Dødsrute har været frygtet i årevis af lokale
Det er ikke nødvendigvis vejens udformning, der er skyld i ulykkerne, men at bilisterne kører for stærkt, lyder det fra Vejdirektoratet.
Nogle vælger en anden vej til arbejde eller koncentrerer sig ekstra meget, når de kører på Hillerødmotorvejens forlængelse.
Det fortæller lokale, da TV 2 møder dem i området søndag – dagen efter en voldsom trafikulykke, hvor tre personer omkom. Heriblandt to forældre, hvis børn sad på bagsædet af bilen og nu ligger i respirator.
Gennem de seneste 11 år har der været otte dødsulykker på motorvejsforlængelsen mellem Allerød og Hillerød. Det viser ulykkesdata for årene fra 2011 til 2020, som Allerød Nyt har fået fra Vejdirektoratet. Og alene det sidste halvandet år har der været otte alvorlige sammenstød på strækningen.
Mange af de lokale, TV 2 taler med, fortæller, at de længe har råbt op om, at strækningen er farlig.
- Jeg oplever vejen som meget trafikeret og et sted, man gerne vil undgå at køre til og fra job, fordi der er så ofte sker uheld, siger Miriam Kirstein, der bor i området.
Hun oplever, at der er dårlig sigtbarhed på vejen, og at bilister kører for stærkt.
Foto: TV 2
Hasarderede overhalinger
Lørdagens ulykke skete ved Hillerødmotorvejens forlængelse, hvor der først er én vejbane, som senere deler sig i to spor.
Netop denne del af strækningen oplever Bent Carlsen, der også færdes i området, som problematisk.
- Vejen er lidt farlig at køre på, fordi folk laver nogle hasarderede overhalinger, siger han.
Foto: TV 2
Bent Carlsen tror, at det ville hjælpe, hvis vejen var tosporet, for han er bekymret for, at der sker mange uheld.
Miriam Kirstein kan heller ikke lade være med at tænke på, om gårsdagens ulykke kunne være undgået, hvis vejen var indrettet anderledes.
- Det er så tragisk, og jeg tænker på, om man kunne have undgået det ved at have et trafikværn i midten, siger hun.
Skal koncentrere sig
Andreas Elkær, der også ofte kører i området, fortæller, at han altid oplever vejen som meget trafikeret, og at vejbelægningen er slidt.
- Man skal tilpasse sig hastigheden og koncentrere sig meget, når man kører der. Der er mange, der kører stærkt, siger han.
Foreløbigt er en ombygning af motorvejen planlagt til 2027, og Andreas Elkjær håber, at man indtil da kan sætte hastighedsgrænsen ned på vejen.
- Det er mange menneskers liv, der er totalt ødelagt, og jeg tænker på de børn, der mister deres forældre og søskende. Det er forfærdeligt, siger han.
Foto: TV 2
- Kræver mere end at køre på motorvej
Vejdirektoratet er opmærksomme på, at der har været ulykker på strækningen. Det siger Marianne Foldberg Steffensen, der er chef for trafiksikkerhed hos Vejdirektoratet.
- Det er en strækning, der kræver mere af bilisterne end at køre på en motorvej, for der kommer modkørende og der skal skiftes spor, siger hun.
Hun forklarer, at motorvejsforlængelsen er bygget sådan for at sikre, at bilisterne hurtigere kan komme frem.
- Der er ikke noget galt med den indretning, men det kræver, at man orienterer sig, som man altid skal, siger hun.
(Artiklen fortsætter efter boksen)
Marianne Foldberg Steffensen understreger, at ulykkerne ikke nødvendigvis skyldes vejens udformning, men at folk kører for stærkt.
Når antallet af dødsulykker er oppe på otte inden for 11 år, giver det så ikke anledning til at ændre vejens forløb?
- Vejdirektoratets opgave er at sikre, at statsvejene er indrettet, så man kan komme nemt og sikkert frem, og det er noget, vi kigger på hele tiden. Det er bare ikke altid så nemt at bygge en strækning om - det kræver penge og plads - men netop den strækning er også i pipelinen til at blive en motorvej, siger hun.
Men der kan vel nå at ske mange ulykker frem mod 2027?
- Måske, og hvis man bare kunne rulle noget asfalt ud og skabe en motorvej på ganske kort tid, så havde man gjort det. Men store infrastrukturprojekter tager tid, siger hun.
Marianne Foldberg Steffensen understreger, at det ikke alene er op til Vejdirektoratet at beslutte, hvilke veje der skal bygges om. Det er en beslutning, der træffes af politikerne.
- Men vi skal altid tage det til efterretning, når der sker ulykker, og finde ud af, om der er behov for noget mere, indtil vi får bygget om. Det kan være øget politikontrol eller en kampagne derude.
Ulykker på strækningen siden 2023
-
2023
9. februar:
18-årig kvinde mister livet i frontalsammenstød.1. juni:
To i kritisk tilstand efter frontalsammenstød på motortrafikvej.27. oktober:
Hillerødmotorvejens forlængelse var spærret i begge retninger efter et færdselsuheld. -
2024
3. januar:
Hillerødmotorvejens forlængelse var lukket på grund af en ulykke. Ingen alvorligt tilskadekomne28. maj:
Frontalt sammenstød mellem to biler.24. juni:
20-årig mand død efter påkørsel på motorvejens forlængelse.6. juli:
Forældrepar og en tredje voksen er dræbt i bilulykke på Hillerødmotorvejens forlængelse.