Susanne undrer sig: Hvorfor kan man ikke stole på busstops elektroniske nedtællingsskilte?
Susanne Wennicke har jævnligt spejdet efter en bus, der ikke kommer - selvom den elektroniske tavle gentagne gange tæller ned til bussens ankomst.
Svaret Kort
Chaufføren skal huske at logge på gps-systemet
Nedtællingen er en beregning af sandsynlighed
Systemet er i ikke gearet til akutte situationer
Måske du selv har prøvet de. At stå og vente på en bus i København.
Du følger nedtællingen på den elektroniske tavle, der fortæller, at bussen kommer lige om lidt.
Men det eneste, der kommer … er mere ventetid.
Det har Susanne Wennicke fra Nørrebro prøvet mere end én gang, og derfor har hun skrevet til TV 2 Kosmopol gennem Spørg Os.
Hun vil gerne vide, hvorfor man ofte ikke kan stole på busstoppestedernes nedtællingsskilte.
- Hvad skal man med de elektroniske skilte, hvis de ikke opdateres ved for eksempel strejke eller busomlægning ved demonstrationer?, spøger Susanne Wennicke.
Det undersøger vi her!
Ugens Vinderspørgsmål
Hele 63 procent pegede på, at vi skulle undersøge Susanne Wennickes spørgsmål, da det var til afstemning
Du kan selv stemme på ugens udvalgte spørgsmål her i artiklen
Så er du med til at bestemme, hvad vi skal kaste os over næste gang
Beregning vs virkelighed
Vi har bedt Movias ressourcedirektør, Eskil Thuesen, forklare, hvad det skyldes.
Han forklarer, at hver bus er udstyret med en GPS, som fortæller, hvor bussen aktuelt er.
Den information bliver sendt videre til et centralt it-system.
Ud fra de informationer regner systemet ud, hvor lang tid det vil tage for bussen at komme frem til et bestemt stoppested.
Men den information er, som det fremgår, ikke altid til at stole på.
Nedtællingsskiltene ved busstoppestederne
Movia har ansvaret for al kollektiv bustrafik på hele Sjælland, hvor der cirka 13.000 steder er mulighed for at stige af og på bussen
De steder, hvor der er flest passagerer, er stoppestedet udstyret med et elektronisk nedtællingsskilt
Dem er der i alt cirka 2.500 af
For det første kræver det, at bussens chauffør har husket at logge på systemet.
Det er nødvendigt, så systemet ved, hvilken rute den pågældende bus kører den dag.
Flere mulige fejlkilder
Har chaufføren glemt at logge på, viser nedtællingsskiltet blot, hvornår bussen burde være der ifølge køreplanen.
Foto: Peter Boye / TV 2 Kosmopol
Jokeren på kørebanen
Hvis chaufføren har logget på, kan nedtællingsskiltets minutangivelse stadig være misvisende.
Det skyldes, ifølge Movias ressourcedirektør, den uforudsigelige københavnske trafik:
- Der kan være en varevogn, der synes, den lige skal holde i en busbane. Eller noget andet, der gør, at bussen ikke kommer så hurtigt frem, som systemet tror, den gør, siger Eskil Thuesen.
Foto: Peter Boye / TV 2 Kosmopol
Ingen besked om aflyste busser
Susanne Wennickes undren var særlig stor en dag, hvor hun stod og ventede på bus 5C, fordi hun skulle til læge.
Nedtællingsskiltet blev ved med at tælle ned til en bus, som så bare ikke kom.
Heldigvis havde hun god tid, så hun tog turen til fods og kunne undervejs se andre, som også ventede forgæves.
- Det er jo elektroniske skilte, så vi forventer at få besked, hvis der er noget galt med busdriften, siger Susanne Wennicke.
Det viste sig, at buschaufførerne havde nedlagt arbejdet.
Men det kom der ingen melding om.
Det skyldes dels, at ikke alle nedtællingsskilte kan vise tekstbeskeder.
Foto: Peter Boye / TV 2 Kosmopol
Akutte situationer er en udfordring
Samtidig har Movia en udfordring, når der sker noget akut, erkender ressourcedirektør Eskil Thuesen
For eksempel da Børsen brændte, og busruter skulle lægges om:
- Det er ikke altid, vi kan få opdateret de her skilte godt nok eller hurtigt nok til, at informationen kan komme ud, siger han.
I de situationer, hvor man undrer sig over, at der slet ingen bus kommer, er Rejseplanen det bedste sted at holde sig opdateret, lyder Eskil Thuesens råd.
Movia arbejder på at blive bedre til at lave en mere målrettet information til hver enkelt stoppested og forventer, at buspassagererne vil opleve en forbedring i de kommende år.
Klumper sig sammen
Noget andet, der vækker undren, er, hvorfor man pludselig kan opleve, at der for eksempel kommer tre busser lige efter hinanden.
Det er typisk trængsel i trafikken, der forsinker den første bus, hvorefter den anden bus på samme linje indhenter den, selv bliver forsinket og påvirker den tredje bus i rækken.
- Og når de først kører efter hinanden, så har de enormt svært ved at komme fri, fordi der er jo ingen, der har lyst til at vente tre minutter på, at ham foran får lidt større afstand, lyder forklaringen fra Eskil Thuesen fra Movia.
Du kan se, hvor tilfreds Susanne Wennicke er med forklaringen fra Movia i sidst i videoen nedenunder:
Tak til Susanne Wennicke for spørgsmålet!
Hvis du også undrer dig over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så stil dit spørgsmål i boksen nedenunder. Så kan det være, det går videre til ugens afstemning: