Svære prioriteringer i Region Hovedstaden - risikerer at skulle skrotte busruter

Coronakrisen har været hård ved den kollektive trafik hovedstadsområdet, hvor antallet af passagerer på regionens linjer er blevet halveret.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Region Hovedstaden driver 28 buslinjer. Det er dem, der slutter med S, R, E og N.
Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

Hvad de færreste af os formentlig tænker over, når vi stempler ind med rejsekortet er, at regionerne – foruden sundhedsområdet – også varetager en lang række buslinjer og lokale togbaner.

Årligt transporterer Region Hovedstaden omkring 40 millioner passagerer på 28 buslinjer, det er dem der slutter med S, R, E og N, samt fem lokale togbaner i Nordsjælland. Men det er svære tider, for alle mærker de konsekvenserne af coronanedlukningen med færre passagerer.

- Uanset hvordan vi vender og drejer det, har vi en udfordring med at få lokket flere passagerer over i den kollektive trafik, siger Martin Baden, medlem af regionens trafikudvalg for Socialdemokratiet.

Hvis passagertallet svinder, kan vi være i en situation, hvor vi skal skære rigtig voldsomt.

— Jens Mandrup, fmd., Trafikudvalget, Region H (SF)

- Hvis passagertallet fortsat svinder, kan vi være i en situation, hvor vi skal skære rigtig voldsomt, for det koster jo det samme at drive busserne, siger Trafikudvalgets formand, Jens Mandrup (SF).

Fra 22,5 mio. passagerer i første halvår af 2019, er antallet af passagerer på regionens linjer halveret i første halvår af 2021, hvor godt 11 millioner indløste billet.

Men selvom samfundet nu er genåbnet, forventer regionens trafikselskab Movia fortsat at ligge 12,5 procent under normalt passagerantal til næste år.

- Det er en stor udfordring på sigt, for vi kan ikke bare regne med, staten bliver ved med at kompensere os, som de har gjort hidtil, siger Christoffer Buster Reinhardt (K), der er regionens repræsentant i Movias bestyrelse.

Regionerne har ikke lov til at sætte billetpriserne op og udskriver heller ikke skatter. Derfor kan det blive nødvendigt at skære ned på antallet af ruter eller afgange.

I så fald er det svære spørgsmål, om det er ruterne i byen eller på landet, der skal prioriteres. Spørger man hos Venstres medlem af Trafikudvalget, er det især Nordsjælland, der for længe har været nedprioriteret i trafikinvesteringerne.

- Jeg mener, at prioriteringerne har ligget i København, på Vestegnen og syd på. Så det er Nordsjælland, der ikke har fået noget, siger Anne Ehrenreich.

Socialdemokratiet mener til gengæld, at der i øjeblikket er en fornuftig prioritering af de tilgængelige midler mellem land- og bylinjer.

- Vi har jo rent faktisk besluttet for nylig at lånefinansiere en halv milliard til at renovere lokalbanen i Nordsjælland. Så jeg synes i høj grad også, vi prioriterer den, lyder det fra Martin Baden.

Regionspolitikerne kæmper for transport i de områder, de selv kommer fra

Stor forskel på udgifterne til buslinjerne

Der er stor forskel på, hvor mange penge regionen må poste i at drive de enkelte ruter. Her spiller geografien en stor rolle. Buslinjer der kører en del af turen i indre by med masser af passagerer, kræver et mindre tilskud pr. passager end linjer i regionens yderkanter.

Som linje 350 S mellem Ballerup og Nørreport Station, hvor regionen sidste år kunne nøjes med et økonomisk tilskud på 7 kroner og 57 øre for hver passager.

Til sammenligning måtte regionen punge ud med 36 kroner og 51 øre pr. passager, der tog linje 390R mellem Helsingør og Helsinge. For de lokale togbaner var regionens tilskud på 35 kroner og 31 øre pr. passager.

Hos De Konservative har man især fokus på, at det skal være til at komme frem med kollektiv transport, også i udkanten af regionen.

- Vi skal selvfølgelig sikre sammenhæng både i og uden for København. Men hvis jeg bliver tvunget til at skære ind, vil jeg selvfølgelig se på, hvor der ikke er andre alternative muligheder med kollektiv trafik, og så vil jeg prioritere at bevare det der. For der er altså større konsekvenser ved at fjerne den eneste bus, der kører i et område, fremfor at fjerne en ud af ti busser i byen, sat lidt på spidsen, siger Christoffer Buster Reinhardt.

Hos SF opfordrer man staten til at poste flere penge i regionens trafikdrift for at sikre ordentlige kollektiv transport.

- Vi prioriterer S-buslinjerne først og fremmest. Men samtidig vil vi også sige – og det er måske en lille smule billigt – men staten må også sørge for, at pengene er der. For det er så vigtigt for hovedstaden, at vi har et sammenhængende og velfungerende kollektivt trafiksystem. For ellers er der ikke noget alternativ til bilen, og så får vi alle de negative konsekvenser der er ved øget bilisme, lyder opfordringen fra Jens Mandrup.

En rute som 150S er en af dem, der kunne vende om tidligere.

— Anne Ehrenreich, medl., Trafikudvalget, Region H (V)

Hvis det ender med besparelser efter valget, er Venstre åbne for at skære noget af bussernes kørsel i indre by fra for at kunne prioritere oplandet.

- En rute som 150S er en af dem, der kunne vende om tidligere. For folk kan faktisk køre med metro stort set ud til Hans Knudsens Plads, hvor de kan stå på 150S. Der er i forvejen mange, der har ændret deres rejsemønstre sådan, siger Anne Ehreinreich.

Hos socialdemokraterne er man dog ikke begejstrede for at lade S-busser vende allerede ved kommunegrænsen ind til København.

- Det kan bare i virkeligheden vise sig at være at save den gren over, vi selv sidder på. For så kan vi risikere at skære den del af linjen af, der rent faktisk genererer nogle midler og dermed bringe os i en situation, hvor vi er nødt til at spare yderligere, forklarer Martin Baden.

Hvorvidt staten også til næste år kompenserer regionerne for manglende billetindtægter forårsaget af Covid-19, forhandles der om i løbet af efteråret.

Vi har også spurgt de øvrige partier i regionsrådet i Region Hovedstaden, hvordan de vil prioritere i det svære dilemma. Her følger deres svar.

Enhedslisten

- Vi ønsker ikke at spare på kollektiv transport i regionen. Vi vil hellere omprioritere pengene for regional udvikling, så vi som minimum kan fastholde service i kollektiv transport. 


- I øvrigt fik vi et forslag igennem for budget 2022, der hedder: ”Vi vil i 2022 afholde en trafikkonference med fokus på, hvordan vi får flere passagerer tilbage til eller over i den kollektive transport.”

Radikale Venstre

- Vi er meget opmærksomme på, at der opretholdes et godt tilbud om kollektiv transport i Region H’s landområder. Det skal være muligt for unge at komme til en ungdomsuddannelse og for pensionisterne at komme til indkøbsmuligheder og en station. 


- Ellers risikerer vi, at folk flytter og de små byer dør hen. Det er rigtigt, at det er dyrere at holde busserne kørende i tyndere befolkede områder end midt i København. Men i indre by er der mange andre alternative transportmuligheder. Det er der ikke på landet. Så det er vores øjne en nødvendig prioritering.

Nye Borgerlige

- Vi vil gerne forbedre den kollektive trafik, og vi mener blandt andet, at der skal være god og let tilgængelig offentlig transport til og fra uddannelsesinstitutioner. DSB skal privatiseres, og togdriften skal konkurrenceudsættes til gavn for kunderne.


- Og så bør bustrafikken gives frie konkurrencebetingelser for at sikre bedre service, lavere priser og de bedste af de nye teknologiske løsninger. For markedet er bedre end politikere til at tilfredsstille borgernes transportbehov.

Alternativet

- Privatbilen har desværre fået medvind herunder under og efter COVID19, hvilket kan mærkes på (vigende) passagertal i den kollektive. 


- Men: One size doesn't fit all. Når vi snakker kollektiv trafik i landområderne er vi derfor nødt til at tænke lidt "alternativt" - og der er mange muligheder. Pris har betydning, men hastighed fra A til B og pålidelighed på rejsen er også ekstremt vigtigt. Cykelstier og cyklisme er et vigtigt middel lokalt - også på landet - og ellers mere samkørsel. 


- Vi vil arbejde for, at kommunerne indgår strategiske samarbejder mellem offentlige og private arbejdspladser, regionale trafikselskaber m.fl. for derved at skabe et grundlag for øget samkørsel.

Dansk Folkepart

- Hvad angår “by-land” så vil DF på ingen måde være med til, at forringe og spare yderlig på yderområderne til fordel alene for København. 


- Vi skal sørge for, at alle borgere bliver tilgodeset i regionen og ikke bliver “efterladt på perronen”. Vi kan jo ikke alle sammen bo eller arbejde i København.

Link kopieret!

Seneste nyt

Dansker hyldes på Empire State Building

Empire State Building lyser fredag op i rød-hvide farver. Det sker, efter at danske Victoria Kjær Theilvig tidligere på ugen vandt Miss Universe-konkurrencen. Det fremgår af bygningens hjemmeside.

Link kopieret!

Politi efterlyser 16-årig: Har du set Josefine?

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Midt- og Vestsjællands Politi efterlyser fredag aften 16-årige Josefine, som er forsvundet fra sit bosted.

Politikredsen opfordrer samtidig til at man kontakter politiet via 114, hvis man ser hende.

"Vi vil gerne høre fra hende eller om hende", lyder det fra politiet.

Link kopieret!

Hurtigst udsolgt i Europa: Ironman i København slår rekord

Stephen Derrett fra Storbritannien kommer over målstregen som herrernes nummer 1 under Ironman Copenhagen i København søndag den 18. august 2024.
Foto: Ólafur Steinar Rye Gestsson/Ritzau Scanpix

Ironman Copenhagen 2025 melder udsolgt og er den hurtigst udsolgte ironman-stævne i Europa i år.

Det fremgår af en pressemeddelelse fredag aften.

Her udtaler Jacob Nørgaard, som er landechef for Ironman Danmark, at "det er fantastisk, at vi allerede nu kan melde udsolgt til Ironman Copenhagen 2025".

- Interessen har været overvældende, og vi ser frem til at skabe en kæmpe fest i hjertet af København, siger han i pressemeddelelsen.

Ironman i København vil blive afholdt 17. august næste år. 3200 atleter fra mere end 78 lande har tilmeldt sig.

Det fremgår desuden af pressemeddelelsen, at Ironman Copenhagen 2025 er blevet udsolgt 165 dage hurtigere end 2024-udgaven.

/ritzau/

Link kopieret!

Falck har "mandet godt op" i vintervejret

Der har været travlhed hos Falck gennem hele dagen – og i hele landet.

Det oplyser driftsleder i Falck Robin Henriksen til TV 2.

Falck har assisteret ved godt 150 fritrækninger, hvor bilister for eksempel er endt i en grøft eller ikke har kunnet forcere en bakke.

I morges var Falck kaldt ud til mere end 300 tilfælde, hvor biler ikke kunne starte på grund af kulden, mens det har assisteret ved lige under 60 uheld.

Sneen falder fortsat, særligt i Nordsjælland, og det betyder, at der er "mandet godt op" på mandskab i forhold til en normal fredag aften.

Link kopieret!
Lige nu

Biler kan ikke sætte i gang på sneglat motorvej

Helsingørmotorvejen i sydgående retning fredag aften.
Foto: TV 2

Problemerne på Helsingørmotorvejen fredag eftermiddag er endnu ikke forbi.

For selvom vejhjælp er ude for at hjælpe strandede biler videre, kan mange fortsat ikke sætte i gang op ad bakkerne. Det skriver DR P4 Trafik.

Det har blandt andet den umiddelbare konsekvens, at Hørsholm by er presset af trafik, da mange søger udenom motorvejen.

Ifølge P4 Trafik er meldingen her dog, at flere biler ikke kan komme videre fra rundkørslerne på grund af det glatte føre.

Det er særligt i sydgående retning, at problemerne hober sig op.

Link kopieret!

Vej ryddet efter uheld - men køen har vokset sig enorm

Isterødvejen var spærret i begge retninger som følge af et uheld på strækningen.

Der er nu ryddet op efter uheldet, men køen er fortsat massiv, beretter DR.

Link kopieret!

Fængselsdom til mand med LTF-tatovering i ansigtet

En 28-årig mand er fredag idømt 60 dages ubetinget fængsel for at have fået tatoveret "LTF" under sit ene øje, efter at banden var blevet opløst ved dom, oplyser specialanklager Andreas Christensen fra Københavns Politi til Ritzau.

Link kopieret!
Lige nu

Flere meldinger om havarerede biler på isglat motorvej

Arkivfoto.
Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Ifølge Vejdirektoratet er der fredag eftermiddag ganske glat på de nordsjællandske motorveje.

Således fremgår det, at flere biler i øjeblikket er havareret på Helsingørmotorvejen i retning mod København.

Uheldene skal særligt være sket mellem afkørsel 7 Kokkedal og Rasteplads Isterød Vest.

Også på hovedvejen Isterødvejen i Hillerød er det sket et uheld som har spærret hele vejen.

"Vintervejret har især ramt vejene på Nordsjælland. På statsvejsnettet, herunder Helsingørmotorvejen, kører vintertjenesten og fjerner sneen og glatførebekæmper. Trafikanter bør væbne sig med tålmodighed og være forberedt på forsinkelser i området", skriver Vejdirektoratet på X.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google