Supercykelstier er et hit - men kommuner trykker på bremsen

Selvom flere pendlere bruger hovedstadens supercykelstier, er størstedelen af det planlagte supercykelnet ikke blevet bygget. Kommuner kan ikke finde pengene, lyder forklaringen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Henrik Christensen har solgt sin bil og cykler nu til og fra arbejde hver dag.
Foto: Henning Macdonald Due/ TV 2 Lorry

Flere og flere indbyggere i hovedstadsregionen gør som Henrik Christensen. Dropper bilen og tager cyklen til og fra arbejde. 

For et år og tre måneder siden solgte han sin bil og byttede den ud med en cykel. Og det fortryder han ikke.

- Jeg synes, det er dejligt. Og så er der jo massere af natur, fortæller han, mens vi cykler den daglige pendlertur på 12 kilometer fra hans bopæl i Værløse til Søborg, hvor han arbejder som lagermedarbejder hos AGC Biologics.

De nyeste trafikoptællinger fra Sekretariatet for Supercykelstier viser, at cykeltrafikken er vokset med 75 procent på de ruter, der har fået etableret en supercykelsti.

Alt i mens cykeltrafikken på strækninger uden supercykelsti har været faldende i de seneste tre årtier.

På Danmarks Tekniske Universitet, DTU, er professor Jeppe Rich ikke bleg for at kalde supercykelstierne en succes.

- Cykelinfrastruktur er en super god ide. Det er billigt at investere i. Det går ikke udover naturskønne områder, og det giver god samfundsøkonomi, siger han.

Se vores TV-indslag om historien her

Størstedelen mangler

Men på trods af supercykelstiernes stigende popularitet er langt størstedelen af de planlagte ruter i hovedstadsregionen fortsat ikke blevet til noget.

Foreløbigt er ti ruter blevet anlagt, otte ruter er undervejs og hele 44 ruter mangler fortsat at blive finansieret. Det viser en optælling, TV 2 Lorry har lavet.

Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam er alt andet end tilfreds med fodslæberiet.

I Cyklistforbundet er vi nærmest per definition utilfredse over tempoet i anlæggelsen af cykelinfrastruktur

— Klaus Bondam, direktør, Cyklistforbundet

- I Cyklistforbundet er vi nærmest per definition utilfredse over tempoet i anlæggelsen af cykelinfrastruktur, siger han.

Han peger på, at netop supercykelstierne er velegnet til nye cykeltyper.

- Vi har med cykler at gøre i dag, som er oppe i en ganske pæn fart, og der nytter det ikke at tænke cykelstier traditionelt, som vi har gjort i generationer, siger Klaus Bondam.

Supercykelstierne adskiller sig fra almindelige cykelstier ved, at de forbinder kommunerne i hovedstadsregionen i et cykelrutenet med direkte ruter, og fordi de har jævn belægning, få stop, lys i vejen og blandt andet pumpestationer.

Artiklen fortsætter efter billedet

Henrik Christensen har solgt sin bil og cykler nu til og fra arbejde hver dag.
Foto: Henning Macdonald Due/ TV 2 Lorry

Ikke godt nok

I Hørsholm, som er en af de kommuner, der mangle at anlægge flere supercykelstier, erkender Jan Klit (K), der er formand for kommunens Miljø- og Planlægningsudvalg, at det ikke er godt nok.

- Supercykelstier er noget, vi rigtig gerne vil. Vi må bare konstatere, at vi ikke har været dygtige nok til at prioritere midlerne. Der har åbenbart ikke været tilstrækkeligt politisk incitament til at finde pengene, siger han.

I Hillerød Kommune, hvor to supercykelstier mangler at se dagens lys, har byrådet i stedet besluttet at bruge 24 millioner kroner på at forbedre andre lokale cykelstier, oplyser kommunen.

Vi har jo også andre forpligtelser i kommunen til for eksempel ældrepleje og daginstitutioner. Så når vi sidder og forhandler budget, er det i sidste ende spørgsmål om, hvor langt pengene rækker

— Øjvind Vilsholm (EL), næstformand, Furesø Kommunes Udvalg for natur, miljø og grøn omstilling

Og fra Furesø Kommune, hvor en ud af tre planlagte supercykelstier fortsat mangler at blive anlagt, lyder begrundelsen fra Øjvind Vilsholm (EL), der er næstformand i kommunens Udvalg for natur, miljø og grøn omstilling:

- Det er et spørgsmål om økonomi.

- Vi har jo også andre forpligtelser i kommunen til for eksempel ældrepleje og daginstitutioner. Så når vi sidder og forhandler budget, er det i sidste ende et spørgsmål om, hvor langt pengene rækker, siger han.

God investering

Ifølge Jeppe Rich er der rent samfundsøkonomisk ikke nogle gode undskyldninger for at holde igen med udbygningen af supercykelstinettet, for det er ganske enkelt en ualmindelig god investering at bygge supercykelstier og bytte speeder-pedalen ud med cykel-pedalen. 

- Ikke så meget fordi man får en bedre fremkommelighed, men i højere grad fordi man får bedre sundhed. Det skaber rigtig meget i statskassen, og det kommer sygehusene og i virkeligheden os alle sammen til gode, siger DTU-professoren.

Cykelinfrastruktur er en super god ide. Det er billigt at investere i. Det går ikke udover naturskønne områder, og det giver god samfundsøkonomi

— Jeppe Rich, professor, DTU

Beregninger fra Transportministeriet viser, at samfundet sparer otte kroner for hver kilometer, der bliver kørt på cykel fremfor i bil.

Sekretariatet for Supercykelstier konkluderer selv i en analyse, at der er et massivt samfundspotentiale i at få flere til at bruge de nuværende supercykelstier i Region Hovedstaden.

Dels kan antallet af sygedage reduceres med 40.000 om året, fordi cykelpendlernes helbred styrkes. 

Dels kan antallet af bilture reduceres med en million om året, hovedstadsområdet kan få et renere miljø, og trængslen på vejene kan reduceres.

Samlet set skabes der alt i alt et samfundsøkonomisk overskud på 5,7 milliarder kroner årligt ved fuld udnyttelse af de planlagte supercykelstier.

Fakta - Supercykelstier i hovedstadsområdet

Supercykelstierne er blevet til i et samarbejde mellem 30 kommuner og Region Hovedstaden.

Den første supercykelsti i Albertslund åbnede i 2012. og siden er flere kommet til

I 2018 var ambitionen at udvide supercykelstisystemet til i alt 750 kilometer cykelsti i hovedstadsområdet. Det vil koste cirka 2,2 milliarder kroner

Staten betalte indtil 2018 op til 50 procent af regningen via støttepuljer til supercykelstierne. 


For Henrik Christensen giver de daglige cykelture god mening af flere grunde.

- Det tager lige så lang tid at køre i bil på arbejde, finde en parkeringsplads og gå derhen til, hvor jeg arbejder, siger han.

Han kan også måle de positive effekter af cykelpendleriet, når han stiller sig op på vægten. 

- Jeg kan mærke, at mine bukser ikke strammer så meget mere. Jeg kan mærke, at jeg har det bedre med mig selv.

Staten skal betale mere

Hos Cyklistforbundet foreslår man, at staten samler en større del af regningen op, end den gør i dag, så flere kommuner får incitament til at anlægge de planlagte supercykelstiruter.

- Vi så gerne, at staten gik ind og investerede markant i det her i hovedstadsområdet. Og så må vi se på bagefter, hvordan regningen skal betales, siger Klaus Bondam.

Men det forslag afviser både Enhedslisten og Dansk Folkeparti på Christiansborg.

Begge partier stemte for den nye infrastrukturaftale, som sætter tre milliarder kroner af til cykelstiprojekter over de næste 15 år. 

Men ikke en krone af de tre milliarder kroner er øremærket supercykelstier, og pengene skal bruges på cykelprojekter over hele landet.

Jeg synes, vi er rimelig offensive med den aftale, der er blevet lavet. man skal huske på, at mange skal tilgodeses, når man laver en samlet infrastrukturaftale for hele Danmark. Og jeg er altså bare nødt til at sige, at vi også har andre projekter end cykelstier

— Hans Kristian Skibby, transportordfører, Dansk Folkeparti

For få penge

Hos Enhedslisten var man ikke tilfreds med størrelsen på beløbet.

- Det er alt for lidt. Enhedslisten foreslog at afsætte 10 milliarder kroner til cykelinfrastruktur over de 15 år, som infrastrukturplanen løber, siger Henning Hyllested, transportordfører for Enhedslisten.
Vil øremærke flere penge

Hos Dansk Folkeparti mener man dog godt, at kommunerne kan komme et stykke vej med nye supercykelstier med pengene fra infrastrukturaftalen.

- Jeg synes, vi er rimelig offensive med den aftale, der er blevet lavet. man skal huske på, at mange skal tilgodeses, når man laver en samlet infrastrukturaftale for hele Danmark. Og jeg er altså bare nødt til at sige, at vi også har andre projekter end cykelstier, siger Hans Kristian Skibby, transportordfører Dansk Folkeparti.

Begge partier skal i de kommende uger mødes med resten af forligskredsen bag infrastrukturaftalen. 

Der skal partierne beslutte, hvilke infrastruktur-projekter der skal bruges penge på til næste år. 

Og både DF og Enhedslisten er klar til at øremærke flere penge specifikt til supercykelstierne, siger de til TV 2 Lorry.

- Ja, det vil vi. Og det har vi sådan set også kæmpet for under hele forløbet, siger Henning Hyllested.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra transportminister Benny Engelbrecht (S).

Link kopieret!

Seneste nyt

Kræftramte Marcels søn løber 24 timer til fordel for kræftens bekæmpelse

For præcis et år siden skulle Marcel Rivas til et rutinetjek ved lægen - men den umiddelbart ufarlige undersøgelse endte med at vende hans liv fuldstændig på hovedet. Han tog nemlig fra lægen med en kræftdiagnose.

I forbindelse med 1-års dagen for diagnosen, vil hans søn nu løbe 100 kilometer på 24 timer til fordel for kræftens bekæmpelse.

Det skriver familien til TV 2 Kosmopol.

Han vil hver timestart fra D.4/12 kl.10.00 til D.5/12 kl.09:00 løbe 4.1 km på Rudegaard’s  atletikstadion i Holte.

Alle kan løbe med på lige den distance og det tempo, der passer dem. En runde på stadionet er 400 meter, og den ambitiøse løber donerer 25 kroner pr. person der løber med pr. runde, og 150 kroner pr. person for hver 4.1 kilometer de løber.

Link kopieret!

Beatles-autografer fra dansk koncert solgt på auktion

Foto: Bruun Rasmussen

For 60 år siden, den 4.juni 1963, spillede The Beatles deres eneste koncert nogensinde på dansk jord i KB-hallen i København.

I den forbindelse fik en tidligere medarbejder på det tidligere B&W værft signeret et koncertprogram af John Lennon, Paul McCartney og George Harrison samt den midlertidige trommeslager Jimmie Nicol.

Nu har det signerede program været på auktion, og tirsdag aften blev det solgt for 60.000 kroner.

- Det signerede program har vakt stor interesse blandt samlere og Beatles-entusiaster. Kombinationen af de ikoniske autografer, ejerens personlige fortælling og den historiske betydning af koncerten gør dette program til noget helt særligt. Vi er glade for, at det nu har fundet sin vej til en ny ejer, der vil værdsætte det som et unikt vidnesbyrd fra The Beatles’ eneste optræden i Danmark, fortæller Peter Broe, der er ekspert hos Bruun Rasmussen.

Link kopieret!

Her forventes der slud og sne

Foto: TV 2 Vejret

Formiddagen vil fortsat stå på spredte byger.

Over Nordsjælland vil det i de næste par timer fortsat kunne falde som slud eller endda som tøsne.

Temperaturerne vil i formiddagstimerne ligge mellem en og seks grader.

Link kopieret!

I disse tre kommuner får borgerne mindst service for pengene

Foto: Kristian Djurhuus - Ritzau Scanpix

Borgerne i Ishøj, Albertslund og Ballerup får langt mindre service for den skat, de betaler, end borgerne i resten af landets kommuner.

Der er nemlig markante forskelle på, hvad borgerne får for deres skattekroner, når det gælder ældre og børn og de mange andre kommunale opgaver.

I de mest effektive kommuner får borgerne 20-25 procent mere service for kommuneskatten.

Det viser den hidtil mest omfattende analyse fra Rockwool Fonden af kommuners produktivitet og service.

- En skatteyder betaler i snit omkring 90.000 kroner om året i kommuneskat. Så det er jo ikke ligegyldigt, om kommunen kunne spare ti procent af omkostningerne og have samme serviceniveau, siger professor Peter Bogetoft fra CBS, en af forskerne bag rapporten.

Spørg Os

Hvad undrer du dig over i hovedstadsområdet? Stil dit spørgsmål her
+

_

Link kopieret!

Beboere vækket af ustoppelige bilalarmer

Foto: Celina Dahl/Ritzau Scanpix

Flere politikredse har natten til onsdag modtaget anmeldelser om aktiverede bilalarmer på Volkswagen-elbiler.

Det skriver Ritzau.

Vagtchefen for Københavns Politi forklarer, at politikredsen har modtaget mellem 50-100 anmeldelser, som har generet borgere.

Ifølge politiet er der tale om en fejl i forbindelse med en opdatering, og derfor kan bilernes ejere ikke selv stoppe alarmerne.

Link kopieret!

Klimaprojekter for tæt på en halv milliard droppet i Københavns Kommune

Foto: Thomas Sjørup/Thomas Sjoerup/Ritzau Scanpix

Københavns Kommune set sig nødsaget til at droppe eller udsætte over 200 klimasikringsprojekter for omkring 400 millioner kroner, fordi statslige regler har lagt sig i vejen for projekterne.

Det skriver Jyllands-Posten, som også fortæller, at det ikke kun er Københavns Kommune der må droppe klimaprojekter på grund af statslige regler.

Marianne Jeppesen, som er strategichef hos forsyningsselskabet Hofor, forklarer over for Jyllands-Posten, at det særligt er reglerne i en særlig serviceniveaubekendtgørelse fra 2021, der giver problemer.

Ifølge bekendtgørelsen må vandselskaberne ikke lave mere klimasikring, end man kan dokumentere, giver en samfundsmæssig gevinst.

Miljøminister Magnus Heunicke (S) oplyser i en brevveksling med Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune, at man er ved at evaluere reglerne.

- Vi skal lave mere klimasikring - ikke mindre. Derfor er vi nødt til at havde de problemstillinger på bordet, som kommunerne rejser, og vi har nu indkaldt de pågældende kommuner til et møde, lyder det fra ministeren til Jyllands-Posten.

Link kopieret!

Hurtigvoksende bokseklub er Årets Idrætsforening

Der bliver uddelt uppercuts og øvet jabs, når børn og unge mødes til træning hos Amager Boxing Club.

På få år er foreningen blevet en af landets største bokseklubber. Samtidig er foreningen med til at skabe et trygt og støttende miljø for børn og unge. Og det er blandt andet det, der har fået dommerkomiteen til at udnævne Amager Boxing Club til Årets Idrætsforening i København anno 2024, skriver Kultur- og fritidsforvaltningen i en pressemeddelelse.

Foreningen modtog hæderen tirsdag aften ved Idrætsfesten på Københavns Rådhus, hvor kultur- og fritidsborgmester Mia Nygaard (R) overrakte prisen.

Og den er de stolte af i Amager Boxing Club.

- For en forening, der har eksisteret i 3,5 år, er det kæmpestort, og det vidner om det hårde arbejde, som vi og vores frivillige ildsjæle har lagt i perioden, siger Melfin C. Franco, der er formand og træner hos Amager Boxing Club.

Med titlen som årets idrætsforening følger 25.000 kroner.

De seneste fem års vindere af Årets Idrætsforening i København:

  • 2023: Mills Club – Skate & Event

  • 2022: Krumspring

  • 2021: Copenhagen Beachvolley

  • 2020: Amager SK

  • 2019: Ørestad IF og Idræt i Dagtimerne

Spørg Os

Klik og stem på ugens udvalgte spørgsmål her
+

_

Link kopieret!

Hjemløse gik ombord og fejrede jul

Foto: Anna Clara Ingemann-Hansen/TV 2 Kosmopol

For 12. gang inviterede Oslobåden hjemløse ombord til masser af julemad.

I samarbejde med organisationen We Shelter kunne Oslobåden tirdag servere julefrokost for 300 hjemløse og udsatte borgere.

For Jacob Winther var det sjette gang, at han fandt vej til båden for at spise and og drikke øl.

- Man skal jo med, det skal man! Det er et must!

Oslobåden bliver i havn de to timer, julefrokokosten varer, og alle ansatte ombord på skibet melder sig frivilligt til arrangementet.

- Vi gør det her, fordi vi gerne vil gøre en god gerning, og fordi, vi ved, at der er mennesker, som har behov for gode og fantastiske oplevelser. Det vil vi meget gerne give dem, og det har vi gjort siden 2010, lyder det fra Kim Heiberg, der er direktør på Oslobåden.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google