Efter to år slår rapport nu fast, at der skete en "alvorlig hændelse" i Københavns Lufthavn
Undervejs kaldte piloten "mayday".
102 passagerer og syv besætningsmedlemmer slap med skrækken, da et landingsforsøg i Københavns Lufthavn nær var gået helt galt.
Passagererne var rejst fra Lissabon i Portugal. Men da flyet, en Airbus A320-200, skulle til at lande begyndte problemerne.
Episoden, der fandt sted 22. april 2022, bliver i en netop udkommet rapport fra Havarikommissionen betegnet som en "alvorlig hændelse".
Og det er en karakterisering, Havarikommissionen sjældent tyer til, oplyser Kristian Ulstrup Sivertsen, som er undersøger hos Havarikommissionen og leder af undersøgelsen, til TV 2.
Kaldte "Mayday"
Under landingen følte piloten sig utilpas med flyets højde, og ifølge Havarikommissionen var vejret præget af kraftige vindstød.
Da havde piloten dog trukket gashåndtagene i flyet tilbage og aktiveret de såkaldte trust reversers. Det er, ifølge flymediet Check-in, en funktion, der vender gassen og hjælper med at bremse flyet ved landing.
Alligevel valgte piloten at afbryde landingen og trak gashåndtagene helt frem igen for at forsøge at lande på ny, lyder det i rapporten.
Det afviger, ifølge Havarikommissionen, fra proceduren.
- Når du trækker trust reversers, er du forpligtet til at lande, siger Kristian Ulstrup Sivertsen fra Havarikommissionen til TV 2.
(Artiklen fortsætter efter boksen)
I lav højde drejede flyet så pludselig mod venstre. Det skyldes ifølge rapporten fra Havarikommisionen, at trust reverseren ikke lukkede på venstre side, som den ellers skulle.
Der skulle gå 20 minutter fra første forsøg, til piloten forsøgte at gøre et nyt, og undervejs kaldte piloten "Mayday".
Men 20 minutter senere landede fly og passagerer altså helskindede – dog på en anden landingsbane.
Placerer ikke skyld
Piloten kæmpede for at opretholde kontrollen med flyet, siger Kristian Ulstrup Sivertsen.
Han understreger, at det ikke er Havarikommissionens opgave at "placere skyld og ansvar".
- Vi skal forbedre flysikkerheden, siger han til TV 2.
Men rapporten konkluderer altså, at der er tale om "en alvorlig hændelse", og Havarikommissionen er nu kommet med to sikkerhedsanbefalinger i kølvandet på hændelsen.
Den ene er en opdatering af flytypens software, og den anden er, at flytypen i fremtiden skal kunne tage højde for netop den situation, som piloten befandt sig i.