Strid om ord: Gymnasium langer ud efter opsigtsvækkende melding om fravær
Torsdag bragte TV 2 Kosmopol en historie om, at gymnasieelever på Himmelev Gymnasium i Roskilde risikerer at få fravær, hvis de ikke deltager aktivt i timerne. Det har fået gymnasiet til at udsende en pressemeddelelse, hvori de anfører, at historien er falsk. Vi bringer her det fulde udskrift fra interview med rektor og lærer på Himmelev Gymnasium, der dannede grundlag for historien om, at elever risikerer fravær, selvom de er fysisk til stede.
Himmelev Gymnasium langer fredag kraftigt ud efter TV 2 Kosmopol, efter at vi torsdag aften bragte historien om, at elever på gymnasiet nu kan risikere fravær, selvom de er fysisk til stede i timerne.
“Falsk historie om Himmelev Gymnasium” lyder overskriften på den pressemeddelelse, gymnasiet har udsendt.
“Der har siden i går aftes floreret en historie om Himmelev Gymnasium på diverse medier, der påstår, at vi opererer med et begreb, der i citationstegn omtales som ”mentalt fravær”. Det er ikke tilfældet. Vi kan ikke genkende citatet og ved desværre heller ikke, hvor det kommer fra,” skriver skolen i pressemeddelelsen.
Himmelev Gymnasium har tilføjet en præcisering i gymnasiets studie- og ordensregler i afsnittet om aktiv deltagelse i undervisningen:
“At man efter bedste evne træner sig selv i at bringe sin viden og/eller nysgerrighed i spil ved eksempelvis at sige noget i undervisningen eller fremlægge for andre,” lyder den nye formulering.
I pressemeddelelsen lyder det også:
“Og nej, vi giver ikke fravær for at zoome ud i en time, eller når man har en dårlig dag.”
Artiklen fortsætter efter faktaboksen:
Se hele pressemeddelelsen fra Himmelev Gymnasium her:
Falsk historie om Himmelev Gymnasium
Der har siden i går aftes floreret en historie om Himmelev Gymnasium på diverse medier, der påstår, at vi opererer med et begreb, der i citationstegn omtales som ”mentalt fravær”. Det er ikke tilfældet. Vi kan ikke genkende citatet og ved desværre heller ikke, hvor det kommer fra.
Himmelev Gymnasium har ikke regler om såkaldt mentalt fravær i vores studie- og ordensregler, og det er heller ikke et begreb, der anvendes i forbindelse med fraværsregistrering.
Vi har derimod i år tilføjet en præcisering i vores Studie- og Ordensregler i afsnittet om Aktiv deltagelse i undervisningen, som lyder således:
at man efter bedste evne træner sig selv i at bringe sin viden og/eller nysgerrighed i spil ved eksempelvis at sige noget i undervisningen eller fremlægge for andre.
Det er denne formulering, der tilsyneladende er blevet misforstået. Vi har fra første kontakt med Kosmopol, som var de første til at bringe historien, påpeget denne misforståelse og fejlcitering.
Hvad betyder tilføjelsen til studie- og ordensreglerne så?
Det betyder, at vi forventer, at den enkelte elev på lige præcis elevens niveau og efter bedste evne på den pågældende dag gør sit bedste for at bidrage til et positivt og aktivt læringsmiljø. Det gør man typisk ved at deltage i undervisningen, byde ind når man kan og i det hele taget være nysgerrigt indstillet over for læring.
Vi har i mange år netop haft fokus på læring frem for præstation på Himmelev Gymnasium, og derfor arbejder vi også bevidst med at rammesætte et læringsmiljø, hvor eleverne tør byde ind, hvor der er plads til at fejle, og hvor vi sammen har ansvar for en velfungerende og tryg klasserumskultur.
Og nej, vi giver ikke fravær for at zoome ud i en time eller når man har en dårlig dag
Fraværsreglerne er ret præcist formuleret i studie- og ordensreglerne. Hvis en elev har mange dårlige dage eller generelt har svært ved at finde motivationen, så er der helt andre tiltag, der træder i kraft. Så tager vi trivselssamtaler og laver opfølgningsplaner.
Den fulde ordlyd af Studie- og ordensreglerne kan findes her:
https://himmelev-gymnasium.dk/om-os/vision-og-vaerdier/
Rektor: Vi kommer til at bruge det
Torsdag udtalte rektor Johnny Vinkel og lærer Anne Adel Vestergaard sig til TV 2 Kosmopol om muligheden for at få fravær, hvis man ikke deltager tilstrækkeligt i undervisningen.
TV 2 Kosmopol spurgte Johnny Vinkel:
Har I brugt det her med at give fravær, eller er det bare noget, man har sagt, at der er en mulighed for at gøre?
- Vi kommer til at bruge det, fordi vi skal jo prøve at etablere trygge sammenhænge, sagde rektoren.
Senere spørger TV 2 Kosmopol:
Ville man få 50 eller 100 procents fravær, hvis man zoner ud i timen?
- Der kunne vi da bare give 100, hvis det er hele timen, men normalt ville man jo sige, at det skal du ikke gøre, og så ville eleven jo stoppe, sagde Johnny Vinkel.
Her kan du se indslaget, som vi bragte torsdag aften - artiklen fortsætter efter videoen:
Lærer: Rart at have muligheden
TV 2 Kosmopol interviewede også lærer Anne Adel Vestergaard:
Hvad skal der til, før du giver en elev fravær for ikke at deltage nok i timen?
- Hvis nu vedkommende slet ikke åbner bogen, for eksempel, og overhovedet ikke taler med, og det er tydeligt, at eleven slet ikke løser den opgave, eller er med til at løse den opgave, som der er, så kan man sige, at så har eleven faktisk ikke rigtig været til stede i undervisningen, sagde Anne Adel Vestergaard.
Hvordan vil du så håndtere det i forhold til at snakke med personen først?
- Jeg vil advare først.
Hvor mange advarsler skal der så til?
- Det ved jeg ikke. Det er jo lidt på gefühl. Der er folk forskellige, men for det meste vil det være nok at sige én gang. Men det er jo ikke sådan, at man står og truer med at give fravær. Det bryder jeg mig ikke om. Men de ved jo, at reglerne er der. Så hvis jeg siger, at nu skal du lige lægge computeren væk og være med her i det her gruppearbejde, så følger jeg op på det.
Har du nogensinde oplevet en episode, hvor du tænkte, at den her person kunne godt få fravær?
- Ja, der har været nogle stykker gennem årene. Nu har jeg været lærer i 14 år, og det er jo ikke så tit, det sker, men det er da sket nogle gange, at det kunne være nødvendigt. Så derfor er det rart at have muligheden for at kunne gøre det. Men for det meste kan man jo tale med folk og få dem til at deltage alligevel. Men der er en gang imellem nogle.
(Artiklen fortsætter efter boksen.)
De fulde interviews med rektor og lærer på Himmelev Gymnasium
Interview med rektor Johnny Vinkel:
- Vi har fået specificeret, hvad det betyder at være aktivt deltagende i undervisningen. Og det betyder blandt andet, at vi skal øve vores elever i at kunne fremlægge og sige noget i timerne. Det vil vi godt skubbe lidt til, så de får nogle passende udfordringer. Og skabe nogle rum, hvor de trygt kan øve sig i at fremlægge overfor andre. Det kan være tomandsgrupper eller firemandsgrupper - sådan så de øver sig i det.
Hvorfor har I specificeret jeres studie- og ordensregler i forhold til at deltage aktivt i timerne?
- Det er for at præcisere, hvad det er, vi gerne vil opnå med undervisningen. Og det er jo så en af de ting. Det er også noget om at aflevere mobiltelefoner og andre ting forud for undervisningen. Så det er klart for enhver.
Hvorfor har I ment, at det var nødvendigt?
- Fordi vi har oplevet nogle situationer, hvor eleverne ikke har villet deltage aktivt. For eksempel at de hellere vil sidde og shoppe på Zalando et helt modul. Det er jo heller ikke rimeligt. Så det er noget med at få det tydeliggjort, så det ikke finder sted.
Men hvorfor lige nu?
- Vi justerer vores studie- og ordensregler jævnligt, når der er behov. Og nu synes vi, der er behov for det i denne omgang.
Har det været nogle konkrete hændelser eller flere hændelser i streg, der har gjort, at I har synes, der er behov for det nu?
- Det er jo sådan nogle oplevelser, vi har haft gennem de senere år, som gør, at vi synes, vi skal arbejde lidt med det. Men det er jo sådan set ikke for at straffe eleverne. Det er jo sådan set for at støtte dem i at få den fornødne kompetence til at kunne fremlægge. Den er god at have, når man forlader gymnasiet.
Der er jo nogle elever på gymnasiet, som måske har det lidt svært med at fremlægge og måske er lidt introverte. Hvad med dem?
- Himmelev Gymnasium er faktisk ikke så stor en skole. Så vi kender vores elever rigtig godt, og vi ved godt, hvilke elever der har de udfordringer. Og dem tager vi selvfølgelig hånd om, og så etablerer vi nogle situationer, der passer til dem, så de får øvet den kompetence.
- De skal selvfølgelig ikke stå og fremlægge for hele klassen på dag ét. Hvis de kan det, lige inden de bliver studenter, så er det fremragende, hvis de ikke kan, så har de i hvert fald øvet sig på det.
Som jeg forstår dig, så er det sådan, at hvis man har lidt svært ved at stå og snakke foran store forsamlinger, så får man ikke fravær, hvis man nægter at fremlægge?
- Det gør man ikke. Det tager vi med.
Har I brugt det her med at give fravær, eller er det bare noget, man har sagt, at der er en mulighed for at gøre?
- Vi kommer til at bruge det, fordi vi skal jo prøve at etablere trygge sammenhænge.
Ville man få 50 eller 100 procents fravær, hvis man zoner ud i timen?
- Der kunne vi da bare give 100, hvis det er hele timen, men normalt ville man jo sige, at det skal du ikke gøre, og så ville eleven jo stoppe.
Interview med lærer Anne Adel Vestergaard
Hvordan vurderer du, at en elev skal have fravær, fordi eleven ikke har været aktiv nok i timen?
- Det kan selvfølgelig virke svært, men det er alligevel på en eller anden måde rimelig let at spotte. Der er jo nogle elever, eksempelvis i en klasse som den her, hvor rigtig mange gerne vil sige noget. Og det er jo dejligt at se, hvor aktive de har været, hvor meget de har bidraget med og så videre. Men vi kommer jo også rundt i gruppearbejde og så videre, og jeg har jo også personligt snakket med eleverne på tomandshånd. Så det er jo forskelligt, hvilke ressourcer de har med sig, hvad de har med i bagagen, hvilke personligheder, de har, og det gør jo selvfølgelig, at der er nogen, der har det super fint med at tale i plenum, og så er der andre, der synes, det er svært, som har det bedre med at tale ude i gruppearbejdet.
- Så der sørger vi jo selvfølgelig for at komme rundt til grupperne og høre, hvad de har at bidrage med. Eller måske - hvis der er en elev, der er stille i timen - sørge for lige at få en tomands-snak om den tekst, man arbejder med, eller et eller andet, så man kan danne sig et indtryk. Det er jo for, at der ikke skal sidde nogen, der bare kan gemme sig i tre år og ikke lave noget og sidde på computeren og lave noget andet. Fordi så har man jo ikke nok til en studentereksamen. Så det handler jo om, at flere skal være aktive i timen, men man kan være aktiv på flere måder. Det handler om, at man arbejder med det faglige stof, og man bidrager til den fælles viden, der skal være i klassen.
Hvad skal der til, før du giver en elev fravær for ikke at deltage nok i timen?
- Hvis nu vedkommende slet ikke åbner bogen, for eksempel, og overhovedet ikke taler med om det, der er, og det er tydeligt, at eleven slet ikke løser den opgave, eller er med til at løse den opgave, som der er, så kan man sige, at så har eleven faktisk ikke rigtig været til stede i undervisningen.
Hvordan vil du så håndtere det i forhold til at snakke med personen først?
- Jeg vil advare først.
Hvor mange advarsler skal der så til?
- Det ved jeg ikke. Det er jo lidt på gefühl. Der er folk forskellige, men for det meste vil det være nok at sige én gang. Men det er jo ikke sådan, at man står og truer med at give fravær.
Det bryder jeg mig ikke om. Men de ved jo, at reglerne er der. Så hvis jeg siger, at nu skal du lige lægge computeren væk og være med her i det her gruppearbejde, så følger jeg op på det.
Har du nogensinde oplevet en episode, hvor du tænkte, at den her person kunne godt få fravær?
- Ja, der har været nogle stykker igennem årene. Nu har jeg været lærer i 14 år, og det er jo ikke så tit, det sker, men det er da sket nogle gange, at det kunne være nødvendigt. Så derfor er det rart at have muligheden for at kunne gøre det. Men for det meste kan man jo tale med folk og få dem til at deltage alligevel. Men der er en gang imellem nogle.
Har du oplevet som lærer, at det er et problem, at eleverne ikke deltager nok i timerne?
- Klasser er meget forskellige. Så det er ikke så ofte som det andet. For det meste vil elever jo gerne deltage, og der er selvfølgelig plads til, at man har gode og dårlige dage, når man er i skole. Nogle dage deltager man mere end andre. I nogle forløb deltager man mere end andre. Så det er ikke så tit, at jeg har nogle elever, der bare konsekvent ikke deltager.
- Men jeg har selvfølgelig tit elever, der af den ene eller anden grund ikke har mod på at sige noget i plenum foran hele klassen. Så er der nogle forskellige råd, man kan give i forhold til at gøre det. Og ellers sørge for, at der kan være gruppefremlæggelser, eller en snak med mig, så man kan komme rundt om det på den måde.
Og hvis eleven nægter at fremlægge - også i gruppefremlæggelser - betyder det så, at eleven så må få fravær for ikke at deltage?
- Det kommer jo an på, om eleven så har lavet arbejdet, og om eleven så måske kunne sidde sammen med mig og komme med nogle pointer. Og vi har jo også de muligheder, at vi også har noget skriftlig kommunikation nogle gange, hvor vi bruger eksempelvis bruger noget, der hedder OneNote, hvor de også har en personlig side, hvor de så kan skrive. Så gør man jo også nogle gange det, at man til sidst i timen beder dem om på fem minutter at skrive de vigtigste pointer fra dagens modul. Og på den måde kan man jo også komme i tale med den viden, man har, selvom man måske sidder og har været lidt stille. Så det er også en mulighed.
Hvordan håndterer du så dem, der døjer med stress og angst, som virkelig bare ikke har lyst til at deltage i aktion i timen i en periode?
- Dem har vi jo forholdsvis ofte. Der er masser af elever, der har de udfordringer nogle gange.
- Og de skal selvfølgelig kunne være her, på en måde, hvor det er behageligt. Det er typisk sådan, at de fleste, der har noget angst eller lignende, de har det godt med, at jeg kommer ud i gruppen. Og så kan vi snakke der, og så er det en lille gruppe, og så er de bare med i snakken. Det kan de fleste håndtere. Det kan jeg ikke huske at have oplevet, at nogen ikke kunne håndtere.
Afviser interview
TV 2 Kosmopol har bedt om et uddybende interview med rektor Johnny Vinkel for at få afklaret retningslinjerne for fravær, men skolens kommunikationsafdeling har fredag afvist at udtale sig yderligere til TV 2 Kosmopol:
“Jeg har vendt dit forslag med skolens ledelse om et opfølgende interview og en q&a i forlængelse af jeres historie om ”mentalt fravær” på Himmelev Gymnasium. Der er enighed om, at vi ikke har tillid til TV2 Kosmopol og derfor ikke ønsker at deltage i yderligere interviews.”
Foto: TV 2 Kosmopol
Til Ritzau siger Johnny Vinkel fredag:
- Hypotetisk set kan man godt få fravær, hvis man ikke er aktiv. Men det vil først ske, hvis eleven ikke følger lærerens henstilling om at deltage i det faglige arbejde. Det kan jeg slet ikke forestille mig vil ske, siger Johnny Vinkel.