Rejsende i København undrer sig over ny flyafgift

Flere af de rejsende, TV 2 mødte i Københavns Lufthavn, synes ikke, at afgiften er for høj. Men pengene skal bruges på grøn omstilling, mener de.

Frem mod 2030 vil regeringen indfase en ny flyafgift på mellem 60 og 390 kroner per passager.

Afgiften anslås at indbringe statskassen 1,2 milliarder kroner, som regeringen både vil bruge på at sætte skub i en grøn omstilling af luftfarten og til at forhøje ældrechecken.

- Vi gør ikke det her isoleret set for at forhindre folk i at rejse. Vi gør det for at sikre, at man kan rejse uden at forurene, lød det fra skatteminister Jeppe Bruus Christensen (S) på et pressemøde onsdag formiddag.

Kort efter pressemødet var der da heller ikke mange rejsende i Københavns Lufthavn, der bekymrede sig over udsigten til lidt højere billetpriser.

Til gengæld undrede flere sig over, hvad pengene skal bruges på.

Her er regeringen udspil til en flyafgift

Bliver regeringens udspil til virkelighed, indfases en passagerafgift gradvist fra 2025.

I 2030 skal rejser inden for Europa have en afgift på omkring 60 kroner.

Mellemlange rejser for eksempel til New York vil få en afgift på cirka 240 kroner, og lange rejser til eksempelvis Bangkok i Thailand vil få en afgift på cirka 390 kroner.

I 2025 vil flyafgiften give et provenu på 900 millioner kroner. Heraf går 610 millioner til ældrechecken, mens langt mindre - 290 millioner - går til omstillingen af grøn luftfart.

I 2030 vil det være knap halvdelen af provenuet, der går til ældrechecken.

- Det er ikke, fordi jeg er imod de ældre

Stine Fog rejser så ikke så tit. Men når hun gør, har rejsen et vigtigt formål, og derfor gør nogle hundrede kroner ikke den store forskel.
Stine Fog rejser så ikke så tit. Men når hun gør, har rejsen et vigtigt formål, og derfor gør nogle hundrede kroner ikke den store forskel.
Foto: TV 2

I lufthavnen mødte TV 2 blandt andre konsulent Stine Fog, som var på vej til Washington i USA.

Hun har givet cirka 3900 kroner for sin returbillet. Og var regeringens udspil allerede blevet til virkelighed, havde den billet altså kostet godt 500 kroner ekstra.

- Jeg flyver generelt ikke så meget. Så når jeg endelig gør, er jeg villig til at betale, hvad det koster. Særligt hvis de afgifter går til en god sag, siger hun.

Spørg Os - Formular

_

Men stod det til Stine Fog, skulle en ekstra afgift på flyrejser kun bruges på at gøre flyveturen grønnere.

Derfor undrer hun sig også over, at mere end halvdelen af indtægterne fra afgiften står til at blive brugt på ældrechecken.

- Det er ikke, fordi jeg er imod de ældre, men det er bare lidt noget andet, og jeg synes ikke, det har noget med min flyrejse at gøre, siger hun.

- Hvis det kan gøre en forskel, er det okay

Ole Winkler Pedersen har i og for sig ikke noget imod regeringens forslag. Men pengene bør bruges på grøn omstilling, mener han.
Ole Winkler Pedersen har i og for sig ikke noget imod regeringens forslag. Men pengene bør bruges på grøn omstilling, mener han.
Foto: TV 2

Spørger man driftsleder Ole Winkler Pedersen, der er på vej til Thailand på ferie, synes han, at 390 kroner er mange penge ekstra at skulle betale.

- Hvis det kan gøre en forskel, er det okay. Men ellers er det jo lige meget, siger han.

Ole Winkler Pedersen så helst, at pengene fra afgiften blev brugt på at efterlade en god verden til de næste generationer.

Men ”mindre CO2-udslip og ældrecheck har ikke så meget med hinanden at gøre”, mener han.

- Hvis man opkræver penge, som falder ned i den store kasse, hvor vi deler dem ud til alle mulige mærkelige ting, så behøver vi ikke gøre det her, siger han.

- Hvorfor skal det gå dertil?

Sarah Dybvad og Claus Gybeck synes egentlig godt, at afgiften kunne være højere. Men de undrer sig over, at pengene skal gå til de ældre.
Sarah Dybvad og Claus Gybeck synes egentlig godt, at afgiften kunne være højere. Men de undrer sig over, at pengene skal gå til de ældre.
Foto: TV 2

I lufthavnen var Sarah Dybvad på vej til Paris for at fejre sin fødselsdag sammen med sin mand, Claus Gybeck, og deres tre børn.

På den slags rejser ville familien på fem tilsammen skulle af med cirka 300 kroner. Men ifølge Sarah Dybvad er det ikke noget, som ville få dem til at ændre deres rejseplaner.

- Jeg tænker, det er en relativt lille afgift i forhold til, hvor meget det sviner, siger hun til TV 2.

Men ligesom mange af deres medrejsende undrer parret sig også over, at en del af pengene skal gå til en ældrecheck.

- Hvorfor skal det gå dertil? Det hele burde da gå til den grønne omstilling? siger Claus Gybeck

- Ja, det hele burde gå til den grønne omstilling, og afgiften burde være højere, tilføjer Sarah Dybvad.

To gode formål, siger minister

TV 2 har spurgt skatteminister Jeppe Bruus (S), om det er en afgift, som handler om klimaet, eller hvor passagerne skal finansiere en ældrecheck.

Skatteministeren påpeger, at det grundlæggende handler om at gøre luftfart bæredygtigt.

- Og så er det rigtigt, at vi bruger en del af provenuet på at sikre, at de ældre, der har allermindst, får et større rådighedsbeløb, og måske muligheden for en rejse en gang imellem

Hvad er det rimelige i, at passagerne skal finansiere ældrechecken? De to ting har jo ikke noget med hinanden at gøre?

- Det er to gode formål, siger ministeren med henvisning til både bæredygtighed og flere penge til trængte ældre.

Social balance

Statsminister Mette Frederiksen (S) forklarer baggrunden for, at en stor del af pengene fra afgiften skal gå til ældrechecken med vigtigheden af den sociale balance i samfundet.

Du har tidligere været stor modstander af forbrugsafgifter i klimapolitikken. Hvorfor er det rigtigt med en flyafgift nu, hvis den kan ramme socialt skævt, som du var bekymret for tidligere?

- Når vi indfører grønne afgifter, så skal vi altid være meget opmærksomme på den sociale balance, svarer hun.

- Derfor har vi også besluttet, at den flyafgift, vi fremlægger i dag, går til at finansiere en forhøjelse af ældrechecken til de pensionister, der har mindst..


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik