Garn, sexlegetøj og måltidskasser: Flere webshops åbner fysiske butikker
I årtier har vi hørt om fysiske butikker, der åbner for onlinesalg. Nu går tendensen også den modsatte vej. Flere webbutikker åbner for fysisk salg, og det er klogt at hoppe med på trenden, siger ekspert.
- Nogle af vores storsællerter er for eksempel de her anal-plugs, siger Jonas Bergen Rahmanzadeh til TV 2 Lorry, imens han viser rundt i den lyserøde butik på Indre Nørrebro.
Set udefra gaden skiller sexlegetøjsshoppen Peech sig ikke ud fra resten af kvarteret. Butikken har nemlig sat keramik og ikke erotik i vinduet ud til kvarteret.
- Man behøver ikke at blive mødt af en kæmpestor dildo som det første, siger Jonas Rahmanzadeh, som er én af butikkens fire medstiftere.
Peech vil meget gerne skille sig ud fra lignende sexlegetøjsbutikker.
- Ikke fordi, der som sådan er noget galt med andre sexshops, lyder det fra Jonas Rahmanzadeh, men fordi butikken tidligere kun eksisterede på internettet med et særlig forretningsmodel. Og de er ikke den eneste netbutik, der har fået idéen om at åbne for fysisk salg.
Butikker en succes for garngigant
Det er en ny trend, at webshops åbner fysiske butikker, siger ekspert i forbrugsvaner, Dorte Wimmer, Retail- & forbrugerdirector hos Scandinavian Retail Institute.
- Butikkerne vil gerne i tættere dialog med deres kunder. Meget mere end det kan lade sig gøre digitalt. Der er ingenting, der kan erstatte det fysiske møde mellem to mennesker, siger hun til TV 2 Lorry.
- Og så handler det om tid. Vi vil optimere vores tid, og så skal handel give os en merværdi i form af oplevelser, og det er det de fysiske butikker skal kunne i fremtiden, fortsætter hun.
Tag for eksempel garnbutikken Hobbii. I mange år har deres forretningen kørt strålende på nettet. Men i 2019 åbnede de deres første fysiske butik i Roskilde.
- Garn er jo et fysisk produkt, og her kan du få lov at røre ved det. Og det er det vi kan tilbyde i butikken og ikke online, siger Jeppe Kallesøe Odefey, der er administrerende direktør i Hobbii til TV 2 Lorry.
- Hobbii har siden åbnet otte fysiske butikker i Danmark og i Tyskland. Og i hver af butikkerne går noget igen, siger Jeppe Kallesøe.
Han hentyder til butikkens 'Hyggehjørne' hvor kunderne kan sidde til bords med strikkeopskrifter og kaffe.
- 'Hyggehjørnet' er super vigtig for os, fordi det er her, hvor vi differentierer os fra andre garnbutikker. Vi har et rum, hvor kunderne kan udføre deres hobby, frem for bare at være i en butik, hvor der bare er en masse produkter, de kan købe, siger han.
Han siger, at det er under ti procent af Hobbiis samlede salg, der kommer fra de fysiske butikker, men han er sikker på, at de med butikkerne står endnu stærkere.
- Vi arbejder meget i butikkerne med at skabe den her samhørighed. At få folk til at gå derned. Det er en vigtig del af vores strategi. Men hovedparten af vores omsætning kommer fra lande, hvor vi ikke er særlig store med fysiske butikker, så vi skal kombinere de to, så det tror jeg er den rigtige løsning, siger Jeppe Kallesøe.
Madkasse-mastodont åbner konceptbutik
På Østerbro i København åbner madudbringnings-forretningen Aarstiderne sin første butik den 10. december. Også de er sprunget med på bølgen, fortæller medstifter Søren Ejlersen. Han er dog uenig i, at det nye sted kan kaldes for en butik.
- Ligesom Steve Jobs (stifter af Apple, red.) sagde, "Jeg bygger ikke en computerbutik", så laver vi heller ikke en butik. Vi laver heller ikke en restaurant, vi laver et sted hvor du kan møde os nært. Du kan finde ud af, hvad du kan spise derhjemme. Du kan også spise det her, hvis du ikke gider tage det med hjem, siger Søren Ejlersen til TV 2 Lorry.
Ifølge ham, så handler det om at være forudseende. Noget han mener, Aarstiderne altid har været, når det kommer til nye forretningsmuligheder.
- Vi har masser af konkurrence derude, og jeg er da personligt stolt over, at der er så mange, der kopierer vores måltidskasser. Men vi elsker også at være foran og gøre noget, de andre ikke havde fundet på. Nu tager vi et nyt 'move', et nyt sted hen, og vi tror, at det bliver rigtigt skægt, men også befordrende for vores kerneidé, siger han.
Amazon kan true danske webshops
Ifølge forbrugsekspert Dorte Wimmer, så gør danske onlinebutikker klog i at gentænke deres forretningsstrategier. For verdens største webshop gør snart sit indtog i Danmark.
- Der er nogle markeder, hvor Amazon har over 50 procent af det samlede salg. Så hvis kun man er spiller i online-handlen i Danmark, så vil man helt sikkert blive udfordret, når Amazon kommer ind på det danske marked, siger hun.
Butikken på Indre Nørrebro er Peech's første fysiske butik, og her forsikrer medstifter Jonas Rahmanzadeh, at kunderne kan forvente en oplevelse, når de handler.
- Det skal være mere hverdagsagtigt. Det skal føles lidt mere, som når man går ned og køber et godt hudprodukt. Det skal føles sådan selfcare-agtigt. Du kommer ikke, fordi du skal have det helt dirty udstyr med hjem bag en lukket dør. Vi vil gerne gøre handlen til en behagelig oplevelse, siger han til TV 2 Lorry.
_