Pendlertalsmand: Regionen bør sikre bedre sammenhæng mellem busser og tog

Trafikpolitik bør fylde mere under regionsrådsvalget, mener Passagerrådet, der efterlyser større sammenhæng i den offentlige transport.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
150S er en af de 28 buslinjer, som Region Hovedstaden har ansvar for.
Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

Hvad de færreste af os formentlig tænker over, når vi stempler ind med rejsekortet er, at Region Hovedstaden faktisk varetager en lang række af vores buslinjer og lokale togbaner.

For at være helt præcis 28 buslinjer – dem der slutter med S, R, E og N – samt fem lokale togbaner i Nordsjælland. I alt fragter regionen dermed årligt omkring 40 millioner passagerer.

De fleste af os forbinder ellers regionsrådspolitik med sundhedsvæsenet, men Passagerrådet under Forbrugerrådet Tænk opfordrer vælgerne til også at have trafikpolitik i tankerne, når krydset skal sættes i stemmeboksen den 16. november.

- Jeg vil da gerne opfordre folk til at tænke over, at når bussen er forsinket, så handler det altså også om regionsrådspolitik.

- Det er vigtigt, vi både afkræver politikerne deres planer for, hvad de vil gøre på det trafikpolitiske område. Men også at vi spørger ind til deres resultater de seneste fire år, siger formand for Passagerrådet i Region Hovedstaden, Jens Holm Madsen.

Opfordrer regionen til at sikre sammenhæng

Der er mange kokke ved gryderne i den kollektive trafik i hovedstadsområdet. Foruden Movia, der håndterer busser og lokalbaner, er der DSB med ansvar for S-tog samt Metroselskabet og Kystbanen.

Her oplever Passagerrådet ikke, at tingene altid hænger sammen på tværs af transportformer og operatører, og det ser de gerne, at regionsrådet sætter sig for bordenden for at sikre.

- Vi opfordrer dem til i højere grad at virke som en samlende faktor, så vi får en højere grad af sammenhæng i den offentlige transport. Jeg synes ikke, vi oplever, at regionsrådet er specielt fremtrædende på det her område. De bliver oftest forbundet med sygehus- og sundhedspolitik, siger Jens Holm Madsen.

Foruden at bussen ikke venter på passagerne ved selv få minutters forsinkelse for det tilstødende tog og vice versa, er der også vidt forskellige regler for, hvor man må have sin cykel med og individuelle billetter til cykler på hver enkelt transportform.

Vi opfordrer dem til i højere grad at virke som en samlende faktor, så vi får en højere grad af sammenhæng i den offentlige transport.

— Jens Holm Madsen, fmd., Passagerrådet

Desuden oplever Passagerrådet også problemer med, at DSB udsender sine køreplaner først, hvorefter de andre selskaber må rette ind, så passagerne jævnligt oplever perioder, hvor planerne slet ikke hænger sammen, i stedet for det var koordineret på forhånd.

- Det her handler om mere end bare trafikpolitik. Det handler jo om udviklingen af regionen. Hvor skal folk bo og arbejde? Det handler om hele regionens planlægning, og der skal regionsrådet træde i karakter.

- Vi mangler nogle organer som i gamle dage, hvor vi havde HUR (Hovedstadens Udviklingsråd, der blev nedlagt som følge af Strukturreformen i 2006, red.), der i højere grad lavede regionsplanlægning, siger Passagerrådets formand.

Passagerrådets formand, Jens Holm Madsen, savner et koordinerende organ af den offentlige transport i hovedstadsområdet.

Politisk opbakning

Spørger man i Trafikudvalget i Region Hovedstaden, er der grønt lys hele vejen til ønsket om, at regionen får en koordinerende rolle på tværs af trafikselskaberne i hovedstadsområdet.

- Fordi det er noget, mange brugere af den kollektive trafik støder ind i hver dag, er det også noget, vi må tage med os. For hvis vi skal styrke den kollektive trafik, skal vi gøre den nemmere og mere attraktiv at bruge. Og det her er ovenikøbet et parameter, der er relativt billigt og simpelt at gøre noget ved, siger Martin Baden (S).

Fra Venstres Anne Ehrenreich lyder det, at regionen også allerede har bevist, at de kan magte opgaven.

- Region Hovedstaden har jo gjort det relativt godt, der hvor de har drevet transport. Eksempelvis kører Lokalbanen betydeligt bedre end Kystbanen. Så jeg synes, regionen har vist, den har nogle kompetencer, men det er også vigtigt, at kommunerne er med inde over, siger hun.

Problemet er ifølge Christoffer Buster Reinhardt (K), der er Region Hovedstadens repræsentant i Movias bestyrelse, at Regionsrådet reelt ikke kan flytte så meget, som systemet i dag er skruet sammen.

I Københavnsområdet har vi fire forskellige transportselskaber, der slås med hinanden og ikke nødvendigvis skaber den bedste sammenhæng.

— Jens Mandrup (SF), fmd., Trafikudvalget, Region H

- Vi har ikke de lovgivningsmæssige kompetencer for at sige det ligeud. Vi snakker og snakker i Trafikudvalget og har en masse gode intentioner. Men når det kommer til stykket, ligger beslutningskompetencen typisk i alle mulige forskellige selskaber i et system, der er mere kompliceret end godt er. Nu hvor man har besluttet sig for at beholde regionerne, synes jeg også, man bør lægge mere kompetence ud til politikerne, siger han.

SF’s formand for Trafikudvalget i Region Hovedstaden, Jens Mandrup, foreslår at søge inspiration i andre storbyer omkring os.

- I byer som Hamborg, London og Oslo er der ét fælles transportselskab, der dækker alle transportformer. I Københavnsområdet har vi fire forskellige transportselskaber, der slås med hinanden og ikke nødvendigvis skaber den bedste sammenhæng. Så jeg mener, vi skal have ét trafikselskab demokratisk forankret i regionsrådet. Men det kræver, at Folketinget tør tage noget ansvar væk fra DSB, samt at kommunerne holder op med at pive og indser, at 29 kommuner i en region ikke kan finde ud af at blive enige med hinanden.

Region Hovedstadens samlede budget til offentlig transport er i år på 520 millioner kroner.

Link kopieret!

Seneste nyt

Nu lukkes motorvej helt på grund af glat føre

Helsingørmotorvejen spærres i sydgående retning mellem 7 Kokkedal og 10 Hørsholm S på grund af flere uheld på strækningen og det glatte føre, hvor flere busser er havareret.

Der er kødannelser på strækningen, og der forventes først normal trafik sidst på aftenen.

Link kopieret!

Topchef fik mere end tre millioner i fratrædelsesaftale

Da den tidligere topchef i Hillerød Kommune Lars Mørk i september fratrådte sin direktørstilling i kommunen, kunne han tage 3,3 millioner kroner med sig i fratrædelsesgave. Det viser en aktindsigt Ekstra Bladet har fået. Ifølge Hillerød Kommune var fratrædelsen et udtryk for et ønske om "en ny profil" på posten.

Link kopieret!

Dansker hyldes på Empire State Building

Empire State Building lyser fredag op i rød-hvide farver. Det sker, efter at danske Victoria Kjær Theilvig tidligere på ugen vandt Miss Universe-konkurrencen. Det fremgår af bygningens hjemmeside.

Link kopieret!

Politi efterlyser 16-årig: Har du set Josefine?

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Midt- og Vestsjællands Politi efterlyser fredag aften 16-årige Josefine, som er forsvundet fra sit bosted.

Politikredsen opfordrer samtidig til at man kontakter politiet via 114, hvis man ser hende.

"Vi vil gerne høre fra hende eller om hende", lyder det fra politiet.

Link kopieret!

Hurtigst udsolgt i Europa: Ironman i København slår rekord

Stephen Derrett fra Storbritannien kommer over målstregen som herrernes nummer 1 under Ironman Copenhagen i København søndag den 18. august 2024.
Foto: Ólafur Steinar Rye Gestsson/Ritzau Scanpix

Ironman Copenhagen 2025 melder udsolgt og er den hurtigst udsolgte ironman-stævne i Europa i år.

Det fremgår af en pressemeddelelse fredag aften.

Her udtaler Jacob Nørgaard, som er landechef for Ironman Danmark, at "det er fantastisk, at vi allerede nu kan melde udsolgt til Ironman Copenhagen 2025".

- Interessen har været overvældende, og vi ser frem til at skabe en kæmpe fest i hjertet af København, siger han i pressemeddelelsen.

Ironman i København vil blive afholdt 17. august næste år. 3200 atleter fra mere end 78 lande har tilmeldt sig.

Det fremgår desuden af pressemeddelelsen, at Ironman Copenhagen 2025 er blevet udsolgt 165 dage hurtigere end 2024-udgaven.

/ritzau/

Link kopieret!

Falck har "mandet godt op" i vintervejret

Der har været travlhed hos Falck gennem hele dagen – og i hele landet.

Det oplyser driftsleder i Falck Robin Henriksen til TV 2.

Falck har assisteret ved godt 150 fritrækninger, hvor bilister for eksempel er endt i en grøft eller ikke har kunnet forcere en bakke.

I morges var Falck kaldt ud til mere end 300 tilfælde, hvor biler ikke kunne starte på grund af kulden, mens det har assisteret ved lige under 60 uheld.

Sneen falder fortsat, særligt i Nordsjælland, og det betyder, at der er "mandet godt op" på mandskab i forhold til en normal fredag aften.

Link kopieret!
Lige nu

Biler kan ikke sætte i gang på sneglat motorvej

Helsingørmotorvejen i sydgående retning fredag aften.
Foto: TV 2

Problemerne på Helsingørmotorvejen fredag eftermiddag er endnu ikke forbi.

For selvom vejhjælp er ude for at hjælpe strandede biler videre, kan mange fortsat ikke sætte i gang op ad bakkerne. Det skriver DR P4 Trafik.

Det har blandt andet den umiddelbare konsekvens, at Hørsholm by er presset af trafik, da mange søger udenom motorvejen.

Ifølge P4 Trafik er meldingen her dog, at flere biler ikke kan komme videre fra rundkørslerne på grund af det glatte føre.

Det er særligt i sydgående retning, at problemerne hober sig op.

Link kopieret!

Vej ryddet efter uheld - men køen har vokset sig enorm

Isterødvejen var spærret i begge retninger som følge af et uheld på strækningen.

Der er nu ryddet op efter uheldet, men køen er fortsat massiv, beretter DR.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google