Længe ventet sporarbejde starter nu - sådan bliver tidsplanen

Tidsplanen for den første etape af udskiftningen af skinnerne på Østbanen er nu klar. Den er overstået allerede til september.

Det skal gøre ondt, før det bliver godt.

Sådan siger et gammelt ordsprog - men for trafikanterne på Østbanen vil mange nok sige, at det faktisk har gjort ondt længe.

De seneste år har færre togafgange, ekstra togskifter, langsommere tog og afmontering af mange sæder i togene for at veje mindre været dagens ordning. Nu er der dog udsigt til, at forholdene snart bliver bedre.

Lokaltog og jernbaneentreprenøren Strukton Rail er nemlig klar med en tidsplan for den første del af renoveringen af jernbanen, der handler om strækningen mellem Køge og Hårlev - og der er lagt op til en akut operation, hvor arbejdet på den første strækningen allerede er overstået midt i september.

Det oplyser Lokaltog i en pressemeddelelse.

Skinner er udtjente

Tidsplanen ligger klar en måned efter, at Regionsrådet i Region Sjælland besluttede at afsætte 800 millioner kroner til at renovere banen, der løber ud over Stevns-halvøen og har endestationer i Rødvig, Faxe Ladeplads og i Køge.

De nuværende skinner på banen blev lagt i 1970'erne mens statsministeren hed Anker Jørgensen, buksemoden dikterede hotpants eller lange kjoler til kvinder og fløjlsbukser til mænd - og græsrodsbevægelser spirede op overalt. Havde det været en bil, så havde den fået veteranplader på allerede for mere end 10 år siden.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Skinnerne på Østbanen ses tydeligt medtaget flere steder på strækningen.
Skinnerne på Østbanen ses tydeligt medtaget flere steder på strækningen.
Foto: Martin Stilling - TV2 ØST

Nu er skinnerne dog for længst slidt ned og er udtjente. Derfor bliver både skinner og sveller udskiftet ved operationen.

Mens der arbejdes på skinnerne må passagererne køre med togbus eller nøjes med færre afgange.

Togbusser og færre afgange i ferien

Arbejdet starter midt i juni, og det betyder, at der fra midt i juni måned og til midten af september indsættes togbusser på strækningen mellem Køge og Hårlev. Busserne vil køre i halvtimesdrift, ligesom den normale køreplan.

På strækningerne fra Hårlev og til Rødvig og fra Hårlev og til Faxe Ladeplads vil toget fortsat køre indtil juli måned. Fra midt i juni til midt i juli vil toget dog kun køre én gang i timen mod de normale to gange. Fra midt i juli måned bliver der indsat togbusser i stedet for tog på strækningen, og også de vil køre i timedrift indtil skoleferien slutter. Når det sker, så vil der fra den 7. august og indtil midt i september køre togbusser i halvtimesdrift på strækningen.

Selvom der vil være togbusser på strækningen og færre afgange i sommerferien, så glæder Lars Wrist-Elkjær, der er administrerende direktør hos Lokaltog, sig dog over, at arbejdet endelig kan komme i gang.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Østbanen er den østligste lokalbane i vores område. Alt i alt er der fire lokalbaner i Region Sjælland.
Østbanen er den østligste lokalbane i vores område. Alt i alt er der fire lokalbaner i Region Sjælland.
Foto: TV 2 Øst

- Vi er rigtig glade for, at arbejdet nu for alvor kan komme i gang, og vi vil gøre alt for at kunderne bliver mindst muligt berørt, men det betyder, at vores kunder fra det tidspunkt og cirka tre måneder frem skal benytte togbusser som erstatning for toget mellem Køge og Hårlev, siger han.

Forarbejder er i gang

Selvom der stadig er to måneder til det for alvor går løs med arbejdet på banen, så er en række forarbejder allerede skudt i gang.

Det kan blandt andet ses ved, at der er ved at blive etableret en række byggepladser langs skinnerne. Disse pladser skal blandt andet bruges til at placere de store mængder byggematerialer der skal bruges ved skinnerenoveringen.

Når den første etape af renoveringen er afsluttet til september vil togene køre som normalt på strækningen i nogle uger, før den næste etape indledes. Her er der dog ingen tidsplan klar endnu.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik