Stor virksomhed giver bonus for god adfærd
Ledelsesrådgiver mener, at tiden er løbet fra "røvhulsledelse", og at adfærden i mange virksomheder har ændret sig.
For partnere i det store rådgivnings- og revisionshus KPMG kan det få konsekvenser, der rammer pengepungen, hvis man har en dårlig adfærd på arbejdspladsen.
KPMG, der beskæftiger sig med revision, skat og rådgivning og har flere end 1000 ansatte, måler nemlig partnerne ud fra key behavior indicators (kbi’er) – altså indikatorer for, hvordan man opfører sig.
Og lever partneren ikke op til forventningerne, kan det gå ud over den bonus, partneren ellers kunne have fået.
Mads Raahede, der er topchef i KPMG Danmark, mener ikke, at de har problemer med adfærden hos dem, men de prøver at gøre op med ”opfattelsen af en industri, hvor tingene er meget pressede og foregår på en hård måde.”
- Selvfølgelig er vi pressede undervejs, men vi skal opføre os ordentligt og behandle hinanden ordentligt ud fra de værdier, vi har, siger han til TV 2.
Adfærdsvurderingen indgår i vurderingen sammen med de mere velkendte key performance indicators (kpi’er), hvor præstationen kan gøres op i konkrete tal.
- Vi kan godt komme i en situation, hvor en, der misser sine targets, men har god adfærd, får højere bonus end en, der når sine targets, men har dårlig adfærd, siger topchefen, der også har fortalt om tiltaget til Børsen.
Vil gøre op med stereotyp opfattelse
Hvor det tidligere har været i partnerens hånd at vurdere, hvilke ansatte der skal have lønforhøjelser, forfremmelser og så videre, så har de ansatte nu også en hånd i at vurdere, hvad partneren fortjener af belønning ud fra sin adfærd.
Tiltaget blev indført for et års tid siden, og inden for den kommende tid skal de så udmåle adfærdsindikatorerne for første gang.
- Vi har ikke haft et kulturelt problem, men vi skal altid forbedre os. Vi vil gerne gøre op mod den her stereotype opfattelse af os som rådgivningsvirksomhed. Her ser vi en mulighed for at gøre noget, vi tror på, siger Mads Raahede.
Dårlig ledelse skubber ansatte væk
En ny undersøgelse, som Norstat har lavet for fagforeningen Business Danmark, viser, at 44 procent af de adspurgte lønmodtagere en eller flere gange har overvejet at sige deres job op inden for det seneste år på grund af ledelsen.
I undersøgelsen lyder det også, at hver tiende leder og medarbejder inden for det seneste år har meldt sig syg som konsekvens af dårlig ledelse på arbejdspladsen.
Økonomiske konsekvenser virker, mener ledelsesrådgiver
Det er ikke noget nyt, at virksomheder har konkrete adfærdsparametre for, hvad en ”god partner” er.
Det siger Louise Orbesen, der er ledelsesrådgiver og partner i konsulentvirksomheden Leading Humans og har arbejdet med en række partnerorganisationer.
Men det er nyt, at adfærdsmålingerne kan påvirke partnerens bonus på godt og ondt, lyder det.
- Før har det været tonen, at man bare må tåle den hårde tone, og det er en del af gamet. Det ændrer sig i de her år. Derfor sætter man en monetær konsekvens på det, siger hun til TV 2.
Hun ser en tendens i, at flere virksomheder fokuserer på key behavior indicators, fordi tiden er løbet fra det, hun kalder ”røvhulsledelse”.
- Alle virksomheder er afhængige af det talent, de kan tiltrække og fastholde, og dygtige mennesker gider ikke røvhulsledelse. De vil have mere selvledelse og mere beslutningskraft til medarbejdere. Det kan ikke lade sig gøre, hvis der ikke er tillid i systemet.
Det kan i nogles øre lyde skævt, at der skal penge til for at motivere til at opføre sig ordentlig over for sine medarbejdere. Men Louise Orbesen tror, at tiltaget virker.
- Jeg tror, at i alle partnerskaber betyder partnerindtjeningen meget for folks motivation. Både fordi det er flere penge i banken, men en større del af overskuddet i form af bonus giver også en bedre status i partnerskabet, siger hun.
Ifølge Mads Raahede har der været god respons på tiltaget, og det har medført, at der blandt ledelse og partnere bliver talt mere om, hvad ”god adfærd” er.