Bjarne spørger: Kommer der el-ladestandere på Nordsjællands nye S-togstation?
Hillerøds nye Favrholm Station er tænkt som et sted, man kan sætte bilen og rejse videre eller besøge hospitalet. Men intet er meldt ud om mulige ladestandere til el-biler.
Svaret kort
Hillerød Kommune har tænkt på pendlerne i el-biler
Måske kan du lade på denne tid næste år - og det på flere måder
International leverandør af el-ladestationer vinder udbud på udbud i hovedstadsområdet
Der er plads til 450 biler på den store parkeringsplads, og der er busholdeplads og overdækket cykelparkering ved Nordsjællands nye trafikknudepunkt i Hillerød Kommune, Favrholm Station.
Tirsdag morgen blev stationen officielt indviet, og ønsket for fremtiden er, at de gode forhold for pendlere skal få dem til hoppe på S-toget mellem Hillerød og København eller på Frederiksværk-banen med Lokaltog fra Favrholm i stedet for at stuve sig sammen på stationen inde i Hillerød tre kilometer derfra.
TV 2 Kosmopol har fortalt om den nye station og tankerne bag den her.
Historien har fået Bjarne Larsen fra Lynge til at skrive til TV 2 Kosmopol gennem Spørg Os:
- Kommer der ladestandere på den nye Favrholt Station? spørger han.
Svært at afkode
Lige nu er der ikke sat ladestandere op, og Bjarne Larsen har ret i, at det er svært at finde nogen beskrivelse af, hvorvidt det bliver muligt at lade sin el-bil op på parkeringspladsen.
Så vi har taget hans spørgsmål med til Hillerød Kommune, der står for udformningen af stationspladsen og parkeringsanlægget.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Foto: Banedanmark
Thomas Pelle Hjorth er civlingeniør og projektleder i Hillerød Kommune og har arbejdet med blandt andet udrulningen af el-ladestandere. Han siger til TV 2 Kosmopol, at der er el-ladestandere på vej til det nye trafikknudepunkt.
- Der kommer 18 parkeringspladser dedikeret til destinationsladere som dem, man har hjemme hos sig selv.
- Normalt er den slags pladser til rådighed i fire timer, men vi har udvidet tiden, hvor man kan lade, til 10 timer. På den måde kan man sætte sin el-bil og klare en arbejdsdag på otte timer plus to timers transport, fortæller Thomas Pelle Hjort.
Destinationsladerne kræver et abonnement. En mærkat på ladestanderne vil oplyse, hvilke man kan bruge på Favrholm Station.
(Artiklen fortsætter efter afstemningen.)
Der kommer også til at være otte lynladere på stationens parkeringsplads.
- Her vil der være en tidsbegrænsning på op til 40 minutter. Bilisterne vil kunne betale ved lynladerene med Dankort, ligesom når man køber brændstof på en tankstation, siger Thomas Pelle Hjorth fra Hillerød Kommune.
Der er endnu ikke nogen dato for, hvornår man kan forvente at kunne lade sin bil op på stationen.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Foto: PowerGo
Hollandsk løsning
Det er hollandske PowerGo, der har vundet entreprisen for el-ladestandere på Favrholm Station.
PowerGo oplyser til TV 2 Kosmopol, at firmaet forventer at el-ladestanderne vil være i brug senest i efteråret 2024, men tager også forbehold for opkoblingen til elnettet.
(Artiklen fortsætter efter boksen.)
PowerGo i hovedstadsområdet
PowerGo garanterer, at strømmen i laderne er 100 procent certificeret vedvarende energi
Firmaet har indtil videre vundet 16 udbud om installation af offentlige el-ladestationer i Danmark.
I hovedstadsområdet er det i Ballerup, Hillerød, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Rudersdal og Vallensbæk.
Kilde: Hillerød Kommune og PowerGo
Bjarne Larsen, som stillede spørgsmålet, er tilfreds med, at der er tænkt ladeløsninger ind på den nye station:
- Jeg mener, det er oplagt, at der er el-ladere sådan et sted som Favrholm Station, som nok også bliver en pendlerstation, siger han til TV 2 Kosmopol.
Fakta om Favrholm Station
Favrholm Station er første del af opgraderingen af den nordsjællandske togtrafik. De kommende år skal Hillerød Station ombygges, så Lokaltog og S-tog bindes endnu bedre sammen.
Den nye station kommer til at betjene en helt ny bydel, Favrholm, samt det nye regionshospital Nyt Hospital Nordsjælland, som forventes at åbne i 2026.
Det har taget cirka halvandet år at bygge Favrholm Station, som udover selve stationen består af en stor parkeringsplads, elevatorer og cykelparkering.
På stationen kan passagererne skifte mellem Frederiksværkbanen og S-togslinje A mellem Hillerød og København.
I dagtimerne kører der S-tog hvert 10. minut i begge retninger. Frederiksværkbanen stopper tre gange i timen.
Kilde: Banedanmark
Tak til Bjarne Larsen for spørgsmålet!
Hvis du går og undrer dig over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så skriv dit spørgsmål i boksen nedenunder: