Forperson i Copenhagen Pride træder tilbage
Sponsorturbulens får Lars Henriksen til at forlade jobbet efter 15 år i spidsen for organisationen.
Lars Henriksen er fortid som forperson for Copenhagen Pride.
Det er ifølge TV 2s oplysninger sket efter et bestyrelsesmøde onsdag formiddag, hvor den mangeårige forperson altså valgte at trække sig fra posten.
Det bekræfter en pressemeddelelse fra Copenhagen Pride.
- Jeg må se i øjnene, at hvis min person skygger for Copenhagen Pride, kræver det handling, siger Lars Henriksen i en udtalelse.
Organisationen har de seneste måneder været i vælten, efter man i en udmelding 14. februar meddelte, at Copenhagen Pride "står solidarisk med det palæstinensiske folk".
Det medførte en omfattende kritik, og en lille måned efter undskyldte den nu tidligere forperson Lars Henriksen, at organisationen havde kommunikeret dårligt.
Der var ikke tale om, at organisationen stillede krav til partnere om at have bestemte holdninger til den igangværende konflikt, lød det fra Lars Henriksen.
Virksomheder stopper samarbejde
Ikke desto mindre betød det, at en række virksomheder valgte at stoppe deres partnerskaber med Copenhagen Pride.
Blandt dem er Mærsk, Novo Nordisk, KPMG, TUI, Deloitte og Dansk Industri - og senest valgte Nykredit tirsdag at stoppe samarbejdet, før også rederiet DFDS onsdag formiddag trak sig.
Og det er af åbenlyse årsager noget, som Copenhagen Pride har måttet tage til efterretning.
(Artiklen fortsætter efter boksen)
Tirsdag lød det således fra den organisatoriske forperson Benjamin Hansen:
- Vi skal selvfølgelig blive bedre til at kommunikere, hvad det er for et fokus, vi har, nemlig at levere stærke partnerskaber, der ændrer LBGT-ansattes liv, og levere events, hvor vi kan sætte fokus på LBGT-sagen.
Han forstår desuden godt, at den store opmærksomhed har fået flere kommercielle partnere til at vurdere, at et partnerskab ikke er en risiko, de ønsker at tage lige nu.
Drevet af sponsorater
Sponsorater spiller en vigtig rolle i finansieringen af Copenhagen Pride.
Sidste år modtog Priden 7,6 millioner kroner i sponsorater. Det dækkede mere end halvdelen af de udgifter, der var i forbindelse med festivalen, viser en aktindsigt, som TV 2 har fået.
I år er der budgetteret med 8,5 millioner i sponsorbidrag.
Hvor mange partnere, Copenhagen Pride lykkes med at få tilknyttet i år, er endnu uvist, men der vil komme en oversigt over partnere for Copenhagen Pride 2024 i løbet af få uger.
Netto har som den eneste af hovedsponsorerne i 2023 bekræftet, at virksomheden fortsætter engagementet i 2024.
Udover Nykredit har bankerne Danske Bank og Nordea samarbejdet med festivalen.
Både Danske Bank og Nordea oplyser til TV 2, at de på nuværende tidspunkt ikke ønsker at kommentere et partnerskab.