Løbefælleskaber er nærmest gået amok
Sociale fællesskaber, nye venskaber og den sunde livsstil er nøgleordene, når vi valfarter til løbefælleskaber i byens rum. Det er nærmest gået amok, siger forsker.
Denne artikel blev udgivet i maj 2024, men vi synes, at den er så god, at den tåler at blive genlæst. God fornøjelse.
Flere af de kendte brands har en.
Tøjmærket, sportsskoen og den store bagerkæde.
Bryggeriet, spisesteder og caféer.
De senere år har virksomhed efter virksomhed lavet deres egen løbeklub, og på rekordtid har mange af dem fået tusindvis af følgere på sociale medier.
En af de første var spisestedet Mad og Kaffe på Vesterbro, som med deres MK Running har 12.000 følgere på Instagram, og omkring 400 deltagere, når de en tidlig fredag morgen inviterer til fælles løb ad ruter rundt i de københavnske gader og stræder, parker og kirkegårde.
Foto: Morten Bisgaard Christensen/TV 2 Kosmopol
- Alle er bare glade. Der er sindssygt godt humør altid. Man får mange nye venner, siger Nadia Welch, som troligt tager turen fra Østerbro til Søndre Boulevard på Vesterbro hver fredag morgen og ofte også til løbet sen onsdag eftermiddag, hvor vi mødte hende og omkring 70 andre løbere.
En anden løber, Freja Schmidt, peger på, at det er noget helt specielt, man kan finde i den form for fællesskab.
Hvorfor ikke en helt almindelig løbeklub?
- Jeg tror bare, der er noget unikt her. Altså, vi har et virkelig fedt fællesskab her. Vi er åbne, og alle er velkomne. Og så bor jeg tæt på, og har fået mig nogle rigtig gode løbekammerater her, så jeg kan ikke se, hvorfor jeg ikke skulle komme her, siger Freja med et stort smil.
Medejer af Mad og Kaffe, Benjamin Geisler-Helsted er enig.
- Jeg tror, det sociale er en stor del af det. At folk finder hinanden i det. At det ikke bare handler om at løbe alene med musik i ørene, men at man simpelthen har taget musikken ud og tænker, nu går jeg ned og møder nogle nye mennesker, får en kop kaffe og hygger lidt med dem, siger Benjamin.
Det er gratis at deltage, og bagefter giver Mad og Kaffe en vand, juice eller lignende.
Foto: Morten Bisgaard Christensen / TV 2 Kosmopol
En anden virksomhed, som også mærker meget, meget stor interesse for sin løbeklub, er restaurantkæden Grød, som to gange om måneden arrangerer Social Run og bagefter byder på gratis grød og vand.
- Vi er nødt til at sætte begrænsninger på for at sikre, at der ikke kommer for mange nu. Vi sætter en grænse på mellem 100 og 150 pr. løb og der er altid fyldt op. Og så løber vi på Nørrebro og rundt om søerne, siger teknologichef hos Grød, Malthe Milthers.
(Artiklen fortsætter efter boksen)
Forsker: Det personlige brand har aldrig været vigtigere
Tendensen er gået nærmest amok, siger Anna Bertha Heris Christensen, som forsker i marketing og human branding på CBS.
Hvad er det dog, der sker med alle de løbere?
- Jeg synes, jeg stiller mig selv det samme spørgsmål. Men det er helt klart, at det er blusset op. Løbeklubber er overalt i København, og jeg har super mange speciale- og bachelorstuderende, som skriver om de her løbeklubber. Det er noget, der interesserer os, siger Anna.
På CBS peger Anna Bertha Heris Christensen på, at branding er nøgleordene for både virksomheder og deltagere.
- Vores personlige brand har aldrig været vigtigere. Og det samme gælder egentlig for virksomhederne. Det er enormt vigtigt for virksomheder at virke autentiske i dag. Og her er løbeklubber en god mulighed for at dykke ned i det personlige narrativ og få en hel masse almindelige mennesker til at poste noget omkring en event, der er foregået på deres café eller restaurant. Det virker som rigtig autentisk kommunikation, siger Anna.
For mange er det samtidig alfa og omega, at klip og billeder med træningen, motionen og det sociale samvær også bliver foreviget på sociale medier,
- For os individuelt er det der med at brande os selv på de sociale medier næsten en condition of human being. Og det spiller en enormt stor faktor i det her, fordi de her løbeklubber jo mødes på smarte københavnercaféer, ser super smarte ud, løber sammen, og udstråler en livsstil, som er sund og cool og selvstændig på en og samme gang. Det fungerer godt på Instagram, siger Anna.
Foto: Morten Bisgaard Christensen/TV 2 Kosmopol