Jason spørger: Hvorfor findes rejsekortet ikke som app?
Vi kan have kørekortet, sundhedskortet og dankortet liggende som en app på telefonen - men hvorfor er det ikke muligt med rejsekortet?
De fleste, der tager offentlig transport, har den velkendte tjek ind og ud-lyd indlejret i vores hjerne. Men ikke alle er lige begejstrede for det lille blå-hvide kort, der skal holdes op foran standerne på perronerne.
En af dem er Jason Jensen fra København, der delt sin undren med os:
- Hvornår bliver rejsekortet til en app i stedet for et fysisk plastickort? Flere og flere fysiske kort får også en app, f.eks det gule sygesikringsbevis og kørekortet. Det undrer mig, at Rejsekortet ikke er kommet på banen med deres svar på fremtidens rejseapp. Det er vel også mere miljøbevidst ikke at have et fysisk plastickort med en begrænset levetid på 5 år?, funderer han.
I vennekredsen har det fysiske kort længe været et samtaleemne:
- Det har været et tilbagevendende punkt i vennekredsen, at når man skal ud, har man sin mobil, sin nøgle – og så skal man også have sin pung med, fordi man skal have det – undskyld - forbandede plastic kort med i lommen. Alt er så digitaliseret, at det er skandaløst, at rejsekortet ikke har fulgt med, mener Jason Jensen.
Så hvordan kan det være, at vi stadig skal have det fysiske plastikrejsekort op ad lommen for at checke ind og ud på stationerne, når vi skal fra A til B?
Det undersøger vi her!
Ugens Vinderspørgsmål
Jason Jensens spørgsmål vandt ugens afstemning med 53 procent af stemmerne og blev bakket op af 5.588 personer.
Du kan selv stemme på ugens udvalgte spørgsmål her i artiklen
Så er du med til at bestemme, hvad vi skal undersøge næste gang
Rejsekortet er på vej ud
For to år siden fortalte vi, at det rejsekort, vi kender, snart er på vej i graven.
En undersøgelse fra Transportministeriet resulterede i anbefalingen om en app, der skulle kombinere rejsekortet og rejseplanen, så man kan købe og planlægge sin rejse ét sted.
Transportminister Benny Engelbrecht (A) lancerede nyheden sådan her i en pressemeddelelse:
- En ny app-løsning, som samler rejsekort- og rejseplantilbuddet, vil medføre, at passagererne kan planlægge, booke og betale deres rejse et og samme sted.
Men hvad er der sket siden?
Rejsekortet
Rejsekortet kan bruges i bus, tog og metro
Kortet blev udrullet i Hovedstadsområdet i 2011. Senere fulgte resten af landet.
Rejsekortet har en levetid på 5 år. Herefter skal du selv sørge for at bestille et nyt.
40 mio. kroner til udvikling af app
I juni 2021 blev regeringen enig med sine støttepartier om at afsætte 40 mio. kroner til udvikling af en såkaldt MaaS-app.
Det var en del af regeringens aftale om udmøntning af investeringsmidler i Bedre og billigere kollektiv trafik for perioden 2022-2035.
I aftalen står der:
- Med henblik på hurtigst muligt at give passagererne lettere adgang til rejseplanlægning og billetkøb i den kollektive transport, er aftaleparterne enige om, at der afsættes en ramme på 40 mio. kr. til en hurtig og trinvis udvikling af en national MaaS-app.
MaaS-app betyder Mobility as a Service eller på dansk: Mobilitet som Service.
(Artiklen fortsætter efter boksen)
Man skal pga EU regler nu sige ja til alle cookies for at kunne stemme, men der er ingen risiko for at nogen spionerer eller deler data. Vi har lavet en forklaring her.
Ansvaret for at udvikle appen ligger hos Rejsekort & Rejseplan A/S. Virksomheden skulle i august 2021 afslutte dialogarbejdet med aktører på markedet, som skulle komme med input til, hvordan man bedst muligt kunne udvikle den nye app.
Det skrev Ingeniøren tilbage i juli måned.
Rejsekort & Rejseplan A/S
Rejsekort & Rejseplan A/S står for driften af både Rejsekort og Rejseplanen på vegne af trafikvirksomhederne i Danmark.
Trafikvirksomhederne i Danmark er Movia, BAT, Fynbus, Sydtrafik, Midttrafik, NT, DSB og Metroselskabet
Et helt nyt koncept
Så hvor står vi nu?
Jens Willars, kundedirektør hos Rejsekort & Rejseplan A/S fortæller, at de lige nu arbejder med de sidste analyser, der skal gøre dem, klar til at vedtage en endelig strategi.
Markedsdialogen, der blev lavet i forsommeren 2021, viste blandt andet, at der ikke findes eksempler på en landsdækkende MaaS løsning, der passer til danske forhold.
- På nuværende tidspunkt er det mest sandsynligt, at der er behov for mere end én leverandør for at levere hele paletten af nødvendig funktionalitet, siger Jens Willars.
Udfordringen er som sagt, at man ikke har fundet en landsdækkende løsning, som man kan kopiere og bygge oven på. Man skal altså finde på helt fra bunden.
- Kigger vi på Rejsekort og Rejseplanen virker det på tværs af hele landet. Kigger man på resten af verden, er der ikke andre, der har en digital landsdækkende løsning, siger Jens Willars og fortsætter:
- De fleste MaaS løsninger, der eksisterer i dag, er centreret i metropoler. Hvis de er landsdækkende, så er det fokuseret på et enkelt transportmiddel, som f.eks. det tyske Deutche Bahn. De har lavet en samlet løsning for deres tog gennem en app, der dog kun i begrænset omfang inkluderer andre transportmidler, siger han.
Foto: Simon Skipper/Ritzau Scanpix
Stor forskel på mobil og plastikkort
En anden udfordringer, forstår vi, er at lave et system, der virker både i storbyerne og i landdistrikterne, hvor der er begrænsede "mobiltetsformer" som de bybiler, delecykler, samkørselsordninger og indenrigsfly, som i dag er omfattet af Rejseplanen.
Derudover har det vist sig mere kompliceret end som så, at Rejsekort er et såkaldt ''pay-as-you-go''-koncept.
- Selve betalingsdelen skal konverteres over til telefonen. Når man fysisk checker ind og ud, har standeren et ID, hvor rejsens pris udregnes på et splitsekund. I appen kræver det, at telefonen ved, hvor du er henne. Det er en kompleks opgave, som der ikke er andre, der har løst overbevisende endnu, siger Jens Willars.
''Pay-as-you-go''-konceptet betyder, at rejsen ikke er forudbetalt, og at du ikke skal kende rejsen fra start til slut. Du kan slutte rejsen når som helst, og afregnes efterfølgende for rejsen.
Hvordan gør andre lande?
I Tyskland findes den landsdækkende app Deutche Bahn, som gør det muligt at købe rejsen over sin telefon. Den dækker dog kun tog og ikke andre transportmidler.
I Paris findes appen Bonjour RATP, som samler alle transportmidler i storbyen. Billetter kan købes over telefonen.
Luxembourg er det tætteste, vi kommer på en landsdækkende app med alle transportmidler. Landet er dog en del mindre med en størrelse på 2.586 kvadratkilometer mod Danmarks næsten 43.000.
Kan ikke sætte dato på
Der er altså en del arbejde forude, før vi engang kan bruge en ny, samlet mobilitetsløsning på vores telefoner. Men Jens Willars ser frem til at kunne tilbyde den første version til danskerne.
- Der vil komme en basisversion (Minimum Viable Product), som man derefter kan bygge videre på, fortæller han.
Jens Willars sammenligner det med appen Mobilepay, som dengang den først kom på markedet havde den ene funktion at overføre penge. Med tiden er der kommet flere og flere funktioner til appen.
- Vi arbejder netop nu på at lægge sidste hånd på vores analyser, inden bestyrelsen i Rejsekort & Rejseplan A/S tager en endelig beslutning i starten af det nye år. Vi forventer at kunne offentliggøre planen for de kommende års trinvise forbedringer i begyndelsen af 2022, siger han.
''Giver en smule mere mening''
Det ser altså ud til, at vi må væbne os med tålmodighed en tid endnu.
Vi er vendt tilbage til Jason Jensen med vores svar, og selvom han ville ønske det gik hurtigere, kan han bedre forstå omfanget af opgaven.
- Jeg var ikke klar over, det var så omfattende, siger han.
- Tager jeg forbrugerhatten på, er det stadig for dårligt, at appen ikke allerede findes. Men når jeg hører det, I har fundet frem til, giver det måske lidt mere mening, at det ikke bare er sådan lige til at udvikle, siger han.
Jason Jensen kender selv fra sit arbejde, hvor længe det kan tage at gennemteste systemer.
- Måske har jeg nemmere ved at acceptere det, fordi jeg selv tester ting på mit arbejde. Så jeg forstår godt hele den synkronisering. Men jeg er glad og positiv over, at I kunne få svar på, at der arbejdes på det, og de snart siger, hvad der er i pipeline. Tusind tak!
Tusinde tak også til Jason Jensen for spørgsmålet!
Hvis du også undrer dig over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så skriv dit spørgsmål i boksen nedenunder: