Teslaejer ærgrer sig: "Det kan være svært at se sig selv i øjnene nu"

Elon Musks opbakning til Donald Trump har frastødt mange Teslaejere, der tyer til små klistermærker for at tage afstand til rigmanden. Ifølge brandingekspert er Tesla på kort tid blevet synonym med noget umoderne.

For år tilbage var det med en vis stolthed, at han kørte de danske veje tynde i sin elbil af mærket Tesla.

I dag er følelsen ikke helt den samme, når Emil Kløvedal parkerer elbilen et offentligt sted, åbner døren og træder ud.

- Produktet er godt, men det kan være svært at se sig selv i øjnene nu. Det var ikke den signalværdi, jeg købte mig ind i, siger han til TV 2 Kosmopol.

Han er en blandt flere Teslaejere, som er begyndt at lægge afstand til bilmærket og særligt dets administrerende direktør og ansigt udadtil, Elon Musk, verdens rigeste mand.

Signalværdien, Emil Kløvedal refererer til, skal især forklares med Elon Musks meget offentlige og ubetingede støtte til den tidligere og snart kommende præsident i USA, Donald Trump.

En kommende præsident, som ifølge flere eksperter risikerer at "slippe klimakrisen løs" med sin bebudede klimapolitik og holdning til fossil energi.

- Jeg har købt en elbil med en grøn vision, og det harmonerer ikke med Elon Musks politiske udtalelser nu, siger Emil Kløvedal til TV 2 Kosmopol.

Tesla-ejeren og verdens rigeste mand, Elon Musk (th.), sprang - bogstaveligt talt - ud som støtter af Donald Trump (tv.) under valgkampen.
Foto: Jim Watson/AFP/Ritzau Scanpix

Var som veganere

Og han er langt fra den eneste. Jyllands-Posten har beskrevet, hvordan danske Teslaejere græmmes ved Elon Musks engagement i Donald Trumps valgkamp.

"Engang var Teslaejere som veganere: De skulle nok fortælle, at de var det. I dag må en ejer af Elon Musk-bilen fare med lempe på samme måde som den med forkærlighed for en saftig ribeye", skrev avisen i en leder i weekenden.

Også internationale aviser og medier som Washington Post, Wall Street Journal, NPR og The Guardian har fortalt, hvordan et stigende antal elbilejere vender Musk ryggen.

På meget kort tid er Tesla blevet synonym med noget voldsomt umoderne. Det er jo det modsatte af, hvad det tidligere stod for

— Frederik Preisler, brandingekspert

Den bevægelse har blandt andet affødt stigende efterspørgsel efter klistermærker til bilen, hvor Teslaejere kan vise, at de vel kører i en af Elon Musks biler, men at de ikke er holdningsmæssigt på linje med ham.

De fås i flere motiver og med flere forskellige udråb, men den mest gængse - og den, som danske Emil Kløvedal selv forsøger at få fat i - kommer med teksten:

I bought this car before Elon went crazy. (Jeg købte denne bil, før Elon blev skør, red.)

På salgssider som Etsy kan man finde et stort antal klistermærker, som Teslaejere kan sætte på bilen for at signalere, at man ikke er politisk på linje med Elon Musk.

Brandingekspert har aldrig set lignende

Brandingeksperten Frederik Preisler, der ejer kommunikationsbureauet Mensch, mindes ikke tidligere at have set et brand, hvis signalværdi er skiftet så hurtigt som Tesla.

- På meget kort tid er Tesla blevet synonym med noget voldsomt umoderne. Det er jo det modsatte af, hvad det tidligere stod for, siger han til TV 2 Kosmopol.

Han mener, at en Teslaejer indtil for nylig signalerede en særlig indsigt – en forståelse for den nye, grønne og hedonistiske bølge, hvor bæredygtigt liv ikke behøver at indebære afsavn.

Det var den fortælling Teslaejere købte ind på og var med til at fortælle ved at købe en Tesla, mener Frederik Preisler.

- Men nu kommer Teslaejerne til at ligne nogle, der har købt en løgn. De er nok mange, som skal have justeret deres selvbillede lidt, siger han.

Vi ved fra vores rådgivning, at der er politiske forbrugere, som ikke vil købe en bil produceret af Elon Musk

— FDM

FDM mærker Elon Musk-effekt

Ifølge bilejerforeningen FDM er Tesla dog fortsat med længder det førende elbilmærke i hovedstadsområdet, selvom mærket har oplevet stor nedgang i 2024 i forhold til året før.

I en e-mail til TV 2 Kosmopol opremser FDM flere forskellige grunde som hårdere konkurrence, økonomi og kampagner som årsager til Teslas nedgang.

Spørg Os

Vær med i vores journalistiske fællesskab.  Du spørger. Vi undersøger.

Organisationen femhæver dog, at det, der kan kaldes "Elon Musk-effekten", kan have en betydning.

- Selv om vi ikke kan måle den, ved vi fra vores rådgivning, at der er politiske forbrugere, som ikke vil købe en bil produceret af Elon Musk, ligesom der også er forbrugere, som ikke vil købe bil fra kinesiske mærker eller andet.

Samtidig har mange forbrugere mere end svært ved at adskille elbilen Tesla fra direktøren Elon Musk, der også råder over den højeste aktiepost i selskabet med 13 procent.

Ifølge Reuters viste en undersøgelse i foråret, at 83 procent af de amerikanske forbrugere forbinder Telsa og Musk med hinanden.

Det gør den danske Teslaejer Emil Kløvedal således også, hvorfor han altså forsøger at anskaffe sig det føromtalte klistermærke.

Han har dog ikke overvejet ligefrem at skille sig af med sin Tesla, men han siger til TV 2 Kosmopol, at han allerede ved, at hans næste bil i hvert fald bliver fra en fabrikant med en anden signalværdi.

Elon Musk er foruden Tesla kendt som ejer af rumfartsvirksomheden SpaceX og det sociale medie X, der tidligere gik under navnet Twitter. Han var desuden med til at stifte betalingsplatformen PayPal.
Foto: Alain Jocard/AFP/Ritzau Scanpix

Flest Teslaer i hovedstaden

Ifølge tal fra FDM er der aktuelt 26.500 elbiler fra mærket Tesla indregistreret i hovedstaden. Det betyder, at over 34 procent af alle Teslaere i Danmark kører på vejene i regionen.

Det er dog ikke kun Teslaer, der præger bestanden af elbiler i bybilledet. 

I Region Hovedstaden er der næsten 95.000 elbiler, hvilket er markant flere end i landets øvrige regioner.

Så mange personbiler på el kører der i hver region

  • Region Hovedstaden: 94.789 elbiler

  • Region Midtjylland: 74.399 elbiler

  • Region Sjælland: 42.974 elbiler

  • Region Syddanmark: 60.030 elbiler

  • Region Nordjylland: 26.874 elbiler

Tallene er fra september 2024.

Kilde: Danmarks Statistik

Og når det kommer til salg af elbiler, tårner én over alle andre.

Sidste år var Teslas Model Y ifølge Børsen verdens mest solgte bil, mens den også slog samtlige salgsrekorder i Danmark. En anden Tesla, nemlig Model 3, var i 2023 desuden den fjerdemest solgte bil herhjemme.

Man skulle skille sig af med meget

Det er dog ikke alle Teslaejere, som blander selve bilen og firmaets ejer sammen. 

En af dem er Jesper Emmerich Jensen, der købte sin Tesla for halvandet år siden, og som TV 2 Kosmopol møder på en lynladestation i København.

Han er glad for sin bil, og han har ikke planer om at skifte den ud på grund af Elon Musks udtalelser eller politiske ståsted. 

- Jeg har ikke nogen holdning til det, der sker uden om Tesla. Jeg har en holdning til bilen, og det var det jeg købte den ud fra, siger han og fortsætter:

- Ellers er der mange ting man burde skille sig af med, hvis man skulle forholde sig til alting omkring det.

Link kopieret!

Seneste nyt

FCK erobrer førstepladsen efter sejr over Lyngby

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

FC København erobrede søndag førstepladsen i Superligaen med en kneben 2-1-sejr over Lyngby i Parken.

Med sejren satte FCK samtidig en stopper for en serie af tre uafgjorte ligakampe i træk op til søndagens opgør.

FCK topper nu rækken med 30 point efter 16 kampe. Det er tre point mere end AGF, Randers og FC Midtjylland, der er de nærmeste forfølgere. FCM har spillet en kamp færre og tager mandag imod Silkeborg.

For Lyngby betyder nederlaget til FCK, at klubben fortsat befinder sig i den tunge ende af tabellen på en 11. plads.

Link kopieret!

Fly fra København til Oslo måtte vende om

Et Norwegian-fly, der lettede søndag fra Københavns Lufthavn i Kastrup med kurs mod Oslo måtte vende om på grund af dårligt vejr.

Det skriver det svenske medie Expressen.

Flyet blev omdirigeret ved Gøteborg i Sverige og måtte vende om.

Endnu et Norwegian-fly, som var lettet fra Oslo med kurs mod Trondheim, måtte søndag vende om på grund af vejret.

Link kopieret!

Særlige fliser skal løse konflikt mellem cyklister og buspassagerer

Her ses en såkaldt bushelle. I situationen her skal buspassagerer holde tilbage for cyklister.
Foto: Frederiksberg Kommune

Frederiksberg Kommune lancerer nu en kampagne, der skal sætte fokus på sikkerheden cyklister og buspassagerer imellem.

I hovedstadsenklaven oplever man nemlig alt for ofte, at cyklister og buspassagerer kommer i tvivl om, hvem der skal holde tilbage for hvem under af- og påstigning ved busstoppesteder, hvor en cykelsti adskiller fortov og bussens holdested.

Her er reglerne simple: Stiger man af på en helle, er det buspassagererne, som skal holde tilbage for cyklister. Omvendt er det cyklisterne, der skal holde tilbage, hvis passagererne stiger af direkte på en cykelsti.

I en pressemeddelelse skriver kommunen, at man nu har anlagt yderligere tre busheller – altså fliser til af- og påstigning – langs rute 2A på Godthåbsvej, hvorfor man i samme ombæring lancerer oplysningskampagnen i samarbejde med trafikselskabet Movia.

- Vi er superglade for de nye heller på Frederiksberg, som kommer til at sikre øget tryghed for vores passagerer. Men uanset om man er ny i trafikken eller en garvet trafikant, er det altid godt at få genopfrisket reglerne, udtaler Stine Sander, Movias direktør for kunder og kommunikation.

Oplysningskampagnen er synlig de kommende tre uger frem.

Link kopieret!

Brøndby smider tomålsføring mod Sønderjyske og dumper ud af top-6

Brøndby førte med 2-0 efter en gave fra Sønderjyskes keeper, men Brøndby mistede grebet og fik blot uafgjort.
Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

Brøndby havde kurs mod en sejr i Sønderjyske, men må rejse slukøret hjem efter 2-2.

Således førte Brøndby med 2-0 i anden halvleg, men mistede helt grebet i kampens sidste del.

Mads Agger blev den store helt for Sønderjyske, da han i det 84. minut driblede sig på skudhold og udlignede med en skarp afslutning.

Målet sender foreløbigt Brøndby ud af top-6 efter 16 runder - seks runder før top og bund deles over i to.

Brøndby er blot nummer syv med 24 point, mens Sønderjyske ligger nummer ti med 13 point.

Link kopieret!

Mor og datter reddet fri af mudder

Foto: Presse-fotos.dk

En søndagstur i naturen i nærheden af Kongelundsfortet på den sydligste del af Amager udviklede sig dramatisk søndag eftermiddag.

Her måtte politi og beredskab rykke hastigt ud til anmeldelser om, at personer var blevet fanget i dyb mudder.

Det oplyser Hovedstadens Beredskab til B.T.

- En mor og hendes datter sad fast i mudder til knæene. Vi fik så hjulpet dem op, og det var rimelig hurtigt overstået, siger Hans Jørgen Larsen, der er operationschef ved Hovedstadens Beredskab, til B.T.

- Hvis man bliver suget ned, kan det være svært at komme op. Og hvis man har sin lille datter med, kan man godt i panik, siger han videre.

Hverken mor eller datter kom noget til, om end deres tøj må formodes af at været blevet pløret.

Link kopieret!

Nyt studie afslører, hvor tunene i Øresund kommer fra

Tunens tilbagekomst til Øresund har blandt andet ført til, at Øresundsakvariet med stor succes har indført såkaldte tunsafarier i sensommermånederne.
Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

De seneste år har tun i høj grad gjort et comeback i de danske farvande, og særligt Øresund har oplevet en bemærkelsesværdig tilstrømning af de store fisk i sensommeren og frem til oktober.

Nu kortlægger et nyt studie fra Danmarks Tekniske Universitet, DTU, tunens rejse til de danske farvande.

Det skriver Videnskab.dk.

Studiet viser, at mindst 9 ud af 10 tun i danske farvande kommer hertil fra Middelhavet. Det har forskerne blandt andet fundet frem til ved at tage DNA-prøver og ved at følge GPS-sendere sat på de store fisk.

Ifølge DTU-professoren Einar Eg Nielsen kan studiet hjælpe med at kontrollere og bevare bestanden af tun i Danmark.

- I og med at vi nu har demonstreret, at næsten alle tun i Danmark kommer fra Middelhavet – og ikke alle mulige andre steder – så ved vi, hvilke lande vi skal samarbejde og forhandle med om at kontrollere bestanden, siger han til Videnskab.dk.

Link kopieret!

Færgeoverfart risikerer at lukke: Ingen vil have jobbet som skipper

Færgen M/F Columbus har siden 1962 forbundet Halsnæs og Hornsherred gennem overarten mellem Kulhuse og Sølager. (Arkivfoto).
Foto: Rune Johansen/Ritzau Scanpix

Færgeruten over indløbet til Roskilde Fjord mellem Kulhuse i Hornsherred og Sølager i Halsnæs risikerer at have sejlet sin sidste tur.

Færgen Columbus, der nok er nedslidt og næsten 80 år gammel - men dog har kommunal finansiering til at fortsætte de kommende år, kan nemlig ikke tiltrække en ny skipper.

Det skriver Sjællandske Nyheder.

Den nuværende skipper på færgen stoppede ved udgangen af oktober måned, hvorfor Frederikssund Kommune, der ejer færgen, har sendt driften i udbud i håb om, at en ny skipper ville melde sig på banen og overtage sejladsen.

Med ved ansøgningsfristen den 28. oktober havde ingen søgt jobbet, skriver Sjællandske Nyheder. Dermed er der ingen til at sejle færgen, når overfarten efter planen skal genoptages til foråret.

Udvalget for Plan og Teknik i Frederikssund Kommune skal derfor på et kommende udvalgsmøde beslutte, om færgeruten helt skal nedlægges, eller om kommunen skal forsøge at overtage sejladsen som en kommunal opgave.

Link kopieret!

Jes Dorph takker for donationer til kommende retssag

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Den tidligere TV 2-vært Jes Dorph-Petersen takker på sin Facebookside alle, der har støttet hans crowdfunding til en kommende retssag.

- Sagens kerne er naturligvis den advokatundersøgelse, der i 2020 kostede mig karrieren. Jeg har lagt sag an mod advokat Yvonne Frederiksen, som jeg mener handlede groft ansvarspådragende og derfor nåede frem til en forkert og uretfærdig konklusion, skriver Jes Dorph.

Tidligere i denne uge kom det frem, at han havde udsendt en mail til venner, kolleger, eks-kolleger, bekendte og familiemedlemmer, hvor han bad om økonomisk hjælp til sagen. Og det har umiddelbart båret frugt, ifølge journalisten selv.

Jes Dorph mistede tilbage i 2020 sit job som studievært efter en intern undersøgelse om seksuelt krænkende adfærd på TV 2.

Retssagen begynder i januar 2025.

Link kopieret!

Danish Crown tilbagekalder hakket oksekød efter fund af salmonella

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Danish Crown tilbagekalder hakket oksekød, der er blevet solgt i flere supermarkedskæder.

Årsagen er, at der er påvist salmonella. Det skriver Danish Crown i en pressemeddelelse.

Oksekødet er produceret 19. november og er bedst før 26. november.

Det er blevet solgt i Bilka, Føtex, Netto, Rema 1000, Meny, Spar, Min Købmand, Let-Køb, Løvbjerg og på Nemlig.com. Danish Crown oplyser, at man ikke har et overblik over, hvor mange pakker hakket oksekød det konkret drejer sig om.

Det skyldes, at det er flere forskellige varianter - både i forhold til vægt og fedtprocent.

Slagteriet oplyser desuden, at alle supermarkedskæder er blevet informeret om, at de skal fjerne kødet.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google