- Misinformation trigger mig. Det arbejder jeg imod.
Sådan lyder det fra den 32-årige læge Kristian Møller.
Til daglig arbejder han på fuld tid som HU-læge i infektionsmedicin på Odense Universitetshospital, og han er lige nu i gang med speciallægeuddannelsen inden for infektionsmedicin.
Men under navnet "Basicdoctorshit" deler han også ud af sin sundhedsfaglige lægeviden på det sociale medie TikTok, hvor 121.000 på nuværende tidspunkt følger ham.
Senest har en ny, omdiskuteret helsetrend i København fået hans opmærksomhed, nemlig den såkaldte iv drop-klinik NordicDrip på Vesterbrogade på Frederiksberg.
Folk spilder en masse penge på nogle falske løfter
Her kan man for 1.900 kroner vælge mellem 14 forskellige såkaldte drips med navne som “Fertility Drip (Men)”, “Anti-hairloss Drip” og “Anti-ageing Drip”, som TV 2 Kosmopol tidligere har skrevet om.
På sin kanal på TikTok har han lavet en video om iv-klinikker, hvor han går i rette med klinikkens behandlinger. På NordicDrips hjemmeside kan man læse, at et fertilitets-drip kan "øge chancerne for at opnå graviditet," mens Anti-Stress Drip kan "mindske de skadelige virkninger af stress."
"At love folk mindre stress eller bedre fertilitet blot pga. et kosttilskud, man ikke kan dokumentere virkningen af, er efter min mening ikke ok," lyder det fra lægen på TikTok.
- Jeg tror, min kanal brænder igennem, når jeg laver en video om iv-klinkker, hvor jeg siger, at den her information, som de reklamerer for og påstår, det er altså ikke rigtigt, siger Kristian Møller til TV 2 Kosmopol og fortsætter:
- Og det skal de ikke slippe af sted med at sige i ramme alvor, så folk tager en beslutning, der i bund og grund kan påvirke deres helbred.
NordicDrip oplyser til TV 2 Kosmopol, at man ikke har nogen kommentarer til sagen.
Inspireret af udlandet
Idéen til at informere om basal sundhedsfaglig viden begyndte under coronapandemien, hvor Kristian Møller var ansat på en infektionsmedicinsk afdeling.
Her stod han med problemstillinger, som ifølge ham bundede i, at patienter var dårligt informerede eller havde fået forkert information.
Misinformation trigger mig. Det arbejder jeg imod.
I udlandet, eksempelvis USA, var læger og sygeplejersker allerede på TikTok og lavede informativt og underholdende indhold. Og det manglede herhjemme.
- Jeg synes, folk burde have en eller anden form for basisviden omkring sundhed og omkring deres krop, siger han til TV 2 Kosmopol og fortsætter:
- Og så tænkte jeg: Der er jo også mange spørgsmål, som folk brænder inde med på en eller anden måde, som er for banale til at tage til læge og spørge om. Det var på den måde, min kanal startede, og jeg havde egentlig ikke troet, at det skulle blive til noget stort.
Hvorfor gider du bruge din fritid på det?
- Jeg synes, at den respons, jeg får på de videoer, jeg laver, er det hele værd. Folk på TikTok er supersøde. Og meget engagerede seere. Det er egentlig nok for mig til, at jeg synes, det er meningsfyldt at fortsætte.
Nedenfor kan du se et skærmbillede af den video, hvor Kristian Møller kritiserer NordicDrip.
Modarbejder falske løfter
TikTok-kanalen bruger han både til at informere om for eksempel skoldkopper eller lussingesyge i forbindelse med graviditet, men også om helsetrends, som, ifølge forskning, ikke har en virkning. Blandt andet kollagenpulver, vitamin terapi eller iv-drips.
- Folk spilder en masse penge på nogle falske løfter. Og det prøver jeg at modarbejde. Man ser det på rigtig mange områder både kosttilskud, helse, kosmetik og dermatologisk skønhed.
Nogle gange spørger folk, om han kan lave en video om et særligt emne. Andre gange bliver han inspireret af aktuelle emner i medierne.
- Jeg prøver at se, hvad der er mest aktuelt ligenu. Hvor bliver folk snydt eller hvad er det, folk tror er rigtigt, som der i virkeligheden ikke er noget hold i, og så arbejder jeg hen mod det, siger han til TV 2 Kosmopol.
Reklamerer for meningsfyldte brands
Kristian Møller tjener ikke penge på at lægge videoer på TikTok - medmindre han reklamerer for en virksomhed. Og det gør han.
- Jeg passer mit fuldtidsjob på 37 timer om ugen. Jeg bruger i hvert fald 15 timer om ugen på TikTok. Og hvis jeg ligesom skal forsvare at kunne blive ved med det, så skal det også på en eller anden måde generere noget indtægt, siger han til TV 2 Kosmopol.
Jeg er ikke en reklamesøjle
Ifølge Kristian Møller samarbejder han kun med virksomheder, som han som læge og privatperson kan stå inde for. Og det er fire virksomheder.
- Jeg er ikke en reklamesøjle. Jeg vil gerne fortælle om nogle brands, der er meningsfyldte, og som der ligger noget evidens og noget forskning bag.
Hvor længe han bliver ved med at informere om sygdomme og advare imod helsetrends uden virkning er uvist.
- Så længe folk gider at se og høre, hvad jeg har at fortælle. Så bliver jeg også ved med at fortælle.