Jesper er træt af brug-og-smid-væk-kulturen: Nu har han åbnet kreaværksted med genbrug
Jesper Tønnesen har startet et kreaværksted på Nørrebro, hvor man upcycler gamle militærtasker, laver luffer ud af læderjakker eller nye smykker ud af gamle perler.
Væggene er malet som i en spillehal, bordene er lavet af gamle lykkehjul, og hvis man undrer sig over, hvorfor det har været svært at opstøve de dér klassiske arkitektlamper i hovedstadsområdet på det seneste, er det fordi, at de alle sammen er havnet her i KreaTivoli.
Oplev er på besøg i det nyåbende kreaværksted i en baggård på Nørrebro.
- Vi prøver at genbruge tingene, se på dem på en ny måde og se nye muligheder, siger Jesper Tønnesen, der er manden bag KreaTivoli.
I værkstedet, som også er en café, kan man blandt andet pimpe gamle militærtasker med guldkæder og nitter, lave smykker af genbrugsperler, som kommer fra italienske vintagesmykker, eller sy luffer af ødelagte læderjakker.
Spørg Os
Klik og stem på ugens udvalgte spørgsmål her +_
Fra undergrundskultur til genbrugsbutikker
Jesper Tønnesen er også manden bag Kul Kaféen, hvis man er gammel nok til at huske den fra det københavnske natteliv.
For dem, der ikke er gamle nok, var Kul Kaféen et sted med standup-scene, undergrundskultur og walkman-parties i 90’erne.
I dag driver Jesper Tønnesen flere vintagebutikker på Nørrebro, og hans nyeste tiltag er det kreative værksted, som blandt andet får de ting, som ikke rigtig sælger i vintagebutikkerne.
Det kunne eksempelvis være de gamle militærtasker. De havner i KreaTivoli, hvor man kan pynte dem med bladguld, kæder og nitter.
- Jamen, det er vigtigt at genbruge tingene, fordi verden brænder. Tøjindustrien er en af de mest forurenende industrier i verden. Så selvfølgelig skal vi tænke over det, siger Jesper Tønnesen.
Mindre skærm, mere håndarbejde
Jesper Tønnesens hjerte banker for vintage, både af hensyn til klimaet, men også fordi han synes, at det simpelthen er mere interessant at kigge på.
- Vintage kan noget. Det fortæller en kulturhistorie - når man sidder og kigger på alle de forskellige tryk, så er det mere inspirerende end at gå ud og købe nyt tøj.
Foto: Andreas Hentze Madsen - TV 2 Lorry
Jesper Tønnesen ser en tendens til, at folk er mere villige til at kaste sig ud i kreative projekter, når de går ud. Det skal ikke længere bare være en kop kaffe eller biograftur.
- Især blandt de unge. De er trætte af at sidde med deres skærm og gå hjem og se Netflix. Der er også den her bevægelse af unge, der ikke drikker længere, og som hellere vil være sammen på en anden måde. Så den måde at være sammen på er en ny måde, som appellerer både til de unge, men også til bedsteforældre, som gerne vil lave noget sammen med deres børnebørn.
Foto: Andreas Hentze Madsen - TV 2 Lorry