Regionen satser millioner for at redde Østbanen
Region Sjælland har besluttet at indlede arbejdet med at renovere den nedslidte togforbindelse Østbanen.
Det er et kapløb med tiden, hvis politikerne skal nå at redde Østbanen, inden de gamle skinner er helt slidt ned.
Derfor besluttede et enigt regionsråd mandag, at der nu skal tages hul på det store renoveringsarbejde - selv om regionen fortsat ikke har de over 500 millioner kroner, som udskiftningen af skinnerne kommer til at koste.
- Den gode nyhed er, at vi nu sender et klart signal om, at der også i fremtiden kommer til at køre tog på Østbanen, fastslog Peter Jacobsen (DF), formand for Udvalget Regional Udvikling.
Starter med fase III
Politikerne i regionsrådet besluttede at bruge 35 millioner kroner på det, der bliver kaldt Fase III i arbejdet på Østbanen, der forbinder Østsjælland og Stevns med Køge. Det betyder, der bliver råd til at købe materialer som skinner og sveller. Lokaltog kan også indlede arbejdet med de nødvendige ekspropriationer og forberede det egentlige udbud.
- Vi skal skabe tryghed for borgerne i Faxe- og Stevnsområdet om, at de er sikret god offentlig transport. De 40 år gamle skinner skal udskiftes, så vi får driften op at køre igen. Når vi siger ja til Fase III, sætter vi gang i hele udbudsprocessen og dermed skinnerenoveringen, sagde regionrådsformand Heino Knudsen (S) på mødet.
Men der mangler altså stadig 510 millioner kroner for at kunne komme i gang med at totaltrenovere de stærkt nedslidte skinner. Regionen håber og tror på, at politikerne i Folketinget finder de mange millioner.
- Folketinget har i april sagt ja til et beslutningsforslag, der forpligter regeringen til at finde en løsning. Vi har en berettiget forventning om, at der bliver fundet en finansiering under de infrastrukturforhandlinger, der er i gang i øjeblikket, lød det fra Heino Knudsen (S).
Foto: Arkivfoto - TV2 ØST
Togsprog i salen
Der gik for alvor fut-optimisme i den, da Venstres gruppeformand Jacob Jensen meldte sig på banen.
- Østbanen har for længe været ude på et sidespor, men nu skifter vi spor. Jeg er glad for, at vi i Folketinget har fundet fælles fodslag med hensyn til finansieringen, sagde han med et lille undskyldende smil.
Partierne i Folketinget har sagt ja til en redningsplan. Men det er endnu ikke klart, hvor mange af de cirka 510 millioner kroner, staten vil betale. Det store og afgørende spørgsmål bliver formentlig afgjort under forhandlingerne om regeringens infrastrukturplan, der er i gang på Christiansborg netop nu. Finansminister Nicolai Wammen (S) har tidligere oplyst, at han forventer, at forhandlingerne er færdige inden sommerferien.
Kan være spildt
Det er noget af en satsning, som regionsrådet kaster sig ud i med investeringen på de 35 millioner kroner. Hvis Folketinget mod forventning ikke leverer de mange millioner kroner til den store renovering, kan pengene til materielindkøbet vise sig at være spildt.
- Det er med en vis bekymring, vi siger ja til denne sag. Nu håber vi ikke, at vi de næste mange år skal se på bunker af sveller og skinner, der ligger langs banen, fordi pengene aldrig blev fundet. Men det her er en konservativ mærkesag, og vi beder til, at alle partierne i Folketinget lever op til den beslutning, der blev truffet i slutningen af april, sagde den konservative gruppeformand Christian Wedell-Neergaard.
Håbet er lige nu, at Østbanen kan være færdigrenoveret i tredje kvartal 2022.