Oversigt

Seneste nyt

Siden dieselbilers exit fra København er luftkvaliteten forbedret

Siden de skærpede miljøzoner sidste efterår forbød dieselbiler uden særligt partikelfilter i landets fire største byer og på Frederiksberg, er luftkvaliteten i storbyerne blev bedre.

Det skriver Danmarks Radio.

Forskerne ved National Center for miljø og energi har ifølge DR målt, at der nu er 36 procent mindre partikelforurening fra biltrafikken i miljøzonerne.

- Helt generelt er miljøzoner en god ide, fordi de stiller krav om renere biler i nogle områder, hvor der bor rigtig mange mennesker. Og det betyder, at emmisionen går ned, og så får man også en forbedring af luftkvaliteten, siger seniorforsker på Aarhus Universitet Steen Solvang Jensen, der står bag rapporten, til DR.

I det store billede er reduktionen dog forholdsvis lille, da størstedelen af luftforureningen i byerne kommer fra andre kilder end biltrafik, skriver DR.

Mediet citerer Steen Solvang Jensen for, at omkring 700 af de cirka 3.700 for tidlige dødsfald, der hvert år sker herhjemme på grund af luftforurening, kan tilskrives udledning fra danske kilder. I dette regnestykke kan miljøzonernes reduktion spare mellem to og tre for tidlige dødsfald.