Teslaejer ærgrer sig: "Det kan være svært at se sig selv i øjnene nu"
Elon Musks opbakning til Donald Trump har frastødt mange Teslaejere, der tyer til små klistermærker for at tage afstand til rigmanden. Ifølge brandingekspert er Tesla på kort tid blevet synonym med noget umoderne.
For år tilbage var det med en vis stolthed, at han kørte de danske veje tynde i sin elbil af mærket Tesla.
I dag er følelsen ikke helt den samme, når Emil Kløvedal parkerer elbilen et offentligt sted, åbner døren og træder ud.
- Produktet er godt, men det kan være svært at se sig selv i øjnene nu. Det var ikke den signalværdi, jeg købte mig ind i, siger han til TV 2 Kosmopol.
Han er en blandt flere Teslaejere, som er begyndt at lægge afstand til bilmærket og særligt dets administrerende direktør og ansigt udadtil, Elon Musk, verdens rigeste mand.
Signalværdien, Emil Kløvedal refererer til, skal især forklares med Elon Musks meget offentlige og ubetingede støtte til den tidligere og snart kommende præsident i USA, Donald Trump.
En kommende præsident, som ifølge flere eksperter risikerer at "slippe klimakrisen løs" med sin bebudede klimapolitik og holdning til fossil energi.
- Jeg har købt en elbil med en grøn vision, og det harmonerer ikke med Elon Musks politiske udtalelser nu, siger Emil Kløvedal til TV 2 Kosmopol.
Foto: Jim Watson/AFP/Ritzau Scanpix
Var som veganere
Og han er langt fra den eneste. Jyllands-Posten har beskrevet, hvordan danske Teslaejere græmmes ved Elon Musks engagement i Donald Trumps valgkamp.
"Engang var Teslaejere som veganere: De skulle nok fortælle, at de var det. I dag må en ejer af Elon Musk-bilen fare med lempe på samme måde som den med forkærlighed for en saftig ribeye", skrev avisen i en leder i weekenden.
Også internationale aviser og medier som Washington Post, Wall Street Journal, NPR og The Guardian har fortalt, hvordan et stigende antal elbilejere vender Musk ryggen.
Den bevægelse har blandt andet affødt stigende efterspørgsel efter klistermærker til bilen, hvor Teslaejere kan vise, at de vel kører i en af Elon Musks biler, men at de ikke er holdningsmæssigt på linje med ham.
De fås i flere motiver og med flere forskellige udråb, men den mest gængse - og den, som danske Emil Kløvedal selv forsøger at få fat i - kommer med teksten:
I bought this car before Elon went crazy. (Jeg købte denne bil, før Elon blev skør, red.)
Brandingekspert har aldrig set lignende
Brandingeksperten Frederik Preisler, der ejer kommunikationsbureauet Mensch, mindes ikke tidligere at have set et brand, hvis signalværdi er skiftet så hurtigt som Tesla.
- På meget kort tid er Tesla blevet synonym med noget voldsomt umoderne. Det er jo det modsatte af, hvad det tidligere stod for, siger han til TV 2 Kosmopol.
Han mener, at en Teslaejer indtil for nylig signalerede en særlig indsigt – en forståelse for den nye, grønne og hedonistiske bølge, hvor bæredygtigt liv ikke behøver at indebære afsavn.
Det var den fortælling Teslaejere købte ind på og var med til at fortælle ved at købe en Tesla, mener Frederik Preisler.
- Men nu kommer Teslaejerne til at ligne nogle, der har købt en løgn. De er nok mange, som skal have justeret deres selvbillede lidt, siger han.
FDM mærker Elon Musk-effekt
Ifølge bilejerforeningen FDM er Tesla dog fortsat med længder det førende elbilmærke i hovedstadsområdet, selvom mærket har oplevet stor nedgang i 2024 i forhold til året før.
I en e-mail til TV 2 Kosmopol opremser FDM flere forskellige grunde som hårdere konkurrence, økonomi og kampagner som årsager til Teslas nedgang.
Organisationen femhæver dog, at det, der kan kaldes "Elon Musk-effekten", kan have en betydning.
- Selv om vi ikke kan måle den, ved vi fra vores rådgivning, at der er politiske forbrugere, som ikke vil købe en bil produceret af Elon Musk, ligesom der også er forbrugere, som ikke vil købe bil fra kinesiske mærker eller andet.
Samtidig har mange forbrugere mere end svært ved at adskille elbilen Tesla fra direktøren Elon Musk, der også råder over den højeste aktiepost i selskabet med 13 procent.
Ifølge Reuters viste en undersøgelse i foråret, at 83 procent af de amerikanske forbrugere forbinder Telsa og Musk med hinanden.
Det gør den danske Teslaejer Emil Kløvedal således også, hvorfor han altså forsøger at anskaffe sig det føromtalte klistermærke.
Han har dog ikke overvejet ligefrem at skille sig af med sin Tesla, men han siger til TV 2 Kosmopol, at han allerede ved, at hans næste bil i hvert fald bliver fra en fabrikant med en anden signalværdi.
Foto: Alain Jocard/AFP/Ritzau Scanpix
Flest Teslaer i hovedstaden
Ifølge tal fra FDM er der aktuelt 26.500 elbiler fra mærket Tesla indregistreret i hovedstaden. Det betyder, at over 34 procent af alle Teslaere i Danmark kører på vejene i regionen.
Det er dog ikke kun Teslaer, der præger bestanden af elbiler i bybilledet.
I Region Hovedstaden er der næsten 95.000 elbiler, hvilket er markant flere end i landets øvrige regioner.
Så mange personbiler på el kører der i hver region
Region Hovedstaden: 94.789 elbiler
Region Midtjylland: 74.399 elbiler
Region Sjælland: 42.974 elbiler
Region Syddanmark: 60.030 elbiler
Region Nordjylland: 26.874 elbiler
Tallene er fra september 2024.
Kilde: Danmarks Statistik
Og når det kommer til salg af elbiler, tårner én over alle andre.
Sidste år var Teslas Model Y ifølge Børsen verdens mest solgte bil, mens den også slog samtlige salgsrekorder i Danmark. En anden Tesla, nemlig Model 3, var i 2023 desuden den fjerdemest solgte bil herhjemme.
Man skulle skille sig af med meget
Det er dog ikke alle Teslaejere, som blander selve bilen og firmaets ejer sammen.
En af dem er Jesper Emmerich Jensen, der købte sin Tesla for halvandet år siden, og som TV 2 Kosmopol møder på en lynladestation i København.
Han er glad for sin bil, og han har ikke planer om at skifte den ud på grund af Elon Musks udtalelser eller politiske ståsted.
- Jeg har ikke nogen holdning til det, der sker uden om Tesla. Jeg har en holdning til bilen, og det var det jeg købte den ud fra, siger han og fortsætter:
- Ellers er der mange ting man burde skille sig af med, hvis man skulle forholde sig til alting omkring det.