at sikre, at der ikke kommer for mange nu. Vi sætter en grænse på mellem 100 og 150 pr. løb og der er altid fyldt op. Og så løber vi på Nørrebro og rundt om søerne, siger teknologichef hos Grød, Malthe Milthers.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Spørg Os

Vær med i vores journalistiske fællesskab.  Du spørger. Vi undersøger.

Forsker: Det personlige brand har aldrig været vigtigere

Tendensen er gået nærmest amok, siger Anna Bertha Heris Christensen, som forsker i marketing og human branding på CBS.

Hvad er det dog, der sker med alle de løbere?

- Jeg synes, jeg stiller mig selv det samme spørgsmål. Men det er helt klart, at det er blusset op. Løbeklubber er overalt i København, og jeg har super mange speciale- og bachelorstuderende, som skriver om de her løbeklubber. Det er noget, der interesserer os, siger Anna.

For os individuelt er det der med at brande os selv på de sociale medier næsten en condition of human being.

— Anna Bertha Heris Christensen, forsker i marketing og human branding på CBS

På CBS peger Anna Bertha Heris Christensen på, at branding er nøgleordene for både virksomheder og deltagere.

- Vores personlige brand har aldrig været vigtigere. Og det samme gælder egentlig for virksomhederne. Det er enormt vigtigt for virksomheder at virke autentiske i dag. Og her er løbeklubber en god mulighed for at dykke ned i det personlige narrativ og få en hel masse almindelige mennesker til at poste noget omkring en event, der er foregået på deres café eller restaurant. Det virker som rigtig autentisk kommunikation, siger Anna.

For mange er det samtidig alfa og omega, at klip og billeder med træningen, motionen og det sociale samvær også bliver foreviget på sociale medier,

- For os individuelt er det der med at brande os selv på de sociale medier næsten en condition of human being. Og det spiller en enormt stor faktor i det her, fordi de her løbeklubber jo mødes på smarte københavnercaféer, ser super smarte ud, løber sammen, og udstråler en livsstil, som er sund og cool og selvstændig på en og samme gang. Det fungerer godt på Instagram, siger Anna.

Undervejs på løbeturen stopper holdene op for at tage det obligatoriske billede til Instagram.
Foto: Morten Bisgaard Christensen/TV 2 Kosmopol
Serie

Anbefalet

 Se serien her
Link kopieret!

Seneste nyt

Politikere vil sælge arena, der skulle have været nyt samlingspunkt

Der var mange planer for arenaen Royal Stage i Hillerød, som åbnede i 2020.

Men dårlig økonomi får nu Venstre til at foreslå, at fonden bag Royal Stage sætter hele eller dele af sports- og kulturkomplekset til salg. Det skriver sn.dk.

- Måske er det bedre bare at trække stikket nu, siger medlem af byrådet, Morten Bille (V), til sn.dk, efter flere andre scenarier har været oppe at vende.

Hillerød Kommune ejer ikke Royal Stage, men bidrager med et årligt tilskud på mere end 25 millioner kroner til driften.

Link kopieret!

Burgerkæde åbner endnu en restaurant

Foto: Sidsel Babenco - TV 2 Lorry

Onsdag den 27. november klokken 10 slår den svenske burgerkæde Max dørene op til kædens tredje restaurant i København.

Den nye Max skal ligge i bunden af beboelsesejendommen Kaktustårnene på Dybbølsbro. Det skriver Ekstrabladet.

Max åbnede sin første danske restaurant på Gammeltorv i København i 2013.

Link kopieret!

Justitsministeren oplevede vold i hjemmet som barn

Foto: Mathias Svold/Ritzau Scanpix

Der skal fra samfundets side gøres mere for børn, som vokser op med fysisk eller psykisk vold.

Sådan lyder det overordnede budskab fra justitsminister Peter Hummelgaard (S), som tirsdag udkommer med bogen "Der er noget, vi skal tale om".

Peter Hummelgaard, der er valgt i Københavns Storkreds og vokset op på Amager, kommer i bogen også ind på, hvad der politisk ifølge ham bør gøres for at stoppe vold mod børn i hjemmet.

I bogen skriver 41-årige Hummelgaard, at han som barn selv oplevede vold i hjemmet, og at det var faren, som var voldelig.

Ritzau har forsøgt at få en kommentar fra Hummelgaards far, men det har ikke været muligt.

Link kopieret!

Strømmede til gratis rødvin

Kulden kunne ikke holde kunderne væk fra et glas gratis rødvin.

Der var rigtig mange, der trodsede november-kulden og mødte op foran Restaurant Bouillon på Frederiksberg torsdag eftermiddag for at få fingre i et de 500 glas gratis Beaujolais.

Det er en fransk tradition, at man den tredje torsdag i november fejrer frigivelsen af den helt unge Beaujolais Nouveau-vin, og den tradition er Restautant Bouillon hoppet med på og uddelte gratis vin og ristede kastanjer foran restauranten på Solbjergvej.

- Skål for Beaujolais og skål for kastanjer, lød det fra de fremmødte kvinder, som TV 2 Kosmopol talte med, og som syntes, det var "dejligt at nyde et glas Beaujolais midt på Frederiksberg".

- Det er jo en gammel og virkelig sjov tradition, som jeg har oplevet flere gange i Paris. Folk står gerne og småfryser lidt, men storhygger med venner og familie. Det er en tradition, jeg virkelig kan godt li', og som jeg synes, falder på et lidt tørt sted her i november, der ærligt talt ellers ikke er den mest muntre måned, sagde Bouillon-ejer Torben Klitbo tidligere på ugen til KøbenhavnLiv.

Foto:
Link kopieret!

21-årig udså sig de svageste ofre - nu er han dømt

Midt- og Vestsjællands Politi
Foto: TV 2 Kosmopol

Torsdag idømte Retten i Roskilde en 21-årig mand et års ubetinget fængsel for systematisk at gå efter ældre mennesker, som han svindlede for store beløb.

- En målrettet efterforskning fra politiets side har gjort, at vi nu har fået dømt en af de personer, som vi mener har haft en central rolle i bedragerierne, siger anklager Marutha Thayaphran fra anklagemyndigheden ved Midt- og Vestsjællands Politi.

Politiets efterforskning har vist, at den 21-årige tog ud til de ældre, efter at andre medgerningsmænd over telefonen havde givet sig ud for at være fra banken og overbevist dem om, at de skulle udlevere hævekort og koder. Derefter blev kortene afhentet hjemme hos ofrene for derefter at blive brugt i de nærmeste hæveautomater.

I alt blev 13 ældre svindlet for et samlet beløb på 193.000 kroner. I yderligere tre tilfælde forsøgte svindlerne at snyde penge fra ældre, men de fattede dog mistanke og fik kortet spærret, før der kunne hæves penge på det. Ofrene har været bosiddende i København, Greve, Skovlunde, Hillerød, Slangerup, Herlev, Søborg, Helsinge og Gentofte.

- Der tegner sig et billede af et omfattende svindelnummer. Vi kan se, at den 21-årige forinden havde søgt på "gamle navne kvinder" og "hvor bor der flest ældre. Og på den måde har de så udset sig de svageste ofre, siger Marutha Thayaphran.

Link kopieret!

Knap 300.000 danskere får flere penge

Foto: TV 2 Kosmopol

Ældrechecken bliver øget med omkring 5000 kroner, og det betyder, at 295.000 danskere kan se frem til en større check. Det har Folketinget besluttet, skriver Ekstra Bladet. I alt er der afsat 1,3 milliarder kroner til at hæve ældrechecken.

I år udgør ældrechecken 19.900 kroner.

Link kopieret!

Rekordmange søger om julehjælp

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Blå Kors Danmark melder om rekordmange ansøgninger om julehjælp. Det skriver de i en pressemeddelelse.

Antallet af økonomisk pressede familier, der har ansøgt om hjælp til julemad og gaver, er steget med15,5 procent sammenlignet med sidste år.

- Vi møder mange familier, som ikke har råd til de mest basale ting, og som hver måned kæmper for at få pengene til at slå til. Det økonomiske pres bliver ekstra stort i juletiden, hvor der skal købes julemad og julegaver, siger Morten Skov Mogensen, generalsekretær hos Blå Kors Danmark.

Antallet af ansøgninger om julehjælp er steget i 31 ud af de 34 kommuner i TV 2 Kosmopols sendeområde.

Egedal, Albertslund og Helsingør er blandt de kommuner, hvor antallet af ansøgninger er steget mest.

Dragør, Hillerød og Solrød er de eneste kommuner, hvor antallet af ansøgninger er faldet.

Link kopieret!

Mor idømt fængsel for overgreb på mentalt retarderet søn

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

En 37-årig kvinde er torsdag blevet idømt fire år og seks måneders fængsel for voldtægt og andre seksuelle overgreb mod sin mindreårige søn.

Hun blev desuden dømt for at have udnyttet sønnens mentale retardering.

Det skriver Anklagemyndigheden ved Københavns Politi på X.

Ifølge KøbenhavnLIV skete overgrebene fra 2015 til 2022, hvor sønnen var mellem fem og 12 år gammel.

Kvinden har anket dommen til frifindelse.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google