DSB sender pendlere i skoven
I en fredet skov ved Holte Station skal der fældes træer og buske for at få plads til 200 parkeringspladser. I Herlev skal der opgives et butikscenter med op mod 1.000 arbejdspladser.
Og i Ballerup og Virum må grønne områder lade livet stik mod lokalpolitikernes strategier for attraktiv byudvikling, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.
De upopulære tiltag er nødvendige for at få plads til pendlernes biler, når betalingsringen kommer.
Meningen er, at pendlerne skal parkere ved S-togs-stationerne og tage toget ind til byen. Hvis det skal lykkes, skal der være et sted at sætte bilen, og det problem har regeringen bedt DSB om at løse. Udspillet fra DSB møder voldsomme protester fra omegnskommunerne.
»Der er bare ikke plads til nye p-pladser i Herlev. Det virker som om, at DSB har siddet ved et skrivebord inde i København og sat nogle streger på et kort uden at forholde sig til, hvordan virkeligheden ser ud,« siger Herlev-borgmester Thomas Gyldal Petersen (S).
I Holte vil DSB lægge p-pladserne i Geels Skov.
DSB erkender, at opgaven er blevet løst hurtigt, og »derfor kan der være ting, som vi kan have overset,« siger chef for Bygherre - DSB ejendomme, Niels Dam.
»Jo tættere vi kommer på Københavns centrum, jo sværere er det at finde egnede arealer til bilparkering, fordi bebyggelsen er meget tæt. Man kan ikke bare finde bar jord,« siger Niels Dam.
Dermed har transportminister Henrik Dam Kristensen (S) fået et nyt problem med ringen, som han dog ikke vil kommentere. Men trafikordfører Rasmus Prehn (S) roser DSB for at være kommet med et udspil til politisk behandling.