Ulla undrer sig: Hvorfor må man køre så stærkt på cykelstien?

Det kan virke ulogisk, at elcykler med topfart på 45 km/t skal køre på cykelstien, når loven siger, at knallerter med samme tophastighed skal køre på vejbanen.

19-årige Naël Bauvois fra Søborg cykler omkring 1.000 km. på sin speed pedelec hver måned.
Foto: Morten Søndergaard/TV 2 Kosmopol

Svaret Kort

  • De såkaldte speed pedelecs kan kun nå topfarten på 45 km/t, hvis cyklisten samtidig træder hårdt i pedalerne

  • Det, mener lovgiverne, gør den til en cykel, og cykler hører til på cykelstien

  • Lovteksten siger dog, at den seks år gamle beslutning på et tidspunkt skal evalueres

Der findes en cykel, der er hurtigere end alle de andre på cykelstien. En super-elcykel med hjælpemotor, der kører helt op til 45 km/t.

En såkaldt speed pedelec.

Sådan en har 19-årige Naël Bauvois fra Søborg, som til daglig læser på DTU.

- Jeg synes, det er en af de fedeste følelser at kunne få noget motion, men uden at være fuldstændig svedig, og så kunne komme afsted og komme langt, siger han.

En Speed Pedelec er den eneste elcykel, der er godkendt til at hjælpe med motorkraft til en fart på mere end 25 km/t.
Foto: Morten Søndergaard/TV 2 Kosmopol

Da Naël Bauvois for et år siden fik kørekort valgte han i stedet for en bil at anskaffe sig den hurtige cykel:

- Da jeg blev 18, blev det lovligt for mig at køre speed pedelec, og jeg kunne se, at den både var hurtigere end offentlig transport og den almindelige 25 km/t-elcykel, og en bil var alt for dyr på det tidspunkt for mig. Så det var både den hurtigste og på sigt billigste måde at komme rundt på for mig, siger han.

Cyklen bruger Naël Bauvois blandt andet til at komme de 12 km frem og tilbage mellem studiejobbet ved Østerport og hjemmet i Søborg.

- På speed pedelec tager det en halv time, hvorimod det med de andre transportmidler vil tage op mod en time, og samtidig være væsentligt dyrere, siger han.

Bakspejl på cyklen

Det er Ulla Michaelis fra Hellerup, der har skrevet til TV 2 Kosmopol gennem Spørg Os og bedt os undersøge, hvorfor de lynhurtige elcykler må køre på cykelstierne, når de hurtige knallerter ikke må. 

Hun er pensionist og cykler selv, men aldrig før klokken 9 om morgenen. For i myldretiden er der rigtig mange, der kører rigtig stærkt, siger hun.

Ugens Vinderspørgsmål

  • Flere end 2.700 personer stemte, da dette spørgsmål var til afstemning

  • 56 procent pegede på, at vi skulle undersøge det

  • Du kan selv stemme på denne uges spørgsmål og stille dit eget her i artiklen

Det er både racercykler og de hurtige elcykler, der gør Ulla Michaelis utryg ved at færdes på cykelstien i myldretiden. Og for bedre at kunne orientere sig i trafikken har hun for nylig sat et bakspejl på sin cykel, der gør det nemmere at se en bagfrakørende i høj fart.

Hendes undren går på, hvorfor de lynhurtige elcykler overhoved hører til på cykelstien, når de lige så hurtige knallerter ikke gør. 

Det undersøger vi her!

Du kan se hele videoen med svaret her - eller læse videre nedenunder

Forsøgsordning på 6. år   

Det har været lovligt at køre på de såkaldte speed pedelecs, siden en forsøgsordning blev sat i gang tilbage i 2018. En forsøgsordning, der samtidig ændrede reglerne for brug af el-løbehjul, segways og motorieserede-skateboards i trafikken.

- Vi bliver nødt til at være åbne overfor, at der kommer nye transportformer, som kan være nyttige, sagde den daværende Transportminister Ole Birk Olesen (LA) fra Folketingets talerstol, da forsøgsordningen blev godkendt.

Der cykles 1,4 mio. km. på en gennemsnitlig hverdag i København, og byen huser mere end 745.000 cykler, hvilket giver København flere cykler end selve indbyggere.
Foto: Morten Søndergaard/TV 2 Kosmopol

Frem til den 1. juli 2018 kategoriserede færdselsloven ellers super-elcyklerne som en knallert og henviste den til kørebanen, ligesom der var krav om både hjelm og nummerplade. Cyklisten skulle være fyld 18 år eller have knallertkørekort. 

Men i 2018 skulle de altså ind på cykelstien.

En cykelsti, hvor cyklisterne i København kører med en gennemsnitsfart på bare 16 km/t. Det bekymrer Cyklistforbundet.

Spørg Os

Vær med i vores journalistiske fællesskab.  Du spørger. Vi undersøger.

- Da vi dimensionerede og etablerede cykelstierne og skabte cykelby nr. 1 i København, havde vi alle sammen ens cykler. Det har vi ikke længere. Nu har vi ladcykler, vi har el-ladcykler, vi har speed pedelecs, vi har alle mulige typer af cykler på cykelstierne. 

- Det udfordrer kulturen og sikkerheden og måske i særlighed tryghedsoplevelsen på cykelstierne, siger Kenneth Øhrberg Krag, der er direktør i Cyklistforbundet.

Blandt dem, der var med til at godkende forsøgsordningen, er Rasmus Prehn (S), der fra talerstolen i Folketinget sagde, at forsøget skulle evaluers regelmæssigt.

- Det er altså bare vigtigt, at vi holder hånd i hanke med, hvad er det for nogle perioder, man skal have lov til at lave de her forsøg, og hvad er der af høringer og evalueringer undervejs, sagde han.

Gennemsnitsfarten på cykelstien i København er 16 km/t
Foto: Morten Søndergaard/TV 2 Kosmopol

Én enkelt gang - tilbage i 2019 - har Færdselsstyrelsen evalueret forsøgsordningen. En evaluering, der blandt andet konkluderede: Det er endnu for tidligt at drage endelige konklusioner.

Da forsøgsordningen ikke er blevet evalueret siden 2019 er den således i dag - mere end seks år efter den blev sat i gang - stadig gældende lov på området.

Det er håbløst, at vi har en forsøgsordning, der er så gammel

— Kenneth Øhrberg Krag, Cyklistforbundet

Og det er ikke godt nok, siger Kenneth Øhrberg Krag fra Cyklistforbundet, der kalder det håbløst, at vi har en forsøgsordning, der er så gammel. Også Rådet for Sikker Trafik vil have forsøgsordningen evalueret igen:

- Vi skal kigge på, om reglerne er de rigtige, og om myndighederne har de rigtige redskaber til at sikre, at det er trygt og sikkert at færdes på veje- og cykelstier, siger Jakob Bøving Arendt, der er administrerende direktør i rådet.

Skal vi følge Sveriges eksempel?

Naël Bauvois har det sidste år kørt mere end 12.000 kilometer på sin speed pedelec, og selvom han endnu ikke har haft et uheld på cyklen, så har der været et par close calls:

- Den mest farlige situation er, når folk trækker ud for at overhale, uden at kigge sig bagom til venstre. For hvis de kører 15 km/t, og jeg kører 30 km/t, så er det ret meget hastighedsforskel, og det kan være svært at når at bremse, siger han.

For at undgå den slags farlige situationer, mener Cyklistforbundet, at de hurtige cykler skal kunne trække ud på vejbanen.

Cyklistforbundet vil give de hurtigste cykler mulighed for at bruge vejbanen
Foto: Morten Søndergaard/TV 2 Kosmopol

- Jeg synes, vi skal prøve at kigge på, om den hurtige cyklist skal have valgmuligheden om, om man bliver på cykelstien, eller kan lægge sig ud på vejbanen, så man ligger derude, hvor de hurtige knallerter også ligger, og blander sig med bilerne. 

- Det kan man i Sverige, og det tror jeg vil give en anden tryghedsoplevelse på cykelstien for os, som måske godt kan lide at køre et lidt mere roligt tempo på cykelstien, siger Kenneth Øhrberg Krag.

Det er en mulighed, som Naël Bauvois siger ja, tak til

Naël Bauvois er til daglig studerende på DTU
Foto: Morten Søndergaard/TV 2 Kosmopol

- Altså, jeg har kørekort, og når man tager kørekort, så får man en indblik på, hvordan en bilist tænker. Så ligesom en motorcykelist ikke er bange for en bil, så vil jeg heller ikke være bange for en bil, fordi jeg kan regne med, hvad de kommer til at gøre, og de kan regne med, hvad jeg kommer til at gøre.

- Så jeg mener ikke, at der vil komme nogle ulykker, siger Naël Bauvois.

Afgørende forskel fra en knallert

At politikerne har sendt de hurtige elcykler ind på cykelstien forklarer dog ikke, hvorfor de skal de køre dér og ikke på vejbanen.

Svaret finder vi i lovteksten til Færdselsstyrelsens forsøgsordning. Her står der, at en speed pedelec skal være på cykelstien, fordi den - modsat en stor knallert - kun får sin topfart, når føreren samtidig træder i pedalerne. Samtidig ligner speed pedelecs cykler - og ikke knallerter. 

Andre cyklister har ikke mange chancer for at forstå, at her kommer en speed pedelec, for den ligner ret meget en almindelig cykel.
Foto: Anne Bæk/Annebæk/Ritzau Scanpix

Den hurtiges ansvar

Men netop det almindelige udseende kan være ekstra forvirrende på cykelstien.

Vi har allerede skullet vænne os til de almindelige elcykler, der kan køre 25 km/t og vurdere, hvor hurtigt de kan gå fra at være meget langt bagude til at køre lige ved siden af. Med speed pedelecs kan det gå endnu hurtigere.

Cyklistforbundet mener derfor, at cyklister på de lynhurtige elcykler har et særligt ansvar på cykelstien.

- Det står i færdselsloven, at man skal køre efter forholdene, og det er blandt andet at tilpasse farten, så alle kan føle sig trygge, siger Kenneth Øhrberg Krag.

Tak til Ulla Michaelis for spørgsmålet!

Hvis du også undrer dig over noget, som vi kan undersøge journalistisk, så skriv dit spørgsmål i boksen nedenunder. Så kan det være, at det er dit spørgsmål, der går videre til afstemning næste gang.

Link kopieret!

Seneste nyt

Novo Nordisk får forsøgsaber fra udskældt industri i Vietnam

Arkivfoto af forsøgsaber. TV 2 Kosmopol ved ikke, om det er netop denne abeart, der er tale om.

Novo Nordisk selv nægter at fortælle, hvor de får de aber fra, som bruges til at teste ny medicin.

Men nu vurderer eksperter over for Jyllands-Posten, at der kun er tre mulige leverandører i Vietnam, og at de alle sammen har været beskyldt for at handle aber på det sorte marked.

- Jeg ved ikke, hvordan Novo Nordisk kan sige uden at fortrække en mine, at de får lovligt opdrættede aber, siger Lisa Jones-Engel, en af verdens førende abe-forskere, til Jyllands-Posten.

Det kan ifølge forskeren potentielt være sundhedsfarligt at købe aber på det sorte marked, da de kan bære smitsomme sygdomme med sig.

Novo Nordisk har ifølge Jyllands-Posten ikke ønsket at forholde sig til kritikken.

Link kopieret!

Vejdirektoratet advarer bilister: "Vær opmærksom"

Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Torsdag morgen og formiddag byder på både regn, slud og temperaturer omkring frysepunktet.

Vejdirektoratet råder derfor bilister til at være opmærksomme og køre efter forholdene.

- Vær særligt opmærksom ved broer, i skovområder samt lavtliggende områder, skriver Vejdirektoratet på det sociale medie X.

Link kopieret!

Cyklister har selv et ansvar i hver tredje ulykke i vejkryds

Foto: Sofie Mathiassen/Ritzau Scanpix

En analyse, som Havarikommissionen for Vejtrafikulykker står bag, viser, at cyklister i hver tredje ulykke var medvirkende til, at det gik som det gik.

Det skriver Ritzau.

Kommissionen har analyseret 27 ulykker fra 2023, som primært fandt sted i København, Odense og Aarhus.

Og her var det altså omkring en tredjedel af ulykkerne, hvor cyklisten selv var medskyldig. Eksempelvis fordi de kørte over for gult eller rødt lyst.

Link kopieret!

Politiet melder om "brun sæbe" på vejene lige nu

Arkivfoto.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Vinteren har for alvor ramt hovedstadsområdet. Her til aften drysser kraftige snebyger fnug ned over store dele af vores område.

Og det giver alvorlig problemer på vejene. Hos Midt- og Vestsjællands Politi har man netop udsendt en advarsel til bilisterne.

- Grundet vinterens komme og temperaturerne nu er omkring 0 grader, opleves sneen som brun sæbe. Vi opfordrer derfor alle til at køre forsigtigt og være opmærksomme på vejens beskaffenhed, skriver politiet på X.

Link kopieret!

Også Dansk Folkehjælp melder om ny, trist rekord

Statens Museum for Kunsts juletræ skal pyntes, og det kan børnene være med til i weekenden.
Foto: Thomas Lekfeldt / Scanpix

For andet år i træk har flere end 20.000 børnefamilier søgt om en økonomisk håndsrækning til jul. Det er 18 % flere end for bare to år siden.

Det skriver Dansk Folkehjælp i en pressemeddelelse.

Trods lavere inflation og generel økonomisk fremgang i Danmark oplever Dansk Folkehjælp, at behovet for hjælp er stigende og at ansøgernes økonomi er strammere. I år var ansøgningsfristen kortere, til gengæld var antallet af ansøgere pr. døgn 27 % procent højere end i 2023. I år har 47 % af ansøgerne et rådighedsbeløb på under 2.000 kr. om måneden.

- Ansøgere til Dansk Folkehjælps Julehjælp er forældre til nogle af de 47.200 børn i Danmark, der lever i fattigdom. De har ikke råd til julemad, julegaver og sociale arrangementer i december. De melder fra til juleafslutninger og juletræsfester, fordi de ikke har penge til gaven til pakkespillet, fortæller generalsekretær i Dansk Folkehjælp Mirka Mozer.

Hos Dansk Folkehjælp får hver godkendt familie 800 kroner til julemad og 500 kroner pr. barn til julegaver. En familie kan højst modtage 2.800 kr. i alt.

Link kopieret!

Kraftige snebyger rammer Sjælland og København

Foto: Grafik / TV 2 Vejret

Onsdag aften rammer kraftige snebyger København og Sjælland. I Helsingør dalede snefnuggene ned allerede omkring kl. 17:30.

Det samme gjorde det på motorvejene nord for København.

- Her i de tidlige aftentimer er det generelt Sjælland, der får de kraftige snebyger og er mest udsat de næste timer, skriver meteorolog Peter Tanev.

Det skriver TV 2 Vejret.

Link kopieret!

FCK præsenterer ny trøje

FC København har præsenteret en ny tredjetrøje, der er inspirreret af den "særlige og ikoniske københavnergrøn".

FCK's Thomas Delaney glæder sig til at trække i den nye tredjetrøje.

Byen betyder alt for os, der spiller i F.C. København, og med den nye tredjetrøje er der ikke et sekunds tvivl om, hvilken by vi hører hjemme i, siger han til klubbens hjemmeside, hvor trøjen også kan ses.

Link kopieret!

Vil skrotte mulighed for motorvej rundt om København - for fjerde gang

Foto: TV 2 Kosmopol

Der bliver nu endnu engang opfordret til at skrotte den såkaldte Ring 5-transportkorridor fra Helsingør i nord til Køge i syd. Således har Radikale Venstre, SF, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet fremsat et beslutningsforslag, der pålægger regeringen at "ophæve arealreservationen" og "samtidig definitivt skrinlægge planerne om Ring 5-motorvejen i transportkorridoren."

Det skriver Altinget.

Det er fjerde gang, at politikere forsøger at skrinlægge projektet, der har mødt stor lokal modstand. Senest blev et lignende forslag nedstemt i 2023. I 2022 udkom Vejdirektoratet med to større analyser, der fik et flertal udenom S-regeringen til at bakke op om at ophæve arealreservationen.

Forslaget nåede dog ikke at blive vedtaget inden folketingsvalget, og i SVM-regeringens regeringsgrundlag blev der skrevet, at regeringen "noterer sig og vil følge op på analysen fra Vejdirektoratet”, samt at den vil indkalde Folketingets partier til drøftelser om sagen.

I et skriftligt svar til Altinget oplyser minister for byer og landdistrikter Morten Dahlin (V), at man ikke afviser et opgør med arealreservationerne.

”Min tilgang er, at vi ikke skal fastholde unødvendige arealreservationer. Og jeg forstår frustrationen fra de påvirkede borgere. Vi er i regeringen opmærksomme på sagen, og det indgår i regeringsgrundlaget, at vi vil følge op på Vejdirektoratets analyser af transportkorridoren,” skriver han.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google