Kaos med infotavler: Patrick og medpassagerer kan ikke se togenes destination
DSB er i øjeblikket ved at udskifte et gammelt, fejlagtigt system. Men det er næppe nogen glidende overgang. Det betyder, at flere rejsende med S-tog oplever udfordringer.
Er det linje B mod Farum eller linje C mod Frederikssund?
Forvirringen er for tiden stor på S-togstationer, hvor informationer om afgange i øjeblikket er fejlagtige eller slet ikke til stede.
En situation, som DSB bekræfter overfor TV 2 Lorry, og som giver problemer for flere passagerer.
En af dem de pendlere, der dagligt havner i problemer med manglende informationer på S-togene, er Patrick Jensen.
- Jeg oplever, at skærmene ikke virker det meste af tiden. Der er hverken informationer på togene eller på skærmene på stationerne. Så bliver det udfordrende at rejse med S-tog, forklarer han til TV 2 Lorry.
Det er han ikke ene om.
Flere pendlere deler deres frustrationer over manglende informationer via Facebookgruppen ’’S-tog Pendlere’’. Patrick Jensen har selv lavet et opslag i gruppen, hvor han kalder situationen "pinlig".
Særligt pointerer han, at turister må være på herrens mark, når de skal rejse med S-tog for tiden.
- Jeg arbejder selv i hotelbranchen, hvor jeg ofte hjælper turister med offentlig transport. Hvad skal jeg sige til dem nu?, spørger han.
Forældet system
TV 2 Lorry har fredag talt med DSB, der forklarer, at man er ved at udskifte deres informationssystem.
Ifølge DSB er systemet forældet og giver flere fejl, som ikke længere kan repareres.
- Sagen er, at vores system er gammelt, og vi kan ikke længere skaffe reservedele til det. Derfor har vi besluttet at blokere for informationerne på siden af togene. Vi tør ikke køre med dem, fordi der er for mange fejl på dem, siger DSB’s informationschef, Tony Bispeskov, til TV 2 Lorry og fortsætter:
- Rejsende kan i stedet orientere sig på skærmene på perronerne eller via apps som 'Rejseplanen' eller 'Din Station', forklarer Tony Bispeskov.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Foto: Presse / Rejseplanen
Men det bliver ifølge Patrick Jensen svært. Han oplever nemlig tit, at skærmene på perronerne også har fejl.
- Det er en måde at sige, at de har en løsning, men det har de ikke. Det er billigt sluppet, synes jeg, mener Patrick Jensen.
Ifølge Tony Bispeskov burde skærmene på perronerne være retvisende, men han erkender dog, at der kan være fejl på dem.
- Udgangspunktet er, at skærmene virker, men jeg kan ikke afvise, at der er fejl, siger Tony Bispeskov.
Nyt system på vej
DSB forklarer til TV 2 Lorry, at de arbejder på en ny løsning, som skal prøvekøres i midten af 2023. Indtil da er DSB ved at etablere et midlertidigt system, der implementeres i midten af januar måned næste år.
- Vi laver en midlertidig løsning, hvor vi bruger højtalere, der allerede er i indgangen til togene. Højtalersystemet fortæller, hvilken linje, det er, og hvor toget kører hen, oplyser Tony Bispeskov.
Hvad kommer der så til at stå på skærmene på perronen?
- Der kommer til at stå, at man skal lytte til højtalerne i toget, svarer Tony Bispeskov.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Foto: DSB
Patrick Jensen er glad for, at DSB etablerer et nyt system, men han forstår ikke timingen.
- Hvorfor får man ikke fornyet systemet, før det hele går galt? Jeg elsker offentlig transport, men vi tænker for meget på nu og her og ikke på fremtiden, mener han.
Men DSB siger jo, at de er i gang. Er det ikke okay?
- Det er bedre end ingenting. Men problemet har stået på i lang tid nu, så hvorfor har man ikke fundet en løsning på det noget før?, spørger pendleren.
Hos DSB kommer det ikke som nogen overraskelse, at pendlere som Patrick Jensen er forvirrede over de manglende informationer.
- Vi er opmærksomme på, at det sætter mange i en forvirrende situation. Derfor gør vi alt, hvad vi kan for at komme med den nye løsning så hurtigt som muligt, siger Tony Bispeskov.
Burde I ikke have været på forkant med det her?
- Jo. Det er en fair pointe, men vi har ikke fået sat det nye projekt i gang, så det kunne overlappe hinanden. Derfor laver vi det næstbedste i form af den midlertidige løsning, svarer Tony Bispeskov.