Jacob undrer sig: Må alle larme i ens kvarter og sælge varer ligesom Hjem-Is?

Hjem-Is er kendt over hele landet for sine karakteristiske klokker. Men det er også en markedsføring, der har fået folk op af stolene i sommerlandet.

Svaret Kort

  • Man må ikke markedsføre sig med hvilken som helst lyd, men klokken er i orden

  • Der er en afgørende forskel på det ulovlige dørsalg og det lovlige is-bils salg

  • Man skal sælge noget helt bestemt for at Hjem-Is modellen virker

I flere årtier har vi fået besøg af den ikoniske lyseblå varevogn med den så velkendte - og for nogle meget irriterende - klokke, der giver børn og voksne et sus af sukkerlyst.

Salget sker typisk lige udenfor døren, indkørslen eller opgangen. 

Men hvordan har Hjem-Is lov til det, og kan alle bimle med klokkerne og sælge, hvad de vil på folks villaveje?

Det har Jacob Katz fra Vanløse undret sig over, og derfor har han skrevet til TV 2 Kosmopol gennem Spørg Os.

- Hvordan er det gået til, at Hjem-Is har fået lov til at køre rundt og ringe med klokkerne og larme som en trosretning i mit kvarter tre gange om ugen plus det løse?

- Og må jeg egentlig selv lave et firma, der kører rundt og ringer med tilsvarende klokker for at sælge mit hjemmebag?, supplerer Jacob Katz.

Det undersøger vi her!

Ugens vinderspørgsmål

  • 1764 personer stemte, da Jacob Katz' spørgsmål var til afstemning

  • 48% pegede på, at vi skulle undersøge dette spørgsmål

  • Du kan selv stille spørgsmål og stemme på ugens spørgsmål her i artiklen. Så er du med til at bestemme, hvad vi skal kaste os over næste gang

Lang historie kort

Der har faktisk været en del drama om Hjem-Is bilens klokker. 

Flere gange har folk klaget til deres respektive kommuner eller meldt Hjem-Is til politiet, fordi de er blevet stiktossede over larmen.

Ja, der er sågar en mand, der har kastet en sten i bilens forrude.

Men i 2012, efter en mand havde klaget over Hjem-Is til Færdselsstyrelsen, vurderede politiet, at det altså er lovligt at køre rundt og ringe med en klokke. Både under kørsel og ophold.

Ifølge Færdselsstyrelsen findes der heller ikke specifikke regler i færdselsloven for brug af klokker. Kun regler om, at man ikke må bruge hornet til andet end færdselsrelaterede situationer. 

Det betyder, at alle erhvervsdrivende har samme manøvrerum som Hjem-Is til at markedsføre sig i landets nabokvarterer ved at ringe med en klokke.

Så hvis du mener det alvorligt med det hjemmebag, Jacob Katz, så er der ingen - klokkemæssig - hindring for, at du kan starte ovnen og køre ud. 

'Hjem-Is', 'Fråst', 'Når klokken ringer', 'støjklager', 'nudging', 'is', 'sommer', 'fiasko', 'Spørg Os'
En sommeraften i Ravnsborggade på det hippe Nørrebro kan godt lokke et par kunder hen til Hjem-Is bilen.
Foto: Nanna Holst / TV 2 Kosmopol

Klokkens genialitet

Uanset, om man holder af klokken eller ej, pirker det til nogle nervebaner i vores hjerne.

Igennem 48 år har Hjem-Is stille og roligt fået os til at tænke på is i det sekund, klokken sættes i gang. 

Sally Ropstad underviser i adfærdspsykologi i kursusvirksomheden Bigum & Co. 

Hun kalder klokken for 'genialt fundet på'.

- Hjem-IS har knækket koden med den klokke. Vi får jo med det samme lyst til is, når vi hører den, siger hun til TV 2 Kosmopol. 

Fænomenet kaldes betingning

Pavlovs hunde

Den russiske fysiolog, Ivan Pavlov, lavede omkring 1920 et opsigtsvækkende eksperiment med hunde.

Han gav godbidder til hundene, mens en metronom slog sine faste taktslag.

Efter noget tid skulle han bare tikke med metronomen, og så begyndte hundenes munde at løbe i vand, fordi de forbandt metronomen med mad.

Det kaldes betingning, og det er også det, vi mennesker oplever, når vi hører Hjem-Is klokken.

Kilde: Sally Ropstad, Adfærdspsykolog

Et andet princip i lærebøgerne om adfærdspsykologi er urgency scarcity. Det betyder, at et køb skal gå hurtigt, for der er få varer, man kan købe.

Også dér har Hjem-Is skudt papegøjen.

- Klokken signalerer jo: Vi lukker. Det er nu, du skal slå til, ellers er vi kørt. Derfor virker det så godt, siger Sally Ropstad. 

Spørg Os - Afstemning

_

Hvorfor er det ikke dørsalg?

Ifølge forbrugeraftaleloven er det ulovligt at lave dørsalg i Danmark.

Altså må erhvervsdrivende ikke banke på din dør med henblik på at sælge noget.

Når Hjem-Is kommer kørende med klokkerne i en høj decibel, er det så ikke også at "banke på" bare med klokker i stedet for knoer?

Nej, siger Forbrugerombudsmanden.

- Hjem-Is' salgsmetode med is-bilerne er ikke omfattet af de regler, som vi fører tilsyn med. Forbuddet mod dørsalg er vores område, men dørsalg er, når der rettes personlig henvendelse til en forbruger på dennes bopæl, oplyser Forbrugerombudsmanden til TV 2 Kosmopol.

Så selvom klokkerne lyder lige uden for din hovedør, er de ikke rettet mod dig personligt. 

Hjem-Is Kort

I 1968 fik svenske Eric Ericsson idéen om kørende salg af is, hvor han satte en trailer med en kummefryser fast på sin bil.

Ericsson gjorde opmærksom på sig selv ved at ringe med en klokke (jep, klokken er en svensk opfindelse)

Dermed var fundamentet for Hjem-Is lagt.

Forretningsidéen var så god, at den spredte sig til Danmark i 1976, hvor Eric Ericsson ekspanderede sit salg.

Hjem-Is indgår i den lettisk-ejede fødevarekoncern Food Union Group gennem det danske selskab Mejerigaarden A/S, til dagligt kendt som Premier Is.

Må man sælge alt mobilt?

Det er op til hver enkelt kommune, hvad man må køre rundt og sælge hvor, og man skal søge tilladelse. Er det madvarer, man sælger, ligesom fra Hjem-Is bilerne, kan det være nødvendigt, at man registrerer sig hos Fødevarestyrelsen. 

Grundlæggende set skal man som madpusher leve op til ét krav:

- Du har ansvar for, at kunderne ikke bliver syge af den mad, du sælger fra f.eks. en markedsbod, pølsevogn, fiskebil, ostebil eller en is-cykel, på en festival eller et marked, oplyser Fødevarestyrelsen på sin hjemmeside.

Københavns Kommune, som vores spørger bor i, har en side, der ganske fint beskriver muligheder og begrænsninger for mobilt salg i hovedstaden. 

Hvorfor er der så ikke flere?

Nu, hvor vi har slået fast, at alle i princippet kan lave en "Hjem-Is", hvorfor har flere firmaer så ikke taget metoden til sig?

For det første er det meget få varer, der kan sælges på den her måde.

- Mange virksomheder gør ikke det her, fordi det simpelthen ikke vil lykkes, vurderer adfærdspsykologen Sally Ropstad.

- Det er ikke særlig meget, man kan sælge foran døren, faktisk kun sukker og fedt, fordi der skal opstå et behov nu og her, hvis folk skal købe dit produkt i dørkarmen, supplerer hun.

Sally Ropstad påpeger, at pandekagebikse eksempelvis ville kunne have en ganske fin mulighed for at gøre det samme som Hjem-Is.

Diing-Diing overalt

  • Hjem-Is har 100 is-biler på landsplan

  • Vi kan ikke få oplyst, hvor mange betjener TV 2 Kosmopols sendeområde, men Hjem-Is oplyser, at de har biler på vejene i hele hovedstadsområdet fra Nordsjælland til Stevns over Storkøbenhavn, Roskilde og Køge

  • I sommermånederne slår Hjem-Is-bilen vejen forbi de forskellige kvarterer én gang om ugen, og ellers er det hver 2.-3. uge 

Kilde: Michael Møller Sørensen, Hjem-Is

Flere der savner klokkerne

Michael Møller Sørensen er Marketings- og Innovationschef i Premier Is, der købte Hjem-Is i 2017.

Han fortæller, at Hjem-Is bilerne generelt bliver taget godt imod.

Hvordan går salget?

- Sommertid er ofte lig med istid, og vores chauffører melder om isglade danskere på villavejene, oplyser Michael Møller Sørensen.

Han kan ikke genkende, at klokkerne skal være et irritationsmoment. 

Hvor mange klager har Hjem-Is fået over støj fra klokken i 2023 og 2024?

- Vi har ikke tal på, hvor mange henvendelser, der specifikt handler om Hjem-Is klokken, men men vi oplever, at de ligger på samme niveau som tidligere år, oplyser Michael Møller Sørensen

De fleste henvendelser er tværtimod fra kunder, der savner den karakteristiske lyd.

- Når klokken ringer, så ved langt de fleste, at der er is på vej. Og netop forventningens glæde er også det, der karakteriserer langt de fleste henvendelser, vi får fra vores kunder – hvornår Hjem-Is kommer forbi der, hvor de bor, oplyser Michael Møller Sørensen til TV 2 Kosmopol.

Nej tak til 'Fråst'

  • Tilbage i november 2023 satte Hjem-Is alle sejl ind på at blive en helårsforretning fremfor mere sæsonorienteret, som den er nu.

  • Pizzaer, fryseretter og selvfølgelig is skulle sælges året rundt. Fråst blev navnet.

  • I bagklogskabens lys skulle de nok have holdt sig til det velkendte Hjem-Is koncept.

  • For kritikken haglede ned over Hjem-Is, og Mejerigaarden, der ejer Hjem-Is, flerdoblede sit underskud. 

  • Fra minus 7,4 millioner kroner i 2022 til svimlende minus 29,8 millioner kroner i 2023.

  • Ledelsen skrev i sin beretning, at den mislykkede rebrandring var medvirkende til den syngende lussing. 

  • I marts 2024 år skiftede Fråst så tilbage til Hjem-Is konceptet igen.  

"Sol & Sommer"

Organisationens egen forklaring på, at forretningsmodellen fungerer for lige netop Hjem-Is, handler om følelser.

- Hjem-Is klokken er nærmest et nationalklenodie og har i mange år har været lyden af sol, sommer, gode is og skønne minder. Langt de fleste steder bliver vi mødt af store smil fra både store og små, oplyser Michael Møller Sørensen

Og så er der ånden fra grundlæggeren Eric Ericsson, der tilbage i 1968 satte en fryser på en trailer for at køre ud og sælge is.

-  Selvom vi i dag er lidt flere end bare Eric, der i sin tid fik idéen til Hjem-Is, så holder vi fast i hans filosofi om personlig service og lokalkendskab i særklasse. Fordi det, vi kan bedre end nogen anden i vores kategori, er at give folk en oplevelse, oplyser Michael Møller Sørensen.

Hjem-Is 'Hjem-is bilen' markedsføring 'ringe med klokkerne'færdselsloven adfærdspsykologi betingning 'Pavlovs hunde' scarcity dørsalg Forbrugerombudsmanden 'mobilt salg' 'Spørg Os'
I dag er det igen is, der er normalen i Hjem-Is bilen, mens frysepizzaer og andre måltider på frost er undtagelsen.
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Hjem-Is rækker, tak!

Det overrasker vores spørger, Jacob Katz, at alle i princippet må køre rundt og ringe med klokker, hvis de vil sælge noget på folks villaveje.

- Der er ikke særlig mange virksomheder, der skal gøre som Hjem-Is, så bliver salget stoppet, fordi folk bliver tossede, siger han.

Jacob Katz fra Vanløse kan heller ikke forstå, hvordan Hjem-IS kan blive ved med at køre rundt som forretning.

- De sælger jo ikke noget. De holder bare der i fem-10 minutter og bimler, og så kører de igen, oplever han.

Tak til Jacob Katz for spørgsmålet!

Hvis du også går og undrer dig over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så skriv dit spørgsmål i boksen nedenunder.


Spørg Os - Formular

_

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik